Eiwit inname vehogen, hoe doe ik dat? — Dutch (Netherlands)

Eiwit inname vehogen, hoe doe ik dat?

Opties
Hoi,

Sinds ik hier actief ben en alles netjes bij hou, zie ik dat mijn eiwit inname altijd te laag is. Hoe kan ik dit makkelijk veranderen?
De inname van koolhydraten en vet zal met het verhogen van eiwitten wel omlaag gaan, want deze zijn nu vaak te hoog.

Graag jullie adviezen!

Groetjes,
Lilian
«1

Reacties

  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Hoi,

    Sinds ik hier actief ben en alles netjes bij hou, zie ik dat mijn eiwit inname altijd te laag is. Hoe kan ik dit makkelijk veranderen?
    De inname van koolhydraten en vet zal met het verhogen van eiwitten wel omlaag gaan, want deze zijn nu vaak te hoog.

    Graag jullie adviezen!

    Groetjes,
    Lilian

    eiwitrijke producten eten! (liefst producten die weinig kcal per gram eiwit bevatten)

    makkelijker gezegd dan gedaan.. waar ik mijn eiwitten uit haal:

    magere kwark
    melk
    havermout
    vis: vooral tonijn (in water, niet in olie... hoewel in olie niet zo slecht is natuurlijk)
    mager vlees (kip, rund.. varkensvlees doet het wat minder goed in kcal- eiwit verhouding)
    bonen (kidneybonen, kikkererwten, etc)

    couscous (let op: wel veel kcal!)

    er zijn veel mensen met eiwitshakes in de weer. dit KAN je doen, maar kost geld en is vaak echt niet zo noodzakelijk. het is vooral het gemak van overal en altijd veel eiwit tot je kunnen nemen.


    succes! :)
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    tonijn bij je slaatje
    kip
    eieren (omelet of gekookt of.... eventueel zonder enkele dooiers)
    noten (zitten wel veel gezonde vetten en kcal in)

    of poeders
    in shakes/pudding/pancakes vorm:

    laatste 2 heb ik van xxl nutrition, veel goedkoper dan bvb modifast e.d. en je hebt wel degelijk gegeten

    grtz
  • wolvinnetje
    wolvinnetje Berichten: 53 Member
    Opties
    Hoi lillian

    Ik heb es gegoogled en kwam dit artikel tegen misschien heb je er iets aan

    gr en succes

    http://nl.265health.com/diet-nutrition/nutrition/1002101311.html#.U9tjxMscRI0
  • LilianBrugel
    LilianBrugel Berichten: 8 Member
    Opties
    SUPER! Dank jullie wel, allemaal voor de snelle reacties!

    Ik ga vanmiddag boodschappen doen, dus kan ik meteen aan de slag!
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Hihi ik heb bijna altijd te veel eiwitten en dat terwijl ik lactose arm eet :P

    - Eieren!! Gekookt, of als ommelet met groente erin, fritatta of tortilla van maken!
    - Vleeswaren op brood (of ook lekker combinatie van augurk met ham, rookvlees met een gekookt ei etc)
    - kip, kip en nog eens kip
    - Tonijn op water
    - Alle soorten vis! (aok lekker een stukje gegrild witvis zomaar tussendoor met wat salade!)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    er zijn veel mensen met eiwitshakes in de weer. dit KAN je doen, maar kost geld en is vaak echt niet zo noodzakelijk. het is vooral het gemak van overal en altijd veel eiwit tot je kunnen nemen.

    In mijn geval vult zo'n shake ECHT niet! Ik eet veel liever normaal en echt voedsel, dat je ook echt het idee hebt iets aan voeding in je lijf te stoppen. Ik gebruik eiwitpoeder in het weekeind nog wel eens omdat ik dit door een fruit-groente smoothie stop na het trainen. Maar als losse 'snack' zeg maar, wat veel mensen doen, zou ik persoonlijk nooit kiezen.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    er zijn veel mensen met eiwitshakes in de weer. dit KAN je doen, maar kost geld en is vaak echt niet zo noodzakelijk. het is vooral het gemak van overal en altijd veel eiwit tot je kunnen nemen.

