netto kcal — Dutch (Netherlands)

netto kcal

Opties
hi allemaal,

even een herhaling van mijn reactie die ik zojuist al bij 'doelen aanpassen' heb gepost, want dit onderwerp vind ik erg belangrijk.

Als ik zo in de eetdagboekjes kijk bij verschillende mensen dan denk ik dat er meerderen zijn die alleen kijken naar hoeveel kcal ze hebben gegeten en ervoor zorgen dat ze daar niet te hoog uitkomen. Daarnaast proberen ze dan nog zoveel mogelijk te bewegen om maar goed bezig te zijn. Gevolg is een heel laag aantal netto kcal…soms zelf negatief!

Dat deed ik in het verleden ook en geloof me…de uiteindelijke resultaten zijn nooit positief geweest (daarom ben ik nu ook bij MFP ;-)). Probleem is namelijk dat je niet zozeer moet kijken naar wat je gegeten hebt, maar naar de netto kcal. Die worden berekend door:

kcal die je hebt gegeten en gedronken - kcal die je hebt verbrandt

Die netto kcal zijn echt belangrijk om naar te kijken! Denk maar eens aan sporters…die eten heel veel terwijl ze slank zijn. Dat komt omdat ze ook moeten eten wat ze verbrand hebben. Daarom wordt ook aangeraden (ook door MFP) om NETTO minimaal 1200 kcal binnen te krijgen. Anders kun je je lichaam gaan uithongeren, met alle gevolgen van dien.

Nu ik het idee door heb, ben ik 15 weken al 13,4 kg afgevallen. En daarbij let ik er nu dus echt op om niet onder die 1200 kcal netto te gaan zitten.

Ik wil iedereen, die het nog niet doet, echt aanraden om naar de netto kcal te gaan kijken. Bescherm jezelf…dat ben je waard!

(Het is me overigens al een paar keer gebeurd, in privé berichtjes, dat me gevraagd werd wat die netto kcal betekenen…ook een reden waarom ik denk dat het belangrijk is om dit onderwerp aan te halen.)


Toevoeging: hier staat de uitleg van MFP
http://myfitnesspal.desk.com/customer/portal/articles/12031-what-are-net-calories-

Reacties

  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Goed om nog eens extra te benadrukken!
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Goed dat je er zoveel aandacht aan besteed! Alleen het kcal verbruik bij sporten is natuurlijk een schatting. Ik heb wel eens gelezen dat het bij sommige mensen vele malen hoger is dan MFP aangeeft maar ook dat het vele malen lager is. Enige oplossing daarvoor is waarschijnlijk een hartslagmeter
  • KarinNurse
    KarinNurse Berichten: 8 Member
    Opties
    Ik gebruik het sporthorloge van Suunto M2. Het werkt perfect! Hartslagmeter is een borstband. Je moet eerst heel wat gegevens invullen maar daarna is hij heel gemakkelijk in gebruik. Maar als ik nu dezelfde activiteit en duur invul op calorie calculator of iets dergelijks verscheelt het soms een hele hoop! Dus ben blij met het horloge. En die gegevens houd ik maar aan.
  • elkevn
    elkevn Berichten: 58 Member
    Opties
    ja, dat onnauwkeurige is echt een probleem! Ik heb inmiddels een paar websites met calorieberekeningen waar ik een en ander controleer, maar met wandelen (wat ik vooral doe) is het volgens mij relatief gemakkelijk.
    Toch…als iemand 500 kcal verbruikt volgens de gegevens, dan kan het natuurlijk wel wat afwijken, maar als je helemaal niets extra's eet zit je dus altijd ver onder de gewenste netto kcal. En dat is best regelmatig het geval bij mensen. Vandaar mijn zorg.
  • KarinNurse
    KarinNurse Berichten: 8 Member
    Opties
    Klopt! Ik las laatst een artikel in een gezondheidstijdschrift dat de gegevens van apparatuur in de sportschool en van sites soms wel 40% kunnen afwijken. Ik doe vooral groepslessen zoals dansen, bodypump, yoga etc. Dus daar zijn vrijwel geen calculator sites voor. En toch wilde ik wel precies weten hoeveel ik verbrand. Daarom heb ik vorig jaar dat horloge gekocht. Die weet veel meer van je dan een site en soms verscheelt het echt heel veel maar soms ook niet. De berekeningen van MFP zijn meestal veel hoger. Ik heb het horloge bijvoorbeeld ook om als ik een hele dag allerlei klusjes doe in huis zoals bedden verschonen, stofzuigen, afwassen, ramen lappen etc etc. En als ik die tijd dan hier invul verbrand je echt veel meer dan dat mijn horloge zegt.
  • elkevn
    elkevn Berichten: 58 Member
    Opties
    Klopt! Ik las laatst een artikel in een gezondheidstijdschrift dat de gegevens van apparatuur in de sportschool en van sites soms wel 40% kunnen afwijken. Ik doe vooral groepslessen zoals dansen, bodypump, yoga etc. Dus daar zijn vrijwel geen calculator sites voor. En toch wilde ik wel precies weten hoeveel ik verbrand. Daarom heb ik vorig jaar dat horloge gekocht. Die weet veel meer van je dan een site en soms verscheelt het echt heel veel maar soms ook niet. De berekeningen van MFP zijn meestal veel hoger. Ik heb het horloge bijvoorbeeld ook om als ik een hele dag allerlei klusjes doe in huis zoals bedden verschonen, stofzuigen, afwassen, ramen lappen etc etc. En als ik die tijd dan hier invul verbrand je echt veel meer dan dat mijn horloge zegt.

