Buikvet verliezen maar wel spieren laten groeien — Dutch (Netherlands)

Buikvet verliezen maar wel spieren laten groeien

Hoi iedereen. Mijn naam is Rose en ik ben nieuw hier. Ik wil heel graag buikvet verliezen, maar daarnaast wil ik ook spieren laten groeien. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil namelijk niet alleen maar afvallen..🤷🏽‍♀️

Reacties

  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,438 MFP Moderator
    Hi Rose, welkom en succes! Je kan niet op 1 bepaalde plek vet verliezen helaas.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 697 Member
    Hi Rosé,
    Je zal in een klein calorieën tekort moeten zitten om het vet te verbranden veel eiwitten om spieren te behouden en knetterhard trainen...

    Even heel snel en kort gezegd..
  • Jack_S88
    Jack_S88 Berichten: 5 Member
    Je macro’s moeten goed zijn. Een calorieëntekort van zo 200 - 300 kcal en dan hoog in de eiwitten zitten zeker 40% en 40% khoolydraten en 20% vet. Het klopt dat je niet precies op één plek vet kunt verliezen maar er zijn oefeningen waarbij het buikvet wel extra aandacht krijgt. Dit zijn de Squat en de Deadlift. Je core wordt er heel sterk van en omdat je core zo goed wordt aangepakt verbrand je daar ook meer.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Je geeft aan dat je buikvet wilt verliezen, echter kun je niet spot reduceren en zul je, als je nog 'teveel' vet op je buik hebt, door moeten diëten totdat ook het vet op je buik gaat afnemen. Je lichaam bepaald helaas zelf waar het vet verliest. Spieren opbouwen in een energietekort kan wel, maar meestal is het optimaler om je op het één of het ander te richten; dus of afvallen óf spieropbouw.
    Het klopt dat je niet precies op één plek vet kunt verliezen maar er zijn oefeningen waarbij het buikvet wel extra aandacht krijgt.
    Dit is niet correct. Lokaal vet verbranden of lokaal vet aanspreken is een fabel. Je lichaam bepaald zelf waar het vet verliest. Je zult een energietekort aan moeten houden om ook dat laatste beetje 'onwenselijke' vet kwijt te raken.
  • der_Joseph
    der_Joseph Berichten: 6 Member
    Ik ben het met itzhanne82 eens.

    Je zal sowieso op een licht calorie tekort moeten gaan, anders verlies je geen vet.

    Daarnaast krachttraining blijven doen, anders lever je op spierkracht in.

    Wat goed kan werken, is de cardio sessies in te richten als high intensity interval training. Dat geeft een wat effectievere vetverbranding, zonder dat je lichaam direct spierweefsel gaat inzetten als energiebron.

    Ik vind 40% van de calorieën uit eiwit veel te hoog. Als ik dat zou doen, dan kom ik op bijna 300 gram eiwit per dag, en dat is veel en veel te veel. Eiwitbehoefte is tussen de 1,5 en 2 gram per kg lichaamsgewicht per dag voor iemand die krachttraining doet.

    Het is even wat uitzoeken, maar ik zou dit doen:

    1. bepaal jouw normale dagelijkse energiebehoefte. Ik doe dat aan de hand van enkele websites. Dat kost tijd. Zoek uit wat bij je past en hoe je zelf over denkt. B.v.:

    https://krachttraining.info/bmr-berekenen/
    https://www.fit.nl/afvallen/hoeveel-calorieen-per-dag
    https://sterkespieren.nl/caloriebehoefte-berekenen/

    2. ga daar iets onder zitten, b.v. 5 of 10% minder. Je wilt immers afvallen. Zet het niet te laag, dan heb je de hele dag honger.

    3. maar een verdeling van je energie die je beschikbaar hebt naar eiwitten, vetten en koolhydraten. Vet levert 9 cal per gram, eiwit en koolhydraten 4 cal per gram. B.v. zo:

    eiwit: 2 gram per kg lichaamsgewicht vermenigvuldig met 4 = aantal calorieën aan eiwit

    vet: 0,66 gram per kg lichaamsgewicht vermenigvuldig met 9 = aantal calorieën aan eiwit

    koolhydraten: restant van de nodige energie

    Speel een beetje met je berekening, en probeer het uit.