Low Carb dieet vragen - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

Low Carb dieet vragen

Opties
2

Reacties

  • riekjeb
    riekjeb Berichten: 16
    Opties
    'Makkelijker' in de zin van dat het je minder mentale kracht kost om ook werkelijk binnen je dieetplan te blijven. Als je door intolerantie of hoe je het ook wilt noemen waar het lichaam op regeert in de Kh, de hele dag door trek hebt, kost het toch meer moeite dan wanneer je geen trek hebt?
    itzhanne82 schreef: »
    Waarom denk jij dat het schrappen van KH het afvalproces makkelijker maakt, ánders dan het kcal verhaal? Afvallen is niets anders dan minder kcal dan je verbrand, echt...niets meer niets minder, dat heeft niets met KH te maken. Dat mensen dit naar behoefte indelen (verhoudingen kh, vet en eiwitten) is niet relevant. Je kunt prima afvallen met een dieet wat bestaat ui 80% KH, áls je energiebalans maar negatief is.

    Ik heb het over minder kh, maar uiteindelijk wel net zoveel kcal als wanneer je de 'aanbevolen' hoeveelheid kh zou eten

    Overigens ben ik ook geen fan van het voedingscentrum. Levensgevaarlijk die lui.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Volgens mij lopen de geposte berichten niet helemaal chronologisch... :neutral_face:
    Ik had al geschreven dat ik jouw post wellicht verkeerd geïnterpreteerd had. En ik zou zeker doen waar jij en je lijf zich het meest prettig bij voelen. Je dient er iig de hele dag mee door te komen ;)

    Het voedingscentrum... bah... ik krijg er al rillingen van!
  • Teefje3k
    Teefje3k Berichten: 14
    Opties
    Er zijn ongelofelijk goede khd groepen op Facebook ItJis. Je vragen zijn daar in principe veel beter op zijn plaats. Ik wil niemand hier te kort doen! Ik heb daar enorm veel steun ervaren, meedenkende leden, bergen van tips en recepten, en regelmatig ook waarschuwingen voor misleidende verpakkingen.
    Je hoeft het wiel niet voor de zoveelste keer zelf uitvinden.
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    Ben nou toch wel benieuwd naar , "wat de resultaten nu zijn een jaar later " ? Ik bedoel daar mee het "low carb"?
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Minder koolhydraten en wat meer eiwit .En deze week zonder " graas"buien doorgekomen. Het geeft meer verzadiging en geen hongergevoel. En ja zo eet ik ook minder kcal omdat ik haast niet snoep en geen zoete toetjes eet! Niet een lowcarb dieet maar wel wat minder koolhydraten en niet alles vet beperkt.
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    Ok. Maar ik vroeg het aan de topic starter.
    Ik vroeg niet wat een "low carb "dieet was B)
  • marcuslion
    marcuslion Berichten: 12 Member
    Opties
    Momenteel probeer ik wanhopig vast te houden aan mijn eetplan van ongeveer 1400 kcal. Sinds februari val ik niet meer af.
    Ik ben sinds september 2014, 80 kg afgevallen na een gastric bypass. Het eerste jaar ging het afvallen erg snel. Ik at toen zo tussen de 800en 1000 kcal. Daarna kan je ongeveer 1400 kcal eten. Ik doe ook wel 20 x meer dan voor de operatie. Maar echt lopen blijft moeilijk door gewrichts- klachten. Ik heb ook een kunstknie nodig.

    Ik zwem 2 keer in de week, en ook 1 keer bewegingstherapie. En doe veel meer in huis en tuin.

    Nu al 5 maanden val ik niet af. Eerst lijkt het of er weer een pond af is, en dan uit niets zit er weer een kilo bij. Terwijl ik toch het zelfde eet.

    De theorie van BMR is mooi, maar het is de vraag of dat bij iedereen werkt. Ook voor de operatie viel ik niets af door meer te eten.

    Na calculatie zou ik een BMR hebben van 2152 kcal. Met lichte activiteit, 2959 kcal, min 20% is 2367 kcal.

