trail en error - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

trail en error

2»

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Ik weet dat je via Dukan hebt gelijnd, alleen gaat het bij afvallen om calorieën, daarom vraag ik dit. Als je dus niet hebt geteld, wat dus het geval is geweest, wordt het lastig om te concluderen of dit juist is geweest of niet. Dat je kilo's bent verloren heeft iig te maken dat het een tekort is geweest.

    Ik heb je voedingsdagboek eens bekeken en dit zijn geen persoonlijke registraties, maar uit de database van MFP. Daarnaast zie ik ook geen registraties van bakboter/ olijfolie, klopt dit? Probeer er zelf eentje aan te leggen. Dus 'nieuwe voedingsmiddel invoeren' en dan aangeven dat het nog niet bestaat als MFP aangeeft dat dit voedingsmiddel al bestaat. Voer vervolgens alle gegevens in en sla het op. Gebruik dit nu als registratie item.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Ben ik het wel eens met itzhanne82 . Ik voer ook zoveel mogelijk mn eigen voedingswaarde in van de producten die ik eet , omdat de meeste die op MFP staan onjuiste informatie bevatten.


  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Je schrijft dat je alles afweegt, tot de laatste kruimel zelfs ;) Maar hou je er wel rekening mee dat je de producten rauw moet wegen? Dus de biefstuk wegen voordat 'ie de pan in gaat. Hetzelfde voor pasta en rijst en alles eigenlijk.
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    Dank voor alle tips en adviezen. het blijft een lastige materie welke ik zo goed en kwaad mogelijk probeer te hanteren. Ik scan veel producten en lees etiketten. Dit klopt vaak wel en dan hoef ik het toch niet alsnog te registeren? wat ik niet kan vinden moet ik toch van mfp halen of verder googlen en dat is altijd een gokje of je het juiste hebt. Elke site geeft weer andere waarden helaas. De olie maar ook boter gebruik ik weinig en zou meer kunnen vandaar ook dat mijn vet steeds niet heel hoog is. Ik denk dat ik gewoon op zoek moet naar de juiste balans eiwit, koolhydraten, vet. en dat tezamen met mijn netto calorieën inname.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Dit klopt vaak wel
    Dat weet je niet... je kunt de registraties enkel 100% zeker weten als je dit, inderdaad, onbewerkt afweegt en zélf invoert als nieuw voedingsmiddel. Dus neem de gegevens over die op het product staan vermeld. Ik zag bijv. een appel die je registreerde als 100gr, heb je deze appel afgewogen? 100gr voor een appel is heeeeel weinig. Meestal zijn de appels zéker boven de 100gr.
    ...en dan hoef ik het toch niet alsnog te registeren. wat ik niet kan vinden moet ik toch van mfp halen of verder googlen en dat is altijd een gokje of je het juiste hebt.
    Daarom geef ik aan; maak je eigen database door een nieuw voedingsmiddel in te voeren.
    De olie maar ook boter gebruik ik weinig en zou meer kunnen vandaar ook dat mijn vet steeds niet heel hoog is
    olie of bakboter is erg calorierijk... een 'klein' scheutje (en dat is al subjectief) is al bijna 100kcal, als dit niet meer is. Maar nogmaals, die registratie heb ik bijvoorbeeld nergens zien staan.
    Ik denk dat ik gewoon op zoek moet naar de juiste balans eiwit, koolhydraten, vet. en dat tezamen met mijn netto calorieën inname
    Het ligt er maar net aan wat je wilt. Wat ik schrijf, of anderen je adviseren, kan aanvallend overkomen. Maar jij wilt graag nog 3 kilo kwijt, vraagt je af waarom dit niet gaat, of niet snel genoeg gaat en ik geef aan waar dat aan kan liggen. Je zult er simpelweg, vooral in het begin, veel tijd in moeten steken en als je dit er niet voor over hebt dan wordt het lastig.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    september 2015 aangepast
    Ik scan veel producten en lees etiketten. Dit klopt vaak wel en dan hoef ik het toch niet alsnog te registeren?
    Als de gegevens overheen komen met wat er op het etiket van jou product staat niet nee. Let wel op dat de portiegrootte ook klopt met wat je daadwerkelijk consumeert., sommige producten hanteren nogal onrealistische porties.

    Ik besteed zelf niet zo heel veel tijd meer aan het vinden van de juiste gegevens, voornamelijk omdat ik de producten die ik regelmatig consumeer inmiddels allemaal wel toegevoegd heb. En omdat ik redelijk op mijn streefgewicht blijf is het momenteel niet vereist om alles 100% correct te loggen. Maar voor de juiste gegevens hanteer ik meestal deze volgorde:
    1. Voedingswaarden op het etiket. Top.
    2. Geen informatie op het etiket? Kijk of ze vermeld staan op de site van de producent.
    3. Ook niets op de site? Je kan ook contact op nemen met de producent. Wellicht een beetje overdreven. Heb het zelf een paar keer gedaan en in de meeste gevallen ook informatie terug gekregen en die vervolgens voor iedereen in MFP gezet.
    4. Zijn bovenstaande opties niet gelukt, dan zijn http://www.voedingswaardetabel.nl/ en https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/dashboard/ (account nodig) vrij aardig voor generieke gegevens.
    5. Lukt het daar ook niet mee, dan maar uit gaan van de sites waar iedereen wat kan roepen:
    6. Google kan soms ook nog met goede informatie komen van sites waar je het niet zo snel verwacht.

    Lang niet iedereen doet zo veel moeite. Ik ook niet altijd (meer). Als je binnen MFP zoekt kan je ook redelijk uit gaan van de bevestigingen als het product verder overeen komt (te herkennen aan "(invoer door lid, X bevestigings)"... des te meer bevestigingen des te beter).

