Even voorstellen — Dutch (Netherlands)

Even voorstellen

Opties
M4ndy2878
M4ndy2878 Berichten: 23 Member
Hoi allemaal,

Wil me even voorstellen.

Ik ben Mandy 36 jaar.

Mijn gewicht januari 2014 was 103kg en ik weeg nu 73kg.
Mijn doel is mijn vetpercentage verlagen en meer spiermassa ontwikkelen.
Ik zit nu op een vetpercentage van 27.3%

Op het moment doe ik drie keer in de week krachttraing en twee keer thaiboksen. En heb ik een voedingsschema.
«13

Reacties

  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Welkom Mandy, proficiat met het behaalde resultaat en nog veel succes met wat je nog wil bereiken!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    Hoi Mandy, en welkom.
    Super resultaat al, 30 kg eraf in anderhalf jaar tijd.

    Mag ik vragen, hoe meet jij je vetpercentage?

    En hoe ziet jou voedingsschema eruit? Totaal aantal kcal en je macro's?
  • M4ndy2878
    M4ndy2878 Berichten: 23 Member
    Opties
    Hoi,

    Dank je.

    Mijn vetpercentage word gemeten met een tang.

    En mijn voedingsschema is nu ongeveer 1900 cal. Waarvan 40% eiwit en 35% koolhydraten en 25% vetten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hoi Mandy!
    Mijn doel is mijn vetpercentage verlagen en meer spiermassa ontwikkelen.
    Ben je op de hoogte dat dit lastig samen gaat? Voor het verliezen van vet dien je in een tekort te zitten en voor het ontwikkelen van spiermassa in een overschot. Mocht je echt helemaal een newbie zijn qua krachttraining dan gaat dit nog enigszins samen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ok met caliper dus. Ik zie namelijk heel vaak voorbij komen dat er meting in sportschool is gedaan op een weegschaal, maar die dingen wijken zo erg af. Mijn meting in sportschool gaf namelijk aan dat ik vet% van 18% heb, terwijl ik na zelf meten met caliper (paar keer gemeten en gemiddelde genomen waarbij hoogste en laagtste buiten beschouwing gelaten) op een vet% van 22% uitkwam...behoorlijk verschil.

    Uiteraard als je altijd via 1 manier meet is dat je uitgangspunt, maar ik houd liever de caliper meting aan, is imo nauwkeuriger

    Je macro's zien er goed uit. Zou willen dat ik die 40% eiwitten haal, maar helaas, ik heb al moeite met de 25% en dat is zelfs met eiwitshake. Zou misschien meer tonijn en kip kunnen eten, echter ik heb er thuis 1 zitten die dat niet wil, en ook niet van plan is om 2 verschillende maaltijden te maken (wat ik overigens ook niet verlang)

    Gelukkig zie ik wel resultaten, en merk ook dat ik steeds iets meer gewicht aan kan als ik in een kleine surplus zit. Nu is het voor mij noodzaak om de gewichten te kunnen aanhouden die ik aan kon voor ik weer in een tekort ging aangezien ik nog een behoorlijke buikrand heb die ik eerst eraf wil hebben, dit betekend nog zo'n 10-12 kg kwijt zien te raken
  • M4ndy2878
    M4ndy2878 Berichten: 23 Member
    Opties
    null
    Ben sinds januari 2014 bezig met sporten. Maar sinds 20juni 2015 ben ik samen met een personaltrainer bezig. We zijn nu mijn vetpercentage aan het verlagen. Met behoud van zoveel mogelijk spiermassa. En de bedoeling is dat ik meer spiermassa krijg.
  • M4ndy2878
    M4ndy2878 Berichten: 23 Member
    Opties
    null
    Met de tang en door dezelfde persoon gemeten is denk ik het beste.

    En 40% eiwitten was in het begin ook wel even wennen. Maar je word er steeds handiger in. Door dingen vooruit te maken en dan in de juiste hoeveelheden in te vriezen. Dan kan je het pakken wanneer he het nodig hebt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Meer spiermassa krijg je alleen door een calorie-overschot en is (bijna) niet mogelijk in een tekort. Je kunt inderdaad wel trainen om in je tekort zoveel mogelijk spiermassa te behouden, maar bouwen en cutten gaat niet samen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @itzhanne82 Dat is niet helemaal waar. Recomben is combinatie van cutten en bouwen. Vetpercentage verlagen en tegelijkertijd meer spiermassa bouwen. Hiervoor moet je echter wel je TDEE aan voeding binnen krijgen, of iets eronder, ligt eraan of je snel of niet zo snel spiermassa bouwt.