    Dit krijg ik niet eens voor elkaar om op te eten.
    Ik weet dus echt niet meer hoe ik het aan moet pakken?


  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    Ehm lijkt me dat je dat beter kan overleggen met een diëtist of een dokter aangezien je omstandigheden wel iets anders zijn dan bij mensen die geen bypass hebben gehad.

    Verder zou ik alleen kunnen bedenken dat je invoer niet klopt omdat je het of niet weegt of de verkeerde gegevens van andere mensen eventueel gebruikt. De database van MFP is niet altijd even accuraat omdat het toch gebaseerd is op wat mensen invoeren.




  • marcuslion
    marcuslion Berichten: 12 Member
    Opties
    Omstandigheden zijn zeker anders bij een gastric bypass of sleeve. En ook per persoon zijn er verschillen.

    Natuurlijk ben ik een aantal keer naar de diëtiste geweest, maar die voegen niet veel toe. Ik denk dat ik nog wel eens naar een diëtiste in de buur ga. Kijken of ze nog vernieuwende ideeën heeft.

    Al vele jaren kijk ik op de verpakking naar aantal kcal koolhydraten ed. Of ik zoek het op. Nu zeker nog meer.

    Ja ik zie wel eens bij het opzoeken op MFP , ik denk dan he dat lijkt me niet kloppen. Kijk ik op de verpakking en zoek ik het juiste.
    Nee dus ik let echt wel op dat ik zoveel mogelijk, in zover dat kan, het juiste aantal kcal. te noteren.

    (in cal. is het altijd een 1.000 tal verkeerd. ) :D:# .





  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Marcuslion, heel vervelend voor je als je niet afvalt wanneer je wel voldoende op de voeding en beweging let.
    Na een periode van 4 jaar is mijn afvalproces op gang gekomen door: afwisselen in de beweging mbv van de Vivofit, en daarnaast let ik op mijn slaappatroon en slik ik vitD en vitB12 (methylcobalamine). (ps ik heb geen maagverkleining)

    Mensen met een maagverkleining krijgen ook het advies mee om een multi-vitamine tablet elke dag te nemen (100% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid) en een sleeve (200%). De vitb12 vorm is meestal cyanocobalaminevorm. Die vorm vitb12 wordt zeer slecht door het lichaam opgenomen. Vitb12 is oa nodig voor de energiestofwisseling!!

    De bloedwaarde vitB12 kan verlaagd zijn, daarnaast is vitD waarde ook van belang.
    Vitb12 aanvullen kan door spuiten bij een arts of de methylcobalamine zuigtabletten via het wangslijmvlies.
    Bloedwaarden stijgen pas na enkele maanden en effect merk je heel geleidelijk. Zo kan ik nu geleidelijk meer bewegen dan voorheen.

    Stress is ook een item dat negatief doorwerkt in het afvalproces.

    Mijn advies: Voldoende voedingstoffen, voldoende en regelmatig slaappatroon, afwisselen van beweging, voldoende ontspanning.

  • marcuslion
    marcuslion Berichten: 12 Member
    Opties
    @mariskakokstaps Bedankt. dit is zeker goed advies, maar de vitamines heb ik op orde.

    Vit D kreeg ik gelijk van de internist. Ik gebruik altijd multivitaminen. over b12 hebben ze het nooit gehad, ook mijn huisarts niet. Ik heb er zelf over gelezen en reeds neem ik dan ook vitB12 (methylcobalamine).

    Na een jaar zijn alle bloedwaarden prima.
    Goed slapen, daar is een wonder voor nodig.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    marcuslion schreef: »
    Goed slapen, daar is een wonder voor nodig.

    .... Of een flinke klap met een houten hamer! >:)
  • marcuslion
    marcuslion Berichten: 12 Member
    Opties
    Ja doe dat maar, want de laatste tijd kan ik nog minder slapen.
    Ik kom gelukkig wel snel in slaap, maar rond een uur of 4 wordt ik wakker, plassen, en dan weer proberen te slapen, meestal kan ik nog een paar uur half slapen, droom kort en dan weer wakker, maar nu ben ik klaar wakker. Kan door de warmte komen, of door meer energie.

