Hoofdpijn door meer drinken? — Dutch (Netherlands)

Hoofdpijn door meer drinken?

Opties
Barbapapadieet
Barbapapadieet Berichten: 18 Member
Hallo allemaal,

Ik ben nou een blauwe maandag (lees 2 dagen) gestart met op mijn eten letten. Dit is nog niet zo makkelijk want ik kom er dus nu achter wat ik normaal gesproken wel niet allemaal naar binnen stouw op een dag! Ik ben dan vandaag ook met een goede 100 eroverheen gegaan, bah! Maar nu wilde ik mijn drink gedrag ook gaan aanpakken. Dus ik ben van zo'n 1 liter per dag al 2 dagen naar 3-4 liter met dit warme weer gegaan. Buiten het feit dat ik 3 kilo ben aangekomen heb ik barstende pijn in me kop! Zou dit misschien van het water drinken kunnen komen? Ik merk wel dat ik heel anders ruik opeens met al dat water, bijna zuur bah!

Ik drink nu dus geen koffie meer maar groene thee, water, water met citroen en water met citroen en groene thee. Nu ik dit opschrijf bedenk ik me dat het ook aan het gebrek van caffeine kan zijn aangezien ik van 8 koppen koffie naar dit ben gegaan. Of zit er ook caffeine in groene thee?

Tips&tricks zijn welkom.

Reacties

  • Alitzja
    Alitzja Berichten: 17 Member
    Opties
    Ja, de hoofdpijn komt bijna zeker door plotseling caffeïnegebrek.

    Waarom ben je ineens gestopt? Je zou het ook af kunnen bouwen, want, ja, 8 koppies is wel een beetje veel. Ipv 8 doe een paar dagen 7, dan 6 , dan 5, etc.

    Zelf drink ik normaliter 3 koppen koffie per dag, de laatste om een uur of 5-6 's middags. Een enkele keer kom ik op 4 koffies uit.

    Anyway, succes met de laatste loodjes!
  • Barbapapadieet
    Barbapapadieet Berichten: 18 Member
    Opties
    Ok bedankt voor het antwoord!

    Ik ben in een keer gestopt omdat ik eigenlijk in de veronderstelling was dat er ook cafeïne in thee zat. Ik moet wel zeggen dat ik nu de derde dag een stuk fitter mijn bed uit ben gekomen! Ik denk dat ik vandaag misschien even een kopje koffie nuttig of twee maar dat ik dan probeer over te gaan op thee. Dat is een stuk gezonder dan koffie zover ik weet!
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Goed van je dat je met MFP bent gestart. Het is een handig hulpmiddel om gezonder te gaan leven en af te vallen. Het secuur loggen van je eten en drinken kan in het begin best lastig zijn. Probeer zeker in het begin niet gelijk je hele eet- en drink patroon overhoop te gooien, maar gun je de tijd om je menu in stappen aan te passen. Van 8 naar 0 koppen koffie kan je inderdaad hoofdpijn bezorgen.
    Overigens drink ik gewoon koffie (minimaal 4 koppen per dag). Afvallen is al lastig genoeg en een lekker bakkie is voor mij soms echte en bakkie troost!
  • Pietje1970
    Pietje1970 Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoi,

    Je hoofdpijn kan zeker komen doordat je geen koffie meer drinkt, maar ook door een lage bloedsuikerspiegel of doordat je andere voedingsmiddelen gebruikt. Bijvoorbeeld light frisdranken.

    Het kan ook zijn dat je, voordat je startte met een gezonder eetpatroon, veel meer suikers nuttigde. Bij het nuttigen van minder suikers krijg je ontwenningsverschijnselen die gepaard gaan met hoofdpijn en/of stemmingswisselingen.

    Je lichaam gaat ontgiften wanneer je gaat afvallen. De afvalstoffen die bij dit proces vrij komen kunnen hoofdpijn veroorzaken. Je schrijft dat je anders ruikt. Dit is waarschijnlijk ook een oorzaak hiervan ;) Je gaat ook vaak uit je mond ruiken.

    Wanneer je langer bezig bent met gezond leven zul je merken dat je hoofdpijn ook gaat verdwijnen. Ik had er de eerste dag ook erg veel last van. Ik ben nu een aantal weken bezig en ik heb geen hoofdpijn meer. Hou vol hoor! Het is even vervelend, maar straks gaat het beter.

    Succes!!
  • Barbapapadieet
    Barbapapadieet Berichten: 18 Member
    Opties
    Dankjewel Linda! Ik ben ook heel blij dat ik deze site/app heb gevonden omdat deze me een heleboel steun en motivatie geeft. Wat ik hier ook fijn vind is dat alles heel rustig en duidelijk is. Ik heb hiervoor een paar keer mijn calorieëndagboek geprobeerd maar dat werkt helemaal niet voor mij. Ik denk dat ik toch het soort persoon ben die met dit soort dingen stimulans van andere mensen nodig heeft. Dit is voor mij een hele openbaring omdat ik normaal gesproken veel dingen het liefst alleen doe. Ik heb nu 4 dagen geen koffie meer gedronken en dat bevalt me eigenlijk prima. Ik ben een stuk actiever en ik voel me ook een stuk fitter! Bedankt voor je antwoord!