    Is iets wat ik nu probeer, maar merk dat dat niet haalbaar is voor mij op dit moment. Dus besloten om na mijn volgende meting te gaan cutten voor waarschijnlijk een jaar ofzo
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat weet ik niet of dat niet klopt Gustaaf. De theorie zegt dat spieren bouwen alleen in een overschot kan. Echter leiden er vele wegen naar Rome dus kan het best zijn dat een recomp wel voor deze toename kan zorgen. Maar een recomp is niet continue in een tekort, anders zou het cutten heten... :wink:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Nee recomp is op 95-105% van je TDEE eten. Of op niet sportdagen TDEE-15-20% en op trainingsdagen TDEE + 15-20% waardoor je dus uiteindelijk bij om de dag rust op een gemiddelde uitkomt rond je TDEE

    Cutting is bij mij pas van toepassing als ik echt TDEE-500 ga eten, TDEE-100 kan ik niet echt cutten noemen omdat je TDEE ook nooit gelijk blijft maar heel erg schommelt. TDEE is niet voor niets nagenoeg nooit exact vast te stellen tenzij je jezelf aan monitoren legt en alles laat meten
  • M4ndy2878
    M4ndy2878 Berichten: 23 Member
    Opties
    Heb is voor mij ook niet helemaal duidelijk, wat wel en niet kan. Vandaar dat ik nu iemand heb die me hierin begeleid. Omdat de meningen hierover erg verschillend zijn, mede ook omdat niemand hetzelfde is.

    Maar bedankt voor jullie reactie's.

    Zal eens aan hem vragen of het dan misschien niet beter is om eerst meer spiermassa op te bouwen. En daarna me vetpercentage verder te verlagen. Ik zit nu op 27,3% en 73kg en ik ben 1.70cm
    Wat is jullie mening hierover?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    -100 is alsnog wel een tekort, haha... #hetzijndekleinedingen :tongue:

    Maar ik snap wel wat je bedoelt. Echter blijft een tekort altijd een tekort, of dit nu -500 is of -100.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    Bij mijn weten is het altijd beter eerst je vet% te verlagen, omdat als je gaat bulken, je niet alleen in spiermassa bij komt maar ook toch weer een deel vet. Dus als je nu eerst gaat bulken, ga je dus je vet% verhogen om het daarna er weer af te werken. Kan je beter eerst zo veel mogelijk eraf krijgen, en vervolgens weer deel terug krijgen samen met spiermassa, krijg je ook betere definitie van je spieren van

    en -100 tekort per week, dan duurt het 35 weken voor je een halve kg kwijt bent, dat noem ik geen cutten eerlijk gezegd. Het is misschien een tekort. Maar dan eet je gewoon in die laatste week 3500 extra :tongue:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Haha... 3500kcal challenge... I WILL accept it... :smile:
  • M4ndy2878
    M4ndy2878 Berichten: 23 Member
    Opties
    Hahaha... Dan is het goed zo. Eet -500cal. nu. Eerst vetpercentage verlagen. En dan spiermassa kweken. Heb alleen wel honger. Moet misschien toch iets meer eten. Maar moet nog 3weken dit schema aanhouden en dan heb ik weer een afspraak staan.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Tja, je zou meer volume kunnen eten, meer groente, of salade (dus meer laag calorisch voedsel). Ik heb het meerdere maanden met 1500 gedaan (178cm en 33 jaar)... Ondanks dat dát nog niet eens súperweinig is voor een cut (vind ik wel want ik kan erg veel eten), zijn 1900 calorieën nog een luxe als dit onder een cut-intake valt.
  • M4ndy2878
    M4ndy2878 Berichten: 23 Member
    Opties
    Ja ik moet ook niet zeuren met 1900cal. Misschien is het de omschakeling.
    Heb voorheen zoveel verschillende diëten gedaan. Ook met heel weinig calorieën per dag.
    En waarschijnlijk door al dat diëten doet mijn schildklier het niet meer.
    Daarom wil ik het nu helemaal anders doen.
    Door lekker te sporten. En clean te eten.
    Dus niet lijnen.
    Maar een Healthy lifestyle!!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Of net ff iets meer cardio erin gooien elke dag :smile:
    Als je nog eens 300 extra verbrand kan je toch weer wat meer eten

    Ik zit nu ook op 2000 per dag, terwijl mijn TDEE tussen 2400 en 2500 ligt, maar val ook totaal niet af nu.

