Hulp gevraagd voor eetswitchen/reflectie — Dutch (Netherlands)

Hulp gevraagd voor eetswitchen/reflectie

Opties
Ik merk aan mezelf een paar veranderingen op.

Ik merk als ik chocolade gegeten heb ik het niet vul op de app.
Omdat ik weet dat ik dan over mijn dagtotaal ga.

Merk dat ik meer bezig ben met eten.
En minder bij mijn gevoel van heb ik eigenlijk wel honger?

Ik zag dat mijn eiwitten doel niet behaald werd.
Dus ben er over gaan lezen.
Heb mijn ontbijt veranderd naar een banaan schep havermout en een ei.
Melk en lijnzaad.
Als ik geen ei en banaan heb doe ik een schep wheypoeder erin en een appel.

Dat er vast staat een soort backup plan.

Heb veel snackgroentes en de kinderen eten ze maar zelf pak ik eerder iets van procesfood/junkfood.
Stuk chocolade of beetje ijs.
Dit zijn gewoontes die ik wil veranderen.

Merk als ik me "eenzaam" voel wat ik niet ben ik met behoefte heb aan comfort food.
Ben daardoor gaan kijken wat me zou helpen om de mindset te veranderen.
Heb mijn hobby's opgepakt.
Als de kinderen op school zijn ga ik even een blokje wandelen.
Soort reset krijg ik dan.

Nu in de vakanties van de kinderen merk ik dat mijn routines weg vallen.
Dus wel belangrijk voor me om de regelmaat erin te houden.

Ook meer inchecken bij mezelf. Hoe voel ik me en wat heb ik nodig?
Doe ik veel ste weinig.

Ook ben ik wel op zoek naar de en buddy die me kan motiveren of reflecteren hoe het gaat en welke aanpassingen er nodig zijn.

Voor het eerst dat ik niet naar weer een dieet ga uitreiken. Want weet dat gaat me niet helpen.
Is een tijdelijke oplossing.

Beter leren welk voedsel kan ik eten wat goed mijn verzadiging vult. En waardoor ik energie krijg en hoe gezondere gewoontes aan te leren voor de langere termijn.

Ik wandel/sport nu als ik er echt zin in heb of behoefte aan heb.

Deze week een beetje verkouden en kies ik ervoor mijn lichaam rust te geven voor herstel.

Graag zou ik hulp willen hoe ik de doelen van koolhydraten, vet en eiwit beter kan bereiken.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Graag zou ik hulp willen hoe ik de doelen van koolhydraten, vet en eiwit beter kan bereiken.
    Enige wat hierbij helpt is dat je van tevoren plant, waardoor je inzicht krijgt in hoever je bent met je macro's en waar je bij kunt stellen.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,446 MFP Moderator
    Opties
    Alles registeren... Ook chocolade. Jezelf voor de gek houden schiet je niet mee op.
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Alles registeren... Ook chocolade. Jezelf voor de gek houden schiet je niet mee op.

    Ja probeer nu direct dingen te scannen en dan neem ik ineens veel minder. Of kies voor iets anders.

    Schrijf bij notities ook op als ik voor chocolade kies waarom ook al is het naderhand.
    Zo kan ik misschien een wat als... Plan maken.
    Wel een stukje chocolade ofzo om toch ja te kunnen zeggen maar dan met snoeptomaten erbij ofzo
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    Nu deze week een beetje aan het letten op dat ik meer naar her aantal kcal ga eten. Dus meer eten dan ik gewend ben.
    At 3* per dag maar nu 10 uur zorg ik dat ik iets eet waardoor de kcal voor de ochtend uit komen.

    Zo eet ik 15 uur een boterham extra waardoor de middag beter klopt. Met een glaasje melk.

    En avond kijk ik gewoon even als ik iets tussendoor heb gegeten en zit aan het dagtotaal eet ik niks.
    Maar vaak heb ik ruimte als ik over de gehele dag niet aan het totaal ben gekomen en neem ik een schaaltje yoghurt met zoetstof en nootjes.
    Of iets anders waar ik trek in heb.

    En nu anderhalve kilo af gevallen.
    Da's heel lang al geleden dat ik de weegschaal naar beneden heb zien gaan.

    Dinsdag ga ik naar de lifestyle coach en hoop ik nog meer zicht te krijgen op wat ik eet.
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    Vanmorgen naar de lifestyle coach geweest.
    Ik moet smiddags een volkoren cracker eten met pindakaas erop.
    En een stuk fruit.

