Welk 'dieet'? — Dutch (Netherlands)

Welk 'dieet'?

Opties
Er moet een beetje leven in de brouwerij komen op dit forum! Dus maar een simpele vraag. Welk dieet volg jij? Of volg je geen dieet? Sport je extra om af te vallen? Heb je tips?

Ik eet zelf low-carb en ik verwacht geen Nederlanders hier die dat ook doen. Het is voor mij echt een lifestyle en wil dit volhouden. Sinds ik zo eet (behalve de begin weken) voel ik me stukken beter. Vooral belangrijk bij mij is dat mijn energie level beter is. Ik loop al een jaar of 10 daarmee te sukkelen. Ik sport niet, dit raad mijn osteopaat voorlopig nog even af, maar ik wandel veel en vind dat heerlijk!

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Dan ben ik wel benieuwd waarom je hebt gekozen voor een low-carb dieet? Is het alleen omdat je je energie level dan beter onder controle hebt in vergelijking met andere diëten? Maar goed dat het werkt voor je! Hoop dat je binnenkort weer mag gaan sporten, als je dat zelf wilt natuurlijk ;)

    Voor mij is mijn dieet geen dieet meer geworden maar een nieuwe levensstijl. Dit was ik van te voren ook van plan en ben blij dat ik mij goed heb kunnen aanpassen aan alle veranderingen :) Tot nu toe lijkt het goed te lukken haha.

    Uiteraard probeer ik onder mijn Basal Metabolic Rate (BMR) te zitten, anders gaat er geen vet af. Tot nu toe lukt dit prima met alleen het dieet, maar het kantelpunt begint eraan te komen dus ik ben het sporten al wat aan het opschroeven (vind ik ook leuk trouwens). Kwa sport fiets ik (minimaal 30km), ga binnenkort weer eens beginnen met hardlopen en doe af en toe een 'Insanity' training (heb de hele eerste maand al een keer gevolgd).

    Ik heb een dieet van 40% koolhydraten, 40% eiwitten en 20% vet. Is meer een samenstelling voor sporters, verhoogde eiwitten en minder vet. Heb hiervoor gekozen omdat ik wil proberen zo min mogelijk spier te verliezen tijdens het afvallen (het liefst helemaal niks, of wat erbij) en alleen maar vet kwijt wil raken.

    Verder probeer ik overal de aanbevolen hoeveelheid van binnen te krijgen (groenten onbeperkt ;) ) en de laatste tijd let ik vooral op mijn zout, suiker en vezel inname (en natuurlijk eiwitten, aller belangrijkste haha). Kwam erachter dat als je hier geen extra aandacht aan besteed het moeilijk is om niet teveel (zout en suiker) of te weinig (vezels) binnen te krijgen. Maar dit gaat nu wel goed eigenlijk :)

    Verder heb ik één keer per week een 'refeed' dag (iedere zondag). Op deze dag eet ik tussen de 10 a 20 procent meer dan mijn BMR. Het idee hierachter is dat als je aan het afvallen bent (dus dagelijks onder je BMR zit) je metabolisme na enige tijd vertraagd. Door een keer per week meer te eten geef je je metabolisme weer een stoot en gaat die weer sneller werken. Op een refeed dag probeer ik voornamelijk koolhydraten te eten, normale hoeveelheid eiwitten en zo min mogelijk vet en suiker (zit een heel fysiologische gedachten achter waarom deze hoeveelheden, maar dat wordt wel een erg lang verhaal haha ;)).

    Ik eet zes keer per dag, drink voornamelijk (veel) water (af en toe koffie of thee en verder niks).