    Maar uiteindelijk is alles een benadering. Gegevens op het etiket kloppen ook niet voor de volle 100%. Weet niet hoe het in Nederland geregeld is, wel een gehoord dat ze er in de US wettelijk gezien er 20% (dacht ik) naast mogen zitten. En je zal waarschijnlijk ook niet alles (tot op de gram) wegen. Daarnaast is je BMR/TDEE ook maar een rekensom en verbrand je lichaam echt niet iedere dag exact het zelfde aantal calorieën. Het blijf een benadering. Vooral mensen die aanleg hebben tot eetstoornissen moeten er juist niet te obsessief in worden. Het ideaal is dat je er bewust genoeg van word dat je uiteindelijk zonder loggen het zelfde resultaat kan bereiken.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    september 2015 aangepast
    Karina misschien is dit een verhelderend artikel om te lezen
    http://www.guydroog.com/2012/07/09/afvallen-alles-wat-je-moet-weten-en-meer/
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    september 2015 aangepast
    Ik zie in je logboek bij donderdag bijvoorbeeld;

    stampot sndijvie, 1 serving(s)

    Hoe kom je aaan deze getallen? ik ben het met Itzhanna eens dat je beter alles apart in kan voeren,en zelf aanmake , dus andijvie appart, aaardappels appart, melk appart.
    Als je op mijn logboek kijk dan zie je dat ik bijna alles op mn logboek zelf aangemaakt heb, van etiketten of van t voedingscentrum
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Yup, meten is weten en inderdaad, "1 serving" is heel subject. Je weet niet waarop deze "serving" is gebaseerd.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Nog een tip: ik zie in je voedingsdagboek producten staan die best veel calorieën bevatten. Zo ben jij met 2 spelt-boterhammen meer dan 200 kcal kwijt. Ik ben met 2 meergranenboterhammen 160 kcal kwijt en ze vullen net zo goed. Ook bij het beleg valt het me op dat je niet voor de echt magere dingen gaat. OK, dan wel de 20+ kaas, maar dan neem je een hele plak (29 gr), terwijl een halve ook prima te doen is hoor. Zeker als je het nog aanvult met tomaat/komkommer enz.

    En ik ben het met bovenstaande eens: 1 serving andijviestamppot... Deze gegevens kunnen alleen kloppen, als je je eigen recept hebt ingevuld en altijd dezelfde hoeveelheid opschept. Zelf zet ik alle ingrediënten van mn stamppot (of ovenschotel) apart in mn logboek. Dus: aardappels (ik maak puree met kookwater, niet met melk en boter), rauwe andijvie, spekjes + braadboter. Als ik echt voor serieus ga, doe ik de spekjes+boter in een apart kommetje. Dan kan ik er zoveel van door mijn eigen portie doen als ik wil (of helemaal niets).
    Weet je trouwens dat als je rookvlees bakt, dat net zo lekker is als spek? En een stuk magerder!

    Neem anders even een kijkje in mijn logboek, bv. van gisteren. Ik ben netjes onder de 1200 kcal gebleven, maar heb heerlijk gegeten en, belangrijker, geen honger gehad!

  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    K heb je logboek even bekeken Ave . Knap dat je met zo weinig callorien zoveel kan eten. K vraag me wel af hoe je aan de getallen van donderdag HOME MADE STOOFVLEES komt

    Ik zag wel dat je je gegevens van produkten van MFP haalt. Ik heb gemerkt dat daar helaas vaak niet veel van klopt.en ik voer daarom bijna al de producten die ik eet zelf in, (kijk maar op mijn logboek) dan weet ik zeker dat de gegevens kloppen.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Karina. Op vrijdag heb je speltbrood van AH staan en bij de lunch brood van bakkerij, en dan zie je al dat er veel verschil zit in de callorieen en de koolhydraten.Dus je kunt beter zelf de gegevens van je etiket invoeren :)
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    september 2015 aangepast
    janeckbear schreef: »
    K heb je logboek even bekeken Ave . Knap dat je met zo weinig callorien zoveel kan eten. K vraag me wel af hoe je aan de getallen van donderdag HOME MADE STOOFVLEES komt

    Ik zag wel dat je je gegevens van produkten van MFP haalt. Ik heb gemerkt dat daar helaas vaak niet veel van klopt.en ik voer daarom bijna al de producten die ik eet zelf in, (kijk maar op mijn logboek) dan weet ik zeker dat de gegevens kloppen.

    Ik heb mijn eigen recept voor stoofvlees aangemaakt, en dat verdeeld door het aantal porties en kwam toen nagenoeg op hetzelfde als wat al in MFP stond onder "home made stoofvlees". Dus die hou ik nu voortaan aan.

    Verder controleer ik de gegevens van de meldingen van MFP met wat er op de verpakking van het product staat. Vaak klopt het inderdaad niet, maar met wat zoeken vind je wel iets wat past. Zo had ik laatst rundervink van de Plus, maar de gegevens daarvan in MFP klopten niet. Ik ben toen bij de rundervink van de AH uitgekomen, die overeenkwamen met het etiket.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    september 2015 aangepast
    oke , iedereen zoekt zo de manier die voor hem/haar t beste werkt :)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Als ik op MFP een product niet kan vinden, en er zit geen label aan, haal ik de gegevens van deze site:
    http://www.voedingswaardetabel.nl/
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Ja, dat doe ik ook. Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan bij komkommers, uitjes, appel, banaan etc. De rest heb ik allemaal zelf overgenomen van het label van het product zelf.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Voor mij geld het zelfde