mijn gemiddelde maaltijden - Pagina 3 — Dutch (Netherlands)

mijn gemiddelde maaltijden

Opties
135

Reacties

  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    En daarin verschillen we van mening. Dus het is beter om het onderwerp af te sluiten.
  • Furcifier
    Furcifier Berichten: 6
    Opties
    Klopt dat ik nog vrij laag zit, enerzijds ben ik nog bezig om even wat overtollig gewicht kwijt te raken (langdurige blessure gehad), en anderzijds heb ik jarenlang met een eetstoornis te kampen gehad waarbij meer eten tegen m'n instinct ingaat. Stukje bij beetje wil dat wel lukken nu om wat meer te eten, al blijft het soms wel met moeite. Voor mij is MFP dan ook meer een hulpmiddel om dat onder controle te houden, en niet zozeer puur een manier om gewicht kwijt te raken (is bijzaak).
  • hovenjan
    hovenjan Berichten: 1
    Opties
    Interessante post met goede ideeën ter inspiratie!

    Mijn schema ziet er redelijk 'saai' uit omdat ik het lastig om het vol te houden vind als ik teveel variatie voor mezelf inbreng en teveel vrijheden veroorloof:

    Ontbijt - 300Kcal - 350Kcal
    - Afwisselend per dag: maaltijd shake of Tarwe vlokken met magere melk.
    - Glas Karnemelk

    Lunch - 400 Kcal
    - 4 bruine boterhammen zonder boter met light kaas

    Avondeten: 400 - 600Kcal
    - Maaltijd shake
    - Glas karnemelk
    - Op de twee dagen die ik sport per week trakteer ik mezelf op een maaltijdsalade i.p.v. shake

    Tussendoor: 100 - 160
    - 1 x appel of banaan
    - 2 x rijstwafel.
    - veel water
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    En daarin verschillen we van mening. Dus het is beter om het onderwerp af te sluiten.

    Je verschilt niet enkel met haar van mening, maar met elk stuk wetenschappelijk onderzoek naar voeding van de laatste 150 jaar. "Het onderwerp dan maar afsluiten" is misleidend en kan andere mensen de indruk geven dat hier op voedingskundig vlak verdeeldheid over bestaat, terwijl dat niet zo is. Keto doet je absoluut gewicht verliezen, maar gezond is het niet.

    Anyway mijn dag:

    Ontbijt 1: kommetje (gewone) cornflakes met halfvolle melk en 1/2 glas fruitsap met water aangelengd.

    Ontbijt 2: protein shake met whey isolaat, havermout, halfvolle melk, en een schep yoghurt.

    Lunch: thuisgemaakt belegd broodje met mozzarella en gedroogde tomaat en 1 lepeltje pesto. Bruin meergranenbrood.

    Alvorens te trainen: protein shake met whey isolaat, een hele banaan, halfvolle melk, en nog een 30-tal gram gedroogde abrikozen.

    Avondeten: bijna altijd iets met linzen, als het dat niet is dan rode bonen, en quinoa. Erg grote fan van dahl met broccoli, opgediend met een grote kwak magere yoghurt.

    Ik kom doorgaans aan 2700 cal/dag, afhankelijk van hoe ik sport opgetrokken naar 3000/3300.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Voor elk onderzoek dat je tegen komt waarin staat dat keto slecht is, vind je ook een onderzoek waarin staat dat het niet slecht is. Overigens zijn er voor zover ik weet nog geen onderzoeken naar keto long term, dus daar valt weinig over te zeggen. Dus ik zal het anders zeggen. Ik heb geen zin om er op in te gaan. Zo beter?
  • Mara_
    Mara_ Berichten: 47 Member
    Opties
    Mijn eetdag ziet er als volgt uit als ik college heb

    Ontbijt: Of kwark met limonade, of twee boterhammen (hagelslag/appelstroop etc) of als ik me verslapen heb twee croissants van de AH To Go. Drink er water bij of sap als ik dat in huis heb.
    Tussendoor: Fruit, koek of niks als ik laat opgestaan ben
    Lunch: drie a vier boterhammen met pindakaas of als ik thuis ben een tosti met ketchup
    Tussendoor: fruit, thee, cola
    Avondeten: van pasta tot AGV, of noodles als het weer het einde van de maand is.
    Tussendoor: als ik op dit tijdstip al eet is het vaak iets te snacken, maar ik ben tegenwoordig steeds beter dat te vervangen door snoeptomaatjes.