    Ben altijd veel bezig met alle cijfers kwa voeding, dus MFP is dan echt een perfecte uitkomst ;)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Het is in eerste instantie wel begonnen omdat ik hoorde dat je energie level omhoog zou kunnen gaan. En toen ik begon had ik in gedachten dat ik het een paar weken zou proberen en als het zou bevallen dan zou ik wel verder zien. Maar ik ging ook beter slapen, mijn humeur was beter, veel minder cravings, nooit echt honger. Te hoog cholesterol zit ook in de familie en deze is verbeterd sinds ik low carb / high fat eet. Verder geloof ik er ook wel in dat vol vette producten beter zijn dan low-fat met daaraan toegevoegde suikers (koolhydraten). En ik eet zoveel lekkerder dan eerst! Het kost wel wat tijd en voorbereidingen, maar ik houd van in de keuken staan dus het is niet erg :) En nu ik het al een aantal maanden doe, wordt het alleen maar makkelijker. Het is echt een nieuw eet patroon geworden.

    Mijn doel is nu max 20 net carbs per dag, maar vaak haal ik dat ook niet eens. Maar ik wil dit uiteindelijk wel gaan verhogen. Ik denk als de zomer er aan komt en ik wat meer fruit zou willen gaan eten. Ook zou havermout wel weer eens lekker zijn (enige wat ik soms toch wel mis). Ik moet alleen gaan kijken wat er gebeurd als ik weer meer koolhydraten eet.

    En ik zit nu ook eigenlijk op het punt dat ik sporten nodig heb om wat meer af te vallen. Dus ik hoop ook dat ik snel weer wat mag gaan doen! :) Wil graag gaan hardlopen maar ook gewoon thuis met wat (lichte) gewichten aan de slag met behulp van fitnessblender.com

    Ik kan merken aan je comment dat je er echt lekker in zit! Ga zo door :D
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ik ben niet erg bezig met een macro-verhouding, ik tel vooral calorieën.

    ik heb hier en daar wel e.e.a uit de bodybuilderswereld gekopieerd. het idee is dat de meeste voedingsstoffen wel altijd opgenomen/gebruikt worden, maar dat eiwit verdeeld moet worden over de dag.

    ik probeer 1,5 keer mijn lichaamsgewicht in grammen aan eiwit binnen te krijgen, over al mijn maaltijden verdeeld (grofweg 150 gram per dag), en voor de rest probeer ik vooral carbs laag te houden door niet teveel brood te eten en 's avonds af te wegen hoeveel rijst ik eet.. en af en toe gewoon geen rijst te eten, maar alleen groente en vlees.

    Als ik niet thuis ben moet ik toch kunnen bepalen wat ik wel en niet mag, en ik kijk dan vaak vrij kort door de bocht naar de macronutrienten in een maaltijd. ik eet geen witbrood, geen pasta en ik mijd zoveel mogelijk eten dat uit een fabriek komt of dat toegevoegde suikers bevat. vrij makkelijke regel dus, en dat werkt goed :)

    dit werkt voor mij op zich prima. Wat betreft refeeden, ik heb eens in de 1 a 2 weken een cheat day waar ik alles mag eten wat ik wil... en dat werkt voor mij zo prima :) ik doe aan zwaar gewichtheffen minimaal 2x per week, en ik zorg dat ik op zijn minst 3x per week beweeg.

    als ik goed eet, dan val ik grofweg een kg per week af.. met kerst en oud en nieuw is dat niet gelukt, maar sinds ik 10 augustus begonnen ben heb ik 5 kg spiermassa erbij en ben ik 14 kg in totaal afgevallen.. dus dit werkt voor mij blijkbaar :)
  • KarinNurse
    KarinNurse Berichten: 8 Member
    Opties
    Hallo!

    Ik let vooral op gezonde alternatieven voor alles. Vind het echt leuk om speurend door de supermarkt te gaan en te zoeken naar eten. Ik let vooral op calorieën en suikers. Ook wil ik niet teveel light producten eten omdat hier vaak ongezonde onnatuurlijke voedingsstoffen in zitten. Verder beweeg ik 2x per week en doe ik elke dag wat kleine oefeningen en yoga. Het afvallen gaat bij mij langzaam omdat ik door PCO erg gevoelig ben voor koolhydraten. Ook houdt ik zo 2 kilo vocht vast en zijn mijn hormonen vaak in de war..