    Interessant! Ik zal me eens gaan verdiepen in jouw horloge :-). Maar vooralsnog ben ik heel tevreden met de berekeningen van de sites & apps aangezien ik tot nu toe afval wat ik verwacht. Maar ik ben heel benieuwd, dus ik ga er eens naar kijken!
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Ik heb zelf een bluetooth polar band, heb horloge erbij maar is niet nodig want die synct met mn telefoon (endomundo/runtastic.. Al die apps). Die werken ook samen met mfp en zo hoef ik niets te doen behalve start en stop te drukken!

    Is veel nauwkeuriger dan de standaard gegevens die mfp heeft. Hangt erg af per keer wat je doet, gewichten komt bij mijn mfp veel lager uit en cardeo hoger.
  • insulinjunk
    insulinjunk Berichten: 17 Member
    Opties
    Belangrijk inderdaad, benadrukken dat het kcal tekort niet te groot moet zijn, mik het gewoon over de langere tijd heen, kijk eens hoeveel kcal je in de - (deficiet) zit over een hele week lang, en wat voor effect dit heeft op je gewicht. Geduld is en blijft een schone zaak! Misschien niet altijd even veel resultaat op de weegschaal/in de cijfers, maar meer in de spiegel/broekmaat (wat mensen uiteindelijk het liefst willen).

    Zoals ik graag zeg, burn the fat, feed the muscle. Je lichaam is een machine die genoeg brandstof nodig heeft! :)
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Als ik gemiddeld in de week kijk zit ik altijd nog iets aan de lage kant, probeer dat beetje bij beetje te verhogen. Zit liever zelf iets hoger en dat ik wat meer bodyfat krijg (zit nu toch nog te laag voor gezonde vrouw volgends mij) en mn lichaam in elk geval genoeg brandstof heeft om te groeien en herstellen, aka functioneren!

    Vet kan er altijd nog wel af... afvallen vind ik minder lastig dan aankomen persoonlijk. Maar ik weet dat het beide gewoon discipline vraagt.
  • happyD14
    happyD14 Berichten: 22
    Opties
    Ik heb bovenstaande stukjes gelezen en merk dat ik het toch wat moeilijk vind om al die kcal erbij te moeten eten. Ik wil niet persé erg laagcalorisch gaan eten (het afvallen mag wat mij betreft best wat meer tijd kosten) maar vandaag heb ik bijvoorbeeld een poosje in de tuin gewerkt en op dit moment zit ik netto nog behoorlijk onder de 1200 kcal. Moet ik die er dan echt nog bij eten? Mijn gevoel zegt me dat het niet zo'n probleem is als er een dag tussen zit waar ik lager uitkom.
    Hoop dat jullie me hier nog wat zekerheid over willen/kunnen geven.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Ik heb bovenstaande stukjes gelezen en merk dat ik het toch wat moeilijk vind om al die kcal erbij te moeten eten. Ik wil niet persé erg laagcalorisch gaan eten (het afvallen mag wat mij betreft best wat meer tijd kosten) maar vandaag heb ik bijvoorbeeld een poosje in de tuin gewerkt en op dit moment zit ik netto nog behoorlijk onder de 1200 kcal. Moet ik die er dan echt nog bij eten? Mijn gevoel zegt me dat het niet zo'n probleem is als er een dag tussen zit waar ik lager uitkom.
    Hoop dat jullie me hier nog wat zekerheid over willen/kunnen geven.
    Persoonlijk tel ik dat soort kcals er niet bij op. Alleen de echte acties: wandelen, fietsen etc. Anders kun je schoonmaken, boodschappen doen etc. ook mee gaan nemen.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik heb bovenstaande stukjes gelezen en merk dat ik het toch wat moeilijk vind om al die kcal erbij te moeten eten. Ik wil niet persé erg laagcalorisch gaan eten (het afvallen mag wat mij betreft best wat meer tijd kosten) maar vandaag heb ik bijvoorbeeld een poosje in de tuin gewerkt en op dit moment zit ik netto nog behoorlijk onder de 1200 kcal. Moet ik die er dan echt nog bij eten? Mijn gevoel zegt me dat het niet zo'n probleem is als er een dag tussen zit waar ik lager uitkom.
    Hoop dat jullie me hier nog wat zekerheid over willen/kunnen geven.