    Zuivel drinken doe ik weinig, kan niet goed tegen koemelk en geitenmelk vind ik echt te duur (maar af en toe haal ik het wel). Eet vaak kaas en kwark etc, dat verdraag ik wel. Tussendoortjes verschillen ook van dag tot dag. Meestal probeer ik iets van fruit of groente tussendoor te eten, maar soms ben ik impulsief en haal ik lekkere dingen.

    Edit: overigens vind ik het lastig om binnen m'n calorieën te blijven op lange dagen. Ik heb gerust dagen van half zes 's ochtends tot goed drie uur 's nachts. Vaak zijn dat ook nog eens de dagen dat je flink gaat snaaien en aan de coca-cola zit. Als ik met kwark ontbijt dan wil ik er nog wel eens lijnzaad door heen gooien, zodat ik niet om 9 uur honger heb. 's Avonds vind ik het lastiger. Ik eet tussen zes en acht (ligt er aan hoe laat ik thuis ben) maar als ik tot drie uur 's nachts wakker ben wil ik er haast nog wel een maaltijd ingooien. Die tussendoortjes helpen dan echt niet meer.
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    Hallo,

    Ik heb nog niet zo lang ervaring met myfitnesspal, dus het is nog even zoeken.
    Wel heb ik de indruk dat ik veel koolhydraten inneem en dit niet zo goed is.
    Ik ben 1,65m groot en weeg in jojo tussen 67 en 70kg.
    Mijn streefgewicht is 65 kg en vet verbranden.
    Mijn voeding bestaat uit:

    ontbijt: een "smoothie" bestaande uit fruit en groenten met haverzemelen of Brinta of havermout
    een lu cracotte en koffie

    middagmaal: 2à3 boterhammen met beleg, meestal kaas of kip, confituur/siroop
    koffie/ thee

    avondmaal: vlees (weinig) kip of vis, aardappelen, rijst of pasta en veel groenten

    tussendoor: yoghurt (mager); Sultana; fruit

    Ook maak ik wel eens gebakjes (meestal suikervrij en met veel noten of gedroogd fruit)

    Mijn aantal kcal staat op 1600 per dag

    Toch heb ik het gevoel dat het nog niet helemaal klopt.
    Sporten is momenteel onmogelijk door een voetblessure

    Wie geeft me raad?

    Groetjes
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Voor elk onderzoek dat je tegen komt waarin staat dat keto slecht is, vind je ook een onderzoek waarin staat dat het niet slecht is. Overigens zijn er voor zover ik weet nog geen onderzoeken naar keto long term, dus daar valt weinig over te zeggen.

    Klopt. Er zijn enkel meerdere artikelen te vinden waarin het voor long term wordt afgeraden, maar dat het voor short term voordelen kan opleveren voor verschillende doeleinden. Het is echter wél een feit dat het uitsluiten van één van de macro's (of dit nu eiwitten, vetten of koolhydraten is) ronduit slecht is voor je lichaam. Dit omdat je lichaam ALLE macro's nodig heeft om te functioneren (en eventueel te herstellen na trainingen).

    Dus het kan prima zijn dat mensen andere meningen hebben, en dat is goed zo, maar je kunt niet om de feiten heen. Afgezien van dat, is iedereen natuurlijk vrij om te beslissen en doen waar hij of zij zin in heeft.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Toch heb ik het gevoel dat het nog niet helemaal klopt. Sporten is momenteel onmogelijk door een voetblessure
    Wie geeft me raad?
    Ligt er maar aan wáár je precies raad over wilt?
    Wel heb ik de indruk dat ik veel koolhydraten inneem en dit niet zo goed is.
    Waarom is dit niet goed? Wat zijn je verhoudingen t.o.v. de andere macro's (eiwitten en vetten)? Kortom, ik kom wat informatie tekort om je vraag goed te beantwoorden.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Dat zeker, maar 'diëten' als keto waarbij men KH (zoveel mogelijk) uitsluit is in mijn ogen onverstandig (zéker voor langere tijd). Of je nu sporter bent of niet. Het uitsluiten van een 'voedingsgroep' (KH/EI/VET) is alles behalve gezond, of iemand hier zich nu goed bij voelt of niet. Maar goed, dat is mijn mening.