    In mijn geval vult zo'n shake ECHT niet! Ik eet veel liever normaal en echt voedsel, dat je ook echt het idee hebt iets aan voeding in je lijf te stoppen. Ik gebruik eiwitpoeder in het weekeind nog wel eens omdat ik dit door een fruit-groente smoothie stop na het trainen. Maar als losse 'snack' zeg maar, wat veel mensen doen, zou ik persoonlijk nooit kiezen.

    na een boel leeswerk ben ik er ook achter dat je niet elke 2 uur 20 gram eiwit in moet nemen. of dat 20 gram per maaltijd de max is wat je kan opnemen. dit is nogal een veel herhaalde mythe in de fitnesswereld. die shakes worden met dit nepargument verkocht..
  • Flap2110
    Flap2110 Berichten: 36 Member
    Opties
    Fijn Lilian dat je dit vraagt,

    ik zat me vanmorgen precies hetzelfde af te vragen. Beetje hetzelfde probleem: koolhydraten ok, maar eiwit continu iets te weinig en vet iets te hoog.

    Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga meteen een doosje verse eieren halen :-)

    Groet,

    Flap2110
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    Persoonlijk heb ik mijn dieet omgegooid om véél meer eieren te bevatten. Ik kook elke paar dagen een hele doos van 6, zo kan je altijd een hardgekookt eitje uit de koelkast halen als je trek hebt, weer 4 gram eiwit (6 als je de dooier ook opeet, wat ik zelf niet altijd doe).

    Eiwitshakes met enkel melk of water zijn inderdaad saai, ik voeg er zelf nog 2 lepels pindakaas, 3/4 van een banaan, en een grote schep yoghurt aan toe. Let wel, als je dit maakt met gewoon weipoeder krijg je een erg dik mengsel dat amper door een rietje kan. Ik gebruik daarom isolaat, dat verdikt het geheel minder.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bij mij zijn eieren ook een veel voorkomend voedingsmiddel in mijn eetschema. Ik denk dat ik wel 3-4 hele eieren en 8 eiwitten op één dag eet.
  • LilianBrugel
    LilianBrugel Berichten: 8 Member
    Opties
    Hoi,

    Dan jullie wel voor de tips! Ondertussen heb ik meer eieren en Griekse yoghurt in huis gehaald. Het werkt! Een hard gekookt eitje (meestal zonder eigeel) mee naar het werk, een bakje yoghurt tussendoor, zo kom ik wel aan de eiwitten. Verder heb ik meer rundvlees gegeten, daar zitten ook veel eiwitten in!

    Ik probeer de poeders nog even achterwege te laten, kijken of ik dit zo vol hou en aan de juiste aantallen kom.

    Groeten,
    Lilian
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Hoi,

    Dan jullie wel voor de tips! Ondertussen heb ik meer eieren en Griekse yoghurt in huis gehaald. Het werkt! Een hard gekookt eitje (meestal zonder eigeel) mee naar het werk, een bakje yoghurt tussendoor, zo kom ik wel aan de eiwitten. Verder heb ik meer rundvlees gegeten, daar zitten ook veel eiwitten in!

    Ik probeer de poeders nog even achterwege te laten, kijken of ik dit zo vol hou en aan de juiste aantallen kom.

    Groeten,
    Lilian

    Waarom ei zonder eigeel? Tenzij medische reden zie ik geen reden om het eigeel niet te eten. Eieren zijn goed voor je.
    Is iets wat al duizenden jaren gegeten word
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Waarom ei zonder eigeel? Tenzij medische reden zie ik geen reden om het eigeel niet te eten. Eieren zijn goed voor je. Is iets wat al duizenden jaren gegeten word

