Vragen over voeding en kracht-training? Stuur me een bericht met je vraag! — Dutch (Netherlands)

Vragen over voeding en kracht-training? Stuur me een bericht met je vraag!

Opties
Ik ben 20 jaar oud en doe inmiddels al 4 jaar aan fitness.
Ik ben begonnen toen ik 16 jaar oud was, ik ging eerst maar 2 a 3 keer per week en lette verder
totaal niet op mijn voeding. Toen ik 18 jaar was, ben ik iets fanatieker gaan trainen, maar mijn voeding had ik nog niet aangepast. ik ben nu inmiddels 1,5 jaar fanatiek aan het trainen (5 keer per week) en ik heb een streng voedingsschema. Mensen onderschatten wat voeding voor je kan doen. Trainen is misschien 50% van het eindresultaat. Je voeding is de andere 50%.
Als je resultaat wil boeken moet je echt je eetpatroon aanpassen!
Ik weeg nu 86 kilo met een vetpercentage van 7%.
Voor alle vragen op het gebied van voeding,oefeningen & trainingen ben je bij mij op het goede adres. Ik vind het leuk om mensen te helpen om hun doelen te bereiken!
«1

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    idokooistra94 schreef: »
    Voor alle vragen op het gebied van voeding,oefeningen & trainingen ben je bij mij op het goede adres. Ik vind het leuk om mensen te helpen om hun doelen te bereiken!

    Dat is natuurlijk (onder andere) het hele nut van het MFP forum, elkaar helpen met vragen ;) (en doordat iedereen de vragen/antwoorden kan lezen, leren andere mensen misschien ook van de vragen die worden gesteld).

    En trouwens, een vetpercentage van 7% is best indrukwekkend haha ;P
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Naar mijn weten is voeding zelfs iets van 80% en training 20% :smile:
  • idokooistra94
    idokooistra94 Berichten: 4 Member
    Opties
    Nepq schreef: »
    idokooistra94 schreef: »
    Voor alle vragen op het gebied van voeding,oefeningen & trainingen ben je bij mij op het goede adres. Ik vind het leuk om mensen te helpen om hun doelen te bereiken!

    Dat is natuurlijk (onder andere) het hele nut van het MFP forum, elkaar helpen met vragen ;) (en doordat iedereen de vragen/antwoorden kan lezen, leren andere mensen misschien ook van de vragen die worden gesteld).

    En trouwens, een vetpercentage van 7% is best indrukwekkend haha ;P

    Ja daar is MFP ideaal voor! Elkaar helpen en ervaringen en ideeën uitwisselen!
  • idokooistra94
    idokooistra94 Berichten: 4 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Naar mijn weten is voeding zelfs iets van 80% en training 20% :smile:

    Het is in elk geval duidelijk dat een goed eetpatroon erg belangrijk is! :smile:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zekers te weten :smiley:
  • lottewiegeraad
    lottewiegeraad Berichten: 49 Member
    Opties
    Ja ik heb een vraag! Heb je nog een gouden tip (of tien) om droger te worden. Ben erzelf mee bezig en ik zie verschil, heeeeeeeeeeel langzaam, maar maybe heb je nog extra informatie over hoe jij dat aanpakt etc
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Droger worden bereikt je door een calorietekort te creëren. Tevens zou je wat lager in je KH kunnen zitten. Ik heb zelf een tijd rond de 25% KH gezeten, maar voor mij werkt dat niet (ik miste kracht en was minder fit).
  • carola4011
    carola4011 Berichten: 28 Member
    Opties
    maar het klopt toch dat als je veel sport.. lees 5 dagen in de week. je lijf ook de koolydraten nodig heeft voor herstel van je lichaam. op bepaalde sites staat voor het cutten 50 kh, 20 vet en 30 eiwit..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je hebt zeker KH nodig voor herstel, echter is dat percentage voor iedereen verschillend. Die 50% KH is iets algemeens en zeker niet leidend. De KH-inname kun je voor een bepaalde periode wel omlaag gooien zodat je lichaam een andere energiebron gaat raadplegen, maar ook dat gaat niet voor iedereen op. Leidend voor droog worden is in ieder geval een negatieve energiebalans creëren.
  • scoopez
    scoopez Berichten: 12 Member
    Opties
    Ik doe al een tijdje het dieet Carb back loading. Het leuke aan dit dieet is dat je pas na je training snelle koolhydraten gaat eten. Meeste mensen denken, dat is toch slecht. Je kan het schoon en dirty houden. Schoon is witte rijst, tuinbonen, worteltjes, enz Dirty is patat, wit brood met hamburger, roomijs.
    Over mij zelf, ik ben 50jaar oud, en vroeger gebokst, en doe een tijdje aan kracht training.
    Ik ben 196 cm lang en weeg 97kg, en een vetpercentage van 10%, en in de zomer 8%.
    Met carb back loading heb je de vet pecentage zelf in de hand, en je let niet op de calorieen die je eet, maar de carbs na je trainen.
    Ik had vorige week na mijn training, een totaal van 5000 cal, volgende ochtend droog :#