    En savonds een schaaltje yoghurt met een handjevol noten.

    De maaltijden die ik nu eet zijn voldoende verder kwa verhoudingen.

    Ben 2,5 kilo afgevallen in een maand tijd.
    Heb bij iedere maaltijd gezorgd voor eiwitten dus klein beetje in spieren afgenomen.

    Merk dat ik meer moet gaan doen aan voorbereiding.
    Zoals in het weekend soep maken voor bij de maaltijd smiddags.
    En bananen brood.
    Maar ook voor avond eten zo veel mogelijk klaar zetten.
    Vandaag gesprek op school tot half 6.
    En morgen de kinderen sporten van 16/17 uur
    Dus is het beter om al een voorbereiding gedaan te hebben.

    Wat doen jullie aan mealpreppen?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Vanmorgen naar de lifestyle coach geweest. Ik moet smiddags een volkoren cracker eten met pindakaas erop. En een stuk fruit.
    Mag ik vragen wat de reden is dat je dit (extra?) moet eten? Ik mis sowieso de eiwitten hierin. Maar goed ik weet niet wat je doel is. Ik lees eigenlijk ook nergens wat je calorie-inname is. Met welk doel heb je een lifestyle coach ingehuurd?
    Wat doen jullie aan mealpreppen?
    Niet meer zoveel met toen ik nog elke dag naar kantoor moest, maar ik voer gewoon in wat ik wil eten en zorg dat ik daarbij niet over mijn caloriebudget ga incl. de macroverhouding. Ik weet ondertussen wel hoe het werkt en wat ik kan eten in welke verhoudingen.
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    Ik ga er heen omdat ik dit zelf heb aangevraagd.
    Ik blijf keurig op gewicht alleen veel ste zwaar. En krijg er niks af.
    Omdat ik zo zwaar ben krijg ik dit volledig vergoed door de zorgverzekeraar.
    Ik wil dus afvallen tot een gezond gewicht.

    Mijn kcal inname moet 1500/1600 zijn
    En als ik sport 1800
    Mijn basis is 1763 nu zodat alles blijft functioneren.

    Smorgens eet ik fruit/havermout/lijnzaad/melk

    Smiddags
    2 boterhammen met hummus en vleeswaren
    Of eiersalade zelf gemaakt.
    -soms soep (soeppakket Albert Heijn)
    Maar dit was ook haar advies om standaard bij het brood te eten ivm de groenten

    Ze wil eigenlijk 3* per dag dat ik eet.

    Alleen als de kinderen van school vandaan komen is het een valkuil om iets te gaan eten met hun omdat ze honger hebben.
    Daarom de cracker met pindakaas en fruit.
    Ja inderdaad de eiwitten mis ik hier.
    Maar om zelf dingen nu aan te passen?
    Ben hier niet goed in vandaar hulp gezocht om zo voedzaam te eten en niet te ondereten of overeten.

    Savonds neem ik nog yoghurt met nootjes.

    Ik was zelf met ontbijt gaan proberen om meer eiwitten toe te voegen vanwege dat ik zag mijn eiwitten doel niet te halen.
    Had gelezen dat het beter was bij iedere maaltijd eiwitten te nemen om zo er voor te zorgen dat de spieren niet afnemen.

    Dus alle hulp of tips is welkom.
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Mag ik vragen wat de reden is dat je dit (extra?) moet eten? Ik mis sowieso de eiwitten hierin. Maar goed ik weet niet wat je doel is. Ik lees eigenlijk ook nergens wat je calorie-inname is. Met welk doel heb je een lifestyle coach ingehuurd?
    >
    > Niet meer zoveel met toen ik nog elke dag naar kantoor moest, maar ik voer gewoon in wat ik wil eten en zorg dat ik daarbij niet over mijn caloriebudget ga incl. de macroverhouding. Ik weet ondertussen wel hoe het werkt en wat ik kan eten in welke verhoudingen.

    O ja op de app kwam de schatting op 2000 kcal uit maar kom omdat ik licht sporten had ingevoerd.
    Nu zonder dat en geeft de app aan 1600 (16nog wat)
    Ik was namelijk bij de intake gewogen en een maand later (eerste gesprek) en was 2,5 kilo afgevallen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dank voor je uitgebreide antwoord. Er vallen me een paar dingen op.
    Ben hier niet goed in vandaar hulp gezocht om zo voedzaam te eten en niet te ondereten of overeten.
    Ondereten, en dit zeg ik niet om vervelend te zijn, zal niet zo snel voorkomen. Zeker als je aangeeft dat er geen gewicht afgaat. Basisregel is; niet afvallen = niet in een energietekort zitten. Dit wil zeggen dat je teveel eet voor je lichaamscompositie/ levensstijl.

