Coronakilo's eraf! — Dutch (Netherlands)

Coronakilo's eraf!

Opties
bojaantje3822
bojaantje3822 Berichten: 13 Member
Op 29 januari dit jaar durfde ik t eindelijk weer aan op de weegschaal te stappen en tot mn grote schrik gaf die 138kg aan: 11 kg meer dan aan het begin van de pandemie en t hoogste gewicht dat ik ooit heb gezien op de weegschaal.

Ik wilde tijdens corona niet te obsessief bezig zijn met mn gewicht want de pandemie was zwaar genoeg mentaal maar ik wilde wel iets doen. Dus ik leerde mezelf meer fruit eten, van 1-2 stuks elke 2 weken gemiddeld naar 1.5 stuk per dag. Maar de sportscholen waren dicht en mijn taekwondo trainer was 72 en ik verhuisde naar de andere kant van het land.

In september 2021 besloot ik toch weer te gaan sporten, ik had het nodig. Ik heb altijd veel gesport en er is een crossfit box in mijn straat. Ik begon rustig aan met 2x per week en bouwde het langzaam op. Nu doe ik 1x per week olympic weightlifting, minstens 1x per week flex wod/pilates, en minstens 3x per week de gewone wod. In januari kreeg ik van veel mensen te horen dat ik was afgevallen dus ik dacht ik stap op de weegschaal. Nou, misschien was mijn gewicht zelfs boven de 140kg gestegen tijdens de pandemie!

Maar goed, na 11 weken hard sporten en gemiddeld zo'n 2300 calorieën per dag zit ik eindelijk weer op pre-pandemie gewicht! Mijn oude sportleggings en nette werkbroeken passen weer. Omdat overal nog n laag vet overheen zit kun je t niet zien maar ik voel spieren waar ze voorheen niet zaten. Ik heb nog steeds regelmatig gains dus ik hoop dat ik voornamelijk vet heb verloren en niet te veel spiermassa.

En nu is het een kwestie van volhouden. Ik sport omdat ik het leuk vind en heb dat altijd veel gedaan. Mijn grootste valkuil is blessures en andere verwondingen. Op mn 15e kwam ik veel aan doordat ik niet kon sporten vanwege een gebroken sleutelbeen door n verkeersongeluk. Eind 2018 kneusde ik mn enkel en ik ben nog steeds herstellende daarvan. Dus mijn doel is veilig blijven sporten en goed blijven eten, met een goede hoeveelheid proteine. Ik ben benieuwd wanneer ik de 100+kg achter me kan laten :)

Reacties

  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,446 MFP Moderator
    Opties
    Welkom en succes!
    Goed bezig en de resultaten zijn er al! Nu nog bijhouden en de levensstijl als normaal laten voelen.

    Wat voor sporten en trainingen doe je nu momenteel?
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    Ik doe 1x per week uurtje olympic weightlifting. Dit is het meest vermoeiende van alles want we doen voornamelijk snatches en overhead squats en ik heb echt geen sterke schouders en armen maar ik vind het zo leuk.

    Daarnaast minstens 1x per week uurtje pilates. Mijn enkel en pols mobility kan alle hulp gebruiken en het stretchen en relaxen is ook wel lekker.

    En dan minstens 3x per week een wod. Die verschillen erg maar ik gebruik de heavy lifting aspecten als een richtlijn of ik spieren dreig te verliezen. Mijn backsquat zit geen beweging meer in maar mijn deadlift wel dus ik ben op zich tevreden. Kettle bell swings zijn mijn favoriet maar ik heb deze maand zelfs voor het eerst een burpee gedaan!

    Zo 1x per maand ofzo probeer ik een aerobic capacity wod te doen om te zien hoe het met mijn fitness gesteld is en voor iemand die zo zwaar is ben ik echt blij met hoe goed ik anderen die wel 'normaal' gewicht hebben kan bijbenen, zowel op de ski en roei machines als op de assault bike.

    Ik rust minstens 1 dag in de week, meestal zondag, maar ik merk dat nu het weer warmer wordt ik vaker ga wandelen en over het algemeen actiever word.

    Mijn doelen voor de komende paar maanden zijn een side plank kunnen doen en een box jump.
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    Soms geeft de weegschaal niks aan en merk je aan je kleding wel verschil.

    Ik ben zelf bezig met kleine veranderingen groot verschil.
    Als die kleine dingen na mijn werk bijvoorbeeld neem ik nu een soepje.
    Vers gemaakt.
    Is ook altijd zo'n snaaimoment geweest.

    Gezonde gewoontes aanleren en meer voedzaam voedsel toevoegen probeer ik.
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    Ik ben best tevreden met mn eetkeuzes. Omdat ik nu meer fruit eet heb ik ook minder behoefte aan koekjes/ijs/snoep/chocolade. Waar er vroeger nog wel eens een heel pak koekjes doorheen ging in een dag weet ik mezelf nu beter te stoppen na een paar.

    Al heb ik nog wel eens een dag dat ik dicht aan de 3000 calorieën zit, maar ach dat is het leven ook en tot nu toe gaat het goed!