    Groetjes!
  • elkevn
    elkevn Berichten: 58 Member
    Opties
    hi allemaal,

    ik heb ongelooflijk veel diëten geprobeerd in het verleden…met prut resultaat. Gewicht ging er (vaak heel snel) vanaf, maar kwam er later altijd weer ruimschoots bij. Bij mij was het dus meer een mindset die moest veranderen.

    Begin oktober kwam ik in aanraking met 'het geheim van slanke mensen' waarbij wordt gezegd dat je alles mag eten, maar niet teveel wil eten. En die kwam op de een of andere manier goed bij me binnen. Ik eet nu dus waar ik zin in heb…over het algemeen wel behoorlijk gezond, maar ik neem ook gerust een koekje of een stuk pure chocola. Ik let alleen op dat ik niet meer eet dan ik wil. En dat werkt nu voor mij echt heel goed.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ik denk dat je daar ook de kern van een goed dieet te pakken hebt. Een goed dieet is een mix van gezond en haalbaar. Te gezond en je raakt het beu.. En gaat t weer mis.

    Er zijn zo verschrikkelijk veel waarheden.. En de enige die door vrijwel iedereen erkend wordt is de energiebalans. Kcal in - kcal uit = negatief.. Anders val je niet af. Simpelweg minder eten is de meest eenvoudige manier om dit te bereiken :)

    Leuk om te lezen hoe iedereen het hier aanpakt. Ik ben vooral benieuwd hoe ik t vol ga houden als ik eenmaal op mn streefgewicht ben :) ben ook benieuwd naar hoe jullie van plan zijn dat te gaan doen :)
  • pim1896
    pim1896 Berichten: 1
    Opties
    Ik doe eigenlijk gewoon alles waar ik zin in heb, maar gewoon allemaal een stuk minder. In plaats van een hele doos spareribs in de oven gooien en opeten, gewoon netjes op 200gram afwegen en wat groente erbij. Daarbij drink ik veel water en wandel ik 3x per week een flink stuk. Gaat goed en voel me ook lekker bij dit dieet. Ik baalde er altijd van als mensen zeiden 'oh dit mag je niet, en dit niet, dat niet'.. maar, ik moet gewoon minder eten. Alleen eten als je honger hebt, niet als je zin in iets hebt. En gewoon een gezonde snack pakken: ongezouten pistachenoten, snoeptomaatjes.
    Natuurlijk ook geen frisdrank meer drinken, maar dat deed ik sowieso al weinig.
  • at_night_bookstore
    at_night_bookstore Berichten: 4 Member
    Opties
    hello

    Mijn dieet is simpelweg gezond eten. meermaals per dag. Fruit enkel voor training. in de avond word er op rauwe groenten en noten gesnackt. ontbijt is de enige maaltijd waar ik brood eet. Grijs of bruin... smiddags altijd kip (swoensdags witte vis en vrijdags rood vlees) met gekookte seizoengroenten, zonder zout en met olijfolie en peper... specerijen zijn je beste "vriend" om dingen niet beu te geraken. bedoeling is mijn leven verlengen en fit genoeg zijn om de wereld af te reizen!!! verder zit ik elke dag in de gym, trainingen varieren enorm, net zoals bij het eten, om de "fun" er in te houde ipv altij dezelfde trainingsessies... varieert van weight tot gymnastics tot calestenics tot HIT to cardio en zelfs pilates en yoga en natuurlijk het minder leuke gedeelte van al dit: "rustdagen"... cheatdays zitten er zoizo in, meer dan ik soms wil :) maar ja als je ouders een resto hebben en je moeder de beste pannekoeken ter wereld maakt, ben je rapper geneigd te cheaten :)... pannekoeken met zotveel toppings...

