Onderschatten van de calorische waarde van — Dutch (Netherlands)

Onderschatten van de calorische waarde van

Opties
Het onderschatten van de calorische waarde van "gezonde voeding"

Ieder dag hoor ik de leuzen "maar dit is gezond, dat moet je eten" en "ik eet zo gezond" bla bla bla.... Ik word er redelijk moe van omdat bijna niemand mij kan vertellen wat nou gezonde voeding is. Ik ga een poging wagen.

Gezonde voeding is een heel groot grijs gebied. Natuurlijk ben ik voorstander van kwalitatief hoogwaardige en onbewerkte producten. Echter, kun je pas over een voedingsmiddel oordelen of het gezond of minder gezond is wanneer je het gehele voedingspatroon van een persoon hebt bekeken. Ik houd zelf het 80/20 principe aan. 80% onbewerkte en kwalitatief hoogwaardige producten en 20% producten die minder goed zijn maar die ik vooral lekker vind. Uiteraard moet je een dieet kiezen waar jij je het prettigst bij voelt.

Je hoeft geen calorieën te tellen maar calorieën tellen uiteraard wel. Ook wanneer je uitsluitend "gezonde" voeding eet. Een calorie is en blijft een calorie. Ook bij "gezonde" producten. Aan de hand van een voorbeeld wil ik laten zien dat ook "gezonde" producten een hoge caloriedichtheid kunnen hebben. Ik heb voor noten als voorbeeld gekozen omdat noten hot zijn en tegenwoordig veel gegeten worden en het beeld meekrijgen dat ze "gezond" zijn. Maar van noten eet je gauw teveel dus onbewust schuif je behoorlijk wat calorieën naar binnen

Maar hoeveel calorieën bevat nou zo'n klein handje noten?

Antwoord: 305 kcal voor 25 gram noten.

Ter vergelijking: een mcfish filet van de Macdonalds levert 334 kcal.

Uiteindelijk bepaalt het aantal calorieën of je aankomt of afvalt. Je lichaam denkt uitsluitend in macro- en micronutrienten en niet in voedingsmiddelen. Dus of je nou 1500 kcal aan donuts eet, wanneer de 1500 kcal onder je caloriebehoefte liggen val je gegarandeerd af.

Reacties

  • wolvinnetje
    wolvinnetje Berichten: 53 Member
    Opties
    Hahahah ok dan wordt mijn nieuwe dieet "het Mc Donalds dieet" zolang ik elke dag maar onder de 1200cal blijf :-)

    Nee alle gekheid op een stokje duidelijk verhaal en verklaart een hele hoop!
  • calisto77
    calisto77 Berichten: 3
    Opties
    In mijn dieet is het belangrijk dat ik zo weinig mogelijk koolhydraten eet en pas erna de calorieën.
    Buiten de calorieën zijn de andere onderdelen van het voedingsmiddel ook heel belangrijk.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    In mijn dieet is het belangrijk dat ik zo weinig mogelijk koolhydraten eet en pas erna de calorieën.

    Waarom is het belangrijk dat je zo weinig mogelijk koolhydraten eet?
  • schuitemaat
    Opties
    Goede post. Complimenten. Dat is het succes van aankomen en afvallen. Kwaliteit van de calorieën zijn dus belangrijk :)
    In mijn dieet is het belangrijk dat ik zo weinig mogelijk koolhydraten eet en pas erna de calorieën.

    Waarom is het belangrijk dat je zo weinig mogelijk koolhydraten eet?
    Ik ben geen voorstander van minimaal of géén koolhydraten eten. Je lichaam heeft ook energie nodig en uithongeren/geen koolhydraten is in mijn ogen geen succes op langer termijn. Zoals de TS al aangeeft, het gaat om de calorieën die bepalen of je aankomt of afvalt. Al begrijp ik de gedachte van "geen koolhydraten" wel. Ons voedsel, bevat giga veel koolhydraten. Door koolhydraatrijke producten te verwijderen uit je voedingspatroon, sla je heel veel calorieën over en krijg je gemakkelijker een calorie-tekort. Je valt dus af :) Zoals ik zei, ik blijf voorstander van koolhydraten in een dieet. Dit kan prima zolang je een calorie-tekort hebt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik ben geen voorstander van minimaal of géén koolhydraten eten. Je lichaam heeft ook energie nodig en uithongeren/geen koolhydraten is in mijn ogen geen succes op langer termijn. Zoals de TS al aangeeft, het gaat om de calorieën die bepalen of je aankomt of afvalt.

