100 gr penne (pasta — Dutch (Netherlands)

100 gr penne (pasta

Opties
100 gram penne, is 356 callorieen.
Bedoelen ze daarmee gekookte of ongekookte pasta?

Reacties

  • ktje83
    ktje83 Berichten: 6 Member
    Opties
    Dat is de ongekookte pasta
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Bedankt voor het antwoord.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    *schopje*

    Nou... dat ligt er maar net aan. Als er "ongekookt product" bijstaat dan wel, maar mijn ervaring is dat dit nogal kan verschillen per merk spaghetti. Ik heb bijvoorbeeld 2 verschillende pakken spaghetti, waarvan de een met bereid product de 100gr rekent en de ander doet dat als ongekookt product. Gekookte spaghetti weegt natuurlijk zwaarder, waarmee men in feite minder dan 100gr ongekookte spaghetti nodig heeft.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    In dit specifieke geval, 356kCal/100g, kun je er veilig van uit gaan dat dat gaat om 100g ongekookte pasta. Je kunt de dingen ook nodeloos compliceren.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    februari 2015 aangepast
    Opties
    Daar ben ik het niet mee eens. Ik geef aan dat het er aan ligt HOE het op de verpakking vermeld staat. Dit is niet altijd het ongekookte product. Als iemand er maar "veilig" vanuit gaat, kan het maar zo zijn dat je meer kcal binnen krijgt dan je denkt.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Theoretisch heb je natuurlijk gelijk. Sowieso is de verpakking vrijwel altijd het meest nauwkeurig. Maar er staat lang niet altijd op de verpakking specifiek of het om onbereid of bereid(gekookt) product gaat. Mijn ervaring is dat als het er niet specifiek op staat dat het dan meestal onbereid product is.

    Sites als Voedingswaardetabel en Voedingscentrum zetten pasta gekookt op 99-142kcal/100gram en pasta onbereid op 352-359kcal/100gram. Voor iets zo simpel qua ingrediënten als pasta moet het wel hele rare pasta zijn als het hier om gekookt product gaat.

    Al zou je altijd nog contact op kunnen nemen met de fabrikant als het er niet op staat, dan googelt de stagair daar het waarschijnlijk voor je.
  • Mara_
    Mara_ Berichten: 47 Member
    Opties
    Commot schreef: »

    Sites als Voedingswaardetabel en Voedingscentrum zetten pasta gekookt op 99-142kcal/100gram en pasta onbereid op 352-359kcal/100gram. Voor iets zo simpel qua ingrediënten als pasta moet het wel hele rare pasta zijn als het hier om gekookt product gaat.
    Huh, dus als het nog in de verpakking zit is het 352 calorieën maar zodra het in een pan met water heeft gezeten nog maar 99 calorieën? Hoe dan?

    Of begrijp ik het verkeerd?
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    februari 2015 aangepast
    Opties
    Mara_ schreef: »
    Huh, dus als het nog in de verpakking zit is het 352 calorieën maar zodra het in een pan met water heeft gezeten nog maar 99 calorieën? Hoe dan?

    Of begrijp ik het verkeerd?

    Pasta houd heel veel water vast tijdens het koken, het wordt meer dan dubbel zo zwaar, vandaar ;)
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Thanks commot, deze beide sites kende ik nog niet. Weer wat leesvoer bij voor de schaarse vrije momenten. :)
  • Mara_
    Mara_ Berichten: 47 Member
    Opties
    Nepq schreef: »
    Mara_ schreef: »
    Huh, dus als het nog in de verpakking zit is het 352 calorieën maar zodra het in een pan met water heeft gezeten nog maar 99 calorieën? Hoe dan?

    Of begrijp ik het verkeerd?

    Pasta houd heel veel water vast tijdens het koken, het wordt meer dan dubbel zo zwaar, vandaar ;)
    He jammer, en ik maar denken dat pasta op magische wijze calorieën verliest bij het koken ;). Ach, heb het in ieder geval altijd wel goed afgewogen, dat scheelt.
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Ik niet, ik meed pasta als de pest omdat ze zoveel calorien bevatte. Ga me een van de volgende dagen dus eens goed laten gaan aan een lekkere vegetarische spaghetti. :D
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    Is spelt spaghetti eigenlijk gezonder dan gewone spaghetti? Volkoren vind ik niet zo lekker... vandaar de vraag.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    februari 2015 aangepast
    Opties
    Het heeft volgens mij, net als volkoren, betere voedingswaarde dan gewone spaghetti. "Witte" spaghetti zijn in mijn ogen wat loze kh. Je zou dan beter een volkoren variant kunnen kiezen of spelt in deze.
  • mirandacoort
    mirandacoort Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik weet ook nog steeds niet wanneer je dus 100 gr moet nemen. Pak je 100 gr ongekookte pasta/ couscous of bulgur en uiteindelijk weegt het veel meer als die hoeveelheid op je bord ligt. Je gaat ook uit van 100 gr aardappelen bij de maaltijd, zouden ze dan toch 100 gr bereide pasta bedoelen?
  • LiesbethCouperus
    LiesbethCouperus Berichten: 76 Member
    mei 2015 aangepast
    Opties
    Kijk op de verpakking! Ik weeg 250 af en deel het door vier, voor vier personen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wanneer ze het over de voedingswaarde hebben op de 100gr, dan is dit áltijd onbereid (mits anders vermeld).