newbie — Dutch (Netherlands)

newbie

Opties
Hoi,

ik gebruik sinds kort de app.
ik denk dat hij ideaal is, maar wil toch zeker weten dat ik het gebruik er van goed begrijp.

ik wil graag afvallen, 0,5 kg per week het liefst.

het doel wat aangegeven word is1240. ik heb een kantoor baan, dus zit zo'n beetje 7 uur per dag, daarentegen sport ik bijna elke dag, en behoorlijk intensief. vooral cardio , soms misschien wat overdreven veel, maar ik dit komt ook omdat ik sommige groepslessen gwoon erg leuk vind om te doen.

maar goed to the point, als ik mijn trainingen invul in de app, krijg ik er weer een redelijk aantal calorieën bij, begrijp ik nou goed, dat mijn netto calorieen uiteindelijk moet uitkomen op die 1240? aangezien ik uit voeding al 1935 haal, exclusief training. sorry als dit dom overkomt, maar ik wil gewoon zeker weten dat ik niet te weinig eet.

hoop dat iemand mijn verhaal snapt :D

thanks!
«1

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    februari 2015 aangepast
    Opties
    Is helemaal niet dom hoor :wink:
    Wat je in mijn ogen het beste kan doen is het volgende:
    1: reken je BMR uit (http://rubriek.nl/fitness/bmr.php)
    2: reken je TDEE uit (dit is ruststofwisseling incl. je sporten) - Kan op dezelfde site -
    3: bepaald wat je wilt, afvallen of aankomen. In jouw geval afvallen. Ga hier max 500kcal onder zitten.
    4: log je sporten als je dit fijn vindt in MFP
    5: eet niet bij, omdat je je kcal behoefte al met TDEE berekent hebt
    6: geef afvallen de tijd
    7: pas naar gelang je aantal kcal aan als je steeds lichter wordt, omdat je lichaam minder nodig heeft als het 70kg weegt, terwijl je je behoefte met 80kg hebt berekent.

    Wel een kleine opmerking; het lichaam is geen machine, omdat je aangeeft een halve kilo per week kwijt te willen raken. Gewicht kan gedurende de week fluctueren. Dus staar je niet blind als je de ene week wel afgevallen bent en de andere week niet (of minder).

    Succes!
  • jerusha_weidema
    jerusha_weidema Berichten: 12 Member
    Opties
    dus de uitkomst bij TDEE , daar moet ik ongeveer 500 onder gaan zitten?? begrijp ik goed toch
    thanks, hier kan ik wat mee!
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    welkom hier en succes
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Je TDEE is inclusief je sport en werkt erg goed als je, zoals jij elke dag sport. Als je onregelmatig sport, verbrand je de ene dag natuurlijk meer dan de andere.

    Sport je 2 a 3 keer per week kan het beter werken om je sporten apart in te vullen, en inderdaad op die dagen wat meer te eten. MyFitnessPal geeft dit aan als netto calorien. Oftewel, de calorieen die je elke dag met eten + de extra verdiende calorieen met sporten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @jerusha_weidema Ja, dat heb je goed. Je kunt inderdaad spelen met die getallen. Dus stel dat jij, zoals MissMormie zegt 2-3x per week sport, je op die dagen wellicht bij kan eten. Maar houd dan wel rekening dat je dan op basis van je BMR eet en niet je TDEE.

    Probeer eerst -300kcal onder je TDEE te gaan zitten. Als je na een week of 2 nog steeds niet bent afgevallen, ga dan -400. Als je plots te drastisch gaat verminderen, heb je straks eigenlijk niet veel ruimte meer om nog verder omlaag te gaan met je kcal.
  • jerusha_weidema
    jerusha_weidema Berichten: 12 Member
    Opties
    Top Thanks! kan ik zeker wat mee!

    nu ik toch bezig ben met mijn vragen rondje.
    hebben jullie tips voor een goed ontbijt? ik heb s'ochtends heel weinig tijd om uitgebreid een goed ontbijtje te maken, soms eet ik dan maar een kommetje kwark met wat fruit om toch wat binnen te krijgen, maar ik merk dat ik heel snel honger krijg.

    ik weet dat havermout ook niet veel werk is, maar dat vind ik echt niet lekker o:)

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je snel honger krijgt, dan zou je toch kunnen denken om wat complexe koolhydraten te nemen zoals bijvoorbeeld havermout. Je kunt ook aan Brinta denken, sommige vinden dat beter te versmaden dan havermout. Ik zelf krijg ook snel honger als ik alleen eiwitten & vetten eet, dus voor mij zou een bakje kwark/ yoghurt ook niet 'werken'. Nu eet ik geen zuivel, maar los van dat. Gelukkig houd ik wel heel erg van havermout en eet ik elke ochtend mijn eigen gemaakte en bedachte versie; oatmeal & eggs. :smiley:
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Wat at je normaal als ontbijt? Gezonder eten werkt meestal het beste als je dicht blijft bij wat je normaal eet en daar een gezondere draai aan geeft.

