Wel of niet whey gebruiken voor gewichtsverlies? — Dutch (Netherlands)

Wel of niet whey gebruiken voor gewichtsverlies?

Opties
Wat zijn de voordelen? Ik ben benieuwd naar julie ervaringen!

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik denk dat de vraag eerst is of het wel nodig is om whey eiwit te gebruiken bij gewichtsverlies.
    Eiwit supplementen zijn alleen bedoelt als aanvulling op een gevarieerd dieet. Als je voldoende eiwitten uit je dieet haalt is het niet nodig om nog extra eiwitten te nemen in de vorm van supplementen. Dit zou ten eerste zonde van je geld zijn en een te veel aan eiwitten kan (bij hele hoge hoeveelheden) schadelijk voor je zijn.
    Het is soms wel handig om eiwit supplementen te gebruiken om makkelijk aan je dagelijkse eiwit doelen te komen zonder dat je daar veel calorieën of vetten mee binnen krijgt.

    Als je naar de effecten van eiwitten op het lichaam kijkt heeft dit vele voordelen. Spieren zullen minder snel worden afgebroken waardoor je vrijwel alleen vet zal kwijt raken, eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel waardoor je minder honger zal hebben (en dat werkt echt, weet ik uit ervaring ;) ), eiwitten hebben een positief effect op de bloedsuiker spiegel en nog wat andere effecten die ik nu even niet uit mijn hoofd weet.

    Eiwitten zijn bij het afvallen zeker belangrijk, maar als je al voldoende binnen krijgt is het niet nodig om eiwit supplementen te gebruiken.
  • getyoweightupg
    getyoweightupg Berichten: 25 Member
    Opties
    Bovenstaande verhaal +

    Je kan beter je voedsel eten omdat je dan voller zit na een maaltijd dan na het drinken van een shake.
    Op deze manier is je dieet beter vol te houden.
  • Nynkepetra
    Nynkepetra Berichten: 3
    Opties
    Dank voor de reacties!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik haal zo'n 100-120 gram eiwitten uit mijn normale voeding, voor mijn macro's heb ik echter nog zo'n 25 extra nodig, die haal ik uit een shake, meestal icm sporten, dus na het sporten een shake nemen. Echter heb ik sinds kort ook protein pancakes welke ik gebruik als snack, niet als maaltijdvervanging, puur als ochtend of middag snack.

    De shakes die ik tegenwoordig heb zijn ook gewoon erg lekker, beetje idee van een milkshake, alleen is dit een variant die wel goed voor je is (90% eiwit per 25 gram)

    Me vriendin is er minder blij mee, ze heeft het 1 keer geprobeerd en vond ze heerlijk, helaas kan ze niet tegen Whey waardoor je dus dit soort supplementen niet kan nemen
  • _Sem_78
    _Sem_78 Berichten: 32 Member
    Opties
    Ik zat zojuist even op de site van Body & Fit te kijken, omdat ik producten van hen veel voorbij zie komen in logboekjes van jullie. Nu zag ik Afslank Eiwit. Is dit handig om uit te gaan proberen, aangezien de magere franse kwark echt mn neus uitkomt onderhand haha...nee serieus, heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe bevalt het? Ook zag ik fatburners, maar weet niet zo goed wat ik daar dan van moet denken. Zoals sommige van jullie weten ben ik een uitzondering als het aankomt op "in het begin val je snel af", dat is bij mij nog helemaal niet van toepassing geweest en dat werkt best demotiverend. Ik ben al een jaar verder en behalve conditioneel en spierkracht niet veel opgeschoten. Vandaar dat ik dus even aan het kijken was van goh wat kan ik nu doen om te zorgen dat het ook bij mij eraf wil gaan....
  • lienzeke
    lienzeke Berichten: 14 Member
    Opties
    Ik gebruik de afslank eiwit als ontbijt. Zoals ik begreep zijn dit trage eiwitten en geven dus een langer gevuld gevoel dan de whey perfection (deze gebruik ik na het sporten).
    Drink het met 200ml melk en 50ml water en is erg fijn als ontbijt.