    Voor de operatie moest ik een slaaponderzoek doen, ivm ademhalen vanwege de anesthesie, wat ik niet wilde. Maar de arts raadde het mij met klem aan, want ik wist ook niet of ik nu wel of geen apneu heb.
    Ik heb gezegd tegen de dokter dat ik in een vreemd bed en ziekenhuis zeker geen oog dicht doe. Ja maar dat zeggen wel meer mensen.

    Lekker hoor, naar Oostburg, want het kan dan ook nog niet eens in het ziekenhuis in de buurt.
    Nou wat denk je: niet geslapen, echt geprobeerd te slapen en te ontspannen hoor maar helaas echt geen moment geslapen. Je hoorde ook nog zoemen van apparatuur, en het was nou niet echt stil. Daar kan ik al helemaal niet van slapen.

    Nou ze konden dus geen analyse maken op basis dat ik niet heb geslapen. Uhhh dat heb ik toch gezegd. %$^*&#(@!&#(@&#. LOL

    Tja nou hebben ze daar voor de GB operatie in Gent ook helemaal niet naar gevraagd.

    En afvallen: eerst leek er elke dag een paar onsjes af te gaan, maar het zit er gewoon weer terug aan. En ja ik hou me toch echt goed aan het aantal Kcal. Mijn lichaam wil gewoon niet onder de 124 Kg. komen!!

    Er is natuurlijk wel huidoverschot, maar dat zal zou gouw nog niet worden weggesneden, het vetpercentage is nog wel te hoog. Ik weet dan wel niet wat daar het criteria voor is, Dat is bij elke persoon dan ook weer anders.


    Dus ik ging van tussen de 1200 kcal. en 1400 kcal, naar 2300 kcal. Vind ik wel veel om te dat allemaal op te eten.
    Het gewicht schommelt nu op en neer, maar ik kom ook niets extra aan, toch gek he?? @itzhanne82


  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Nou lijkt mij en kcal inname tussen de 1200 en 1400 echt enorm weinig voor iemand van 124 kilo. Echt super-crashen volgens mij. Ik "mag" met mijn 1,64 lengte en 66 kilo nl. hetzelfde om af te vallen. Misschien dat je lichaam daardoor in de verdediging is gegaan en spontaan alle vetreserves heeft vastgehouden? Ik ben maar een leek op dat gebied hoor, het kan best zijn dat ik nu onzin uitkraam... o:)
  • marcuslion
    marcuslion Berichten: 12 Member
    Opties
    @ave1969 Na een GBP mag je ongeveer het eerste half jaar zelfs maar rond de 800kcal. eten. daarna wordt het opgevoerd tot ongeveer 1400kcal. Dit zijn meestal personen die al veel minderwegen weliswaar.

    Dus dit is dan ook mijn dilemma dat ik volgens TDEE -20% op ongeveer 2300kcal. mag eten.
    Dit is best wel eng, eet ik dan niet te veel, mag dat wel?
    Krijg ik later niet meer trek?

    Door het kleine maagje van ongeveer een kleine soepkom, zit je snel vol, en dan heb je ook geen honger gevoel meer.

    Het is echt frustrerend allemaal.

    Maar het is ook echt gek: ja ik ben nog niet echt afgevallen, maar ook niet aangekomen.

    AAAHAHAHHHRGHHHGHEH.

    ;)


  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Misschien dat je lichaam daardoor in de verdediging is gegaan en spontaan alle vetreserves heeft vastgehouden? Ik ben maar een leek op dat gebied hoor, het kan best zijn dat ik nu onzin uitkraam...
    Je lichaam gaat niet echt in een spaarstand. Je metabolisme past zich wel íets aan, maar niet zoals de bladen je willen doen geloven. Anders zouden we ook geen hongersterfte hebben. Zo lang je in een tekort bent, zul je afvallen... tot de dood erop volgt om even heel cru te zijn.