    Ik doe dat ook hoor. Ik zit met een kcal restrictie en wanneer je moet letten op je kcal inname dan kan het soms best handig zijn om het eigeel niet te gebruiken. Ik zelf eet ongeveer 3/4 hele eieren en iets van 6-8 ei-eiwitten op één dag. Het eiwit van het ei is 'maar' 16 kcal, t.o.v. een kleine 90kcal per heel ei... Naast de kcal heeft een ei natuurlijk relatief veel vet, het zijn wel de goede, maar toch... Ook als je met macro's werkt is dit belangrijk. Tenminste voor mij.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Waarom ei zonder eigeel? Tenzij medische reden zie ik geen reden om het eigeel niet te eten. Eieren zijn goed voor je. Is iets wat al duizenden jaren gegeten word

    Ik doe dat ook hoor. Ik zit met een kcal restrictie en wanneer je moet letten op je kcal inname dan kan het soms best handig zijn om het eigeel niet te gebruiken. Ik zelf eet ongeveer 3/4 hele eieren en iets van 6-8 ei-eiwitten op één dag. Het eiwit van het ei is 'maar' 16 kcal, t.o.v. een kleine 90kcal per heel ei... Naast de kcal heeft een ei natuurlijk relatief veel vet, het zijn wel de goede, maar toch... Ook als je met macro's werkt is dit belangrijk. Tenminste voor mij.

    kcals of macro's zijn goede redenen om geen eigeel te eten. veel mensen denken nog steeds dat het cholesterol in eigeel invloed heeft op de cholesterolwaardes in je bloed. dit is al een tijd ontkracht.. ik denk dat dat Gustaafs' vermoeden was :)
  • LilianBrugel
    LilianBrugel Berichten: 8 Member
    Opties
    Waarom ei zonder eigeel? Tenzij medische reden zie ik geen reden om het eigeel niet te eten. Eieren zijn goed voor je.
    Is iets wat al duizenden jaren gegeten word

    Zoals Rene en itzhanne83 al schrijven, ik probeer mijn macro's niet te overschrijden en in eigeel zit vrij veel kcal, dus dan maar alleen het eiwit ;-)
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Waarom ei zonder eigeel? Tenzij medische reden zie ik geen reden om het eigeel niet te eten. Eieren zijn goed voor je.
    Is iets wat al duizenden jaren gegeten word

    Zoals Rene en itzhanne83 al schrijven, ik probeer mijn macro's niet te overschrijden en in eigeel zit vrij veel kcal, dus dan maar alleen het eiwit ;-)

    is het macro's of Kcal?

    macronutrienten zijn eiwitten, koolhydraten en vetten.

    kcal zijn calorieën... dus de energie in die macro's ;-)

    kcal overschrijding is belangrijker dan macro-verhouding als je afvalt.. macro's hoeven niet op de gram exact. een dagje 5 gram meer vet en 5 gram minder eiwit merk je niet zoveel van ;)
  • LilianBrugel
    LilianBrugel Berichten: 8 Member
    Opties
    Beide, Rene! Ik schrijf het misschien wat onhandig op, maar ik wil mijn macro's (eiwitten, koolhydraten, vetten) halen/ niet overschrijden en mijn kcal niet overschrijden.

    Ik heb soms moeite om mijn eiwit inname te halen, terwijl mijn carbs en vetten al bijna op de max zitten.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Beide, Rene! Ik schrijf het misschien wat onhandig op, maar ik wil mijn macro's (eiwitten, koolhydraten, vetten) halen/ niet overschrijden en mijn kcal niet overschrijden.

    Ik heb soms moeite om mijn eiwit inname te halen, terwijl mijn carbs en vetten al bijna op de max zitten.

    havermout, magere zuivel en mager vlees (kip, vis!) helpen enorm.

    daarnaast: peulvruchten! kidneybonen en kikkerewrten bevatten rond de 100 kcal per 100 gram en 10 gram eiwit per 100 gram.

    magere kwark haalt 8 gram eiwit per 45 kcal... !! etc :)
  • ecdegroot
    ecdegroot Berichten: 7 Member
    Opties
    Bij mij zijn eieren ook een veel voorkomend voedingsmiddel in mijn eetschema. Ik denk dat ik wel 3-4 hele eieren en 8 eiwitten op één dag eet.