    Denk dat ik te weinig water drink, en/of mijn trainingen overschat. Mijn voedsel weeg ik af, dus daar kan het echt niet meer in zitten. Vul ook al het voedsel zelf in, in de MFP database zodat ik zeker weet dat ik de juiste nutriënten info erin heb staan

    Ook zou het kunnen dat het eten wat ik eet te veel natrium nog bevat, waardoor ik weer op mijn eerste punt kom, te weinig water. Ik heb geen idee eigenlijk hoeveel natrium je binnen moet/mag krijgen. Dacht altijd iets tussen de 2500 en 3000.
    Ach zolang ik nu op gewicht blijf is het prima, wellicht ben ik wel in centimeters afgevallen namelijk, dat ga ik volgende week wel zien :smile:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En waarschijnlijk door al dat diëten doet mijn schildklier het niet meer
    M4ndy2878... dit is onzin... het is niet zo dat je schildklier het niet meer doet na het doen van diëten. Hoe kom je hierbij?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Een van de dingen die ik gewoon geleerd heb sinds ik hier op MFP zit is dat diëten niet werkt.
    Waarom, omdat dat diëten eigenlijk altijd tijdelijk zijn.

    Eigenlijk raar aangezien dieet van het griekse woord diatia komt wat letterlijk leefregel betekend en dit dit zou moeten gelden tijden je gehele leven.
    Dus in basis is iedereen die zijn voedingspatroon heeft omgegooid en dit al lange tijd vol houd wel degelijk aan het diëten. Echter dieet zoals we tegenwoordig gebruiken betekend veelal toch in korte tijd afvallen, en dat werkt gewoon niet bij 99% van de mensen. Omdat het gewicht wat je verliest er ook in de loop van de tijd weer bijkrijgt als je niet op je voeding blijft letten.

    Het leefpatroon wat ik nu heb zal voor mij tot aan mijn dood moeten gelden, omdat ik gewoon weet als ik het niet meer bij ga houden, ik binnen no time toch weer gewicht erbij ga krijgen. Toch ff onbewust een broodje extra, plakje beleg te veel. Koekje extra bij de koffie terwijl ik eigenlijk al op mijn kcal doel zit van die dag. Zijn misschien kleine dingen, maar het sluipt er oh zo snel weer in
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    What he said... :blush:
  • M4ndy2878
    M4ndy2878 Berichten: 23 Member
    Opties
    @itzhanne82 ik heb het niet duidelijk opgeschreven. Maar mijn schildklier werkt niet meer. De internist weet niet precies hoe dat kan. Maar ben vanaf mijn 18de al met schildklierhormonen aan het rotzooien.
    Heb nu sinds december 2013 een internist die me eindelijk goed heeft ingesteld. Wel om de 3 maanden prikken en als nodig aanpassen.
    Maar hij zegt dat omdat ik al zo lang medicatie krijg. Hij de oorzaak niet meer kan achterhalen.
    Of het een auto immuumziekte of iets anders de oorzaak was.
    Ze zeiden dat ik er maar mee moest leren leven. Dat ik zo zwaar was en dat afvallen niet ging. Maar dat wilde ik niet. En ben toen naar een Chinese arts gegaan. Die probeerde me te behandelen met kruiden en een erg hardhandige massage.
    Wat ik een paar maanden vol heb gehouden.
    Mede doordat ik moest stoppen met mijn schildklierhormoon te slikken en te vervangen door zijn kruiden.
    Ging het op een gegeven moment zo slecht met me dat ik niks meer kon.
    Toen heeft mijn man de verzekering gebeld en gevraagd voor de beste internist in het land voor schildklierproblemen.
    Daar mocht ik dezelfde dag nog komen.
    En hij zei ik snap niet dat je hier zo kan zitten. Met je waardens kan je eigenlijk niet functioneren.
    Gelukkig meteen begonnen met andere medicatie. En naar een paar maanden ging ik me langzaam beter voelen.
    Dus een lang verhaal zoals je ziet.
    Maar het gaat nu eindelijk goed met me.
    Hoop dat je het nu begrijpt.
  • M4ndy2878
    M4ndy2878 Berichten: 23 Member
    Opties
    @Gustaaf85 ik sportte ook 10uur per week maar mag nu van mijn trainer niet te veel cardio doen. En moet 2 rustdagen houden.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Inderdaad duidelijk. Ik maakte de opmerking, omdat maar een heel klein percentage daadwerkelijk schildklier problemen heeft als het gaat om afvallen.