    Ik weet niet of je hetzelfde kunt rekenen als je een GBP hebt gehad, dus daar laat ik mij verder niet over uit. Als jij met 1400kcal niet afvalt en al een hele periode niet afvalt dan vraag ik mij af waar het hem in zit... In mijn ogen is zoiets bijna onmogelijk...
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    juli 2016 aangepast
    Opties
    @marcuslion Kijk naar de afwisseling in beweging. Ik heb een stappenteller die aangeeft wanneer ik te lang achter elkaar zit.
    Daarnaast registreert het mijn slaappatroon en houd ik het eetdagboek bij.
    Soms kijk je gewoon ergens over heen ;)
    En door alles te registreren wordt het geheel overzichtelijker. Meten is weten dat wordt toch altijd gezegd??

    We gaan gewoon stug door toch?
  • marcuslion
    marcuslion Berichten: 12 Member
    Opties
    We moeten doorgaan! Er is geen weg terug, anders is het het einde.

    Algemeen genomen zegt men dat je met 1500 kcal wel af zou moeten vallen.
    Want anders dan neem je toch meer kcal in dan dat je verbruikt, en noteer je het niet goed in MFP.

    Ja net zo als dokters en diëtisten en andere mensen, die je niet geloven. Jammer!

    ach ja, ik weet het zo langzamerhand wel.

    Het punt is wat doe je er aan.

    De juiste balans heb ik nog niet gevonden, de BMR is ook met verschillende berekeningen anders.

    Probleem is: hou ik wel of geen rekening met mijn vetpercentage, wetende dat ik niet het juiste vetpercentage weet. De weegschaal zegt 34% (wetende dat een weegschaal erg inaccuraat is, en dit ook niet omlaag gaat de afgelopen tijd, klopt het niet!).

    Opmeten met een caliper, lol ik kan dat denk ik niet goed hoor, dan kom ik uit op ongeveer tussen de 27% en 29%.

    ok laten we een gemiddelde nemen van 30%.

    volgens de formule:
    Mannen: BMR = 66 + (13,7 x gewicht in kg) + (5 x lengte in cm) – (6,8 x leeftijd in jaren)
    66 + (13,7 x 123) + (5 x 178) - (6,8 x 49)
    =66 + 1685,10 + 890 - 333,20
    BMR = 2307,9

    deze formule met vetpercentage:

    Lichaamsgewicht / 100 x vetpercentage = vetmassa 123/100 *30 = 36,90
    Lichaamsgewicht – vetmassa = Lean body mass 123-36,9 = 86,10

    BMR = 370 + (21,6 x LBM) 370 + (21,6 x 86,10) = 370 + 1859,76 = 2229,76 kcal


    Dat verschil is wel niet zo groot, maar denken jullie dat ik rekening moet houden met het vetpercentage?

    Alleen het activiteitsniveau is een probleempje, als ik 1,375 neem wordt mijn TDEE; 3065,92 kcal
    Op de website scoobyworkshop komt er zelf 3173 kcal uit.

    Stel ik neem een mindering van 25% van 3065 kcal is 2298 kcal, dat is dan wel beneden BMR.
    ok, 20% is 2452 kcal.

    Wat is nu verstandig? weet wel dat ik met 3 weken met 2300 kcal netto niks ben afgevallen. eerst was er een kilo af , de week erna zat het er weer bij.

    It's driving me insane. ;)





  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Jammer,
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als jij een BMR hebt van ruim 2200 kcal en je valt niet af met 1500 kcal, dan klopt er toch iets niet? Het is helemaal frappant als je er nog ij beweegt en een nog grotere verbranding hebt. In mijn ogen kunnen er maar 2 dingen aan de hand zijn;

    1. je inname klopt niet want niemand is een uitzondering op de natuurwet
    2. er is een medische verklaring/ aandoening in het spel

    Andere redenen kunnen het simpelweg niet zijn. Is er iets gediagnosticeerd m.b.t. het niet afvallen met zo weinig calorieën? Wat zeggen de artsen? Mag ik vragen wat je op een dag eet?
  • marcuslion
    marcuslion Berichten: 12 Member
    Opties
    Tja het is zeker een groot raadsel.