    Als het heel af en toe gebeurd dat je laag komt te zitten in je netto kcal, dan maakt het niet zoveel uit denk ik. Maar gebeurd het heel vaak, dan zou ik persoonlijk wat extra's eten.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Ik heb bovenstaande stukjes gelezen en merk dat ik het toch wat moeilijk vind om al die kcal erbij te moeten eten. Ik wil niet persé erg laagcalorisch gaan eten (het afvallen mag wat mij betreft best wat meer tijd kosten) maar vandaag heb ik bijvoorbeeld een poosje in de tuin gewerkt en op dit moment zit ik netto nog behoorlijk onder de 1200 kcal. Moet ik die er dan echt nog bij eten? Mijn gevoel zegt me dat het niet zo'n probleem is als er een dag tussen zit waar ik lager uitkom.
    Hoop dat jullie me hier nog wat zekerheid over willen/kunnen geven.

    Als het heel af en toe gebeurd dat je laag komt te zitten in je netto kcal, dan maakt het niet zoveel uit denk ik. Maar gebeurd het heel vaak, dan zou ik persoonlijk wat extra's eten.
    Helemaal met louisette eens, Het is net zoiets als een keertje teveel calorien eten. Het zit niet op een dag maar je moet ook even kijken naar een groter geheel. Alle moet een beetje in balans zijn, maar hoeft dat niet altijd hetzelfde zijn

    Ik kom ook wel eens onder die 1200 en maak me er niet teveel zorgen over. Ik heb een tool gevonden om mijn data naar excel te exporteren. In excel heb ik deze in een grafiek gezet met een moving average over 7 dagen gemaakt. De moving average is op elk punt het gemiddlede van 7 dagen (dag zelf, drie dagen ervoor en drie dagen later) dat gemiddelde wil ik boven de 1200 hebben. Op die manier zit er (bijna) altijd een cheat day in verwerkt en een dag waarvan ik weet dat ik moeiijk boven de 1200 uitkom.
    Daarmee kan ik nu dus in de gaten houden of mijn gemiddelde niet boven mijn doel (1800) uitkomt en niet onder mijn minimum (1200). En dat lukt heel erg goed.

    Tool voor exporteren vind je hier http://www.designbyvh.com/myfitnesspal-export-data/#.UxwgsV62Y9h Doet alleen de voedings dtaa, dus je bewegings calorien of netto calorien moet je zelf nog invoeren. Doe ik een keer in de maand en bevalt uitstekend
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik kom ook wel eens onder die 1200 en maak me er niet teveel zorgen over. Ik heb een tool gevonden om mijn data naar excel te exporteren. In excel heb ik deze in een grafiek gezet met een moving average over 7 dagen gemaakt. De moving average is op elk punt het gemiddlede van 7 dagen (dag zelf, drie dagen ervoor en drie dagen later) dat gemiddelde wil ik boven de 1200 hebben.

    De MFP app heeft ook een grafiekje waarin je de gemiddelde calorie inname per week kan zien, scheelt weer wat werk ;)
    Klik je in de app op voeding (taartdiagram) en dan linksonder op weekelijks.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    De MFP app heeft ook een grafiekje waarin je de gemiddelde calorie inname per week kan zien, scheelt weer wat werk ;)
    Klik je in de app op voeding (taartdiagram) en dan linksonder op weekelijks.

    Klopt gebruikte ik eerst. Maar dat is nogal basic en geeft me niet de informatie verwerkings mogleijkheden die excel wel geeft. Een moving average over een aantal maanden geeft veel meer informatie dat dat kleine diagrammetje. Plus binnen excel kan ik data combineren wat ik wil.
    Om eerlijk te zijn vind de rapportage mogelijkheden van MFP nogal magertjes, instant, weinig gericht op lange termijn etc. Geef mij maar Excel heb ik graag 10 minuten per maand voor over :-)
  • happyD14
    happyD14 Berichten: 22
    Opties
    Fijn, zoveel reacties :-). Bedankt allemaal!
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Een vriendin van mij gebruikt wel een handig criterium: als je ervan gaat zweten of als het extra beweging is, tel je de activiteit mee en anders niet.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik probeer altijd zo dicht mogelijk tegen het rood aan te komen met mijn dagelijkse doel

    Zoals gisteren tochtje gemaakt, kwam net boven de 1000 uit met verbranding, en heb ook echt alles terug gegeten, zat ook goed vol :smile:

    Ontbijt was al aardig uitgebreid omdat ik wist dat ik ging fietsen, half uur van de voren nog wat kwark gegeten met banaan voor de koolhydraten om te verbranden en dat ik niet zo snel zou verzuren.

