vetpercentages — Dutch (Netherlands)

vetpercentages

Opties
Hallo,

Ik ben sinds kort gestart op Myfitnesspal en zit met heel wat vragen.
Getallen en percentages zeggen me nog weinig, maar ik weet, ik moet afvallen.
Ik google hier en daar, maar krijg zoveel verschillende zaken te zien.
Voor het berekenen van mijn vetpercentage (want die moet naar omlaag) gebruikte ik de volgende gegevens
nekomtrek, waist and hips; dit gaf volgend resultaat

Body Composition

Body Fat %: 36.86
Lbs/Kgs of Body Fat: 25.76
Lean Body Weight: 44.14

Maar daar sta ik dan, wat moet ik hiermee?
Wie zet me op het goede spoor?

Groetjes van een leek ;-)

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Euhm... kan geen verdere info zien van je. Lengte, gewicht, leeftijd.

    Overigens voor het meten van je vetpercentage kun je beter in begin een caliper aanschaffen (kost nog geen € 7, gewoon ff googlen)

    Hoeveel wil je afvallen? Ook zeggen metingen niet altijd alles heb ik gezien. Heb iemand op mijn friendlist, meid van 27 die er best wel toned uitziet, maar volgens metingen van vet% heeft ze nog steeds 33%. Terwijl als je haar ziet en vergelijkt met andere kom je in de 20-22% range voor vrouwen

    Wil je graag op weg helpen, maar moet ik wel wat meer weten van je, onder andere de bovenstaande gevraagde gegevens, maar ook, sport je erbij, wat doe je.
    Wil je ook krachttraining gaan doen (PS antwoord hierop zou altijd ja moeten zijn)
    Wat eet je nu zoal? Zijn er dingen die je absoluut niet mag?
    En waarschijnlijk nog wel een tiental dingen die ik nu ff vergeet
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    haha, wat en vragenlijst
    daar gaan we:

    vrouw 50 jaar
    lengte 165cm
    gewicht 69,9 kg

    Ik wil naar 65 kg

    Dagdoel 1600 cal

    vb van een (mindere) dag

    Ontbijt Calorieën Koolhydraten Vet Eiwit Natrium Suiker
    Koffie - Koffie Zwart, 1 kop 0 0 0 0 0 0
    Sultana - Yofruit, 2 piece 148 26 4 2 0 14 of zelfgemaakte smoothie met fruit, groeneten en havervlokken of zemelen
    Voedingsmiddel toevoegen Snelle hulpmiddelen 148 26 4 2 0 14
    Middageten
    Bruine Boterham - Boterham, 3 snee 228 41 4 9 0 0
    Choco Delinut - Choco Delinut, 10 g 54 5 3 1 0 5
    Gouda - Jonge Kaas 48% , 1 snee 146 0 12 9 0 0
    Koffie - Koffie Zwart, 2 kop 0 0 0 0 0 0
    Meurens - Echte Luikse Siroop, 10 g 26 6 0 0 0 0
    Salami - Salami, 2 tranche 70 2 6 4 320 0
    Voedingsmiddel toevoegen Snelle hulpmiddelen 524 54 25 23 320 5
    Avondeten
    Supermarkt - Spaghetti (Volkoren, Gekookt), 100 gram 124 26 0 5 0 0
    Homemade - Spaghetti Saus, 100 g 110 5 6 8 0 0
    speculoos mousse, 1 serving(s) 651 34 54 7 37 28
    Voedingsmiddel toevoegen Snelle hulpmiddelen 885 65 60 20 37 28
    Tussendoortjes
    Sultana - Yofruit, 2 piece 148 26 4 2 0 14
    Thee - Met Suiker, 16 oz 50 13 0 0 0 0
    Druiven Wit - Druiven Wit, 100 gr 57 13 0 1 0 13
    Hollands - Stroopwafels, 1 st 184 27 8 2 0 0
    Voedingsmiddel toevoegen Snelle hulpmiddelen 439 79 12 5 0 27