    pz

    V
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Interessant filmpje over het niet-dieten maar mindfull eten:

    http://www.youtube.com/watch?v=jn0Ygp7pMbA&&hd=1&autoplay=1&fs=1

    Leuk voor de inzichten. Ben het er niet helemaal mee eens denk ik.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Interessant filmpje over het niet-dieten maar mindfull eten:

    http://www.youtube.com/watch?v=jn0Ygp7pMbA&&hd=1&autoplay=1&fs=1

    Leuk voor de inzichten. Ben het er niet helemaal mee eens denk ik.

    zal het vanavond eens kijken! altijd goed om verschillende standpunten en sowieso meer info tot je te nemen :)
  • brobman2014
    brobman2014 Berichten: 3
    Opties
    Hoi,

    Interessant om, zoals de vorige spreker aangeeft, verschillende standpunten te zien.

    Mijn dieet is een afgeleide van de voedzelzandloper (http://www.youtube.com/watch?v=wTEnxJwBcYk)
    Waar ik op dit moment het meeste op let is het aantal calorieën en koolhydraten wat ik per dag binnen krijg (niet te veel).
    Daarnaast eet ik meer groenten , meer vette vis en minder rood vlees (kort samengevat). Omdat ik veel krachtoefeningen doe en ook best wat afval bespaar ik niet op eiwitten om niet te veel spierweefsel te verliezen.
    Bij etentjes en uitgaan let ik minder op het dieet en geniet ik er gewoon even van.

    56275628.png
  • chantalvdbrink
    Opties
    Ik tel gewoon mijn calorieën en ik probeer dagelijks 45% koolhydraten, 25% vet en 30% eiwit te eten. Daarnaast fitness ik 3 à 4 keer per week (de ene dag benen/rug en de andere dag armen/schouders/borst), voornamelijk krachttraining met voor en na de training nog een kwartiertje cardio. Dat track ik ook via Fitocracy.

    Echte diëten hebben voor mij nooit gewerkt en ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om mijn levensstijl radicaal aan te passen. Shakes, paleo, koolhydraat arm eten etc. is allemaal niet voor mij weggelegd. En ik ben blij met hoe het nu gaat.
  • marlie1978
    marlie1978 Berichten: 6
    Opties
    Hallo!

    Ik let vooral op gezonde alternatieven voor alles. Vind het echt leuk om speurend door de supermarkt te gaan en te zoeken naar eten. Ik let vooral op calorieën en suikers. Ook wil ik niet teveel light producten eten omdat hier vaak ongezonde onnatuurlijke voedingsstoffen in zitten. Verder beweeg ik 2x per week en doe ik elke dag wat kleine oefeningen en yoga. Het afvallen gaat bij mij langzaam omdat ik door PCO erg gevoelig ben voor koolhydraten. Ook houdt ik zo 2 kilo vocht vast en zijn mijn hormonen vaak in de war..

    Groetjes!
  • marlie1978
    marlie1978 Berichten: 6
    Opties
    Hallo Karin

    Ik heb ook pco en wist niet dat je dan gevoelig bent voor koolhydraten?
    Is dit altijd? Ik let voornamelijk op de kcal en probeer zo gezond mogelijk te eten, maar koolhydraten daar kijk ik eigenlijk niet eens naar.
    Ik volg het programma van reset your life. Dit geboren door de personal trainer en angeli van het programma Obese. Zij zijn dit programma in mijn woonplaats gestart en het gaat redelijk goed. Inmiddel 14 kg kwijt vanaf nov. maar ik moet er nog zón 20.
    van mezelf.

    Maar ben erg benieuwd naar wat de koolhydraten doen als je PCO hebt.

    Gr Marlie
  • marlie1978
    marlie1978 Berichten: 6
    Opties
    Hallo allen

    Mijn dieet is eigelijk geen dieet, maar een aanpassing in je eetgewoonte.
    Voornamelijk erg afwiselend eten en gezond. Wel let ik op het aantal kcal per dag, want er moet eenmaal iets af.
    Brood heb ik voornamelijk afgezworen omdat ik er daar blijkbaar nogal van aankom. Dit vervang ik door vezelcrackers, brinta of roggebrood. Die laatste vult heel goed en kan ook heel lekker zijn.

