Verjaardagen — Dutch (Netherlands)

Verjaardagen

Opties
mrs_hekate
mrs_hekate Berichten: 234 Member
Ze komen er weer aan. De verjaardagen van mij, mijn zoon en mijn dochter (alle 3 in 6 weken tijd). In die periode in mijn ex ook in nederland, dus de kinderen zijn veel bij hem en alle restantjes zijn voor mij. Dus ik wil zo min mogelijk restantjes en die er zijn zo gezond mogelijk.
En dan ook nog eigenlijk niet 3x hetzelfde. Zo vaak zijn mijn ouders en broertje niet hier en ik wil ze niet steeds hetzelfde voorschotelen. (gaat om koffieronde, borrelronde en lunch)
Voor een kind van bijna 7 en 10 hoort taart er natuurlijk bij. Maar wat is een minst gezonde optie?
Knakworst in bladerdeeg is favoriet hier als borrelhapje of salades op toast (ham, eiersalade van johma enz). Maar nu ben ik opzoek naar gezondere alternatieven. (die ik voor die tijd ook nog even kan uitproberen :) )
Dus wie heeft er een lievelings recept? (komkommer, radijs, tomaat komt sowieso op tafel, gaat mij echt om recepten bijv alternatief voor gevulde ei)

Reacties

  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Wat mij zo als eerste binnenschiet, is zelf salade maken en Griekse yoghurt 0% als basis voor de saus gebruiken. Dat is magere yoghurt maar wel lekker lobbig en romig van smaak. Je kunt het ook gebruiken om de vulling van de gevulde eitjes mee aan te maken.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    dank je wel :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je kunt ook havermoutkoekjes maken met een kleine eetlepel honing als zoetmiddel. Er zijn talloze receptjes, ook erg makkelijk, voor havermoutkoekjes. Het zijn natuurlijk calorieën, maar in ieder geval wel wat "gezonde".
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    mrs_hekate schreef: »
    Voor een kind van bijna 7 en 10 hoort taart er natuurlijk bij. Maar wat is een minst gezonde optie?
    haha dat moest natuurlijk MEEST gezonde optie zijn :p
    ik heb wel eens havermoutkoekjes gemaakt. Nou die vinden mijn kinderen niet feestelijk (heel zachtjes uitgedrukt). De kaarsjes blijven er ook slecht in steken.
    Havermoutkoekjes zin idd prima voor in het weekend als ik iets anders wil

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als men "suikerverslaafd" is, dan zijn opties als havermoutkoekjes of überhaupt koekjes met bijvoorbeeld alleen banaan en eventueel honing als zoetmiddel niet te kanen. Dit komt gewoon omdat men de smaak van een koekje met een hoop zooi veel lekkerder vindt (suikers, smaakversterkers enz.). Het is wat dat betreft ook een kwestie van wennen. Plus een goed voorbeeld doet volgen :wink: Tevens zijn er een boel recepten van taarten of cake te vinden die middels een zoetmiddel als honing worden gemaakt.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Ik geloof dat een abrikozenvlaai (zo'n rastergeval) nog relatief weinig calorieen en vet bevat. Maar of je kinderen dat feestelijk genoeg vinden? Zelf kies ik nog wel eens voor een vruchtenschelp, als er met gebak wordt rondgegaan en ik het mezelf toesta ook te nemen. Maar dan moet de schelp niet van bladerdeeg zijn.

    Verder vind ik dat je met een feestje gerust eens taart mag eten. Doe vooral niet je best om mooie gelijk-grote punten te snijden. Dan kan je zelf een klein (half) stukje nemen.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    ave1969 schreef: »
    Verder vind ik dat je met een feestje gerust eens taart mag eten. Doe vooral niet je best om mooie gelijk-grote punten te snijden. Dan kan je zelf een klein (half) stukje nemen.

    Van dit soort wijsheden hou ik :smiley:
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    ave1969 schreef: »
    Verder vind ik dat je met een feestje gerust eens taart mag eten. Doe vooral niet je best om mooie gelijk-grote punten te snijden. Dan kan je zelf een klein (half) stukje nemen.

    Van dit soort wijsheden hou ik :smiley:


    :D Dank je!
  • stephaniekraak
    Opties
    Neem is een kijkje op deze site:

    http://eerlijkereten.nl/

    Veel nuttige recepten, althans vind ik.

    de Winterse caramel cheesecake met Hüttenkäse is een aanrader.
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Wat je ook kunt doen is gasten een bakje meegeven met de dingen die je niet in huis wilt bewaren ;)

    Ik snap dat je voor jezelf een zo gezond mogelijk taart wil, maar de kinderen kunnen waarschijnlijk best een normaal stukje taart hebben. Maak dan eventueel voor jezelf wat anders. Koop daarnaast niet te ruim in (op = op), dat scheelt weer in de restjes. Bedenk ook dat mensen vooral voor de gezelligheid komen en niet voor het eten. Maak het voor jezelf dus ook niet te ingewikkeld ;)
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Ik ben het best wel met bovenstaande eens. Je kunt voor de kinderen gerust taart en chips halen. Dat kan geen kwaad voor een keertje en het is tenslotte feest.

    Verder valt het mij op, dat als ik op mn verjaardag "magere" snacks presenteer er best heel veel van gegeten wordt. Er zijn kennelijk meer mensen die op de calorietjes letten!

    Magere snacks zijn dan bv:
    een spiesje met minitomaat, basilicum en evt. mozzarella
    plakje (half) ham om een augurkje gerold
    plakje rookvlees om een partje hardgekookt ei
    komkommer (holletje in maken) met ossenworst (in dat holletje)
    op het gebruikelijke bordje met kaas en worst ook blokjes ham (plak van 1cm vragen bij de slager en daar mooie vierkante blokken van snijden), plakjes ossenworst en diverse tafelzuur (uitjes, augurkjes) Beemsterkaas heeft ook erg lekkere 30+ aan 't blok
    Schaaltje met snoeptomaatjes, dikke plakken komkommer, parten snoeppaprika, etc.
    En het schaaltje met Japanse mix
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    bedankt allemaal voor de goede ideeen
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    De uiteindelijke oplossing (er kwam nog een zwemdiploma tussen door) Mini taartjes. Die met de lieveheersbeestjes hebben we met z'n 5en gedeeld. Ik een heel mini stukje voor de smaak. De rest heeft de rest gedeeld 9o19n54qrxvj.jpg
    t.jpg 58.7K
  • LiesbethCouperus
    LiesbethCouperus Berichten: 76 Member
    Opties
    Heerlijk!
  • nogrows
    nogrows Berichten: 5 Member
    Opties
    Ik lees dat je ook borrel zegt. Ik maak salades voor de borrel vaak zelf (humus, auberginedip, eiersalade, tonijnsalade, caprese, artisjokdip, geroosterde paprika dip, etc...). Op deze manier bepaal jezelf waar je de salade mee maakt (volle mayo vs. magere yoghurt, conserveringsmiddelen, meer groente minder "saus"). Bovendien vind ik het zelf veel lekkerder! Nog een tip is om van te voren te loggen wat je mag eten van de verschillende gangen. Op die manier voorkom je dat je de "tel" kwijt raakt en heel veel gaat snacken. Succes!