    Totaal 1.996 224 101 50 357 74

    Calorieën Koolhydraten Vet Eiwit Natrium Suiker
    Je dagelijkse doel 1.729 216 57 86 2.300 49
    Resterend -267 -8 -44 36 1.943 -25
    Calorieën Koolhydraten Vet Eiwit Natrium Suiker
    *Je hebt 129 extra calorieën verdiend met de training van vandaag

    Sport: ik ben een hardloper in blessuretijd : normaal 3X per week tssn 5 en 8km
    vervang dit door training op de hometrainer en wandelen
    Beroep: Docent dus weinig beweging, behalve wiebelen van een op ander been en korte afstanden verplaatsen
    Krachttraining spreekt me niet echt aan

    hoop dat dit je iets verder helpt :-)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik zal hier morgen nog even uitgebreider op reageren, maar het eerste wat me opvalt zijn je macro's (koolhydraten, vet, eiwitten)
    Deze verhoudingen vind ik nogal vreemd namelijk.
    Ik weet het, MFP vult deze standaard in. Maar als ik kijk naar jou koolhydraten vind ik die echt hoog tov je eiwitten.
    Ik ben bijvoobeeld 1,93 meter en weeg nu 84 kg.
    Toen ik zo rond de 93-94 kg zat en ik uurtje per dag cardio deed, kwam ik zo rond de 250 koolhydraten.
    Let wel dit was met een daginname van 2000 per dag en dan at ik mijn verbranding aan caloriëen er weer bij.

    Als ik dan kijk naar je suiker inname is dat niet zo erg, als dat voornamelijk fruitsuikers zouden zijn, maar ik zie geen fruit op je lijstje hieronder staan.
    Zelfs op een slechte dag zou ik iig nog een appel of iets dergelijks gegeten hebben. Ook raar, stroopwafels, maar geeft aan dat er geen suiker inzit... Lijkt me niet te kloppen. Probeer ook altijd de juiste voedingswaarde te vinden bij een product, nog beter is inscannen van de verpakking en controleren wat MFP aangeeeft en wat de verpakking zegt (inscannen kan via de app)

    Zal morgen nog wat uitgebreider hierop ingaan, maar dit was even wat voor mij uit het oog sprong.

    Let wel, ik ben geen voedingsdeskundige, ik praat puur vanuit eigen ervaring en ook ik leer elke dag nieuwe dingen bij.
    Er is hier wel iemand die gecertificeerd is geloof ik, en nog een aantal mensen die nog meer van voeding afweten.
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Opties
    Een gemiddelde stroopwafel: http://www.myfitnesspal.com/food/calories/hollandse-stroopwafels-41656673
    11 gram suiker. Ik ben het wel eens met de macro's wat Gustaaf85 zegt. Zelf heb ik de meeste produkten met toegevoegde suikers en alle met fructose/glucose/siroop uit mijn dieet gehaald tot op een enkel moment (eens per 6 maanden) na. Ik denk dat je daar al veel winst kunt halen. Ben ook geen voedingsdeskundige, ik leer ook al doende :)
    Er is veel informatie te vinden over vetpercentage, waaronder hier http://www.fitness-tips.nl/afvallen/vetpercentage
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Waarom is het meten van je vetpercentage zo belangrijk voor je? Ga je buikomvang etc meten met een meetlint, maak foto's van jezelf en doet dit iedere 4 weken. Alle tools om je vet te meten zijn behoorlijk onbetrouwbaar. Is het niet belangrijker om te weten hoe je je na een tijdje voelt en hoe je spiegelbeeld eruit ziet? Veel succes.
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Welkom bij MFP!!

    Ik zou je inderdaad niet zo druk maken om het meten/achterhalen van je vetpercentage. Die tip die gegeven wordt om foto's van jezelf te maken, zou ik je zelf ook aanbevelen, ik doe het zelf ook en het is kicken om je lichaam te zien veranderen.