    Met mijn normale voeding plus een heel ei per dag zit ik al aan mijn " cholesterol per dag maximum" van 300 mg. (deze waarde vind ik in mijn voedingsrapport op deze site, selecteer op cholesterol)
    dus ik vraag me af hoe iemand 3 - 4 hele eieren per dag kan eten?
    Ik vraag dit omdat ik gek ben op eieren :bigsmile:
    Of is deze waarde van 300 mg cholesterol in mijn goals niet juist?
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    Bij mij zijn eieren ook een veel voorkomend voedingsmiddel in mijn eetschema. Ik denk dat ik wel 3-4 hele eieren en 8 eiwitten op één dag eet.

    Met mijn normale voeding plus een heel ei per dag zit ik al aan mijn " cholesterol per dag maximum" van 300 mg. (deze waarde vind ik in mijn voedingsrapport op deze site, selecteer op cholesterol)
    dus ik vraag me af hoe iemand 3 - 4 hele eieren per dag kan eten?
    Ik vraag dit omdat ik gek ben op eieren :bigsmile:
    Of is deze waarde van 300 mg cholesterol in mijn goals niet juist?


    zoals renewondergem enkele posts hierboven zegt:
    "veel mensen denken nog steeds dat het cholesterol in eigeel invloed heeft op de cholesterolwaardes in je bloed. dit is al een tijd ontkracht.."
  • AlexSlok
    AlexSlok Berichten: 7 Member
    Opties
    Eiwitshakes nemen heeft alleen zin als je het gebruikt voor spier-herstel na het sporten en niet zozeer om je eiwit-tekort te compenseren. Ik ben zelf fervent wielrenner/spinning en gebruik de shakes alleen (binnen 30 minuten) na een lange duurtraining of 's avonds voor ik naar bed ga.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Eiwitshakes nemen heeft alleen zin als je het gebruikt voor spier-herstel na het sporten en niet zozeer om je eiwit-tekort te compenseren
    Waarom? Als je het hebt over snelle eiwitten dan wellicht ja... maar er bestaan ook trage eiwitten die prima als compensatie kunnen worden genuttigd.

    En het nuttigen van eiwitten en koolhydraten om je reserves weer aan te vullen binnen 30 minuten is achterhaald. Het klopt wel dat tot 2 uur na de trainingen de spier(encellen) volledig openstaan voor voeding, maar je eiwitsynthese duurt vaak 48 uur.
  • AlexSlok
    AlexSlok Berichten: 7 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    En het nuttigen van eiwitten en koolhydraten om je reserves weer aan te vullen binnen 30 minuten is achterhaald.
    Koolhydraten zorgen niet voor spierherstel. Eiwitten daarentegen wel.

    In principe moet het geen probleem zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen zonder daarvoor een specifiek eiwit-supplement te nemen.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2014 aangepast
    Opties
    Koolhydraten zorgen niet voor spierherstel
    Sorry... ik dácht het wel... Ik quote uit een artikel:

    "Wat is optimale post-workout voeding!?

    Alles hierboven beschrijft enkel wat noodzakelijk zou zijn (of juist niet). Optimaal zou een combinatie van eiwit en koolhydraten zijn binnen 3 uur na de training. Eiwitten om eiwitsynthese te maximaliseren en koolhydraten om eiwitafbraak te voorkomen."
    (http://www.guydroog.com/2012/08/07/pre-en-post-workout-voeding)

    Eiwitten zijn weliswaar de bouwstenen van je spieren, maar koolhydraten heb je ook nodig om te herstellen.
  • AlexSlok
    AlexSlok Berichten: 7 Member
    Opties
    Koolhydraten gebruik je om je glycoceen (suikers) voorraad die in je spieren aanwezig is weer op peil te krijgen. Spieren bestaan uit eiwit en glycoceen wordt alleen maar opgeslagen in de spieren. Kortom, koolhydraten is voorraad (brandstof) aanvullen en eiwitten zorgen voor het herstel van de spieren. Ik denk dat we allebei hetzelfde bedoelen, maar het anders formuleren.

    Sorry Lilian voor het kapen van je topic.