fruit en groenten — Dutch (Netherlands)

fruit en groenten

Opties
Geven jullie ook jullie fruit en groenten in in MFP?
Of tellen jullie dat niet mee voor de kcal?
«13

Reacties

  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Waarom zou je die kcal niet mee tellen? Gewoon alles opgeven, ook je drinken en je suiker/melk in de koffie.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2015 aangepast
    Opties
    Inderdaad, waarom zou je je fruit en groenten niet meetellen qua calorieën? Heb je daar een specifieke reden voor? Voor een zo accuraat mogelijk overzicht dien je álles te registreren, anders houd je jezelf een beetje voor de gek.

    Dit soort situaties leiden er juist toe dat men 'maar niet afvalt, terwijl ik alles netjes registreer'. Meten is weten.
  • inekeliesenborghs
    inekeliesenborghs Berichten: 16 Member
    Opties
    Aangezien bij weight watchers je dit nul punten opleverd, daarom :-)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2015 aangepast
    Opties
    Dus weight watchers stelt, als ik het goed begrijp, dat fruit en groente geen calorieën bevatten?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Dus weight watchers stelt, als ik het goed begrijp, dat fruit en groente geen calorieën bevatten?

    Is niet helemaal waar, weight watchers werkt met een punten systeem en je mag dan maar zoveel punten eten.
    Maar volgens weight watchers mag je zo veel fruit en groente eten als je wilt, want daar kom je volgens hen niet van aan, omdat niemand zo veel fruit en groente eet

    Nou geloof me, dan kennen ze mij niet. Ik kan op een dag 4 kg appels en ook nog eens 10 bananen wegwerken, naast mijn gewone eten, maar als ik dat zou doen, kom ik echt wel aan!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als iemand 3000kcal eet alleen in vorm van fruit en groenten komt iemand wel degelijk aan... dus ja... Dus WW heeft een 'algemene' aanname, waardoor men stelt dat je 'iets' onbeperkt van kan eten... Lekker dubieus.
  • Tries80
    Tries80 Berichten: 15 Member
    Opties
    het is iets genuanceerder hoor. ww stelt dat fruit en groente 0 pp hebben, omdat ze zo stimuleren eerder naar groente of fruit als tussendoortje te kiezen. je kunt toch echt beter een banaan van 100 kcal eten dan een stukje cake van 100 kcal.
    bovendien zegt ww ook dat je moet streven naar 5 porties groente en fruit (dus 3 ons groente, 2 stuks fruit). als je meer eet, moet je kijken of het afvallen nog gaat. sommige kunnen met 5 stuks fruit nog afvallen, sommige niet meer (dan komt idd de in versus out om de hoek kijken). er wordt dan ook geadviseerd om minder fruit te gaan eten.
    en in het dagtotaal van ww zijn de voedingswaarde voor groente en fruit wel ingecalculeerd hoor. want zoveel mag je niet. ik vul nu even tijdelijk beide dagboeken in (kreeg met alleen MFP even de vakantiekilo's er niet af; toen bleek ww toch wel weer erg streng). de 26 pp bij ww komen bij mij overeen met netto 1250-1400 kcal. en ik eet ook genoeg fruit. in mijn eerste ww periode at ik meer fruit, dat heb ik dankzij MFP afgeleerd. want idd, onbeperkt fruit klinkt zo leuk, maar zo is het natuurlijk niet!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Snap dat het iets genuanceerder is.

    Maar of het beter is 100 kcal aan banaan of ander stuk fruit te eten, als 100 kcal van een koekje of een cake, dat ben ik niet helemaal met je eens.

    Wat voor soort cake/koek is het? Ik heb tegenwoordig zeer eiwitrijke muffins (ei, scoop, stevia, cacao), als ik mijn eiwitdoel en kcal doel voor die dag niet gehaald heb, kan ik dus beter dat eten, als een banaan/appel oid.

    ww is naar mijn idee veel te globaal. Ik geloof wel dat het werkt voor een hoop mensen, ik geloof echter niet dat het iets is wat je je hele leven gaat volhouden.

    Ik eet nu wat ik wil, wanneer ik wil, zolang ik binnen mijn kcal doel kan blijven.

    Dat je moet streven naar 5 porties werkt voor mij persoonlijk niet. Ik eet zodra mijn lichaam hierom vraagt, dit kan 3 keer per dag zijn, maar kan ook maar zo 8 keer per dag zijn. Is van zo veel verschillende factoren afhankelijk.
    Ik probeer wel te plannen van te voren, en te bepalen wat ik wil eten die dag, maar in hoeveel keer ik dat dan doe, tsja, dat is on the spot voor mij.