    Dat is de exacte reden waarom ik vraag waarom de poster boven mij weinig tot geen koolhydraten eet. Ik blijf mij verbazen over mensen die bang zijn voor koolhydraten, of de mening hebben dat je van koolhydraten dik wordt. Nee, je wordt niet dik van koolhydraten, maar van een calorieoverschot. Als je meer kcal eet dan je verbrand dan kom je aan, dat ligt niet aan koolhydraten. Natuurlijk is er verschil in koolhydraten, maar elk product heeft zijn eigenschappen (dus snelle zoals een banaan bijv. pre of post workout) en langzame (zoals bijv. havermout) voor een lang verzadigd gevoel.
  • calisto77
    calisto77 Berichten: 3
    Opties
    Mijn huisarts heeft mij op dit dieet gezet.
    EN nee ik heb geen te kort aan calorieën in mijn dieet.
    Ik eet nu geen rijst, paste, aardappelen, brood, enz meer.
    Mijn lichaam is nu in ketose en gaat dus mijn overtollige vet gebruiken als energie.


    En het verhaal van gezond eten en sporten is ook niet voor iedereen waar.
    Ik ben begin 2012 begonnen met cardio en een gezonde voeding (ook via diëtiste) en ben sinds dan 30kg bijgekomen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Met alle respect, maar een huisarts is geen voedingsdeskundige toch? Ik ben echt benieuwd waarom een huisarts iemand op dieet zet zonder koolhydraten. Ik kan mij voorstellen dat het eruit laten van gluten een achterliggende gedachte kan zijn, als je last hebt van glutenallergie. Maar gluten zitten niet in alle koolhydraat vormen of voeding zoals pasta, aardappelen en tarwe etc.
    En het verhaal van gezond eten en sporten is ook niet voor iedereen waar. Ik ben begin 2012 begonnen met cardio en een gezonde voeding (ook via diëtiste) en ben sinds dan 30kg bijgekomen.

    Als je aankomt in kg's dan is je energie inname simpelweg hoger dan je het aantal kcal dat je verbrand op een dag. Het gaat allemaal om de totale energie inname, wat bepalend is of je afvalt of niet. Of dit nu zonder of met sport is en of je gezond eet of niet. Als iemand aankomt, dan eet men simpelweg teveel.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Ik post vanavond vanavond een reactie over het ketosedieet maar jouw huisarts weet in dit geval niet waar
    Hij/zij over praat want hij/zij slaat volledig de plank mis. Neem het stuk mee naar je huisarts dan kan ie opnieuw de studieboeken induiken. In ieder geval over dit onderwerp

    Echt schrikbarend het verhaal over het overtollige vet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Echt schrikbarend het verhaal over het overtollige vet.

    Dat vind ik dus ook.... Als je wilt afvallen is het kcal in vs kcal uit en daar maakt het écht NIET uit WAT je eet of welk dieet je volgt.
    EN nee ik heb geen te kort aan calorieën in mijn dieet.

    Kijk, daar ga je al... het feit dat je géén tekort creëert zorgt ervoor dat je niet afvalt. Dat je lichaam geen kh krijgt, gaat er dus ook niet voor zorgen dat je afvalt. Is dit wel zo, dan zit je simpelweg in een negatieve energiebalans en heeft het NIETS te maken dat je lichaam in ketose is of geen koolhydraten krijgt. Het heeft enkel en alleen een andere verbrandingsbron.
    Ik ben begin 2012 begonnen met cardio en een gezonde voeding (ook via diëtiste) en ben sinds dan 30kg bijgekomen.