    Vet kan prima als energiebron dienen, maar zonder KH breek je je lichaam gewoon af. Je hebt ze niet alleen nodig voor het leveren van energie en functioneren van je lichaam, maar ook voor je herstel. Daarbij moet ik wel zeggen dat de hoeveelheid KH per persoon verschillend kan zijn, maar dat iedereen ze nodig heeft staat buiten kijf.

    je kan uit eiwitten ook suikers maken.... en zeker als je weinig beweegt., heb je veel minder KH nodig..... dan puur alleen om je zenuwstelsel en bepaald organen draaiend te houden...
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja juist, maar dat je ze nodig hebt klopt dan toch? ;-)
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ja juist, maar dat je ze nodig hebt klopt dan toch? ;-)

    Jep. Suikers zijn koolhydraten. Je hoeft ze niet te eten dus.
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    Dit zijn mijn waarden

    1.600 200 53 80 2.300 45
    Calorieën Koolhydraten Vet Eiwit Natrium Suiker

    Eigenlijk ben ik weinig vertrouwd met deze gegevens, het is allemaal nieuw voor mij.
    Ik zou graag vet verbranden, daar ik teveel buikvet heb naar mijn idee.
    Waar moet ik op letten in mijn voeding om meer te gaan verbranden?
    Ik heb een beroep waarbij er weinig beweging is nl leerkracht en sporten gaat minder/ niet door blessure.
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    je kan uit eiwitten ook suikers maken.... en zeker als je weinig beweegt., heb je veel minder KH nodig..... dan puur alleen om je zenuwstelsel en bepaald organen draaiend te houden...

    Ehhh, "eiwitten uit suikers maken"? Koolhydraten zijn C, H en O, aminozuren zijn C, H, N en O verbindingen met een voor elk aminozuur specifieke arm R. Ik ben geen biologie-expert maar heb nog nooit gehoord van een mechanisme waarbij mensen koolwaterstoffen uit voeding kunnen synthetiseren naar zuurverbindingen...

    Voor de rest akkoord, wie weinig beweegt heeft inderdaad wat minder carbs nodig dan actievere mensen, maar die moeten hoe dan ook al een lager aantal calorieën eten.
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    Dit zijn mijn waarden

    1.600 200 53 80 2.300 45
    Calorieën Koolhydraten Vet Eiwit Natrium Suiker

    Eigenlijk ben ik weinig vertrouwd met deze gegevens, het is allemaal nieuw voor mij.
    Ik zou graag vet verbranden, daar ik teveel buikvet heb naar mijn idee.
    Waar moet ik op letten in mijn voeding om meer te gaan verbranden?
    Ik heb een beroep waarbij er weinig beweging is nl leerkracht en sporten gaat minder/ niet door blessure.

    Als je niet zo erg actief bent is een split 35% KH/30% V/35%EW misschien wel wat voor je.

    Als je niet gaat sporten gaat dat vet verbranden heel erg lang duren, of moet je extreem weinig calorieën eten wat nu ook weer geen pretje is. Ik zou aanraden om toch een sport te vinden die je met je blessure kan doen, maar check dit natuurlijk wel met je huisarts. Ik ben persoonlijk beginnen gewichtheffen toen ik grotendeels van een dubbele elleboogbreuk herstellende was en dat lijkt toch mijn herstel enorm bespoedigd te hebben. Maar nogmaals: check zeker met je huisarts, of liever nog een sportdokter, of er echt niets is wat je kan doen. Fietsen is weinig belastend voor de gewrichten, en als dat niet lukt kan je met zo een armfiets ook redelijk wat beweging gedaan krijgen.
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    @rapmusic69

    Bedankt voor je advies.
    Het is een tijdelijke sport stop, daarna ga ik weer hardlopen; even rust met hielspoor;
    Ik probeer te wandelen tussendoor.
    Ik probeer je voorstel even uit en zie wel waar het me brengt.
    Minder eten/ calorieën is geen optie.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    je kan uit eiwitten ook suikers maken.... en zeker als je weinig beweegt., heb je veel minder KH nodig..... dan puur alleen om je zenuwstelsel en bepaald organen draaiend te houden...

    Ehhh, "eiwitten uit suikers maken"? Koolhydraten zijn C, H en O, aminozuren zijn C, H, N en O verbindingen met een voor elk aminozuur specifieke arm R. Ik ben geen biologie-expert maar heb nog nooit gehoord van een mechanisme waarbij mensen koolwaterstoffen uit voeding kunnen synthetiseren naar zuurverbindingen...