    En er zijn altijd uitzonderingen, ook in de natuur.

    Onlangs ben ik bij de diëtist in mijn stad geweest. Ze zegt dat ik het wel goed doe betreft wat ik eet. Maar verder weet zij ook niet waarom het niet zou werken. Ze zegt wel dat veel mensen met een gbp na 2 jaar een plateau of grens bereiken in wat ze nog kunnen afvallen. mijn plateau is vanaf februari.

    Via een e-mail met de diëtiste van het ziekenhuis kreeg ik alleen het advies om toch iets minder dan 1500 kcal te gaan eten. f@c&g great. Is dat niet geweldig. met andere woorden, ze weten het niet.

    In september ga ik weer voor controle naar Terneuzen bij de internist. die doet ook niet zo veel hoor. aleen kijken of je nog afvalt, en of mijn bloedwaardes er geen tekorten ontstaan. Maar goed ik daar wel met hem over praten.

    Al vele jaren let ik op wat ik eet, hoeveel en wat. Op calorieën en koolhydraten en vet.

    Men kan zich altijd vergissen bij het invoeren, maar ik let toch echt goed op.

    Het is nu ook merkwaardig dat ik met 4 weken tussen de 2300 en 2200 kcal eet, niet ben aangekomen, nee er is zelfs een kilo eraf.

    Ik weet niet of je mijn logboek kan zien? het is openbaar.




  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb even binnen deze week naar door je dagboek, maar daar zie ik 2 dingen;

    1. alle registraties zijn boven de 2000 kcal terwijl je aangaf zo'n 1500 te eten? Tevens zat er een uitschieter tussen van ruim 2500.
    2. sommige registraties zijn dubieus. Dubieus in de zin dat het allemaal uit de database van MFP komt en 9 van de 10x niet klopt. Vooral de gerechten als een stuk vlaai, de fu yong hai of '1 banaan' (want hoeveel weegt die banaan???). Je weet nooit 100% zeker of deze waardes kloppen.

    Daarom geef ik ook altijd aan, maak een eigen database. Maak al je voeding zelf aan en neem de voedingswaarde over van de verpakking. Groente en fruit kun je vaak wel van de website als voedingswijzer o.i.d. halen (welke voedingswaarde ze hebben per 100gr). Je registraties zijn dus niet zuiver en kan ruimte geven tot incorrecte getallen.
  • marcuslion
    marcuslion Berichten: 12 Member
    Opties
    Nu ik weer een poosje onder mijn BMR eet, val ik weer een beetje af. Wel langzaam maar toch er zit weer beweging in. Maar ik merk ook wel dat ik vet verlies en ook wat aan centimeters.

    Nu doe ik wat meer aan krachttraining, om zo wat meer spiermassa te kweken.

    Vanuit het ziekenhuis, voor mensen met een gewichtsverlies operatie wordt er door de internist, chirurg en diëtiste gezegd: men moet altijd laag in koolhydraten zitten. Dat is natuurlijk laag in suikers, zeker omdat je daardoor ziek kan van worden als je in een maaltijd teveel suiker neem. Dat varieert per persoon, de een kan er wel tegen en de ander niet.
    Maar laag is zo'n 75 koolhydraten per dag, met 1500 kcal. als je meer kcal eet, is het best lastig om minder khy. ten nuttigen. Zelfs als je koolhydraatarme producten eet.



  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    september 2016 aangepast
    Opties
    @marcuslion Je kan geen spiermassa kweken als je in een calorietekort zit... Een beetje newbie gains misschien, maar dit is ook heel minimaal
  • marcuslion
    marcuslion Berichten: 12 Member
    Opties
    Daar zijn ook de meningen over verdeeld.

    en minimaal is voor nu ook goed.