Langzamer afvallen op het eind — Dutch (Netherlands)

Langzamer afvallen op het eind

Opties
Hallo allemaal,

Ik woog eerst altijd rond de 70 kg. Nu was ik zo'n 10 kg aangekomen en had ik besloten om af te gaan vallen. De eerste maanden ging het prima en kwam ik weer netjes uit op de 70 kg. Nu wil ik graag nog wat meer zakken, naar de 65 kg bijvoorbeeld. Het vreemde is dat ik nu niet meer op hetzelfde tempo afval als eerst, maar een stuk trager, misschien omdat ik mijn streefgewicht bereikt heb?

Tussen januari en begin april viel ik zo'n 0,5 kg per week af, maar nu 0,2 kg per week als het niet minder is.

Hebben jullie dat ook, dat je op het eind veel minder snel afvalt dan ervoor? Heeft dat bepaalde lichamelijke oorzaken of komt dat toch echt door mezelf? En wat doen jullie eraan?

Ik moet wel toegeven dat ik minder streng dieet dan voorheen, maar nog wel hetzelfde calorieëndoel probeer te behalen. Daarnaast ben ik niet meer of minder gaan bewegen.

Ik heb de afgelopen maanden vele kilometers gefietst, elke week zo tussen de 60 en 100 km. Misschien is het nu tijd voor minder cardio en meer krachttraining?

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Dit is heel normaal.
    Hoe lichter je word, hoe minder energie je lichaam nodig heeft om te functioneren (BMR verlaagt).
    Als je je voeding of activiteiten hier niet op aanpast (calorieën verlagen of activiteiten verhogen), zal je calorieën 'tekort' dus ook minder worden waardoor je langzamer zal afvallen.

    Wat ook gebeurt, na enige tijd een calorieën tekort te hebben gecreëerd, is dat je metabolisme verlaagd kan zijn. Deze kan je echter weer verhogen door eenmaal per week iets meer te eten, (tien a twintig procent boven je BMR) waardoor je je metabolisme weer een 'boost' geeft.
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Ik sluit me aan bij Nepq, en daarnaast heb ik ook begrepen dat je lichaam een bepaald stabilisatiegewicht heeft, een gewicht dat past bij jou. Misschien ligt dat ook wel dichter bij de 70 dan bij de 65.

    Je hebt in elk geval al veel bereikt, neem de tijd voor die laatste kilo'tjes, dat komt ook wel goed :-)
  • jlvanderstoel
    jlvanderstoel Berichten: 11 Member
    Opties
    In het begin val je ook vooral veel vocht af.

    Ik neem aan dat je nu (bijna) op een gezond gewicht zit? Dan ga je nu echt voor een daling in vetpercentage en ja dat is moeilijker, wat je zou kunnen doen is je khd verlagen, je lichaam gaat dan aanspraak maken op je vetreserves voor verbranding.
  • insulinjunk
    insulinjunk Berichten: 17 Member
    Opties
    Zit in mijn laatste weken van vet afbouw, begon op 96kg met zo'n 2900kcal, verlies nu de laatste procentjes op om en nabij 2100kcal, weeg nu rond de 80. Ik heb afgelopen 5 maanden ongeveer op de gram nauwkeurig mijn macro's bijgehouden (is nauwkeuriger dan alleen kcal tellen), en bijgesteld naarmate ik lager kwam in gewicht, binnenkort ga ik het omdraaien en proberen zoveel mogelijk in macro's omhoog te gaan (en kcal) zonder aan te komen (nieuwe onderhoud opzoeken), om vervolgens heel rustig aan spier massa op te gaan bouwen (lean bulken).

    Het is mooi om te zien dat jij dus nog steeds gewicht verliest op hetzelfde aantal kcal, mocht je nog lager willen gaan zou je kunnen verlagen in voeding, maar zolang je een kcal tekort realiseert moet je af blijven vallen, probeer het liefst de stap tot minder kcal eten uit te stellen, blijf op een gezond tempo afvallen, Nepq zei het ook al, en kijk misschien eens naar zo'n refeed, eens in de week of 2 weken iets boven of op onderhouds kcal eten, voornamelijk uit koolhydraten (google maar eens over refeeds) om je leptine omhoog te knallen :)
  • edwinvanlaar
    edwinvanlaar Berichten: 19
    Opties
    Bedankt voor alle reacties!

    Calorieëndoel verlagen zie ik niet zo zitten, ik wil niet ongezond weinig gaan eten.
    Zo'n refeeddag klinkt interessant, ik zal er zeker even naar googlen.

    Daarnaast moet ik nu gewoon echt eens gaan beginnen met krachttraining, elke keer komt het er niet van. Heb al vaak geprobeerd te beginnen met naar de sportschool te gaan, maar elke keer haakte ik na een paar weken af, waarschijnlijk omdat ik te veel cardio deed en te weinig krachttraining, terwijl ik krachttraining juist het leukste vond. Maar op dat moment was cardio wel goed voor me. Nu is cardio minder belangrijk geworden, dus kan ik gewoon vol voor kracht gaan.

    Ben benieuwd of het gaat lukken :)