    Waar ik mee zou starten is om zoveel mogelijk suikers uit je dagelijkse voeding te schrappen, de suikers is het eerste wat me opvalt als ik de eetdagboek zo bekijk. Je bloedsuiker gaat van suikers en eenvoudige koolhydraten enorm snel pieken en heel snel dalen, daarna vraagt je lichaam weer om suikers. (bij sommige mensen slaat dit om in insuline resistentie) Je kan zelfs prikkelbaar worden als je weer niet die suikers in je lichaam stopt.

    Daarnaast zoveel mogelijk onbewerkte producten, mijn trainer zegt altijd: 'hangt het aan een boom, zwemt het in de zee, loopt het op het land, groeit het aan een struik of op het land, dan is het goed!" Een sultana hangt niet aan een boom :-)

    - Sultana's: staat bekend om 'gezond en verantwoord tussendoortje' maar er zit heel erg veel suiker in.
    - Zoet beleg zoals pasta en speculoos vervangen door magere vleeswaren, zoals kipfilet, rookvlees, magere ham. Of neem 1 tot 2 keer per week een vette vis zoals zalm, makreel, haring (al dan niet op brood), wat rauwkost erbij. De vetten in vis hebben een oa positief effect op je stofwisseling, hart en bloedvaten en je huid
    - Salami: zie hierboven, kies voor mager broodbeleg met minder slechte vetten.
    - Groente: probeer over je hele dag zo veel mogelijk groente toe te voegen aan je voeding. Eet meer salade's, of neem wat komkommer, tomaat, of whatever bij je brood. Smoothies die je zelf al noemt zijn ook een goede, in ieder geval met veel groente
    - Fruit: gezond, 2 stuks per dag en kies voor een fruitsoort met minder fructose. Druiven zitten daar erg in. Van fructose gaat je bloedsuiker ook weer sneller pieken en je wilt hier rust in.
    - thee met suiker vervangen voor zonder suiker, of water.

    Hieronder een overzicht in fructose en calorieën per fruitsoort. (lastig te lezen, maar het staat in volgorde van weinig naar veel)

    In het kort: gewoon beginnen met kleine stapjes suikers zo veel vermijden, zo min mogelijk bewerkt eten, meer proteine toevoegen, alleen complexe koolhydraten en water! En zo veel mogelijk bewegen, wat dan ook. Niet alleen maar sporten, maar juist die kleine dingen zorgen ervoor dat je verbranding omhoog gaat (de trap nemen, meer fietsen, meer opstaan en lopen) Heel veel succes!!

    Fruitsoort - Gemidd. Hoeveelheid - Fructose in gr - calorieën

    Citroen – 1 - 0,6 - 2,4
    Vlierbessen – handvol - 0,7 - 2,8
    Passievrucht – 1 - 0,9 - 3,6
    Pruim – 1 - 1,2 - 4,8
    Abrikoos – 1 - 1,3 - 5,2
    Meloen - 1/8 - 2,8 - 11,2
    Bosbessen – handvol - 3,0 - 12
    Clementine – 1 - 3,4 - 13,6
    Kiwi – 1 - 3,4 - 13,6
    Bramen – handvol - 3,5 - 14
    Kersen – 10 - 3,8 - 15,2
    Aardbeien – handvol - 3,8 - 15,2
    Ananas - 1 plak - 4,0 - 16
    Grapefruit - ½ - 4,3 - 17,2
    Mandarijn – 1 - 4,8 - 19,2
    Nectarine – 1 - 5,4 - 21,6
    Perzik – 1 - 5,9 - 23,6
    Sinaasappel – 1 - 6,1 - 24,4
    Honingmeloen - 1/8 - 6,7 - 26,4
    Banaan – 1 - 7,1 - 28,4
    Blauwe bessen – handvol - 7,4 - 29,6
    Dadel – 1 - 7,7 - 30,8
    Appel – 1 - 9,5 - 38
    Watermeloen - 1/16 - 11,3 - 45,2
    Peer – 1 - 11,8 - 47,2
    Rozijnen – 15 - 12,3 - 49,2
    Pitloze druiven – handvol - 12,4 - 49,6
    Mango - ½ - 16,2 - 64,8
    Gedr. abrikozen – handvol - 16,4 - 65,6
    Gedr. vijgen – handvol - 23,0 - 92
    -
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    Bedankt iedereen voor dit advies.

