Help!! Te veel of te weinig calorieën?! Ik val niet meer af, maar kom bij. — Dutch (Netherlands)

Help!! Te veel of te weinig calorieën?! Ik val niet meer af, maar kom bij.

Hallo ik ben sinds 8 dagen bezig met af te vallen met hulp van personal training en een voedingsprogramma. Ik sport nu eerst 1x per week een uur en verder probeer ik wat extra te wandelen tussendoor. Mijn calorieën die ik zou mogen om af te vallen is berekend op 1702 calorieën. De eerste week was ik wat ziekjes en zat daardoor steeds te laag in mijn calorieën. Uiteraard viel ik toen wel af. Ik was woensdag in totaal nog 2.6 kg kwijt maar nu ik dus meer calorieën probeer te eten om toch meer naar die 1700 te gaan, begin ik aan te komen. Nu vanaf donderdag is er al 0,8 bij weer. Het werkt zo niet motiverend als je de weegschaal dagelijks iets omhoog ziet gaan, inplaats van omlaag. Maar ik wil mijn motivatie niet helemaal gaan verliezen hierdoor. Is dit normaal dat ik nu eerst weer aankom? Volgens mijn personal trainster zou het om vocht gaan (wat ook zo zou kunnen zijn natuurlijk, zij heeft er meer verstand van dan ik uiteraard). Maar het gaat zo tegen mijn gevoel in om nu wel meer calorieën te eten terwijl ik er langzaam van bij kom. Normaal zou ik zelf al weer naar de 1400 calorieën gegaan zijn nu, zodat het afvallen weer doorzet. Maar ik wil dat ik het op langere termijn er ook af houd en dus het juiste doen. Wie herkent dit en wie heeft de juiste tips??

Reacties

• itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Gewicht fluctueert heel erg gedurende de week en gaat nooit lineair naar beneden. Hangt allemaal af van verschillende factoren; wat heb je gegeten de vorige dag, hoe laat, hoe was je zoutinname, ben je ongesteld, heb je stress, heb je spierpijn etc. Al die factoren kunnen ervoor zorgen dat je gewicht schommelt. Het gaat er uiteindelijk om dat je gewicht over een langere periode een dalende lijn laat zien. 8 dagen is wat dat betreft een veel tekort tijdsbestek om er echter iets nuttigs van te zeggen. Daalt je gewicht na een periode van zeg 2 weken niet en blijf je hangen op een bepaald gewicht, dan eet je dus niet in een tekort (meer)... Men onderrapporteert vaak (onbewust), waardoor men toch meer energie binnen krijgt dan ze denken.

Mijn vragen zouden zijn;
    hoe zijn die 1700 kcal berekend?
    Wat is je huidige onderhoud qua kcal?
    Weeg je al je eten af, zodat je exact weet wat je binnen krijgt. Dit geldt dus ook voor de hapjes hier en daar, je drinken, je bakboter etc.

Ik weet je gegevens en omstandigheden niet, dus ik kan er niet veel concreets over zeggen.
  • itzhanne82
    Oh, en nog een kleine toevoeging; te weinig eten en niet afvallen bestaat niet.
  • loesjuh1984
    loesjuh1984 Berichten: 31 Member
    itzhanne82:
    *De calorieën zijn berekend na de beweging die ik krijg (start eerst met 1× per week krachttraining en daarbuiten om probeer ik extra beweging te krijgen door meer te wandelen en dat opbouwen), leeftijd, gewicht, lengte.
    *ik was de eerste week ziek, dus te weinig calorieën gehad. En probeer nu om wel over de 1500 calorieën te komen, richting de 1600 calorieën minstens. Ik ben alleen erg aan het zoeken hoe ik dat red zonder te veel van een bepaalde voedingsstof te krijgen.
    *ik weeg echt alles af (zelfs bv drinken als melk of optimel) en als ik iets eet wat ergens in gebakken is probeer ik het wel ongeveer te berekenen, maar is lastig soms. Bv ik maak vlees voor het hele gezin, hoe reken ik dan uit wat ik aan bakboter/olie binnen krijg. Of deel ik dat gewoon alleen maar door de gezinsleden? Daarbij word niet al dat vet opgenomen door je vlees, maar blijft ook wat achter in de pan. Of als je er jus van maakt bv dan zit het grootste gedeelte in de jus verwerkt. Of is het dan echt beter dat ik alles wat ik bak voor mijzelf apart bak?

Ik zal het gaan bekijken over een langere periode en zorgen dat mijn calorieinname meer constant is en niet te laag. Heb al Griekse yoghurt (inplaats van magere) gekocht en ongezouten noten om toch op een gezonde manier aan mijn calorieën te komen.
    Ik denk dat ik wat te snel in de stress schoot omdat ik dagelijks wegen moet en de weegschaal omhoog zag gaan 🙈
    Bedankt voor je feedback!
  • itzhanne82
    Als je "te laag" in je calorieën zou zitten zou je moeten afvallen. Dus mocht je over een bepaalde periode niet afvallen, dan zit je niet in een tekort. Helaas is het niet anders dan dat. Afvallen is in de basis daarom ook niet ingewikkeld. Het is alleen niet altijd makkelijk zeg maar.

Bereken gewoon de bakboter zoals je in het begin in de pan doet. Dus ook die afwegen, maakt niet of iets niet of wel wordt opgenomen. 😉

Je inname hoort berekent te zijn op basis van je gegevens (geslacht, lengte, leeftijd en activiteiten niveau). Daar komt een x aantal calorieën uit om op gewicht te blijven, te bulken of te cutten. Blijft een soort van gok als nog, vandaar dat je ook gaandeweg moet kijken of je afvalt, aankomt of op gewicht blijft.

Probeer ook niet te fluctuerend qua calorieën te eten, omdat dat geen goed beeld geeft. Uiteraard kun je er niets aan doen dat je ziek bent geweest en daardoor minder hebt genuttigd. Weeg idd dagelijks, omdat dat je data geeft over het afvalproces.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 117 Member
    Te laag in Calorieën kan ik betekenen dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt .
    Naast de voeding spelen ook andere factoren een rol zoals bijvoorbeeld stress, slaap, hormonen.
    Helaas is afvallen niet alleen meer bewegen en minder eten.
    In de loop der jaren ben ik daar ook helaas achter gekomen. De overgang en stress zijn bij mij de blokkerende items. Teveel met de voeding bezig zijn geeft ook veel stress.

Gewoon verder gaan met goed voor je lichaam en geest zorgen.
  • itzhanne82
    Afvallen is zeker wel minder eten dan je verbrandt, als dat namelijk niet zo zou zijn dan zou er geen mens meer sterven aan honger. Dat er meerdere factoren zijn die het uitdagend maken; zeker. Moet daar ook naar gekeken worden; absoluut. Maar het is never nooit zo dat men bij te weinig eten niet afvalt.