    De centimeters zijn bij mij nog minder consistent dan de weegschaal. Wekenlang schommel ik rond het zelfde getal op het meetlint en dan ineens 2 cm eraf. De weegschaal geeft tot nu toe duidelijker een dalende lijn aan. Maar ik meet het ook af aan mijn fitness, dat gaat ook echt heel snel. En zo lang er iets van krachttraining steeds beter gaat, maak ik me ook niet meer zo'n zorgen om al te veel spierverlies
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    > @nathalieforerunner220 zei:
    > Soms geeft de weegschaal niks aan en merk je aan je kleding wel verschil.

    Vanochtend voelde ik mn ribben ineens onder het vet dus ik dacht ik pak het meetlint erbij en het gedeelte waar de beha-band zit was 103cm! Zo klein was het voor corona met dit gewicht niet. Zo blij 😁😁
  • tanja_beijleveld
    tanja_beijleveld Berichten: 77 Member
    Opties
    > @bojaantje3822 zei:
    > > @nathalieforerunner220 zei:
    > > Soms geeft de weegschaal niks aan en merk je aan je kleding wel verschil.
    >
    > Vanochtend voelde ik mn ribben ineens onder het vet dus ik dacht ik pak het meetlint erbij en het gedeelte waar de beha-band zit was 103cm! Zo klein was het voor corona met dit gewicht niet. Zo blij 😁😁

    Geweldig zeg!! Dat is nog eens een mooi resultaat van het harde werken!!
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,446 MFP Moderator
    Opties
    bojaantje3822 schreef: »
    Ik ben best tevreden met mn eetkeuzes. Omdat ik nu meer fruit eet heb ik ook minder behoefte aan koekjes/ijs/snoep/chocolade. Waar er vroeger nog wel eens een heel pak koekjes doorheen ging in een dag weet ik mezelf nu beter te stoppen na een paar.

    Al heb ik nog wel eens een dag dat ik dicht aan de 3000 calorieën zit, maar ach dat is het leven ook en tot nu toe gaat het goed!

    De centimeters zijn bij mij nog minder consistent dan de weegschaal. Wekenlang schommel ik rond het zelfde getal op het meetlint en dan ineens 2 cm eraf. De weegschaal geeft tot nu toe duidelijker een dalende lijn aan. Maar ik meet het ook af aan mijn fitness, dat gaat ook echt heel snel. En zo lang er iets van krachttraining steeds beter gaat, maak ik me ook niet meer zo'n zorgen om al te veel spierverlies
    Vlakbij de 3000 kcal per dag is extreem veel, hoe krijg je dat voor elkaar? Stel je voor dat je doel is om af te vallen en je daarom 500 kcal per week onder je behoefte zit om op gewicht te blijven. Als je zulke uitschieters hebt, val je nooit af natuurlijk.

    Reken je TDEE uit met een TDEE calculator (via Google kan je er wat vinden), en dan kan je hier plaatsen wat daaruit komt. Misschien een hoger doel kiezen als het echt niet haalbaar is, maar dan zal het langer duren maar wel beter vol te houden.
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Vlakbij de 3000 kcal per dag is extreem veel, hoe krijg je dat voor elkaar? Stel je voor dat je doel is om af te vallen en je daarom 500 kcal per week onder je behoefte zit om op gewicht te blijven. Als je zulke uitschieters hebt, val je nooit af natuurlijk.
    >
    > Reken je TDEE uit met een TDEE calculator (via Google kan je er wat vinden), en dan kan je hier plaatsen wat daaruit komt. Misschien een hoger doel kiezen als het echt niet haalbaar is, maar dan zal het langer duren maar wel beter vol te houden.


    Hallo? Kun je even rustig doen en minder doemdenken? Mijn TDEE is rond de 3300 kcal. Ik ben 1kg per week afgevallen door gemiddeld 2200 kcal te eten, 12 weken lang. 1 dag 3000 kcal eten is echt geen ramp, vooral omdat het onder maintenance zit. Ik maak nog steeds vooruitgang en heb geen behoefte aan mensen die willen dat ik veel minder eet dan dat ik doe. Ik weet waar ik mee bezig ben en ik hoop dat je voortaan iets meer vragen stelt voordat je mensen vertelt dat ze nooit hun doelen gaan halen.

    Mocht je echt heel geïnteresseerd zijn in de specifieke getallen: v, 26 jaar, 175cm lang, 126kg, kantoorbaan, ik sport 5 à 7 x per week 1 uur. Ik ben op 2200 kcal gaan zitten omdat uit calculatoren kwam dat ik dan 0,5kg per week zou verliezen maar uit de praktijk blijkt dat het 1kg per week is.

    Echt niet chill, deze reactie
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,446 MFP Moderator
    Opties
    Hoi, ik ben geen doemdenker, was alleen geschrokken door de hoeveelheid kcal, dat die zo hoog zat. Dat is natuurlijk prima mogelijk met jouw gegevens en zonder die was het een voorbarige conclusie, maar nu is het duidelijk.
    Zeker dan is 3000kcal wel een keer mogelijk per week, maar wat je eigen doel is en hoe straks je je daar aan wilt houden is aan jou zelf natuurlijk.