    Het CBL boek is in het engels, en heb je daar problemen mee, hier wordt het uitgelegd, inc maaltijden.

    drogespieren.nl/carb-backloading/

    Succes ;)

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik denk dat Carb Back Loading voor het overgrote deel op MFP niet van toepassing zal zijn :stuck_out_tongue:

    Maar zeker interessant! Heb er veel over gelezen en de resultaten gezien! Het lichaam is een mooi ding hè :smiley:
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Voor duursporters wordt vaak aangeraden om 1 training in de week nuchter te doen, waarbij nuchter betekend, zeker 4 tot 6 uur geen koolhydraten gegeten hebben. De meeste mensen doen dat dan 's ochtends voor het ontbijt. Denk aan 30 min tot 1 uur hardlopen/fietsen/zwemmen. Het idee hierachter is dat dit de vetverbranding stimuleert, dat klinkt ongeveer zoals de carb back loading.

    De reden dat dit meestal maar 1 keer in de week wordt aangeraden is omdat het wel een licht nadeling effect heeft op je trainingsintensiteit. Je lichaam leert weliswaar om bij een gebrek aan kh over te stappen op vet, wat voor een marathon bijvoorbeeld handig is (je komt de man met de hamer minder snel tegen), maar je kunt niet voluit een duurtraining doen (zeg, 2 uur hardlopen zonder kh kan wel, maar traint gewoon minder lekker).

    Ik vraag mij af of je daar met kracht training niet tegenaan loopt als je altijd kh-loos traint. Of doe je dit alleen in de periode dat je aan het drogen bent?
  • scoopez
    scoopez Berichten: 12 Member
    Opties
    Voor mij is MFP, 100% toepasbaar. Op rustdagen, 3 keer in de week moet ik elke dag in eiwitten 250gram, vetten 150 gram, en kolydraten 30 gram niet hoger komen.(3200 cal)

    Trainingsdagen zijn de eiwitten en vetten hetzelfde als rustdagen, en de koolhydraten mogen veel zijn, 200 tot 400 gram, maar ik kan wel mooi evalueren welke koolhydraten een goeie respons geven.(4000@5000 cal)

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, ik doelde op de mensen die gebruik maken van MFP. Spraakverwarring. De meeste mensen die hier zitten willen enkel afvallen omdat ze overgewicht hebben. Ik zie carb back loading echt als een "ding" voor mensen die heel intensief trainen, erg met voeding bezig zijn en wellicht tegen een plateau aanlopen v.w.b. hun vetpercentage bijvoorbeeld. Dit kan soms een truckje zijn om je lichaam weer een schopje te geven.
  • scoopez
    scoopez Berichten: 12 Member
    februari 2015 aangepast
    Opties
    itzhanne82:
    Ik zag op MFP de vraag staan:
    Vragen over voeding en kracht-training?
    Dus volgens mij past CBL hier wel bij :#

    En ik dacht reageer er ff op ;)

    Als jij serieuze gewichtstraining doet op ongeveer 70% van je maximale kracht, dan is Carb Back-Loading interessant voor jou.

    smart-fit.nl/blog/carb-back-loading-lekker-eten-groot-worden-en-toch-strak-blijven

    Het leuke van dit dieet is, dat wanneer ik geen koolhydraten eet, ik fitter wordt.
    Ik heb de meeste diëten gedaan, en ook de strengere diëten die idokooistra94 heeft.
    Nadeel van de strenge diëten zijn, is wanneer je op een feestje bent, uit eten gaat, vakantie, niet kan genieten.
    Dus als ik iets leuks moet ondernemen, eerst trainen, en dan lekker eten.

    Als ik bv met de zomer op vakantie ga in een hotel, zit daar altijd een sportschool bij.
    Op trainings dagen heerlijk eten, en op niet trainings dagen ook heerlijk eten, maar geen koolhydraten.

    Voeding in rust: i60.tinypic.com/14ce9ft.jpg

    Voeding na training:i60.tinypic.com/nlu2hs.jpg

    MissMormie, in kracht neem je niet af, en CBL doe ik eigenlijk al een jaar lang.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik ken het principe en denk wel dat ik het ooit een poging ga wagen. Nu nog even niet :smiley:

    Ook ik ben met een streng voedingsschema bekend, is soms allesbehalve leuk. Maar goed, bij sommige dingen horen bepaalde offers voor iets wat je heel graag wil bereiken.
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Scoopez, zolang het voor jou goed werkt is dat mooi toch :)

    Het NOS-NSF raadt topsporters af om veel nuchtere trainingen te doen omdat je toch minder dan 100% kan geven op die training. Dit is wel voornamelijk gericht op duurtraining. Oftewel, zij zien het zeker als een belangrijk onderdeel van een trainingsprogramma, maar niet als een vaste manier van werken omdat dit (voor duursporters) toch een negatief effect heeft op de wekelijks trainingsprikkel. Nu hebben we het hier over een verschil van een paar procent, dus zonder allerlei ingewikkelde meetapparatuur merk je dit waarschijnlijk niet eens. Het gaat dus niet over het afnemen van kracht, maar het langzamer opbouwen van extra kracht/uithoudingsvermogen.

    Maar uiteindelijk werkt altijd het beste datgene wat je daadwerkelijk doet, dus lekker op jou manier bezig blijven :)
  • lottewiegeraad
    lottewiegeraad Berichten: 49 Member
    Opties
    Ja in een negatief balans zit ik al, ik moet dus gewoon geduld hebben. CBL ga ik me inlezen ^^
  • wouterse1973
    wouterse1973 Berichten: 3 Member
    Opties
    val geen kilo af zit onder mijn calorien 1200 per dag val af in cm maar hoe val je dan in kilo,s af ?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je voor enkele weken stil staat en niet afvalt, eet je in feite nog teveel. Weeg je alles af en kloppen je registraties? Eet je niets extra's? Cheat je niet?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Als je voor enkele weken stil staat en niet afvalt, eet je in feite nog teveel. Weeg je alles af en kloppen je registraties? Eet je niets extra's? Cheat je niet?

    Dit!
    In begin heb ik gemerkt dat als ik niet alles afwoog ik blijkbaar gewoon 20% hoger zat met mijn daginname

    @wouterse1973 Daarnaast kun je ook te weinig eten, hierdoor gaat je lichaam protesteren en zal je ook in begin niet afvallen
    Als MFP je een doel geeft van 1200 per dag is het de bedoeling dat je die 1200 eet, en niet er ver onder gaat zitten door bijvoorbeeld 900 te eten. Te veel eten is niet goed, maar een hele lage inname ook niet

  • nisrinsamar
    nisrinsamar Berichten: 5 Member
    Opties
    even een vraagje mij is niet duidelijk hoeveel ik op een dag mag aan callorien. ik ben 1.59 lang weeg 70 ben een vrouw van 32. ik wil niet afvallen maar zo blijven en ik doe wel aan sporten maar wil die niet verwerken hierin zo hou ik extra over om wat meer te kunnen eten.
    ik snap de rekenforumules niet zo goed helaas.
    dank je wel.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    ongeveer 2100 callorieen. maar je zal t nog wel naar boven of beneden moeten bijstellen
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Als je je verbrande callorieen door sporten weer bij gaat eten ben je in mijn optiek niet goed bezig
    Zorg dat je eetpatroon voor 80% uit goede voeding bestaat, en die 20% mag uit lekkere, ongezonde dingen bestaan, zolang het maar binnen je doelen past (callorieen en macronutrienten)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je je verbrande callorieen door sporten weer bij gaat eten ben je in mijn optiek niet goed bezig
    Het is maar net wat je fijn vindt. Ik vind het in feite ook betrouwbaarder om van je TDEE uit te gaan en niets bij te eten, omdat je nooit precies weet hoeveel kcal je verbrandt. Dit wordt ook behoorlijk overschat. Maar volgens mij wil zij op gewicht blijven, dus ja... wat heeft ze te verliezen.