Wat voor effect heeft te weinig slaap? — Dutch (Netherlands)

Wat voor effect heeft te weinig slaap?

Opties
Conradvang
Conradvang Berichten: 6 Member
Hallo! Onlangs is onze tweede zoon geboren en heb nu besloten dat het genoeg is, en tijd voor een gezonde leefstijl. Ik ben daarom ook begonnen met een GLI traject, wat goed verloopt ook al is dat dus pas begonnen. Mijn eerste meting gehad en eigenlijk toch wel geschrokken. Het is dus tijd om daar wat aan te doen!
Nu is het alleen wel lastig met een baby om regelmaat te vinden, en laat dat net zijn waar ik altijd veel houvast aan heb: regelmaat. Nu heb ik geaccepteerd dat ik in het begin weinig kan bewegen vanwege de onregelmatigheid, maar heb wel ideetjes om hier wat aan te doen.
Eigenlijk is mijn grootste obstakel op het moment slaap. De nachten zijn gebroken en slaap is er gewoon te weinig, en moet wel gewoon full time werken. De neiging om te snacken is aanwezig, maar tot nu toe heb ik dat redelijk onder controle. Wel heb ik het idee dat dit me geen goed doet op het moment. Nu ben ik zelf van mening dat alles wat ik kan aanpassen in mijn leefstijl is meegenomen, ook al sport ik niet regelmatig en functioneer ik op weinig slaap. Maar in hoeverre is het realistisch om goede resultaten te zien zolang mijn slaap te weinig en gebroken is? Heeft hier iemand ervaring mee?

Reacties

  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,448 MFP Moderator
    Opties
    Hoi Conrad, welkom. Wat is GLI?
    Ik geloof dat helaas niet dat je zoiets precies kan meten wat het effect precies is, maar dat het effect heeft is wel zo. Bijvoorbeeld 1 uur minder slaap zorgt voor x, zoiets is heel moeilijk aan te tonen.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Slaap is enorm belangrijk voor je herstel, rust en metabolisme. Met een kleine erbij zal je nachtrust vaak verstoord zijn , ben je meer "aan" en zal je meer voeding nodig hebben.

    Je kan altijd kiezen voor gezonde voeding.

    Je zoon is maar tijdelijk klein.. je nachtrust komt weer terug. Nu is die kleine veel belangrijker. Tijd en prioriteit dus.

    Succes!! En geniet van je zoon ook snacht's
  • Beetje1501
    Beetje1501 Berichten: 12 Member
    Opties
    Ik gebruik al jaren smartwatches die o.a. ook je hoeveelheid slaap meten. Eerder nam ik dat met een korreltje zout, maar bepaalde smartwatches zijn in de afgelopen jaren sterk verbeterd en kloppen exact. Mijn nachten zijn helaas te vaak onderbroken of kort dus heb dit goed kunnen testen.

    Wat je vooral ziet en wat vast bekend is, is dat hoe meer je slaapt, hoe meer kcal je verbrandt. Ook zijn de processen die zich tijdens de slaap afspelen erg belangrijk, zoals de REM-slaap. Tijdens de REM-slaap zijn je hersenen het meest actief (zuurstof nodig) en verbrand je dus de meeste kcal.

    Slaap is ivm afvallen (o.a.) dus wel degelijk belangrijk. Maar het allerbelangrijkste is dus om genoeg REM-slaap te krijgen.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik heb bijna 25 jaar ploegendienst gedraaid.
    Gebroken nachtrust was destijds vaak overdag. Nadat ik hiermee ben gestopt werd ik veel fitter...

    De kunst met de kleine is nu, om rust te pakken wanneer het kan. En weer nog meer actief te worden wanneer de kleine ook door slaapt.
    Dit omdat aaneengesloten slapen er een beetje bij in schiet.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,448 MFP Moderator
    Opties
    Ik zou niet aan zo'n smartwatch beginnen, je gaat heel erg geloven wat ze 'meten' maar of dat allemaal klopt. Je hebt prima geslapen, voelt je goed en de smartwatch zegt dat bepaalde type slaap slecht was? -> Je voelt je er ineens minder over.
  • Beetje1501
    Beetje1501 Berichten: 12 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Ik zou niet aan zo'n smartwatch beginnen, je gaat heel erg geloven wat ze 'meten' maar of dat allemaal klopt. Je hebt prima geslapen, voelt je goed en de smartwatch zegt dat bepaalde type slaap slecht was? -> Je voelt je er ineens minder over.

    Klopt, daarom is het ook belangrijk een goede smartwatch te hebben en sowieso altijd te beseffen dat het een indicatie is.
    Maar zoals gezegd heb ik n.a.v. eigen ervaring en het gebruik van verschillende smartwatches heel duidelijk kunnen merken dat ze steeds nauwkeuriger zijn geworden. Erg prettig, het geeft je een goed 'houvast' en je gaat meer begrijpen hoe alle processen werken.

    Redenen om een smartwatch te willen gebruiken kunnen zijn: weten dat je slecht hebt geslapen en je je dan toch nog redelijk fit kunt voelen doordat je wel genoeg REM-slaap hebt gehad als de meting dit aangeeft. (Mijn ervaring is dat ik me na zo'n slechte nacht dan toch niet doodmoe voel en nu begrijp ik waarom).

    Of:

    Zien hoeveel slaap je hebt gehad en hoeveel kcal je dan hebt verbrand.
  • Blitzinga
    Blitzinga Berichten: 5 Member
    oktober 2023 aangepast
    Opties
    Slaap is super belangrijk. Ik hoor het iedereen zeggen maar zelf vind ik van niet. Tuurlijk moet je wel slapen maar waar de een goed gaat op 5 uur moet een ander 10 uur slapen.
    Het bijhouden van slaap met een smart Watch is geen slecht idee maar dan moet je wel slapen en er ook iets aan kan doen, wat nu volgens mij geen optie is.
    Zoals al eerder is gezegd, geniet, ondanks de mindere slaap. Geniet van de momenten met die kleine, hoewel we weer wat maanden verder zijn.
    Het komt wel goed. De nachten worden wel weer langer en het ritme komt vanzelf. Belangrijk is wel dat je ritme aan gaat houden. Zelfde tijd eten, zelfde tijd slapen. En dan bedoel ik vooral je kind. Zodra die ritme heeft, krijg jij het ook weer terug. Maar geniet gewoon, dan komt de rest vanzelf. 😁 afvallen en slapen kan je altijd nog. Je kind groeit maar 1x op 😉


    Hoe gaat het op dit moment? Iets meer rust inmiddels of is het nog steeds gekkenhuis? Zit er veel leeftijdsverschil tussen je kinderen?