Hallo allemaal! — Dutch (Netherlands)

Hallo allemaal!

Opties
1996melanie
1996melanie Berichten: 8 Member
Ik ben Melanie, 25 jaar en student over de laatste 2 jaar ben ik enorm aangekomen door een blessure aan beide achillespezen/ peesplaten waardoor ik moest stoppen met sporten (fitness) van 55kg naar inmiddels van bijna 72kg naar 69,3kg. Maar niets blijkt meer echt te helpen terwijl ik voor heen een paar extra kg zo kwijt was. Ik wil graag terug naar mijn oude gewicht van 55kg maar echt sporten kan ik niet meer. Heeft er iemand tips voor mij zodat het wel zal slagen? Ik heb inmiddels al zoveel geprobeerd en ik kom er niet uit. Ik eet per dag max 1300/1400 kcal, merendeels plantaardig en af en toe vlees of vis en veel groentes/ vega maaltijden. Ook heb ik nooit snoep ed. In huis en alcohol drink ik zelden tot nooit. Zijn er meer mensen die met dit probleem te maken hebben en toch een manier hebben gevonden om af te vallen?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hi Melanie, in feite is de energiebalans leidend; minder binnen krijgen dan je verbruikt. Afvallen in de basis is dus niet zo ingewikkeld en moeilijk Als je nu al een tijdje stil staat dan neem je teveel energie tot je waardoor je niet afvalt. Ik weet niet precies wat je gegevens zijn, maar reken je energiebehoefte eens uit via een bmr/tdee calculator.

    Wanneer mensen niet afvallen, of beweren niet meer af te vallen dan is het bijna altijd (onbewuste) onder rapportage. Dus je krijgt toch meer energie binnen dan je denkt.

    Weeg je alles wel af? Reken je je bakboter of olijfolie mee? Je drinken?
  • 1996melanie
    1996melanie Berichten: 8 Member
    Opties
    Hallo, ja ik drink alleen water en 2 kopjes koffie met alleen een scheutje melk. (s’ochtends) boter gebruik ik niet en olijf olie zelden of nooit want ik doe bijna alles gewoon koken of in de airfryer tegenwoordig, zoals vis/ vlees. Soms in de pan maar ik heb pannen waar geen olie in mag. Frisdranken etc. Drink ik zelden of nooit omdat ik deze niet verdraag. Sausjes e.d. Noteer ik wel gewoon.

    Meestal eet ik maar 2 maaltijden per dag vanwegen het thuis werken nu. En tussendoortjes heb ik ook nooit of zelden. Maar ik heb daar vaak ook geen behoefte aan of honger gevoel. Dus dan eet ik ook niet. Ik heb ook geen last van eetbuien etc.

    Af en toe in het weekend heb ik wel eens een snack of chipje voor bij een film. Alcohol drink ik ook niet. Misschien eens per maand ofzo een glaasje wijn.

    Dankjewel voor de tips! Ik zal het eens gaan uitrekenen op de website.
  • 1996melanie
    1996melanie Berichten: 8 Member
    Opties
    Hi Hanne, volgens die calculator zou ik dagelijks rond de 1700kcal moeten eten. Dat lijkt mij erg veel voor mijn lengte en ampere beweging die ik heb. Ik zou dus nu structureel te weinig eten dan. Kan dit er dan ook voor zorgen dat ik niet af val? @itzhanne82
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hi Hanne, volgens die calculator zou ik dagelijks rond de 1700kcal moeten eten. Dat lijkt mij erg veel voor mijn lengte en ampere beweging die ik heb. Ik zou dus nu structureel te weinig eten dan. Kan dit er dan ook voor zorgen dat ik niet af val?
    Nope, dat kan niet, dat is helaas een fabel. Indien dat zou zijn, zouden er nooit mensen kunnen sterven van de honger zoals bijv. anorexia patienten of de kindjes/ mensen in derde wereldlanden.

    Maar weeg je alles af? Het lijkt niets, maar ook die 'cheats' tellen natuurlijk mee, ondanks dat het sporadisch gebeurd. Als jij dus rond de 1700 'kan' eten, want ook dit blijft een schattig en kan bij moeten worden gesteld, en je valt niet af met 1300, dan eet je meer dan 1300 (onbewust wellicht) waardoor je dus niet in een tekort eet.
  • 1996melanie
    1996melanie Berichten: 8 Member
    Opties
    Hoi Hanne, Nee afwegen doe ik niet omdat ik altijd 1 persoons porties heb. Zoals bijvoorbeeld groentes van (Jumbo) waar dag afgewogen 150 gram in zit, 1 kipfiletje en 150/200 gram aardappeltjes etc. Dit log ik dan ook zoals het op de verpakking staat. Ik weeg alleen af als ik voor meerdere mensen kook met een keukenweegschaal.