    Eet je normaal boterhammen? Geen probleem, misschien dat je een boterham minder kunt/moet eten. Kijk bij wat je eet vooral eens of er een combinatie van koolhydraten, vet en eiwit inzit. Vaak helpt dat bij het langer vol blijven zitten. Wanneer je het invult kun je deze waarden zien.

    Sommigen mensen vinden het fijn om daarnaast groenten te eten 's ochtends, groenten werken namelijk heel goed als lage calorische vulling. Denk aan een stuk komkommer, of wat waspeen. Die zijn beide ook makkelijk mee te nemen. (Natuurlijk is alleen komkommer niet een volledig ontbijt).

    Als je normaal niet ontbijt is dat ook geen probleem, zorg er dan alleen wel voor dat je iets gezonds bij de hand hebt om trek halverwege de ochtend te voorkomen (appel, nootjes, kwark, wederom 'snack'groenten)

    Zelf eet ik meestal een paleo cruesli (dus zonder granen), omdat ik gemerkt heb dat ik mij hier goed bij voel. Ik gebruik een combinatie van walnoten, cashewnoten, zaden en dergelijke. Het voordeel hiervan is dat het heel snel klaar te maken is en het combineert eiwit (van de noten en de yoghurt) met vet (noten) en een beetje koolhydraten (lactose uit yoghurt).

    Als alternatief ontbijt ga ik ook weleens voor de (halve) avocado met (1 a 2) gekookt ei. Dit werkt voor mij, omdat ik gemerkt heb dat ik 's ochtends beter niet te veel koolhydraten kan eten (na van kinds af aan door de dokter verplichte dieten om mijn bloedsuiker op nivo te houden). Maar mensen verschillen, wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken.

    Mijn advies is om te kijken naar wat je normaal at en te zien of je daar met wat kleine veranderingen een gezonde variant van kan maken (google is je vriend). Je moet het jezelf vooral niet moeilijker maken dan nodig is natuurlijk ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als alternatief ontbijt ga ik ook weleens voor de (halve) avocado met (1 a 2) gekookt ei. Dit werkt voor mij, omdat ik gemerkt heb dat ik 's ochtends beter niet te veel koolhydraten kan eten (na van kinds af aan door de dokter verplichte dieten om mijn bloedsuiker op nivo te houden). Maar mensen verschillen, wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken.
    Ik blijf dat fascinerend vinden hè! Ik vind het zo geweldig en tegelijkertijd bijzonder dat mensen zo erg verschillen in wat ze goed kunnen verdragen of goed op reageren. Je zou in eerste instantie aannemen dat iedereen gelijk is, want je hebt alleen mannen en vrouwen (als geslacht), maar van binnen zijn we zo verschillend! :smiley:
  • jerusha_weidema
    jerusha_weidema Berichten: 12 Member
    Opties
    Bedankt voor de tips.

    heb nog even een ander vraagje,
    ik heb laatst mijn TDEE berekend, als ik daar ongeveer 400Kcal onder ga zitten mag in 2025 Kcal nuttigen.

    ik zou graag willen vragen of 1 van jullie dit voor me wil na checken, ik wil namelijk gewoon zeker weten dat ik het goed doe.:D:D. veel zal ik wel niet verkeerd kunnen doen, maar gewoon, voor de zekerheid

    ik ben 1,64 en weeg 69 KG, ik heb een kantoorbaan van 32 uur, maar sport wel intensief, 6x per week. vorige week mijn vet gemeten 27%, te veel i know, working on it :wink:

    thanks!
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    http://fitnessjunk.nl/vet-verbranden-droog-trainen/energie-behoefte/

    daar kan je alles in vullen en het dan berekenen volgens mij kom je dan uit op:

    r7vaggm6c1v0.png
  • frederiksmoor
    frederiksmoor Berichten: 9 Member
    Opties
    Wat een handige site. Deze kende ik nog niet. Heb hem bij de favorieten gezet.
  • jerusha_weidema
    jerusha_weidema Berichten: 12 Member
    Opties
    hoi,

    oke ik wil toch mijn frustratie delen met jullie haha,

    ik ben op 13 januari begonnen met gezond eten en veel sporten.
    en ik zal jullie vertellen, volgens de weegschaal ben ik nog maar 1 kg kwijt.
    ik werk me iedere dag compleet in het zweet.

    eet de juiste hoeveelheid calorieën. niet teveel vet, niet teveel suiker.
    ja in het weekend snoep ik wel eens, maar niet zoveel.

    help!!!!!!!, oke ik zie wel degelijk dat mijn lichaam veranderd, maar naar mijn mening te weinig, hoe kan het in hemelsnaam dat ik maar 1kg afval?