    Gezien je heel veel sport is het prima en ik had al die info niet hiervoor, daarom dat uitkomen bij 3000kcal voor een gemiddeld iemand (die ook gemiddeld sport en niet heel veel) vaak een grote uitschieter is lijkt mij.

    Maar iedereen is anders, ieder lichaam is anders en het belangrijkste is voor ieder zelf wat werkt natuurlijk.
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    Je had ook gewoon vragen kunnen stellen ipv meteen zeggen dat ik nooit mn doelen ga halen. Ik heb me daar een middag echt rot om gevoeld en naar mijn mening zou je als moderator beter moeten weten.

    Ik vind het wel goed dat je het checkt, hoor, en je vervolgreactie komt veel beter aan.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,446 MFP Moderator
    Opties
    Je hebt zelf die conclusie getrokken, er staat niets anders in het bericht dan wat er staat. Een mening blijft een mening en iedereen blijft een mens met ieder een ander lichaam, ongeacht dat ik vrijwilliger ben hier, dus dat maakt in mijn ogen geen verschil en hoop bij anderen ook niet.
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    "Als je zulke uitschieters hebt, val je nooit af natuurlijk." Er staat toch echt in jouw woorden dat ik nooit zal afvallen. Maar ik ben klaar met dit gesprek
  • tanja_beijleveld
    tanja_beijleveld Berichten: 77 Member
    Opties
    Hey bijbaantje, gaat het afvallen nog steeds goed bij jou?
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    Jazeker, ik ben bewust iets meer gaan eten dus t is nu een kg elke 2 weken ipv elke week en ik merk dat mn sportprestaties beter zijn. Ook is er 2cm af bij mn bovenbeen en dus 4cm bij mn heupen, is mn middel naar 102cm gezakt en zie ik nu echt spieren bij mn kuiten. Mn armen zien er gespierder uit en mn schouders voelen scherper.
    Het enige waar ik geen verandering zie is mn buik helaas, maar ik merk wel dat mn core een stuk sterker is geworden (bijvoorbeeld mijn max deadlift is van 97,5kg naar 125kg gegaan in 2 maanden) 😁
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    @tanja hoe gaat het bij jou?
  • tanja_beijleveld
    tanja_beijleveld Berichten: 77 Member
    Opties
    > @bojaantje3822 zei:
    > Jazeker, ik ben bewust iets meer gaan eten dus t is nu een kg elke 2 weken ipv elke week en ik merk dat mn sportprestaties beter zijn. Ook is er 2cm af bij mn bovenbeen en dus 4cm bij mn heupen, is mn middel naar 102cm gezakt en zie ik nu echt spieren bij mn kuiten. Mn armen zien er gespierder uit en mn schouders voelen scherper.
    > Het enige waar ik geen verandering zie is mn buik helaas, maar ik merk wel dat mn core een stuk sterker is geworden (bijvoorbeeld mijn max deadlift is van 97,5kg naar 125kg gegaan in 2 maanden) 😁

    Mooie prestatie! Mag je trots op zijn! Die buik komt vanzelf, gewoon vrolijk doorgaan!

    Bij mij gaat het ook de goede kant op. Ben sinds ik deze maand weer echt begonnen ben bijna 7 kilo kwijt en mijn broeken zitten al een stuk losser.

    Dus we gaan vrolijk door😃
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    Wow super goed! 😁 Herkenbaar van die broeken, ik kan ook weer shoppen in mijn eigen kledingkast
  • tanja_beijleveld
    tanja_beijleveld Berichten: 77 Member
    Opties
    Is zo leuk dat alles weer lekkerder zit he! Geeft een goed gevoel😄
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    Mn gewicht leek even vast te zitten maar toen besloot ik een diet break te doen. Dat gepaard met 2,5 dag rust door acute rugpijn liet toch een nieuw laag gewicht zien: 125kg! Voelt goed
  • tanja_beijleveld
    tanja_beijleveld Berichten: 77 Member
    Opties
    > @bojaantje3822 zei:
    > Mn gewicht leek even vast te zitten maar toen besloot ik een diet break te doen. Dat gepaard met 2,5 dag rust door acute rugpijn liet toch een nieuw laag gewicht zien: 125kg! Voelt goed

    Fijn dat er weer af is! Echt geweldig!!!
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    In totaal 15cm van mn heupen af in iets meer dan 5 maanden en 9 cm van mn borst/rug. Helaas wel maar 2cm van mn middel maar dat komt omdat ik best n buik heb. Wel 5cm af van mn buik maar nog lang niet genoeg.
  • bojaantje3822
    bojaantje3822 Berichten: 13 Member
    Opties
    15kg eraf! Voelt goed!
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 699 Member
    Opties
    Ga zo door!!!!!
  • Fijistar113
    Fijistar113 Berichten: 1 Member
    Opties
    Wat een mooi verhaal!!
    Doe zo verder!
  • ninalamain
    ninalamain Berichten: 1 Member
    Opties
    Hey! Hoe is het nu?