    Ik ben zelf ook erg kieskeurig met ontbijt, zeker als het erg vroeg is. At eerder altijd chocolade qruesli met vruchtenyoghurt, zeker vullend, maar bomvol suikers. Dit bevalt me erg goed!
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Bij mij ging de dagelijkse kwark ook vervelen. Ik ben geen grote vlees- of zuivel eter, dus moet heel bewust eten om aan m'n eiwitten te komen. Ik kon een pot Modifast cappuccino overnemen van iemand die het niet lustte. Ik moet zeggen, de smaak is goed en ik haal m'n % eiwitten nu meestal wel. Maar het spul is zo machtig. Vaak neem ik maar een halve shake, of doe een shep bij m'n crusli. En ik doe het spul in de blender met melk/water, anders krijg je vieze klontjes.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik zat zojuist even op de site van Body & Fit te kijken, omdat ik producten van hen veel voorbij zie komen in logboekjes van jullie. Nu zag ik Afslank Eiwit. Is dit handig om uit te gaan proberen, aangezien de magere franse kwark echt mn neus uitkomt onderhand haha...nee serieus, heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe bevalt het? Ook zag ik fatburners, maar weet niet zo goed wat ik daar dan van moet denken. Zoals sommige van jullie weten ben ik een uitzondering als het aankomt op "in het begin val je snel af", dat is bij mij nog helemaal niet van toepassing geweest en dat werkt best demotiverend. Ik ben al een jaar verder en behalve conditioneel en spierkracht niet veel opgeschoten. Vandaar dat ik dus even aan het kijken was van goh wat kan ik nu doen om te zorgen dat het ook bij mij eraf wil gaan....

    Ben zelf wel van de kwark, maar niet van de franse magere kwark, ik neem meestal van jumbo magere milde kwark (vind die franse wat zuurder)
    Ik doe er wel altijd wat doorheen. Amandelen/walnoten met 1 theelepel honing, goji bessen en chaizaad, chiazaad en cacao nibs, of banaan of appel. Zo varieer je er toch nog een beetje mee.

    Op site van B&F staan ook perfect protein pancakes, ik vind ze persoonlijk erg lekker. Eet ze nu wel eens als tussendoortje, maar je zou ze ook als ontbij kunnen nemen.
    Als je goede blender hebt zou je er eventueel blauwe bessen of een banaan door heen kunnen mixen,maar alleen maatschep van dat spul werkt ook prima.
    Erg hoog in proteïne.

    Wat betreft fatburners, ik zeg (uit ervaring) niet aan beginnen, wil je hier toelichting op, PM me dan maar.

    Voor mijn shakes heb ik Isolaat Perfection omdat deze gewoon het hoogstwaardig is qua eiwitten (90%)
  • sny72
    sny72 Berichten: 9
    Opties
    ...Zoals sommige van jullie weten ben ik een uitzondering als het aankomt op "in het begin val je snel af", dat is bij mij nog helemaal niet van toepassing geweest en dat werkt best demotiverend. Ik ben al een jaar verder en behalve conditioneel en spierkracht niet veel opgeschoten. Vandaar dat ik dus even aan het kijken was van goh wat kan ik nu doen om te zorgen dat het ook bij mij eraf wil gaan....

    @_anouk, ik weet verder niet hoe en wat je nu doet qua voeding etc maar wilde hier toch even op reageren. Ik heb bij mij gemerkt dat vooral de combinatie van voedingsmiddelen en het aantal porties per dag de trigger was om gewicht te verliezen. Door ziekte en medicijnen ligt mijn stofwisseling compleet overhoop en alleen calorieen verminderen en bewegen werkte niet. Ik eet nu vooral langzame koolhydraten in combinatie met flinke hoeveelheid eiwit (en een beetje vet) en eet 6-8x per dag ipv 3x. Die combinatie lijkt de motor aan te zetten cq op gang te brengen en ik val er mee af (zo 0,5 kilo gemiddeld per week). Eet ik dezelfde hoeveelheid calorieen verspreidt over 3x per dag, dan val ik niet of heel weinig af.

    Misschien heb je dit allang geprobeerd, zo niet misschien heb je er wat aan :-). Succes iig !
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ook zag ik fatburners, maar weet niet zo goed wat ik daar dan van moet denken.

    Zoals sommige van jullie weten ben ik een uitzondering als het aankomt op "in het begin val je snel af", dat is bij mij nog helemaal niet van toepassing geweest en dat werkt best demotiverend.

    Fatburners moet je niet aan beginnen, werkt niet en kost alleen maar geld. Enige manier om vet te 'verbranden' is door een calorie tekort te creëren en sporten bijvoorbeeld helpt daaraan mee.

    Je bent niet de enige uitzondering hoor ;)
    Ik denk dat het er helemaal van afhangt hoe je aan het 'diëten' bent en wat je startpunt is.
    Over de jaren dat ik af en toe heb geprobeerd om af te vallen, viel ik altijd veel en snel af in het begin, soms wel tien kg in twee weken. Mijn startpunt was toen ook heel slecht (slecht eten (veel vet/zout et cetera) en weinig (niet) bewegen). Toen ik iedere keer begon met diëten at ik altijd heel erg strik (eigenlijk helemaal niet gezond) en ging veel sporten... Een hele grote verandering, dan val je makkelijk snel af in het begin (is trouwens ook moeilijk vol te houden).