    Maar meer dan de helft van de tijd kom ik maar net aan de 1200/ 1300. Bij brood bijvoorbeeld scan ik de barcodes van het product en dan schrijf ik op hoeveel sneetjes. En meestal als ik een verjaardag heb of iets en ik weet dat er eten is dan compenseer ik dat (in mijn voeding) dus bijvoorbeeld als ik weet dat er taart is dan heb ik dat in plaats van lunch of ontbijt etc. Maar dit komt zelden voor. Dit doe ik al zolang ik mij kan herrineren. 2x opscheppen of „cheaten” doe ik niet echt aan. Want ik heb het nooit in huis. Tenzij er een reden voor is zoals visite of zo. En van eens een bakje chips kun je niet bijkomen.

    2 jaar geleden is het sporten voor mij weggevallen door mijn blessures (ontstoken peesplaten (voeten en te korte achillespezen in beide benen) door alle onderzoeken en behandelingen/ cortisone etc kon ik niet meer sporten. Sinds dien ben ik 15kg aangekomen. mijn eten heb ik sinds ik moest stoppen wel verminderd, maar tevergeefs.

    Voor die ellende begon deed ik bijna dagelijks minimaal 1/1,5 uur aan fitness per dag. Voornamelijk cardio en een beetje krachttraining. Ik ben ook nooit flink geweest tot eigenlijk het laatste afgelopen jaar. Maar ik raak de kilo’s gewoon niet kwijt terwijl ik al zoveel verschillende dingen heb geprobeerd van keto, tot vegan noem maar op. Momenteel met het thuis werken eet ik nog maar 1/2 maaltijden per dag want ontbijten heb ik nooit echt gedaan tenzij vloeibaar zoals in de vorm van een shake (als ik echt honger heb). Maar meestal eet ik pas op het moment dat ik ook daadwerkelijk honger heb. Zo niet dan eet ik ook niks.

    Ik snap wat je bedoeld met onbewust maar dit is nieuw voor mij om niet af te vallen (of vast te hangen in het gewicht want normaal was ik een paar extra kilo altijd zo weer kwijt als ik even 2 weken wat minder at en wat extra workoutjes deed.

    Ik ben vorige maand 3kg afgevallen. (Dat is nog steeds zo) maar daar blijft het dan ook bij tenzij ik helemaal stop met eten lijkt t wel. Maar dat is niet de bedoeling en ook absoluut niet gezond. Dus vandaar de vraag naar tips. Of misschien dat er een andere vorm van sport zou kunnen toepassen dat fysiek niet zo belastend is maar zodat ik wat meer beweging kan hebben @itzhanne82
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik snap wat je zegt, maar mooier dan wat ik schreef kan ik het niet maken. Als je niet afvalt, neem je teveel energie tot je. Je geeft tevens aan dat je je eten niet afweegt, waar bij mij juist de winst in kan zitten. Wat op een verpakking staat wil niet altijd kloppen en zo kan het zijn dat je meer kcal binnen krijgt dan je denkt. Daarnaast zijn lang niet alle voedingsmiddel geënt op een 1-persoons portie (qua verpakking), waarbij je dus moet schatten hoeveel dat is. Als je altijd verpakte 1-persoons voedingsmiddelen gebruikt, dan ben ik benieuwd welke dat allemaal zijn? Ik kom ze bijna nooit tegen, behalve dan bijvoorbeeld een klein zakje opbakaardappeltjes van 200gr.

    Meer bewegen of sporten kan helpen (wandelen is altijd goed), maar uiteindelijk draait het wel om het dieet. Mijn tip zou zijn om te beginnen met het daadwerkelijk afwegen van je (onbewerkte) voeding en dat eens enkele weken vol te houden, zodat je écht kan bijhouden dat je 1200/1300 eet.
  • 1996melanie
    1996melanie Berichten: 8 Member
    juni 2021 aangepast
    Opties
    Hi Hanne, ja gewone rauwe groentes zijn dat, maar dan in zakjes van 150 gram. Deze krijg je gewoon bij Jumbo/ albertheijn in verschillende varianten, zoals bloemkool, brocoli, boontjes en nog een aantal. Maar goed, ik zal het voortaan nog eens extra nawegen, misschien heb je wel gelijk en zit er meer in dan vermeld staat op de verpakking.

    Bedankt voor je tips in elk geval!
  • cees_haverhals
    cees_haverhals Berichten: 1 Member
    Opties
    Is het geen oplossing om je bovenlichaam te trainen? Lijkt mij dat je benen geen belemmering hoeven te zijn voor je armen, buik en borst. Daarnaast zijn er nog een aantal been oefeningen die je kunt uitvoeren met genoemde problemen.
  • 1996melanie
    1996melanie Berichten: 8 Member
    Opties
    > @cees_haverhals zei:
    > Is het geen oplossing om je bovenlichaam te trainen? Lijkt mij dat je benen geen belemmering hoeven te zijn voor je armen, buik en borst. Daarnaast zijn er nog een aantal been oefeningen die je kunt uitvoeren met genoemde problemen.


    Hallo Cees, Ja dat is zeker een optie om dat te doen, maar ik wilde niet bepaald een kleerkast worden 😂. Ik start vanaf morgen weer met gewone fitness en dan zie ik wel wat ik nog wel kan. En wat niet gaat moet ik dan gewoon achter wegen laten.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Je hoeft niet bang te worden dat je een kleerkast wordt hoor. Daar komt wel iets meer bij kijken.

    Succes met bewegen!!!