Weer eens wat anders — Dutch (Netherlands)

Weer eens wat anders

Opties
Ik zie veel mensen voorbij komen met uitdagingen waar je U tegen zegt en voor de volhouders heb ik veel respect heb opgebouwd. Mijn verhaal is weer eens een beetje anders en ik dacht dat het wellicht leuk zou zijn om mijn streven te delen.

Ik ben kerngezond, weeg 86 kilo, rook niet, drink niet en eet gezond. En ik sport. Heel veel: zo'n 15 uur per week zit ik op een racefiets en train hard. Maar toch ben ik te zwaar vind ik. En nu geen extreme gedachten; ik wil gewoon naar het midden van de BMI-zone: dat is in mijn geval 75 kilo (ik ben 1.86). Maar ik wil ook niet TE mager zijn: dus eerst maar eens richting 80 kg.

Mijn zelfbeeld is prima, maar ik wil zo goed mogelijk zijn als ik straks weer de bergen in ga. En goed is voor mij ook licht, immers: die extra kilo's hoeft ik straks niet omhoog te rijden.

MFP helpt mij goed. Het lukt mij nu al om drie dagen lang mijn doel van 1.600 kCal per dag te behalen en dan heb ik nu nog een rustweek ook (dat betekent dat ik maar 8 uur sport). Als alles goed is dan moet ik eind maart ongeveer op 80 kg zitten. Niet meer de 69 of 94 die ik ook ooit woog.

Punt is dat als je al weinig tot geen overgewicht hebt, de laatste kilo's het lastigst zijn. Ik hoop vol te houden.

Reacties

  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ja herkenbaar..
    187cm en altijd rond de 90 kilo.

    Nu 81.5 kilo...

    Heel langzaam eraf...

    Let wel... gewicht is 1 ding.
    Als je gespierd ben, moet je niet naar je bmi kijken.
    Gewoon in de spiegel kijken.
    Spieren wegen zwaarder dan vet.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Welkom en succes!
  • Jack_S88
    Jack_S88 Berichten: 5 Member
    januari 2023 aangepast
    Opties
    BMI gaat uit van lengte en gewicht. Maar het houdt totaal geen rekening met andere factoren zoals spier / vet ratio. Iemand die gespierd is kan toch door BMI als iemand met overgewicht worden beschouwd. Ik adviseer je om te Googlen op “body fat percentage” en dan bij afbeeldingen te kijken. Daar zie je dan galerijen met de % en de verschillende lichamen die daarbij horen. Ik zou dan een vet % als doel stellen i.p.v. BMI. Om je op weg te helpen 15% is fit en voelen de meeste mensen zich lekker bij. Onder de 15% wordt het al gauw heel serieus. Atleten etc.