    Verder neem ik veel soepen welke heel goed gevuld zijn met vere groente. Ook de aardappelen, pasta en rijst vermijdt ik zo veel mogelijk, 1x per week pak ik dit nog. en vervang deze door mai producten zoals mia couscous en eiproducten.

    De combinatie met gezond eten en sporten doet het erg goed.

    Ik sport nu min. 5 x per week. 2 x per week een circuittraining met de personal trainer, 1 x per week bodyattack, 1 x per week bodycombat en 1 of 2 x per week grit en cxworks voor de spieren en mijn conditie.

    uiteindelijk wil ik in het voorjaar ook weer gaan lopen moet alleen kijken of ik hier de tijd voor kan maken.

    Momenteel heb ik zelde honger en zit lekker in mijn vel. maar moet ook toegeven dat als ik een keer een feestje heb of op stap ga ik dan niet zo strak kijk naar de calorieen. Op een feestje pak ik wel wat een kaasje of een worstje en verder de gezonden dingen en op stap ga ik niet aan het water zitten maar geniet ik van mijn biertje of wijntje.

    Zo houdt ik het beter vol.

    Gr. marlie
  • silkeschellekens
    silkeschellekens Berichten: 35 Member
    Opties
    Ik eet gewoon waar ik op dat moment zin in heb en blijf onder mijn aantal calorieën op de dag ( nu 1280).
    Voorheen at ik in het weekend als ontbijt 2 of 3 pistoletjes maar ik schrok me dood toen ik dat opzocht haha.
    dus dat is nu terug gebracht naar 1 pistoletje en 2 crackers.

    voor de rest probeer ik 3x in de week naar de sportschool te gaan waarvan 1x meedoen aan een groepsles (vaak bodyshape) en de andere 2x de fitnesszaal in. dan probeer ik minimaal 500 calorieën te verbranden.

    Ik ben nu een week bezig en ik merk dat het voor mij het best haalbaar is als ik s'ochtends al weet wat ik savonds ga eten, dan weet ik waar ik aan toe ben en kan ik me daar op instellen.
  • ienie63
    ienie63 Berichten: 24 Member
    Opties
    Leuk hoor, iedereen doet wat anders en de meesten vallen er ook nog goed mee af. Ik denk dat het simpele feit dat je noteert wat je eet er al voor zorgt dat je keuzes maakt en af en toe besluit dat er beter niet gesnoept kan worden, waarmee je automatisch op een lagere energie-inname komt. Zelf ben ik meer gaan bewegen (fietsen naar werk ipv auto, goed voor een half uur beweging per dag) en heb ik de koekjes, chocola, noten chips en frisdrank (allemaal veel te lekker) laten staan. Ik eet drie maaltijden per dag, en eet daarbij niet zoveel anders dan ik gewend was. Wel wat aanpassingen gedaan om de echte caloriebommen te vervangen door minder energierijke producten. Schrok nogal toen ik zag hoeveel calorieën er in een plak 48+ kaas zitten.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Ik volg geen dieet, maar ik weet vna mezelf dat als ik mijn eet patroon bijhou ik gezonder ga eten.. Mijn grootste 'dieet' punten. Waar mogelijk vanaf vers en basis eten - dus zelf veel klaarmaken (tot en met vlees, kip en groente boullion toe) en het merendeel van mijn brood bakken.
    Dit is mede ingegeven omdat ik weet hoeveel zout en suiker word toegevoegd in basis producten - Door zelf die bais producten te maken verminder je al heel veel zout en suiker - en bij de laatste de calorieen natuurlijk. Vraagt wel om een grote vriezer en het leuk vinden te koken. Ik heb ook de mazzel dat ik een groetenboer vlakbij heb zitten. Ik meot eerlijk zeggen het eten wordt er wel lekkerder door als je weet wat je erin stopt.

