avondeten invullen lukt steeds niet — Dutch (Netherlands)

avondeten invullen lukt steeds niet

Opties
Overdag lukt het goed om alles bij te houden.
Zoals een banaan of appel.
Maar nu heb ik dus zelf een ovenschotel gemaakt.
Aubergine courgette ui champignon lenteui bieslook en een blikje gepelde tomaten met wat zout en peper.
Ik heb daar een bord van gegeten.
Maar ik heb geen idee hoeveel ik moet gaan invullen.

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik weeg altijd alle groenten welke ik gebruik en probeer bij het opscheppen dan 1/4, 1/3, 1/2 (et cetera) te pakken van het bereide gerecht. Dan kan je makkelijk omrekenen hoeveel je van welke groenten hebt gegeten.

    En als ik niet weet hoeveel er in een gerecht is gestopt qua gewicht (als iemand anders heeft gekookt) gebruik ik deze lijst (waardes kloppen best goed); http://www.vub.ac.be/e-brief/data/File/tipgroenten.pdf
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    In principe zoals de rest. Je dient je eten af te wegen, zodat je weet wat je gebruikt. Doe dit wel ongekookt en vul dat op die manier, per product, in.
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    als men vrouw weer een heerlijk gerecht voor de 1e keer maakt,
    laat ik haar alles opschrijven (vriendelijk gevraagd he)

    bvb spaghetti of lasagna of.....

    zoveel gram van dit zoveel van dat,
    ik vul dit in bij een maaltijd (bvb avondeten (meestal via de site ipv de app, dit is makkelijker met pc)
    via site, tab voedingsmiddel, en dan voedingsmiddelen toevoegen.....

    ze weegt de ketel op voorhand, en daarna de hele bereide ketel, zodat je het netto gewicht hebt van het hele gerecht

    dan heb je rechts v "voedingsmiddel toevoegen", de knop "snelle hulpmiddelen"

    hierna sla ik dit hele gerecht op, naam + netto gewicht van het gerecht in de naam.

    dan wis ik alle ingredienten in men logboek (anders zou ik plus 3000kcal ineens gegeten hebben....)

    stel nu dat het gerecht bvb 3kg weegt in ketel,
    en ik neem 500gr op mijn bord:

    dan wordt dit : 500 gedeeld door 3000= 0,1666667

    ik heb dus 17% van dat gerecht gegeten (afronden nr boven vr zekerheid)


    dus die keer en alle andere keren (ze gebruikt min of meer dezelfde ingredienten/hoeveelheden)

    vul ik dan men logboek in via DE SITE, bij de app kun je enkel via maaltijden 1 volle maaltijd kiezen (dwz volledige ketel)

    via de site echter, met tab maaltijden, kan ik dan 0,17 van maaltijd invullen,

    en zet die 17% van alle ingredienten van die maaltijd in men logboek.

    dit is natuurlijk nooit 100% (maar toch grofweg + 90%, en een mooie richtlijn)

    grtz
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik weeg dan alles af voor het in de ovenschotel gaat en voer dat in als een recept. Als je dan bijvoorbeeld 1/4 daarvan eet, voer je in dat het 4 porties zijn en dan heb je daar 1 portie van gegeten. Ik gebruik het invoeren van een recept bijvoorbeeld ook bij een zelfgebakken brood. Alleen dan voer ik het gewicht in van het hele brood (bijv. 700 gram) in als porties, dus dan heb ik 700 porties. Als ik dan een sneetje heb van 40 gram voer ik 40 porties in.
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Dat zijn goede tips! Bedankt
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Ik weeg dan alles af voor het in de ovenschotel gaat en voer dat in als een recept. Als je dan bijvoorbeeld 1/4 daarvan eet, voer je in dat het 4 porties zijn en dan heb je daar 1 portie van gegeten. Ik gebruik het invoeren van een recept bijvoorbeeld ook bij een zelfgebakken brood. Alleen dan voer ik het gewicht in van het hele brood (bijv. 700 gram) in als porties, dus dan heb ik 700 porties. Als ik dan een sneetje heb van 40 gram voer ik 40 porties in.