    Ik eet naar mijn idee ook genoeg fruit, maar om af te vallen, zal ik toch onder mijn kcal doel moeten blijven. Ik denk dat als ik in een bulk kom, ik eindelijk mijn 5-6 appels en 2-3 bananen per dag kan gaan eten :smile:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar of het beter is 100 kcal aan banaan of ander stuk fruit te eten, als 100 kcal van een koekje of een cake, dat ben ik niet helemaal met je eens.
    Ik ook niet. Voor afvallen maakt het niets uit waar je kcal vandaan komen, zolang jij maar in een tekort zit. Afvallen gaat om een negatieve energiebalans en dat is altijd leidend. Of iets gezond is, of beter voor je lichaam is een ander verhaal. Als je gewicht wil verliezen zul je hoe dan ook calorieën moeten tellen en dat geldt voor álles, dus ook voor fruit en groente.
    sommige kunnen met 5 stuks fruit nog afvallen, sommige niet meer (dan komt idd de in versus out om de hoek kijken). er wordt dan ook geadviseerd om minder fruit te gaan eten.
    Kijk en hierin wordt er, in mijn optie, een denkfout gemaakt... of in ieder geval wordt men op een verkeerd been gezet. Fruit en groente wordt nu in verband gebracht met afvallen en dat is incorrect.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    november 2015 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    sommige kunnen met 5 stuks fruit nog afvallen, sommige niet meer (dan komt idd de in versus out om de hoek kijken). er wordt dan ook geadviseerd om minder fruit te gaan eten.
    Kijk en hierin wordt er, in mijn optie, een denkfout gemaakt... of in ieder geval wordt men op een verkeerd been gezet. Fruit en groente wordt nu in verband gebracht met afvallen en dat is incorrect.

    Ik snap jou punt Hanna, maar ww gaat uit van een gezondere manier van afvallen, dus promoten ze heel erg het eten van fruit en groente.

    Ik ben met je eens, je kan ook afvallen door het eten van pizza
    Ik bedoel 2 Big Americans pizza zit ik nog onder mijn doel per dag.

    Als ik dan 's ochtends 2 slices neem, met de lunch de overige van eerste pizza en 's avonds een tweede pizza zou ik op den duur af vallen.

    Echter een ieder zal zich afvragen of dit een slimme manier is om af te vallen. Je krijgt een hoop voedingsstoffen niet binnen namelijk.

    Maar als experiment zou ik best nog wel eens mijn eigen pizza's willen maken (met Body&Fit deeg, wat weer meer eiwit bevat) en dit dan een maand lang te eten. Denk dat ik dan zelfs 3 pizza's zou kunnen maken.
    Als je de verhoudingen zo kan creëren dat je aan macro's nog (redelijk) goed zit, denk ik dat dit best vol te houden is voor een tijdje, hoewel het gaat vervelen denk ik.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik snap jou punt Hanne, maar ww gaat uit van een gezondere manier van afvallen, dus promoten ze heel erg het eten van fruit en groente.
    Aah, oké... :smile:
  • Tries80
    Tries80 Berichten: 15 Member
    Opties
    jullie moeten er vanuit gaat dat het ww-publiek niet het publiek is wat hier bij MFP schrijft. natuurlijk is een eiwitrijk zelfgefabriceerd tussendoortje beter dan gewoon 1 banaan.
    ik hemel ww ook helemaal niet op, want van een goede verdeling macro's hebben ze nog nooit gehoord (daar kwam ik zelf achter toen ik van ww naar MFP ging, geen wonder dat de stoelgang, ondanks de wel goede hoeveelheid vezels, zo moeizaam gaat. 2 koffielepeltjes olie vinden ze genoeg vet, bakje kwark en wat vlees ook genoeg voor de eiwitten).
    maar bij beginnende ww'ers is het vermoedelijk meer de keus tussen een fabriekskoek of een banaan. Het zijn vaak mensen die nog gezond moeten leren eten.
    en tuurlijk, afvallen kan ook met alleen pizza, maar dat lijkt mij toch niet de goede (gezonde) manier om af te vallen. Soms is de weg ernaartoe ook heel belangrijk, en niet alleen het eindresultaat.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ja ik snapte je punt eerlijk gezegd wel @Tries80

    Maar wat ik al zei, ik zou best voor maandje zelfgemaakte pizza dieet willen proberen hehe
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    en tuurlijk, afvallen kan ook met alleen pizza, maar dat lijkt mij toch niet de goede (gezonde) manier om af te vallen. Soms is de weg ernaartoe ook heel belangrijk, en niet alleen het eindresultaat.