    Voor de rest akkoord, wie weinig beweegt heeft inderdaad wat minder carbs nodig dan actievere mensen, maar die moeten hoe dan ook al een lager aantal calorieën eten.

    Volgens mij draai je het om. Je kunt prima suikers uit eiwitten halen.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis

    jaja, geen goede bron, wikipedia. I know.


    maar 't gaat om de term in het linkje ;)


    en nogmaals: ik ben zelf geen enorm voorstander van Keto. maar voor mensen die weinig bewegen is het een prima dieet.

    ik ben ook van mening dat het niet optimaal is. maar dat het niet per se ongezond is. maar net als met veganisme/vegetarianisme is het iets waar veel mensen in duiken zonder goed te weten waar ze mee bezig zijn, en het is een stuk moeilijker om het goed te doen, dan een dieet waarbij je gewoon alles mag eten... maar het is nog steeds niet onmogelijk.
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    je kan uit eiwitten ook suikers maken.... en zeker als je weinig beweegt., heb je veel minder KH nodig..... dan puur alleen om je zenuwstelsel en bepaald organen draaiend te houden...

    Ehhh, "eiwitten uit suikers maken"? Koolhydraten zijn C, H en O, aminozuren zijn C, H, N en O verbindingen met een voor elk aminozuur specifieke arm R. Ik ben geen biologie-expert maar heb nog nooit gehoord van een mechanisme waarbij mensen koolwaterstoffen uit voeding kunnen synthetiseren naar zuurverbindingen...

    Voor de rest akkoord, wie weinig beweegt heeft inderdaad wat minder carbs nodig dan actievere mensen, maar die moeten hoe dan ook al een lager aantal calorieën eten.

    Volgens mij draai je het om. Je kunt prima suikers uit eiwitten halen.

    Ohh ok, beter lezen had me wat hoofdbrekens bespaard :p
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Waar moet ik op letten in mijn voeding om meer te gaan verbranden?
    Ik heb een beroep waarbij er weinig beweging is nl leerkracht en sporten gaat minder/ niet door blessure.

    Om vet te verbranden dien je een negatieve energiebalans te creëren, oftewel; minder kcal tot je nemen dan je verbrand. Plaatselijk vet verbranden is niet mogelijk en je hebt helaas ook niet in de hand wáár het vet als eerste weggaat. In bijna alle gevallen gaat het vet rond de buik als laatste weg (en vaak komt 't daar ook als eerste). En wat rapmusic zegt; probeer toch een sport te vinden die je kunt uitoefenen met je blessure, te weinig kcal eten is echt geen optie.

    En klopt inderdaad hoor; wie weinig beweegt heeft minder kh nodig. Earn you carbs zeggen we wel eens ;-) Dus die verhouding of de hoeveelheid is voor iedereen verschillend. Wat je ook wel eens ziet is dat ze met een keto dieet 1 dag per week refeeden, waarbij je de voorraden weer aanvult door die dag veel koolhydraten te eten. Doe jij zoiets ook Louisette?
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    En klopt inderdaad hoor; wie weinig beweegt heeft minder kh nodig. Earn you carbs zeggen we wel eens ;-) Dus die verhouding of de hoeveelheid is voor iedereen verschillend. Wat je ook wel eens ziet is dat ze met een keto dieet 1 dag per week refeeden, waarbij je de voorraden weer aanvult door die dag veel koolhydraten te eten. Doe jij zoiets ook Louisette?

    Mijn doel is momenteel niet om in ketosis te zijn. Maar in de maanden dat ik het wel was heb ik wel eens een dag aan carb loading gedaan en dat raad ik niet aan. Voelde me hondsberoerd. Het is een behoorlijke belasting voor je lichaam, je raakt uit ketosis en hebt misschien weer dagen nodig om wel weer in ketosis te raken. Wat ik heb gelezen kan het zinvol zijn als je heel intensief sport, maar dan zou ik het persoonlijk eerder verdelen over al je dagen dan in een keer. Dan maar niet in ketosis maar wel minder belasting voor je lichaam.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    ...,maar in de maanden dat ik het wel was heb ik wel eens een dag aan carb loading gedaan en dat raad ik niet aan. Voelde me hondsberoerd....