    Deze keer heb ik het anders aangepakt, alleen op de voeding gelet (gezond, 6 maaltijden per dag) en er niet bij gesport. En deze keer had ik geen snelle start, ik bleef iedere week exact even veel afvallen (1 kg per week), en doe dat nu vrijwel nog steeds.

    Snelle resultaten wilt iedereen halen, maar afvallen doe je niet in een paar weken. Het duurt maanden. Dus ook al had je een snelle start, daarna vlakt het toch weer af en dan moet je het gaan volhouden ;)
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Zeker wanneer je als doel hebt afvallen is het gebruik van eiwitpreparaten niet van toegevoegde waarde daar je niet zoveel eiwitten nodig hebt dan beweerd wordt. Ongeveer 0,8 gr per kg lichaamsgewicht.

    Daarnaast zitten er in eiwitpoeders geen essenstiele aminozuren die niet door je lichaam aangemaakt worden maar die wel in dierlijke eiwitproducten zitten! Probeer dus je eiwitten zoveel mogelijk uit dierlijke producten te halen. Variatie is daarbij ontzettend belangrijk. Bijkomend voordeel van eiwitten is dat het het meest verzadigingde macronutrient is puur omdat het meestal minder lekker is ;)
  • dutch_blackbird
    dutch_blackbird Berichten: 2
    Opties
    Hai Anouk! Dat is helemaal niet erg. Dat eerst snel afvallen is namelijk bijna alleen maar water!!! Hoe langzamer je afvalt, hoe minder snel het er weer aan zit (als je tenminste wel echt goed gezond eet, sport en water drinkt :-P) Dat weet ik ondertussen echt uit ervaring! Ik val niet snel af qua gewicht, maar begin nu wel echt in cm te zien! En heb net drie weken bijna niks gedaan (zat in zo'n fase dat ik helemaal geen zin had om te sporten, dus maar 1 keer per week gedaan) en guess what..: NIETS aangekomen! :-D
    Kortom, log je voedsel en kijk of je er niet heel ver onder zit, dan komt het vanzelf wel goed :-)
    Eiwitten kun je trouwens ook uit andere dingen halen: pitabroodjes (heerlijk met:), houmous, kip (gerookt bijvoorbeeld), ei natuurlijk, e.d.
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    Daarnaast zitten er in eiwitpoeders geen essenstiele aminozuren die niet door je lichaam aangemaakt worden maar die wel in dierlijke eiwitproducten zitten!
    Dit klopt niet, degelijk wei-isolaat bevat alle 9 essentiële aminozuren die je in een kippenborst of biefstuk zou terugvinden, en met amper lactose, vet, of koolhydraten.
  • anneliespennings
    anneliespennings Berichten: 4 Member
    Opties
    Hoi Anouk, ik ken het probleem van niet snel afvallen, al van alles geprobeerd en de laatste jaren lukte het helemaal niet meer. Ik ben nu, eigenlijk om een andere reden, gestopt met alle toegevoegde suikers en snel werkende suikers. Lees het boek 100% zonder suiker in 30 dagen. Tot mijn grote verbazing ben ik in nog geen maand tijd ineens 3,5 kg afgevallen. Ik sport niet echt, ik ben juist weer de volle producten gaan gebruiken en heb totaal geen hongergevoel zoals je bij ieder dieet wel hebt. Het is zeker een aanrader al was het maar omdat het veel gezonder voor je is. Uiteraard mag je na die 30 dagen het gebruik van suiker, beperkt, weer opbouwen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat hier inderdaad al is gezegd maakt het gebruik van whey niets uit met afvallen. Minder tot je nemen en meer verbranden is de sleutel. De naam 'afslank eiwit' is dan ook niets meer dan een marketingterm. Ik zou ook meer echt voedsel nuttigen en niet je heil zoeken in het gebruik van shakes (mits je het op een bepaald moment niet meer kunt redden met normaal voedsel). Ik zou enkel supplementeren als het echt niet anders kan.
    Ik ben nu, eigenlijk om een andere reden, gestopt met alle toegevoegde suikers en snel werkende suikers. Lees het boek 100% zonder suiker in 30 dagen. Tot mijn grote verbazing ben ik in nog geen maand tijd ineens 3,5 kg afgevallen.