  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    als je opeens veel gaat sporten zal je ook in het begin vooral snel spieren op gaan bouwen.
    dus ja je bent 1 kilo kwijt maar tegelijkertijd kan je wel 5 kilo vet kwijt zijn e 4 kilo spieren erbij.
  • jerusha_weidema
    jerusha_weidema Berichten: 12 Member
    Opties
    maar ik ben niet opeens veel gaan sporten, ik sport al heel lang, alleen heb ik nu ook maar eens de verstandige keuze gemaakt om op mijn eten te letten :smile:. eerder at ik onregelmatig, en te vaak snoep koek en andere lekkere dingen.
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    als je sneller wilt afvallen zou je minder cal kunnen eten maar ik zou het dan geleidelijk omlaag doen om te kijken hoe je je erbij voelt. Je valt nu tenslotte toch al af.
    en het is prima voor je lichaam om tussen de 1 en 2 kilo per maand af te vallen.
    veel mensen vallen in het begin veel af maar dat is meestal vooral vocht.

    houd je ook je omtrekken bij van je nek middel en heupen ? daar zie je toch vaak meer verschil dan alleen in de kilo's misschien motiveert dat je ook goed.

    weet ook niet wat voor sport/en doet. ben je ook niet meer of zwaarder gaan trainen?
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    fxmhaast schreef: »
    als je opeens veel gaat sporten zal je ook in het begin vooral snel spieren op gaan bouwen.
    dus ja je bent 1 kilo kwijt maar tegelijkertijd kan je wel 5 kilo vet kwijt zijn e 4 kilo spieren erbij.

    Echt no way. Je krijgt niet zomaar er 4 kilo spieren bij, ook niet als beginner. Je verhoogt vooral de efficiency in de bewegingen waardoor je sterker lijkt te worden. Je lichaam weet beter welke houding nodig is voor b.v. een squat, op welk punt je welke spieren gebruikt enzo, maar 4 kilo spieren extra in een maand terwijl je eet met een tekort? Dat gebeurd echt niet.

    Ja, je kunt er zeker iets spiermassa bij krijgen als je net begint met trainen met een calorie tekort, maar denk daarbij aan maximaal een kilo in een maand. En dat is alleen als je genetisch bent ingericht op snelle spierontwikkeling. Voor normale stervelingen is in de eerste maand misschien een halve kilo haalbaar en de maanden daarna nog langzamer. Zeker bij het afvallen (oftewel, te weinig eten) bouwt je lichaam niet of nauwelijks extra spieren op. Je kunt wel je huidige spieren behouden door training.


    http://fitnessblogger.nl/hoeveel-spiermassa-kom-je-aan-per-maand-per-jaar/


    @ Jerusha -> aan je foto te zien heb je niet veel overgewicht, dat zorgt ervoor dat afvallen langzamer gaat. Alleen al omdat je lijf minder nodig heeft om je in stand te houden. Over het algemeen als het afvallen niet zo gaat als je zou willen is er 1 van de volgende dingen aan de hand:
    • Je eet meer dan je opschrijft. Weeg elke hap die je doet af, noteer elk snoepje en elke slok. Het is heel normaal dat mensen er tientallen procenten naast zitten als ze gokken hoeveel ze eten.
    • Je verbruikt minder dan je denkt. De apparaten bij de fitness zijn allemaal vrij slecht in het daadwerkelijk aangeven hoeveel kcal je verbruikt. Alleen al doordat ze niet weten hoe zwaar je bent, man of vrouw, hoeveelheid spiermassa, al dan niet getraind (als je getrained bent verbruik je minder energie omdat je lichaam efficienter geworden is. Dit is lastig te verbeteren echter.
    • Op de korte termijn (1 a 2 weken) kunnen het ook normale schommelingen van je lichaam zijn. Voor vrouwen heeft bijvoorbeeld de menstruatie cyclus veel invloed op de hoeveelheid vocht die je vast houdt. Kijk dus minder naar dagelijkse en wekelijkse schommelingen alswel naar de vooruitgang over een maand.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Inderdaad, wat missmormie zegt is waar. Als jij niet afvalt dan is het in veel gevallen toch echt zo dat je nog teveel eet. En als je bijeet, je minder verbruikt dan je denkt en dus logischerwijs meer kcal binnen krijgt dan je daadwerkelijk denkt. Daarnaast maakt het niets uit wat je eet bij het afvallen, omdat je aangeeft dat je gezond bent gaan eten maar niet afvalt. Daarnaast zeg je ook dat je wel eens snoept in het weekeind. Hier is niets mis mee, maar als je dit niet registreert, dan houd je jezelf natuurlijk een beetje voor de gek. Je dient simpelweg exact te weten wat je tot je neemt als je merkt dat je niet afvalt. Dus wees eerlijk naar jezelf; eet je meer dan je opschrijft en registreer je alles netjes en weeg je alles af? Meten is weten in dit geval.

