MACROS — Dutch (Netherlands)

MACROS

Ik zou graag meer focussen op macros maar lees zoveel tegenstrijdige berichten. Mijn BMR is 2050kcal/dag. Voor gewichtsverlies doe ik daar 20% af en kom ik op 1600kcal/d.
(dat lijkt me trouwens voor een afslankdoel behoorlijk veel: moet dat niet eerder 1400 zijn?! Ik ben maar 1m60...)
Om dat dagtotaal te verdelen gebruik ik volgende regels:
per kilo lichaamsgewicht 1gr vet/dag; dat komt in mijn geval overeen met 35% van mijn kcaltotaal. Als ik voor de eiwitten mijn lichaamsgewicht x1,8 doe (want ik sport dagelijks), komt dit overeen met 30% van 1600kcal/d. Dan blijft er 35% over voor koolhydraten. Is dat een goede richtlijn om naar te streven? Ik dacht dat eiwitten net het hoogste percentage moeten zijn, maar ondervind nu al moeite om die 30% te halen...
Iemand meer ervaring hierin?
(ik wandel elke dag +10k, fiets dagelijks, doe 's ochtends 20min pilates, ga 2à3/week lopen en volg 2x/week een les krachttraining).

Reacties

• LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,478 MFP Moderator
    Reken eerst je BMR en TDEE uit met een goede calculator: TDEE calculator via Google. Die van MFP is niet geheel betrouwbaar. Geen enkele is dat, maar sommige zijn beter.

Dan ga je daar onder zitten, 20% eraf is te veel, doe eerst wat minder, dat is op de lange termijn beter vol te houden. En dan zal je na verloop van tijd afvallen. Als dat niet zo is, ga je wat lager zitten. 20% in een stap is te veel.

Zelf reken ik wandelen, fietsen en lopen niet als 'echt sporten', dus daar zou ik ook reken mee houden voor de TDEE berekening, anders kom je veel te hoog uit. Maar het blijft altijd gezonder dan stil zitten!
  • glibbertjes
    glibbertjes Berichten: 5 Member
    Ik zie dat ik gemist heb en TDEE bedoelde ipv BMR. Mijn BMR had ik uitgerekend op 1375kcal/d, en deed ik x1,5 om TDEE te kennen. Zo kwam ik op 2050kcal/d. Maar volgens die calculator schat ik mijn activiteit idd te hoog in en is mijn TDEE 1955kcal/d en zou ik voor afvallen naar 1450kcal/d moeten ipv 1600. Dat lijkt me idd meer te kloppen! Bedankt voor de tip!