    Dat je zo nu en dan pizza in je macro's plant, kan juist voor sommige heel stimulerend werken. Mensen denken vaak dat diëten afzien is, maar dat hoeft dus helemaal niet :wink:
  • Tries80
    Tries80 Berichten: 15 Member
    Opties
    klopt. daar heeft ww ook aan gedacht dmv de weekpunten. Je hebt een aantal punten die je in kunt zetten voor lekkers. het principe weight watchers is helemaal zo slecht niet. Met het puntenaantal dat je krijgt wordt ook rekening gehouden dat je wel groente en fruit eet (mag je 0 pp voor rekenen, maar kost natuurlijk wel kcal; je budget is op voorhand dus gewoon wat kleiner, zo kunnen ze 0 pp voeding stimuleren).
    dus af en toe iets lekkers mag best. Ook bij ww.

    voor mij werkt het het om de beste eigenschappen te combineren :)

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    IIFYM!

    Is iets wat echt perfect werkt voor mij. Hoewel ik nog wel stoei met mijn macro's
    Heb ook boven en ondergrens van mijn macro's ingesteld omdat elke dag spot on te eten dat red ik helaas (nog) niet.
    Wie weet ooit, maar ik kan nu gewoon eten wat ik wil, mits ik binnen die grenzen blijf

    Macro's nu zijn:
    Carbs: 150 - 180 gram
    Protein: 120 - 145 gram
    Fat: 60 - 75 gram (zit er vaker onder als overheen, maar denk dat dat met mijn lichaam niet zo erg is)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik denk ook dat WW een prima tool kan zijn om je inzicht te geven in je inname, echter vind ik het wel jammer dat men niet leert over de energiebalans die er ten grondslag ligt. Vooral omdat men daardoor verkeerde aannames gaat maken als het gaat om afvallen, zoals die gesteld werden "voeren jullie je fruit en groente in?". Of dat men stelt dat men niet afvalt omdat men 5 stuks fruit eet.
  • 1Galinka
    1Galinka Berichten: 12 Member
    Opties
    Hallo allen!

    Kan iemand mij op weg helpen? Ik begrijp niet helemaal de voedingswaarde van een appel. Bij de een staat het bijv. als 0 gr suiker, en elders als 10gr suiker per zelfde hoeveelheid.

    Kan iemand mij dit aub uitleggen? :)

    Groetjes!
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Sommige houden alleen het aantal kcal bij en voeren hun eten ook zo in. Beter is het om zelf al je eten in te vullen, dan weet je zeker dat alles is ingevuld.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    kijk anders eens op: voedingswaardetabel.nl
    En deze waarde dan zelf invullen in je eigen database
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2015 aangepast
    Opties
    Inderdaad wat Gustaaf zegt, voor groente en fruit e.d. pak je even de voedingswaarde tabel en geef je de waardes op voor 100gr in je eigen database.

    En appel bestaat sowieso uit veel (fruit)suiker, dus een 0 waarde klopt sowieso niet.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Een appel met 0 suikers...blegh, lijkt me ook niet erg lekker haha
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    ... bevat een rijpe appel meer suiker dan een niet rijpe? Of een zure appel minder suikers dan een zoete? ...
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oeh, dat weet ik niet. Ik weet wel dat dit het geval bij bananen is, maar of dit ook voor appels geldt? Ik denk wel dat de verschillende soorten appels andere voedingswaarden kunnen hebben.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik weet dat:

    - Een elstar appel minder suikers bevat als een kanzi appel, maar wel dezelfde kcal in totaal;
    - Dat appels per 200 gram zelfs 1 gram eiwit bevat, behalve een elstar appel;
    - Dat een niet rijpe appel, eigenlijk altijd al lager in gewicht is, als een rijpe appel van dezelfde soort, dus suikers is moeilijk te vergelijken;
    - Per appel verschillen de suikers enigszins, maar deze waardes zijn zo laag, dat je dit nagenoeg kunt verwaarlozen. Ik denk dat je bijna 2 kg appels van de ene soort moet eten om misschien in suikers 5-10 gram meer binnen te krijgen, als bij een andere soort.