    Ik doe precies hetzelfde :D
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Opties
    Op dit moment kook ik voor mezelf apart en kook van de overige ingredienten voor de rest van het huishouden, ook omdat ik graag een beetje probeer aan te houden tussen 17.30 - 18.00 te eten en mijn vriend en oudste zoon vaak pas na 19.00 thuis zijn. Ik ben ook het vroegst op om mijn workout te doen in alle rust en anders komt het niet uit. Als mijn vriend dan eet, kom ik er wel gezellig bij zitten met een bak kruidenthee ;) Op deze manier is het heel makkelijk om bij te houden wat ik precies eet en hoef ik me ook geen zorgen te maken over de gewoonte van vriendlief om er iets "extra" aan toe te voegen inhoudelijk.
    Verder doe ik het ook als louisette1988 zegt :)
  • Mari82elle
    Mari82elle Berichten: 5 Member
    Opties
    Ik probeer ook zoveel als mogelijk zelf te koken of dan dat mijn man kookt. Meestal zijn dit dan geen gemixte gerechten maar gewoon simpel vlees, groenten met aardappel, rijst of pasta en dan los de sausjes. Dan is het het makkelijkst te wegen bij het opscheppen. Ik vindt gecombineerde gerechten als nasi en spaghetti met saus of een ovenschotel ook lastig om in te voeren, dit eet ik maar bij uitzondering en dan voer ik het heel grof geschat in. ;-)

    Buiten de deur eten doe ik nauwelijks maar als dit gebeurd moet je gewoon je gerecht schatten. Als je thuis dagelijks je eten afweegt ga je vanzelf ook wel leren om je eten in te kunnen schatten. Dan weet je gewoon op het oog hoeveel je op je bord hebt gehad. Meestal rond ik het wel af naar boven zodat ik zeker weet dat ik niet te weinig geregistreerd heb.

    Succes ermee!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik doe hetzelfde als louisette1988; van een brood of iets dergelijks alle ingrediënten noteren en het totale gewicht aanhouden. Dat geheel invoeren in MFP en dan per plakje of portie het gewicht invoeren wat dat dan weegt. Dan weet je het exact in ieder geval.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Ik doe ook hetzelfde als Louisette. Als aanvulling Het is goed mogelijk om je recepten te verandeen Je oude data blijven dan staan als ingevuld (immers dag is afgesloten) en je gaat verder met het nieuwe recept.
    Kan heel handig zijn als je een basis recept hebt waarin je 2 of 3 ingredienten varieeert.
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    Ik doe het ook op die manier #recepten
  • Babbelbetje
    Babbelbetje Berichten: 20 Member
    Opties
    Ik plan alles een dag vooruit. En schaaf dan net zolang tot alles goed uitkomt.
    Extra beweging compenseer ik door nog iets te eten wat past en soms een eiwitshake.
    Ik doe ook alles op de computer. Maaltijden ook precies. B.v. een pan met 3 liter soep is 1 portie, waar ik iedere dag 2 kommetjes van eet is dan 0,17 portie. Brood bak ik zelf. De calorieën van de ingrediënten verdeel ik dan over het eindgewicht van het brood, 100gr is 1 portie en daar kun je dus alle hoeveelheden mee berekenen.
    Verder weeg ik echt al mijn voedsel.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    B.v. een pan met 3 liter soep is 1 portie, waar ik iedere dag 2 kommetjes van eet is dan 0,17 portie.
    Kun je niet beter het aantal kommetjes invoeren van zo'n pan soep? Lijkt me een stuk efficienter :D
  • Babbelbetje
    Babbelbetje Berichten: 20 Member
    Opties
    B.v. een pan met 3 liter soep is 1 portie, waar ik iedere dag 2 kommetjes van eet is dan 0,17 portie.
    Kun je niet beter het aantal kommetjes invoeren van zo'n pan soep? Lijkt me een stuk efficienter :D
    Dit was voor mij makkelijker bij het invoeren. En hij staat in mijn prive lijst dus iemand anders kan zich er niet mee vergissen :)