    Verder loop ik naar mijn werk 3x in de week Kost 50 minuten heen en 50 terug, maar het werkt geweldig als stress buster en het is goed voor me. Plus mijn yoga maakt dat ik door kleine aanpassingen langzaam fitter wordt (mijn doel is fitter, niet zozeer afvallen)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik volg geen dieet, maar ik weet vna mezelf dat als ik mijn eet patroon bijhou ik gezonder ga eten.. Mijn grootste 'dieet' punten. Waar mogelijk vanaf vers en basis eten - dus zelf veel klaarmaken (tot en met vlees, kip en groente boullion toe) en het merendeel van mijn brood bakken.
    Dit is mede ingegeven omdat ik weet hoeveel zout en suiker word toegevoegd in basis producten - Door zelf die bais producten te maken verminder je al heel veel zout en suiker - en bij de laatste de calorieen natuurlijk. Vraagt wel om een grote vriezer en het leuk vinden te koken. Ik heb ook de mazzel dat ik een groetenboer vlakbij heb zitten. Ik meot eerlijk zeggen het eten wordt er wel lekkerder door als je weet wat je erin stopt.

    Verder loop ik naar mijn werk 3x in de week Kost 50 minuten heen en 50 terug, maar het werkt geweldig als stress buster en het is goed voor me. Plus mijn yoga maakt dat ik door kleine aanpassingen langzaam fitter wordt (mijn doel is fitter, niet zozeer afvallen)

    Mag ik vragen wat je bedoelt met het zelf klaarmaken als het gaat over vlees & kip?
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Vlees en kip en boullion? Gewoon langdurig trekken van basis product zeven etc Geen zout Dat invriezen en als basis gebruiken voor soepen en saus
  • holy_dutch
    holy_dutch Berichten: 5
    Opties
    Ik volg ook geen dieet.

    Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je bewust bent wat je eet.

    Ik probeer 6 vd 7 dagen in de week dingen te eten (op supplementen na dan :[ ) die mensen 10.000 jaar geleden ook aten. Dat zijn dus eigenlijk alle groenten, vlees, vis, granen, noten etc etc. Uiteraard maakt een McDonalds hamburger hier geen onderdeel van uit ook al noemen sommige mensen het wel "vlees". Daarbij heb ik letterlijk overal waar ik ben een bidon water bij me. Frisdranken en sappen (ook appelsap en sinaasappelsap uit pak zijn troep). Verder probeer ik te bakken in lijnzaadolie of kokosolie (waar overigens geen kokossmaak aanzit).

    De 7e dag van de week eet ik alles wat ik wil. Ik hou me dan ook bewust niet bezig met mn eten. Meestal is dit op zaterdag, de dag dat ik ook boodschappen doe en gaat er dus gewoon een zak chips oid en een paar biertjes mee het wagentje in. Uiteraard probeer ik niet door te slaan op de deze dag. Onzin om 6 hamburgers, 3 porties kibbeling te gaan eten omdat t kan.

    Ook probeer ik veel eten de avond van te voren zoveel mogelijk klaar te maken. Eén omdat ik veel meer tijd heb dan wanneer ik uit werk kom en twee omdat ik dan ook niet de neiging heb om even snel wat te gaan halen omdat ik eigenlijk geen zin heb om te koken. Verder maak ik regelmatig een pan soep (courgettesoep, brocollisoep, tomatensoep, groentesoep) en vries dit in porties in. Mocht ik dan toch thuis komen en geen zin hebben om te koken dan pak ik dat en een tosti erbij en ben ik ook klaar. Niet altijd even lekker, maar met babi spek van de chinees komt die six-pack er nooit :)))
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Vlees en kip en boullion? Gewoon langdurig trekken van basis product zeven etc Geen zout Dat invriezen en als basis gebruiken voor soepen en saus


    Haha ik zie nu pas dat ik het helemaal verkeerd had gelezen. Sorry!! Ik snap hem nu!