    Wat ik hier ergens las, ben je bezig met vasten in zo'n periode. Dat je dan dus afvalt (waarschijnlijk in een korte tijd) is geen rocket science en heeft niets te maken met het uitsluiten van suikers (in welke vorm dan ook). Het is natuurlijk beter voor je lichaam om geen 'slechte suikers' te nuttigen, omdat dit vaak loze voedingsstoffen en eigenlijk dan ook kcal zijn. In een banaantje bijv. zit ook snelle suikers, maar is uitermate geschikt pre- en post workout.
    Ik sport niet echt...

    Wat ik tevens dan niet begrijp is dat je dan wel wil afvallen, maar niet 'echt' sport... sporten & voeding & afvallen gaan hand in hand samen en ik ben er van overtuigd dat het een niet zonder het ander kan...
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties

    Wat ik tevens dan niet begrijp is dat je dan wel wil afvallen, maar niet 'echt' sport... sporten & voeding & afvallen gaan hand in hand samen en ik ben er van overtuigd dat het een niet zonder het ander kan...

    er zwerft hier op 't forum een meneer rond die 40+ kg is afgevallen zonder sporten.

    het kan zeker, maar je moet dan gewoon erg precies op je voeding zijn.... en geduld hebben.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties

    Wat ik tevens dan niet begrijp is dat je dan wel wil afvallen, maar niet 'echt' sport... sporten & voeding & afvallen gaan hand in hand samen en ik ben er van overtuigd dat het een niet zonder het ander kan...

    er zwerft hier op 't forum een meneer rond die 40+ kg is afgevallen zonder sporten.

    het kan zeker, maar je moet dan gewoon erg precies op je voeding zijn.... en geduld hebben.

    Zijn er meerdere en ik ben mijn eerste 20 kg ook kwijt geraakt door eetpatroon aan te passen en geen sport. Had voornamelijk met schaamte te maken.
    Nu kan ik niet meer zonder.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Natuurlijk kun je afvallen door niet te sporten, of nauwelijks. Alleen ik als fanatiek sporter begrijp zoiets niet. Voor mij gaat zoiets samen en is 't een kwestie om je levensstijl aan te passen. Maar goed, zoals jullie aangeven kan het zeker zonder sport.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Natuurlijk kun je afvallen door niet te sporten, of nauwelijks. Alleen ik als fanatiek sporter begrijp zoiets niet. Voor mij gaat zoiets samen en is 't een kwestie om je levensstijl aan te passen. Maar goed, zoals jullie aangeven kan het zeker zonder sport.

    sommige mensen kunnen niet sporten maar kunnen wel hun lifestyle aanpassen zonder daarbij te gaan sporten ;)

    overigens ben ik het met je eens dat het beter is om erbij te sporten. het geeft je wat meer "foutmarge" en het is gezonder dan totaal inactief zijn. dat wel :)
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties

    Wat ik tevens dan niet begrijp is dat je dan wel wil afvallen, maar niet 'echt' sport... sporten & voeding & afvallen gaan hand in hand samen en ik ben er van overtuigd dat het een niet zonder het ander kan...

    er zwerft hier op 't forum een meneer rond die 40+ kg is afgevallen zonder sporten.

    het kan zeker, maar je moet dan gewoon erg precies op je voeding zijn.... en geduld hebben.

    Bedoel je daar mij mee? Haha ;)

    Ik heb er inderdaad voor gekozen om niet te sporten bij het afvallen. Als ik en strikt op mijn voeding zou moeten letten en ook nog eens zou moeten sporten had ik dit nooit vol kunnen houden denk ik. Dan zou de verandering gewoon te groot zijn geweest in een korte tijd.
    Nu ik eenmaal een tijd bezig ben ga ik wel beginnen met sporten (zowel kracht als cardio). Maar nu doe ik dat niet meer om af te vallen, daar heb ik mijn doelen al in bereikt ;)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Sporten is er gelukkig in vele vormen.

    Ik doe tegenwoordig aan geocachen en is ook een soort van sporten
    Zitten soms dagen tussen dat ik bijna 10 km loop door bos/heide enz en pas avondje geocache voor maar 1 cache toch +20 km gefietst. Geen super snel tempo, sterker nog maar 15-16 km/u gemiddeld, maar je bent wel in beweging en is nog altijd beter dan thuis voor de buis zitten of achter de pc.

    Zoals ik altijd zeg. Maakt niet uit hoe langzaam je gaat, je gaat nog altijd sneller als de mensen die thuis stil zitten
  • ronaldlinden
    Opties
    Ik wil alleen maar even zeggen dat body builders ongeveer 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aanhouden als ze gaan afvallen (cutten) om zomin mogelijk spiermassa te verliezen, en 500 kcal onder onderhoud:wink:
  • detweeling
    detweeling Berichten: 4
    Opties
    Proficiat! Goed bezig!