    Dat je cardio doet en gezond eet wil nog niet zeggen dat je daardoor automatisch afvalt. Als jij 'daarmee' 30kg bent aangekomen, dan heb je in die periode teveel gegeten. Dus in een 'surplus' gezeten. Nogmaals; het gaat om het creëren van een negatieve energiebalans. Minder eten, meer verbranden... dan val je af. Punt...
  • schuitemaat
    Opties
    En wat hierboven gezegd wordt, mooie discussie, maar dat is gewoon een feit. Daar kan niemand om heen. Amen.
  • MJSpeelman
    MJSpeelman Berichten: 7
    Opties
    Ruim een jaar geleden ben ik ook drastisch geminderd met het eten van koolhydraten, op advies van een voedingsdeskundige. Gebleken was dat ik last heb van hyperinsulemie. Voel met hier een stuk beter bij. Veel van mijn recepten haal ik van www.oerkracht.nl en van de Allerhande (en dan bouw ik ze om). Deze recepten neem ik over in MFP zodat ik weet hoeveel calorieën in binnenkrijg en inderdaad ook gezond eten bevat een hoop calorieën. Als ik teveel dreig in te nemen, moet ik aan de wandel. Het blijft, ongeacht wat je eet, een kwestie van eten en bewegen, daar moet je een balans in zien te vinden. Wat voor de een 'gezond' is, hoeft volgens mij niet vanzelfsprekend ook voor een ander 'gezond' te zijn. Zolang je jezelf er maar lekker bij voelt en het voor jou werkt, is het volgens mij prima.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat voor de een 'gezond' is, hoeft volgens mij niet vanzelfsprekend ook voor een ander 'gezond' te zijn. Zolang je jezelf er maar lekker bij voelt en het voor jou werkt, is het volgens mij prima.

    Dat is zeker waar. Het hangt alleen wel van je doel af. Volgens mij wil 90% van de mensen die MFP gebruiken, afvallen en daar is dus maar 1 regel van toepassing (zie mijn post hierboven). HOE deze voeding eruit ziet kan inderdaad voor iedereen anders zijn. Opvattingen over wat gezond is, is ook voor iedereen anders en dat geeft helemaal niets. Ieder zijn ding :-)
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    Ruim een jaar geleden ben ik ook drastisch geminderd met het eten van koolhydraten, op advies van een voedingsdeskundige.
    Een echte dietist, of een nutritionist?
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Naar aanleiding van een advies van een huisarts aan een van de "myfitnesspallers" hier mij beloofde stuk over het ketogeen dieet

    Het is een oud concept. Het stamt uit 1921 van de wetenschapper Geyelin die een manier zocht om vasten te
    Beïnvloeden.

    Basisprincipes:
    - weinig tot geen koolhydraten
    - vetrijke voeding

    Door gebrek aan koolhydraten wordt gezocht naar een alternatieve brandstof. Het lichaam gaat vetten verbranden. Dit principe komt terug in alle koolhydraatarm diëten en leidt tot gewichtsverlies. Bij gebrek aan koolhydraten kunnen de vetten niet volledig verbrand worden. Dit leidt tot een reststof, gemaakt ketozuren. Het lichaam gaat in ketose, niet te verwarren overigens met keto-acidose, een gevaarlijke complicatie bij diabetespatienten. De ketose onderdrukt oa het hongergevoel, hetgeen leidt tot minder energieinname.

    De aantrekkingskracht zit hem in het feit dat er vooral vet wordt verbrand. Dit is op zich aantrekkelijk, ware het niet dat het calorieoverschot het probleem is. Het maakt niet uit of je alleen vet verbrandt, als je meer eet dan je nodig hebt, komt er alleen maar vet bij. Dieet wordt niet aangeraden voor een langere periode. Vaak wordt het medisch ingezet bij epilepsie om de zuurgraad van het lichaam te veranderen. Ook dan alleen als tijdelijk middel.