    In mijn smoothies gaan enkel verse groenten en fruit en aanvullend zemelen of havermoutvlokken.
    Snoepen doe ik al veel minder, de drang naar zoet neemt af.
    Bedankt voor de fruitlijst, daar kan ik ook mee weg.

    Ik neem ook al eens noten als tussendoortje.
    Die tip van de foto's vind ik een super idee!

    Sinds ik gestart ben met opletten wat er door de mond gaat voel ik me toch al energieker, al gaan de kilo's er voorlopig niet makkelijk af.Maar ik zet en zoek door naar de goede manier en verhoudingen in mijn voedingspatroon.

    Hoe kan ik voldoende proteïnes toevoegen? Meer zuivel? Ik ben niet echt aan de poeders toevoegen aan mijn voeding vb whey zie ik veel voorbijkomen.

    Je merkt het wel, ik zit nog met veel vragen.
    Ik lees alle fora door en probeer daar ook veel info te verzamelen.

    Alvast dank aan ieder die me steunt ;-)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Whey of eiwitpoeder is totaal niet noodzakelijk. Je kunt je eiwitinname verhogen door meer eieren, vlees, kip en vis toe te voegen aan je voeding. Ik ben zelf geen voorstander van zuivel, dus dat advies zul je van mij niet krijgen ;-)
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    Ik eet graag kaas, yoghurt, kwark, dus dat kan ik eventueel nog opdrijven. Ik neem meestal magere producten; mss beter volle gebruiken? Maar daar zitten dan weer meer vetten in. Kip, vis is geen probleem, maar ik ben een kleine vleeseter.
    Bedankt voor je advies @itzhanne82.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik eet zelf vaak magere milde kwark van de Jumbo als ontbijt.
    Ik doe 2 keer met zo'n bak. Maar ook wel eens gehad dagen dat ik net ff wat meer eiwitten binnen wilde krijgen dat ik dan de volledige bak leeg at als ontbijt.
    Ik doe er nu meestal Muesli in van Body&fit. Zitten wel aardig wat koolhydraten in, maar relatief weinig suikers (55 gram koolhydraten per 100 gram en 15 gram suikers)
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Proteïne zit in vlees, vis, kip, eieren. Ik ben ook geen zuivelfan, ik eet vrijwel geen lactose.

    Als je voor zuivel gaat zou ik niet aan de volle producten gaan, omdat daar juist veel meer vetten inzitten waardoor je er heel weinig van kan eten.

    Het ophogen van je proteine zorgt bij mij trouwens voor een voller gevoel, meer verzadiging en dat is fijn :-)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Het ophogen van je proteine zorgt bij mij trouwens voor een voller gevoel, meer verzadiging en dat is fijn :-)

    Dat is ook de bedoeling van eiwitten :smile:
    Kip, vlees, eieren zijn mijn favorieten eiwitrijke producten.

    En ik hoor en lees wel eens dat mensen alleen het eiwit eten en het eigeel eruit laten.
    Persoonlijk vind ik dit echt niet nodig. Tenzij je een medische reden hebt zie ik geen reden om gewoon een volledig gekookt ei te eten, met eigeel en al.
    Ik eet zelf zo'n 6-10 eieren per week, gekookt, en dan ook nog in eten verwerkt soms.

    Mensen die zeggen het is slecht voor je ivm cholestrol.
    Mijn cholesterolgehalte was bij mijn laatste meting (half jaar geleden) nog nooit zo goed geweest als alle andere jaren, waarin ik veel minder eieren at (hooguit 2 per week). Maar waarin ik uiteraard andere dingen at die minder goed waren voor me.
    Net als met roomboter. eet dat gewoon ipv margerine. Vetten in roomboter zijn misschien hoger, maar zijn uiteindelijk wel beter voor je.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Welkom bij MFP!!

    Ik zou je inderdaad niet zo druk maken om het meten/achterhalen van je vetpercentage. Die tip die gegeven wordt om foto's van jezelf te maken, zou ik je zelf ook aanbevelen, ik doe het zelf ook en het is kicken om je lichaam te zien veranderen.

    Waar ik mee zou starten is om zoveel mogelijk suikers uit je dagelijkse voeding te schrappen, de suikers is het eerste wat me opvalt als ik de eetdagboek zo bekijk. Je bloedsuiker gaat van suikers en eenvoudige koolhydraten enorm snel pieken en heel snel dalen, daarna vraagt je lichaam weer om suikers. (bij sommige mensen slaat dit om in insuline resistentie) Je kan zelfs prikkelbaar worden als je weer niet die suikers in je lichaam stopt.

    Daarnaast zoveel mogelijk onbewerkte producten, mijn trainer zegt altijd: 'hangt het aan een boom, zwemt het in de zee, loopt het op het land, groeit het aan een struik of op het land, dan is het goed!" Een sultana hangt niet aan een boom :-)

    - Sultana's: staat bekend om 'gezond en verantwoord tussendoortje' maar er zit heel erg veel suiker in.
    - Zoet beleg zoals pasta en speculoos vervangen door magere vleeswaren, zoals kipfilet, rookvlees, magere ham. Of neem 1 tot 2 keer per week een vette vis zoals zalm, makreel, haring (al dan niet op brood), wat rauwkost erbij. De vetten in vis hebben een oa positief effect op je stofwisseling, hart en bloedvaten en je huid
    - Salami: zie hierboven, kies voor mager broodbeleg met minder slechte vetten.
    - Groente: probeer over je hele dag zo veel mogelijk groente toe te voegen aan je voeding. Eet meer salade's, of neem wat komkommer, tomaat, of whatever bij je brood. Smoothies die je zelf al noemt zijn ook een goede, in ieder geval met veel groente
    - Fruit: gezond, 2 stuks per dag en kies voor een fruitsoort met minder fructose. Druiven zitten daar erg in. Van fructose gaat je bloedsuiker ook weer sneller pieken en je wilt hier rust in.
    - thee met suiker vervangen voor zonder suiker, of water.

    Hieronder een overzicht in fructose en calorieën per fruitsoort. (lastig te lezen, maar het staat in volgorde van weinig naar veel)

    In het kort: gewoon beginnen met kleine stapjes suikers zo veel vermijden, zo min mogelijk bewerkt eten, meer proteine toevoegen, alleen complexe koolhydraten en water! En zo veel mogelijk bewegen, wat dan ook. Niet alleen maar sporten, maar juist die kleine dingen zorgen ervoor dat je verbranding omhoog gaat (de trap nemen, meer fietsen, meer opstaan en lopen) Heel veel succes!!

    Fruitsoort - Gemidd. Hoeveelheid - Fructose in gr - calorieën

    Citroen – 1 - 0,6 - 2,4
    Vlierbessen – handvol - 0,7 - 2,8
    Passievrucht – 1 - 0,9 - 3,6
    Pruim – 1 - 1,2 - 4,8
    Abrikoos – 1 - 1,3 - 5,2
    Meloen - 1/8 - 2,8 - 11,2
    Bosbessen – handvol - 3,0 - 12
    Clementine – 1 - 3,4 - 13,6
    Kiwi – 1 - 3,4 - 13,6
    Bramen – handvol - 3,5 - 14
    Kersen – 10 - 3,8 - 15,2
    Aardbeien – handvol - 3,8 - 15,2
    Ananas - 1 plak - 4,0 - 16
    Grapefruit - ½ - 4,3 - 17,2
    Mandarijn – 1 - 4,8 - 19,2
    Nectarine – 1 - 5,4 - 21,6
    Perzik – 1 - 5,9 - 23,6
    Sinaasappel – 1 - 6,1 - 24,4
    Honingmeloen - 1/8 - 6,7 - 26,4
    Banaan – 1 - 7,1 - 28,4
    Blauwe bessen – handvol - 7,4 - 29,6
    Dadel – 1 - 7,7 - 30,8
    Appel – 1 - 9,5 - 38
    Watermeloen - 1/16 - 11,3 - 45,2
    Peer – 1 - 11,8 - 47,2
    Rozijnen – 15 - 12,3 - 49,2
    Pitloze druiven – handvol - 12,4 - 49,6
    Mango - ½ - 16,2 - 64,8
    Gedr. abrikozen – handvol - 16,4 - 65,6
    Gedr. vijgen – handvol - 23,0 - 92
    -