    Je geeft aan dat je kcal inname rond de 1500/1600 moet zijn? Dan zou je, even ervan uitgaande dat behoorlijk overgewicht hebt gezien je term "veel te zwaar", behoorlijk moeten afvallen. Heeft je coach ook uitgerekend wat je BMR is? En je TDEE? Ik ga er namelijk vanuit dat die innames gebaseerd zijn daarop. Daarna geef je aan wat je eet, maar hoeveel calorieën zijn dat totaal? Eiwitten zorgen vaak ook voor een langere verzadiging, omdat ze langer de tijd nodig hebben om af te breken (= dus langer vol), waardoor je gevoelsmatig langer 'gevuld' bent en dus niet zo snel honger krijgt. Weeg je de yoghurt en de nootjes ook af? Weeg je het beleg af? Reken je de bakboter mee waar je je vlees in bakt?

    Verder ben ik een beetje zoekende naar welke tips je precies op zoek bent? Je bent nu bij een levenstijl coach en die zou je toch zeker in een goeie richting moeten krijgen.
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    Nou ondereten is meer vanwege crash dieet. Die deed ik Sonja Bakker en dan rond 15 uur bijna van je stokkie gaan.
    Die wil ik niet meer.
    Maar iets voor op langer termijn en wat gewoon past bij me.
    Met aanpassingen alleen die ik nog moet leren.

    Bmr (basiskcal die je moet binnen krijgen zodat je lichaam blijft functioneren toch?) wel maar TDEE? Heb het wel eerder voorbij zien komen in andere berichten. Maar weet niet wat het betekent.

    Ik reken alles mee. Ook waarmee ik bak.
    Is van de Albert Heijn een spray om mee te bakken.
    Verder geen boter op brood.
    Maar hummus.
    Vulde alles in.

    Bij mij zorgt het bijhouden dat ik meer met eten bezig ben.
    In de zin van meer trek krijgen in niet zo'n voedzame producten.
    Voor mij beter een dagschema die ze opgemaakt had.
    Mijn ontbijt voldeed aan de kcal.
    Had met de myfitnesspal zelf berekent hoeveel yoghurt en nootjes in mag. Om niet over die 1600kcal te gaan.
    Soms door avond eten verschilt het wel het aantal kcal.
    Beleg kijk ik wat een portie is en vul ik dan in.
    En dan kijk ik zelf wel nog noten en yoghurt nemen of niet.

    Zo'n gesprek is om de 2 maanden.
    En kan wel meer gesprekken vragen maar is op eigen kosten.
    Gesprek is 3 kwartier.
    En merk gewoon dat ik veel vragen heb.
    En of ik wel goed bezig ben.
    Dacht juist mensen die deze app krijgen misschien weten ze bepaalde dingen meer dan mij waardoor ze over langer termijn gezonder eten.

    Ik gebruik de richtlijnen van lazyfitgirl en van foodlies om producten uit te kiezen of ze aan de richtlijnen van gezonde voeding voldoen.
    Dit omdat ik zelf al op zoek was gegaan naar etiketten lezen.

    Zoals de eiwitten die je zei dat ik miste.
    Ik begreep dat je per maaltijd alles moet hebben uit de koolhydraten, eiwitten en vetten groepen.

    Kan je geen teveel aan eiwitten hebben?
    En als ik zie bijvoorbeeld bij de macro's er over heen ga is dat erg?

    De vetten weet ik niet zo goed voor je.
    En koolhydraten beter niet teveel.
    Ze had het bij het avond eten over 2 aardappelen ongeveer.

    En van voorbereiding;
    hoe doen jullie de mealpreps?
    Wat is handig juist wel te doen als je een dagje weg gaat.
    Of uit eten gaat?
    Dingen die je altijd bij je hebt.

    Maar ook ze raadde me bananenbrood aan voor tussendoor.
    En met een recept.
    Dus als jullie bakken waar let je dan op?
    Vervang je producten?
    Maak je bijvoorbeeld zelf koekjes en zo ja welke?


    Denk dat het anders dan anders maakt dat ik me onzeker voel of ik op de goede weg ben.
    Omdat het allemaal nieuw is.
    En ik wel afgevallen ben nu maar of het op langer termijn ook zo zou zijn.