    Meer is niet altijd beter hè, dus je elke dag in het zweet werken heeft helemaal geen zin omdat je lijf dan niet de mogelijkheid heeft te herstellen. Dit gaat je tegenwerken. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je voor sport doet.
  • jerusha_weidema
    jerusha_weidema Berichten: 12 Member
    Opties
    dan ga ik dat nu doen, men eten afwegen, dat deed ik niet. ik kan me bijna niet voorstellen dat ik te veel eet. doordeweeks raak ik geen snoep of chips aan. en registreer ook alles wat er in mijn mond gaat. ok, moet toegeven in het weekend ben ik er wat lakser in. maar ik kan me niet voorstellen dat dat stukje chocola of beetje chips mij zo nekt.

    ik bedenkt me net dat ik 2 maand geleden ook een andere pil ben gaan slikken, dit kan natuurlijk invloed hebben.

    ik werk me elke dag in het zweet, dat was misschien een beetje overdreven haha sorry, maar bedoel meer dat ik echt men best doe.
    dus het frustreert echt dat ik niet afval. ik moet erbij zeggen, ik merk het wel aan mijn omvang, die neemt toch aanzienlijk af, maar ik ben 71 kg, ik woog 2,5 jaar geleden 60 kilo, ook op eigen houtje 20 kg afgevallen. toe telde ik geen enkele Kcal.
    nouja ik geef niet op. ik ga door. :wink:
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    @ missmormie het was ook maar een voorbeeld tuurlijk kom je geen 4 kilo spier aan zo snel maar bedoelde er alleen mee te zeggen dat je niet alles kan zien op de weegschaal wat er verandert is
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    dan ga ik dat nu doen, men eten afwegen, dat deed ik niet. ik kan me bijna niet voorstellen dat ik te veel eet. doordeweeks raak ik geen snoep of chips aan. en registreer ook alles wat er in mijn mond gaat. ok, moet toegeven in het weekend ben ik er wat lakser in. maar ik kan me niet voorstellen dat dat stukje chocola of beetje chips mij zo nekt.
    En dat is waar mensen dus de denkfout maken... "Het kan nooit zo zijn dat..." of "zoveel eet ik écht niet...". Niet dat dit bij jou zo is, maar zo lang je niet alles afweegt, weet je dit nooit zeker. Wat denk dat een flinke scheut olijfolie bevat of kokosolie? Dat zijn zo'n 100 kcal extra, om maar een voorbeeld te noemen. Zo lang je niet afvalt eet je simpelweg nog te veel... (uitzonderingen daargelaten), dat is de wet van de thermodynamica... :wink:
  • jerusha_weidema
    jerusha_weidema Berichten: 12 Member
    Opties
    we zullen zien! ga het in iedergeval wegen nu, en daar heb je een punt, de kokosolie die ik gebruik reken ik niet mee, ! naja we gaan het zien!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarom; meten is weten... :wink:
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    fxmhaast schreef: »
    @ missmormie het was ook maar een voorbeeld tuurlijk kom je geen 4 kilo spier aan zo snel maar bedoelde er alleen mee te zeggen dat je niet alles kan zien op de weegschaal wat er verandert is

    Ik reageerde misschien wat heftig ;)
    Maar dit is iets wat je de laatste 2 jaar vaak ziet op MFP, mensen die roepen 'spier weegt meer dan vet' om te verklaren waarom ze (of een ander) niet afvallen. En alhoewel het klopt dat spier compacter is, is het in 99% van de gevallen niet de reden waarom ze niet afvallen.
    Bijna altijd is het simpelweg teveel eten, te weinig bewegen. Spieren opbouwen is heel moeilijk, zeker als je een tekort aan kcal hebt.
    we zullen zien! ga het in iedergeval wegen nu, en daar heb je een punt, de kokosolie die ik gebruik reken ik niet mee, ! naja we gaan het zien!

    Dat soort dingen ook bijhouden gaat echt schelen voor je begrip wat je werkelijk binnen krijgt. Soms schrik ik er ook nog van hoor, dan ben ik voor een dag vergeten de boter op te schrijven bijvoorbeeld, voeg je dat later alsnog toe komt er gerust nog eens 10% bovenop je dagelijks inname. :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarnaast nog een opmerking, omdat je aangaf geen snoep of chips aan te raken door de week. Het maakt in feite niet uit welke voedingsmiddelen je eet; als je een overschot creëert kom je aan en of je hierbij nu chips en/ of snoep wel of niet weg laat is niet relevant :wink: