DOCU: wie maken je dun? — Dutch (Netherlands)

DOCU: wie maken je dun?

Opties
Wie heeft er gisteren allemaal bovenstaande docu gekeken? De beschrijving van de uitzending: "Obesitas neemt toe en de dieetindustrie ook. Jacques Peretti onderzoekt in deze BBC-serie de relatie tussen beide. Waarom zijn diëten meestal tot mislukken gedoemd? Hij spreekt met een voormalige directeur van Weight Watchers en andere topfiguren in deze lucratieve industrie, zoals SlimFast miljardair Danny Abraham en Pierre Dukan van het Dukan-dieet."

Ik heb tenenkrommend gekeken! Wat een mafkezen allemaal. Duidelijk is wel dat diëten zoveel geld verdienen, omdat ze dus niet werken en mensen blijven terug komen. Ook vond ik het opmerkelijk te noemen dat men de uitsprak had "it doesn't matter what your size is as long if you are fit, healthy and happy''.

Ik hoop dat er veel mensen leer uit gaan trekken dat dergelijke diëten gewoon simpelweg NIET werken en ook nooit gáán werken. Pas je levensstijl aan; ga in een tekort zitten voor afvallen en ga in een overschot zitten bij aankomen. Meten is weten, houd bij wat je eet en verdiep je wat in voeding, zodat je de leugens van de voedselindustrie er makkelijker uit kan pikken.

Voor degene die het niet hebben gezien; uitzending gemist :smiley:

Reacties

  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ik heb weightwatchers altijd meer gezien als gedrags verandering dan als dieet. Het was mij alleen te ingewikkeld met al die punten enzo. Ik vind deze site duidelijker. Nu ook veel beter zicht op vet en suiker enzo. (heb overigens geen uitzending gezien)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je er tijd voor hebt, dan zou ik dat wel doen mrs_hekate. Kan behoorlijk veel inzicht geven! En als tip; vet is niet slecht hè... je lichaam heeft dit nodig voor optimaal functioneren. Ik heb het dan niet over de slechte vetten, maar juist de goede zoals die in avocado's zitten en vette vis.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Uitzending gemist link: http://www.npo.nl/focus-wie-maken-je-dun/22-02-2015/VPWON_1233029

    Ga hem vanavond eens terug kijken denk ik. Zelf nooit veel met de afslankcommercie gehad. Oke, ben jaren terug ooit eens voor afslankpillen (Stackers) gevallen. Na 1 pot zonder resultaat ook gelijk weer gestopt. Maar in de zin van een commercieel dieet, nooit.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    februari 2015 aangepast
    Opties
    Fatburners zijn de grootste onzin supplementen die er zijn...

    Als je je met voeding bezig houdt, is deze docu wel interessant om te bekijken. Ik heb hem dan ook vanuit dat oogpunt bekeken, want ik weet allang dat diëten niet werken. Maar ook hoe de maatschappij hiermee omgaat. Het draait, hoe verrassend, wederom om geld... Helaas...
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Ik heb afgelopen weekend een eigen dieet-visie ontwikkeld en denk er serieus ;) over om dit in boekvorm uit te brengen. Daar kan je stinkend rijk mee worden!

    Ik zal jullie gratis informeren, als vriendendienst: na het eten van een flinke portie lasagna, met daarbij 2 glaasjes rode wijn, bleek ik de dag erop een halve kilo afgevallen!!! :D
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Eens kijken dan. En idd ave :P Goed idee haha. Zo langzamerhand kunnen we allemaal wel boeken schrijven denk ik lol
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Als je er tijd voor hebt, dan zou ik dat wel doen mrs_hekate.
    Ik zat nog op mijn werk en nu net terug van de sauna. Morgen avond moet het wel lukken

    Hmmm ave ik hou niet van wijn. Is er ook een dieet zonder wijn?

  • scoopez
    scoopez Berichten: 12 Member
    Opties
    Fatburners is ook onzin. Alleen de stoffen die erin zitten, Cafeïne/koffie neem ik een half uur voor de training. Kaneel neem ik vaak in mijn rijstepap, Rode peper, doe ik door mijn dagelijkse eten.Groene thee, 1a2 liter. Dus eigenlijk gebruiken de meeste mensen een fatburner. Tenminste, ik neem dit om mijn metabolisme en energie aan te spreken.
    Natuurlijk zitten er ook stoffen in fatburners die slecht zijn, maar de meeste voeding stoffen die ik zelf neem, zitten erin.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Inmiddels de docu gezien. Jammer dat het voornamelijk hameren is dat dieeten niet werken zonder het over levensstijl aanpassen hebben. Lijkt er op dat de maker liever heeft dat mensen tevreden zijn met hun overgewicht dan educatie op het gebied van gebalanseerde voeding en calories in/calories out.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Lijkt er op dat de maker liever heeft dat mensen tevreden zijn met hun overgewicht dan educatie op het gebied van gebalanseerde voeding en calories in/calories out.
    Dat vond ik ook. Er werd ook gezegd dat zolang je fit bent het niet uitmaakt of je overgewicht hebt... echt... wat voor een vreemde benadering is dat dan?
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Mensen hebben soms rare ideeen over eten. Ik ken iemand die alleen maar appelsap dronk, want dat was zo gezond en hij moest afvallen......niets gezonds aan
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    mrs_hekate schreef: »
    itzhanne82 schreef: »
    Als je er tijd voor hebt, dan zou ik dat wel doen mrs_hekate.
    Ik zat nog op mijn werk en nu net terug van de sauna. Morgen avond moet het wel lukken

    Hmmm ave ik hou niet van wijn. Is er ook een dieet zonder wijn?

    Ik heb het nog nooit geprobeerd zonder wijn... Maar he! Wie zegt dat dieeten makkelijk is? Dan doe je maar of het medicijn is o:)
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Het was mij wel duidelijk dat de maker bedoelde dat het beter is overgewicht te hebben en fit te zijn, dan een gezond gewicht en geen flikker verder uitvoeren. Of mijn logische gedachte heeft dat er van gemaakt.

    Dergelijke docu's blijven toch altijd steken op educatie. Dit is puur gemaakt om te laten zien dat sommige dieeten vol onzin zitten. En gemaakt zijn om mensen terug te laten komen. Het is iig een erg klein stapje in de goede richting. Al ben ik bang dat de meeste mensen zoiets niet kijken en rustig de modifast blijven kopen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik vind het zo jammer hè... In plaats van de mensen voor te lichten en educatief te zijn betreffende voeding, wordt er weer duidelijk gemaakt dat dieten niet werken. En dan denk ik..."ja, dat wist ik van tevoren ook wel... Next!"... en dan houdt de docu op... Hamer eens verder bewustwording en weten wat je in je mond stopt. Heb het over de simpele basis van kcal in vs kcal out. Waarom wil je in hemelsnaam aanmoedigen om frut uit een blik te kopen (modifast) i.p.v. normale, gezonde voeding?! Juist... geld...
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Wat houdt je tegen om de NPO te bellen en te zeggen dat je zo'n docu wilt maken? Of BNN oid? :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Gheghe... ik ben geen voedingsdeskundige... alleen ervaringsdeskundige haha :stuck_out_tongue: . Er daarnaast bestaan er al veel artikelen en weblogs die dit gelukkig wel verkondigen :smile:
  • mireille76
    mireille76 Berichten: 22 Member
    Opties
    ik heb de docu nog niet gezien maar er wel al veel over gehoord, ook op het weight watchers forum. zal hem van het weekend eens terugkijken.
    voor mij werkt weight watchers wel degelijk (al 3 drie jaar op gewicht terwijl ik met slimfast en sonja bakker bij eerdere poging snel terugviel na berijken streefgewicht). maar dat komt ook doordat ik ww inderdaad niet zag als een tijdelijk dieet maar als een manier om te leren hoeveel ik ongeveer moet eten om af te vallen en daarna om op gewicht te blijven.. de pp tellen bij ww is dan ongeveer hetzelfde als kcal tellen. maar ik ben nu wel meer bezig met behulp van mfp om ook te kijken naar wat ik eet en in welke verhouding (kh, eiwit, vet)
  • mireille76
    mireille76 Berichten: 22 Member
    Opties
    *bereiken
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Voor degene die deze docu nog wil zien. Vandaag is de laatste kans

    "Deze aflevering is beschikbaar van 22 februari 2015 20:00 tot 1 maart 2015 23:50"
  • nt199419
    nt199419 Berichten: 40 Member
    Opties
    ''"it doesn't matter what your size is as long if you are fit, healthy and happy''.

    Klopt natuurlijk wel redelijk. Alleen gaan die eerste twee niet gepaard met ''It doesnt matter what your size is''.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Inmiddels is aflevering 2 geweest. Dit betrof de fitness-industrie en de slogan die zij prediken dat men afvalt met fitness. Dit was wederom, in mijn ogen, een vrij oppervlakkige uitzending. Het feit dat de fitnessindustrie predikt dat men afvalt door sport/ beweging is niet altijd juist. Want wanneer men sport, maar nog steeds een overschot aan kcal eet, komt men aan. Sporten & bewegen zou meer gepromoot moeten worden dat het goed is voor het lichaam, dus om gezondheidsredenen, i.p.v. dat men ervan afvalt.
  • Wodan24862
    Wodan24862 Berichten: 3
    Opties
    meer kcal verbranden dan dat men er eet en dat in combinatie met sporten, dan kan je pas vermageren.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Sporten an sich staat los van gewichtsverlies. Het gaat enkel om een negatieve energiebalans. Sporten maakt het afvallen uiteraard makkelijker, omdat je meer verbrand. Sporten zou dus meer vanuit een gezondheidsaspect gepromoot moeten worden, i.p.v. geassocieerd te worden met gewichtsverlies.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    @Wodan24862‌ ik ben het levende voorbeeld van als je genoeg overgewicht hebt, je ook kan afvallen zonder sporten. Bijna 10% van oorspronkelijk gewicht in 2 maanden tijd. Dus vermageren zonder sport kan best. Uiteraard is het beter om wel te sporten om meer spieren te krijgen in een bepaald gebied, of ergens je lichaam strakker te krijgen. Maar het ene sluit het andere niet uit. Maar weet je, ik heb diverse dieten gedaan, ook via sportscholen. Voor mij werkte dat niet. Tig sporten uitgeprobeerd en ondertussen eten aanpassen.
    De eerste 2 weken dat ik hier ingelogd was, ben ik toch een partij ziek geweest. Heel mijn lichaam ging in protest. Afkicken van suiker, darmen in de war. Had ik ondertussen moeten sporten was ik allang weer afgehaakt.
    Ik realiseer mij best dat als ik meer wil afvallen op een gegeven moment meer moet gaan bewegen (kan niet steeds minder kcal eten), maar dat je alleen maar vermager als je ook sport is niet waar.