    Ik waardeer je eerlijkheid en dat je direct ben.
    Zie omdat ik zelf de cijfers zie op papier niet dat jullie die informatie misten hier.
    Is wel makkelijker om dingen te weten te komen waar je mee te maken hebt.
    .
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 699 Member
    Opties
    Alles heeft te maken met tellen van je calorieën.
    Als je ontbijt bestaat uit 250 gr magere kwark met bijvoorbeeld wat vers fruit, zit je laag in je calorieën en hoog in eiwitten.
    Resultaat een lang vol gevoel. Waarmee je het makkelijk tot aan de lunch kan volhouden.

    Tussen de middag eet ik vaak een groente wrap met kipfilet, gemengde salade, komkommer en een beetje Chili saus.
    En een half ei. Of ik vervang de kip voor zalm. Etc etc.

    Avond eten, gewoon wat de pot schaft.
    Wel vervang ik rijst, voor bloemkoolrijst.

    Als de kids thuis komen, kan je ook fruit nemen.
    Andere keuze.

    Veel water drinken gedurende de dag.

    Eet veel groente, tussendoor eet ik vaak snoeptomaten, wortel, komkommer, courgette.

    Keuze genoeg dus.
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Alles heeft te maken met tellen van je calorieën.
    > Als je ontbijt bestaat uit 250 gr magere kwark met bijvoorbeeld wat vers fruit, zit je laag in je calorieën en hoog in eiwitten.
    > Resultaat een lang vol gevoel. Waarmee je het makkelijk tot aan de lunch kan volhouden.
    >
    > Tussen de middag eet ik vaak een groente wrap met kipfilet, gemengde salade, komkommer en een beetje Chili saus.
    > En een half ei. Of ik vervang de kip voor zalm. Etc etc.
    >
    > Avond eten, gewoon wat de pot schaft.
    > Wel vervang ik rijst, voor bloemkoolrijst.
    >
    > Als de kids thuis komen, kan je ook fruit nemen.
    > Andere keuze.
    >
    > Veel water drinken gedurende de dag.
    >
    > Eet veel groente, tussendoor eet ik vaak snoeptomaten, wortel, komkommer, courgette.
    >
    > Keuze genoeg dus.
    >

    Da's een goeie de melk vervangen door kwark
    Melk zie er vloeibaar uit (misschien raar) maar doet veel voor het oog en kwark zie je is al voller.
    En meer kunnen toevoegen voor de verzadiging.
    Even gewoon alles invullen hier dat ik niet over het aantal kcal heen ga.
    Zou die ook eens inderdaad kunnen omswitchen.

    Als de kinderen thuis komen eet ik de cracker met pindakaas en fruit.
    Maar verse soep bij de lunch vind ik veel om te eten dus zou zo en zo de soep naar dat moment kunnen switchen met stuk fruit. (Maar heb dan niet het vet van de pindakaas, probeer koolhydraten eiwitten en vetten in 1 maaltijd te doen) of maakt dat daarbij niet uit omdat het voedzaam is?

    Ik kreeg als advies liefste 3* per dag te eten om je lichaam rust te gunnen.
    En als je genoeg eet tijdens ochtend, middag avond zou het haalbaar kunnen zijn.
    Ook de yoghurt savonds direct naar het avond eten te verplaatsen om zo het eetmoment te verplaatsen om het lichaam rust te gunnen.
    Want bij alles wat je eet moet het zich inspannen om te verwerken.

    Ik gebruik alles volkoren. Dus volkoren wrap en zilvervliesrijst.
    Maar als je die voor groenten wrap vervang krijg je al minder koolhydraten binnen. Stel dat ik zou gaan minder. Eigenlijk eens even kijken hoe ik savonds uit kom met die macro's dan zou dat een optie zijn.

    Die wortel eet je gewoon zo? Snoepwortels zijn lekker. Maar courgette zou ik niet zo kunnen eten. Misschien kan ik hem wel grillen. Beetje peper erop.

    Zet me weer aan het denken.
    Kleine stappen anders loop ik mezelf voorbij
    En overkill


    Bedankt Corné
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 699 Member
    Opties
    Wortel en courgette kan je rauw eten.
    Spinazie ook.
    Er is keuze volop.

    Ik eet geen brood meer. Zo weinig mogelijk toegevoegde suikers. Suikers haal ik uit fruit.
    Dat heeft voor mij andere redenen dan koolhydraatarm. Hoewel ik nu wel minder koolhydraten binnen krijg, maar zeker geen keto.