    No **** sherlock... ;-) Je lichaam is dat niet meer gewend. Als ik bijvoorbeeld na een tijdje weer uit ga eten, kun je mij op de bank neerleggen die avond... en de volgende dag is het eerste wat ik moet doen de wc opzoeken... Dat is zowel het leuke als het minder leuke aan je lichaam; het kan adapteren... :-)
    Wat ik heb gelezen kan het zinvol zijn als je heel intensief sport, maar dan zou ik het persoonlijk eerder verdelen over al je dagen dan in een keer. Dan maar niet in ketosis maar wel minder belasting voor je lichaam.
    Dan heb je het inderdaad over een soort refeed. Ik gebruik deze methode ook, maar staat alleen los of het belastend is voor het lichaam. Er zit een theorie achter het toepassen van een refeed wat in feite niets te maken heeft met een bepaald dieet (atkins, sonja, keto enz). Het idee achter een refeed is, naast dat je die dag grotendeels koolhydraten eet, om je 'voorraden' weer aan te vullen. Een refeed wordt, zover ik weet in mijn tak van sport, enkel toegepast als men in de cut zit bijvoorbeeld. Dus dat men doordeweeks in een negatieve energiebalans zit en om het lichaam niet compleet uit te putten, wordt een refeed toegepast. Maar ook om het hormoon leptin weer in de war te schoppen.

    Maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je lichaam geen koolhydraten gewend is, je lijf helemaal van de wap is als je ze ineens wel eet. Maar goed, dat is met alles zo... :-P
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    ...,maar in de maanden dat ik het wel was heb ik wel eens een dag aan carb loading gedaan en dat raad ik niet aan. Voelde me hondsberoerd....

    No **** sherlock... ;-) Je lichaam is dat niet meer gewend. Als ik bijvoorbeeld na een tijdje weer uit ga eten, kun je mij op de bank neerleggen die avond... en de volgende dag is het eerste wat ik moet doen de wc opzoeken... Dat is zowel het leuke als het minder leuke aan je lichaam; het kan adapteren... :-)
    Wat ik heb gelezen kan het zinvol zijn als je heel intensief sport, maar dan zou ik het persoonlijk eerder verdelen over al je dagen dan in een keer. Dan maar niet in ketosis maar wel minder belasting voor je lichaam.
    Dan heb je het inderdaad over een soort refeed. Ik gebruik deze methode ook, maar staat alleen los of het belastend is voor het lichaam. Er zit een theorie achter het toepassen van een refeed wat in feite niets te maken heeft met een bepaald dieet (atkins, sonja, keto enz). Het idee achter een refeed is, naast dat je die dag grotendeels koolhydraten eet, om je 'voorraden' weer aan te vullen. Een refeed wordt, zover ik weet in mijn tak van sport, enkel toegepast als men in de cut zit bijvoorbeeld. Dus dat men doordeweeks in een negatieve energiebalans zit en om het lichaam niet compleet uit te putten, wordt een refeed toegepast. Maar ook om het hormoon leptin weer in de war te schoppen.

    Maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je lichaam geen koolhydraten gewend is, je lijf helemaal van de wap is als je ze ineens wel eet. Maar goed, dat is met alles zo... :-P

    Je vroeg naar de refeed met veel koolhydraten om alles weer aan te vullen wanneer je keto doet. Dus ik geef daar antwoord op, dan hoef je mij niet te vertellen dat het logisch is. En ik begrijp wat een refeed is, maar als je keto volgt en je gaat een dag veel koolhydraten eten, is dat dus dus wel belastend voor het lichaam. Het schakelt om van ketonen als energie bron naar glucose als energie bron en vervolgens moet het weer omschakelen. Als jij sowieso glucose als energie bron gebruikt en je gaat extra koolhydraten eten, is het uiteraard niet zo belastend.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Tsjongejonge. Met smileys smijten maakt een onaardige reply niet ineens aardig....
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Tsjongejonge. Met smileys smijten maakt een onaardige reply niet ineens aardig....

    Euh... hallo... het is niet eens een onaardige reply. Ik reageer gewoon op haar antwoord en als die reactie dan niet in de smaak valt, is 'ie meteen onaardig. Lekkere conclusie... Dat er dan regels in staan die zij al weet is iets wat ik van tevoren toch niet weet?!