    Uiteindelijk was het een erg rustig tochtje geworden, maar 27 km/u voor anderhalf uur ongeveer. Had nog een bidon over qua drinken en had me extra banaan die ik mee had pas gegeten toen we klaar waren en ff stonden na te praten.

    Maar wat een lekker weer was het gisteren, had niet gedacht dat ik het buiten fietsen zo gemist zou hebben, maar nu na gisteren kan ik niet wachten om weer te gaan, hopelijk zaterdag of zondag weer.

    Doel gesteld dat ik 500 km wil halen in 3 maanden, is niet super veel, maar weet gewoon dat ik lang niet elke week kan fietsen, dus zijn weken dat ik misschien wel 100 km moet gaan maken (en dat is dan alleen in het weekend, doordeweeks sowieso geen tijd)
  • TheaP2302
    TheaP2302 Berichten: 3
    Opties
    Wat eten jullie precies om je kcal uit activiteit er weer aan te eten? MFP heeft mij op 1320 kcal gezet om 0,5k af te vallen per week. Maar door mijn fietstochtjes kom ik bijna dagelijks onder de 1200kcal uit. Uiteraard wil ik dit niet, maar ik weet ook niet zo goed wat ik `s avonds kan eten nog. Zoiets als een banaan is direct alweer 27 suikers en dan ga ik al snel over de max. suikers heen (meestal overdag al, want ik eet al vaak een banaan `s ochtends). Of rekenen jullie dat niet zo streng omdat het fruitsuikers zijn?

    Ik weet trouwens niet altijd overdag al of ik `s avonds ga fietsen, dus ik kan overdag niet extra gaan eten toch? Straks kom ik dan behoorlijk in het rood als ik toch niet ga fietsen.

    Ingewikkeld hoor, soms. Help haha!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik eet meestal kwark met banaan voor ik ga fietsen en dan na het fietsen een proteïne shake, of ik eet gewoon ff een broodje met kaas. Als ik buiten fiets neem ik vaak een banaan mee, maar dat is als ik langer als 2 uur buiten fiets, is het een uurtje dan red ik het wel zonder en neem ik hem na het fietsen pas.

    Als je niet gaat sporten zou ik geen banaan eten, even als tip! Kan je beter appel of mandarijn nemen.
    Banaan is ideale fruit als je gaat sporten, voor, na of tijdens (vraag me niet hoe en waarom, maar dit heb ik vernomen van meerdere sportinstructeurs en professionele wielrenners/mountainbikers welke ik persoonlijk ken)

    Wat betreft suikers, ik let niet op mijn fruitsuikers, als ik eroverheen ga kijk ik altijd hoeveel suikers ik heb gehad naast fruit, dan zit ik er eigenlijk altijd onder.

    EDIT! Ik kom bijna altijd onder mijn net kcal uit als ik cardio heb gedaan, vind het lastig om het terug te eten, maar ik eet dan sowieso al geen 1300 per dag, maar bijna 2000. Dat scheelt weer enigszins.
    Blijf eigenlijk altijd wel boven de 1600 zelfs met cardio. Compenseert soms andere dagen denk ik dan maar :tongue:
  • TheaP2302
    TheaP2302 Berichten: 3
    Opties
    Okay, banaan schrappen dus (of in ieder geval beperken, zo nu en dan wil ik er wel graag 1 haha). Ik lust eigenlijk alle fruit wel graag, dus opzich is het geen probleem, maar een banaan is zo lekker makkelijk he.

    Ik denk wel eens dat 1320 kcal voor mij eigenlijk te weinig is. Ik kom namelijk niet van een hoog aantal kcal af, maar van 'verkeerde kcal'. Eerst viel ik 1 kilo af, de eerste week, maar nu staat het alweer een week stil (kan ook met de cyclus te maken hebben) maar nu twijfel ik toch wel of m`n lichaam niet nog steeds (of half) in de spaarstand zit. Maar hoe kom je daar achter?

    Een vriendin zei ook al dat ik `s avonds ook nog wel een cracker met beleg kon nemen, maar ik heb ook niet altijd zin in crackers haha. Noten heb ik wel in huis, dat is wel lekker om te knabbelen.
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Als je weet dat je gaat fietsen kun je misschien overdag al wat extra eten? Al is het maar een boterham met pindakaas, of kwark met muesli. Ik kan me voorstellen dat je niet 's avonds laat nog eens je sport kcal wilt opmaken.
    Zelf eet ik op de dagen dat ik sport en/of wandel meestal wat meer eten bij elke maaltijd. En ik gebruik m'n verdiende kcal ook als beloning voor iets lekkers.