    Het is absoluut niet nodig om fruit te kiezen met " minder fructose". Suiker is niet het probleem van overgewicht maar de totale inname van energie. Mijn haren gaan er echt recht van overeind staan wanneer er zulke dingen verteld worden. In fruit zitten zoveel goede stoffen, zelfs stoffen waarvan we het bestaan nog niet eens weten en die niet te vervangen zijn door welk ander product dan ook.

    Vervetting door het eten van fructose gebeurt pas bij het eten van 85 gram fructose. Dit staat gelijk aan het eten van ongeveer 20 appels! Dit gaat een normaal mens dan ook nooit halen. Over de bloedsuikerspiegel: natuurlijk gaat door eten je suikerspiegel omhoog. Dat is normaal bij het eten van koolhydraten en eiwitten. Echter zal je lichaam altijd met je meedenken en je nooit tegen werken wanneer je een gezond persoon bent. Je lichaam is perfect in staat om je suikerspiegel in balans te houden.

    Welk type soort fruit je dan ook kiest. Het is allemaal goed. Zorg voor variatie.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Suiker is niet het probleem van overgewicht maar de totale inname van energie...

    And that, my friends, is het enige wat je hoeft te weten als je wilt afvallen... Niets meer niets minder... Al creëer je een negatieve energiebalans met McDonalds, je zult er vanaf vallen. Of zoiets gezond is, is een tweede en een heel ander verhaal.
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    Het begin is er, iets afgevallen.
    Suikers daar let ik meer op (niet op fruitsuikers), zeker op toegevoegde suikers.
    De drang naar suiker is al héél wat minder.
    Ik kijk ook met andere ogen naar voedingsmiddelen, lees meer wat erin zit.
    En toch weer wat meer beweging in mijn schema.
    Dus even kijken wat dit nog zal geven.
    Bedankt voor de reacties!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Suikers daar let ik meer op (niet op fruitsuikers), zeker op toegevoegde suikers. De drang naar suiker is al héél wat minder. Ik kijk ook met andere ogen naar voedingsmiddelen, lees meer wat erin zit. En toch weer wat meer beweging in mijn schema. Dus even kijken wat dit nog zal geven. Bedankt voor de reacties!

    Dat je meer gaat bewegen is heel goed! Daar vooral mee doorgaan! Maar om af te vallen zul je, wat je ook gaat eten of eet, een negatieve energiebalans moeten creëren. Je kunt daarin uiteraard kijken naar hoeveel geraffineerde suikers daarin zijn verwerkt. Ga er overigens ook maar vanuit dat in alle kant en klare sauzen in potjes e.d. suiker zit, dus probeer (als je al minder suikers tot je wilt nemen) zo onbewerkt mogelijk te eten.
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    Ik gebruik weinig, quasi geen sausen uit potjes. Ik maak ze liever vers en weet dan wat erin zit.
    Het afvallen zet zich door, dus ik denk op goede weg te zijn, en ik voel me er goed bij.
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Opties
    In de groene smoothies gooi ik zelf weleens wat hennep poeder voor extra eiwitten. Er is ook hennep melk en hennep olie, die laatste vind ik persoonlijk wel lekker in de vers gemaakte pesto omdat het iets notig van smaak is. Salade met gekookte kip, kalkoen filet het meeste is al genoemd.
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    Bedankt voor de tip. Ik ken de hennep producten niet, zal er eens naar uitkijken.
    Kip/kalkoen eet ik wel veel.