    Pietje dat is een punt waar ik nog niet aan gedacht had! Ik eet namelijk normaal gesproken inderdaad een hele hoop suiker! Dat zou ook meteen mijn mopper uitval kunnen verklaren hahaha :D Bedankt voor het verklaren van de rare geur die ik opeens kreeg! Ik vroeg me al af waar dat van was! Ik heb dat nog nooit meegemaakt! Ik ga zeker mijn best doen om dit vol te houden! De hoofdpijn is inmiddels vertrokken en ik voel me al een stuk actiever! Ik heb zelf net mijn mannetje gevraagd of hij straks even een uurtje met me wil wandelen! Bedankt!
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Klinkt goed, go for it! Mooi dat die hoofdpijn al weg is. Ik heb het zelf een keer 7 dagen zonder koffie moeten doen (cold turkey) en dat betekende 7 dagen hoofdpijn - en na mijn eerste mok echte koffie verdween de hoofdpijn ook meteen. Wel lekker duidelijk.
    Een chagrijnig gevoel van zeer zeker samenhangen met minder eten (en koffiegebrek). Als ik echt honger heb, verdwijnt mijn gevoel voor humor, om het licht uit te drukken. Succes bij MFP!
  • Barbapapadieet
    Barbapapadieet Berichten: 18 Member
    Opties
    Hahahaha ja ik heb dat bij gebrek aan slaap! :D Dan wordt ik knorrig haha. Maar ik ga niet meer naar de koffie (met suiker) terug! Ik heb meerdere keren een dieet geprobeerd en dit is de eerste keer dat ik met koffie gestopt ben. Dat is toch steeds de honger trigger bij mij geweest want ik heb helemaal geen honger meer tussendoor! Ik heb eigenlijk soms moeite om aan mijn calorieën te komen deze keer! De vorige keren voelde ik me echt uitgehongerd met 1500 calorieën. Lang leve geen koffie haha :)
  • Lisavandeven1966
    Opties
    Ik ben met koffie gestopt omdat ik er graag melk in drink.......dat was teveel op de teller! Ben overgegaan op groene thee wat ik echt een lekkere vervanger vind van koffie en 0 op de teller.
  • Barbapapadieet
    Barbapapadieet Berichten: 18 Member
    Opties
    Ik had ook altijd melk in mijn koffie! Een bakkie tikte aardig wat calorieën aan inderdaad!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    3-4 liter alleen aan water is wel heel veel! Drink je dat nu nog steeds elke dag? Pas hier ook een beetje op met je nieren.
  • ecdegroot
    ecdegroot Berichten: 7 Member
    Opties
    Hoi Allemaal,

    Ik lees dit topic omdat ik ook hoofdpijn ervaar.
    Ook ik ben wel vaker cold turkey gestopt met koffie drinken, idd knallende koppijn. Dit is wel na enkele dagen weer verdwenen !
    Ik ben zo wel vaker gestopt met koffie drinken dus ik weet uit ervaring zeker dat IK van koffie afkicken koppijn krijg.

    Maar, nu de koffie afkick alweer een tijdje achter de rug is (en geen hoofdpijn meer had) heb ik vreemd genoeg de laatste dagen weer wel hoofdpijn.
    Mijn vriendin noemt het migraine omdat het maar aan 1 kant van mijn hoofd (altijd links achter/boven mijn oog !?) zit en zeer pijnlijk is. (een paracetamol laat het wel totaal verdwijnen)

    In dit topic lees ik als mogelijke oorzaak van hoofdpijn anders eten. Nou, anders eten dat doe ik !
    Ik volg sinds kort (vrij streng) het IIFYM "dieet" , if it fits your macros. In het kort zorg ik dat de hoeveelheid vetten en eiwitten aan het minimum voldoen en de rest mogen Koolhydraten (Suikers toch ?) zijn. Dit komt er op neer dan mijn koolhydraten inname drastisch verminderd is.

    Nu vraag ik me af of dit mijn hoofdpijn veroorzaakt en of dit tijdelijk is ?
    Oh ja humeurig/prikkelbaar/kort lontje heb ik (nu) ook ;)

    (PS hoe zetten jullie zo een plaatje onder je post?)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Het kan inderdaad komen doordat je minder koolhydraten neemt. Omdat koolhydraten vocht vasthouden en je nu dus wat meer vocht verliest kan dat hoofdpijn veroorzaken. Wat je kunt proberen is wat meer zout te nemen, bouillon drinken of iets met elektrolyten nemen (zit vaak in sportdranken maar ook in kokoswater). Maar er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat het niet door vocht verlies komt! Hopelijk word het wel snel beter