Moeite om de juiste verhoudingen voedingsstoffen te reguleren — Dutch (Netherlands)

Moeite om de juiste verhoudingen voedingsstoffen te reguleren

Opties
Goedemorgen,

Ik ben nieuw met MFP en sinds maandag begonnen.

Waar ik erg moeite mee heb is om de juiste verhoudingen grondstoffen, vetten, eiwitten en koolhydraten binnen te krijgen. Ik weeg ongeveer 94 kg bij een lengte van 1.78. Gezien mijn bouw wil ik niet minder dan 85 gaan wegen.

Heeft iemand tips en trucs?

PS: ik squash elke week 45 minuten en loop 2 x hard in de week.

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Als je doel op dit moment afvallen is, dan zou ik me niet te druk maken over je macro's.
    Energietekort = afvallen

    Tenzij je een specifieke reden hebt waarom je je macro's wil eten.

    Hoe heb je deze nu ingesteld als ik zo vrij mag zijn om te vragen?

    Daarnaast ben je pas maandag begonnen, dus om nu al te zeggen dat je er moeite mee hebt is misschien vroeg, je krijgt er straks ook vanzelf meer handigheid in.

  • 19Remco80
    19Remco80 Berichten: 29 Member
    Opties
    Ik heb geen specifieke redenen voor macro's, maar ik had gelezen dat bij bepaalde combinaties het afvallen wordt bevorderd. Ik heb ze nog niet specifiek ingesteld...
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Wat ik heb gedaan is eerst gekeken waar het probleem zit. Dus gewoon eten en drinken wat ik normaal doe en deze invoeren. Dan ga je al snel zien welke de boosdoeners zijn.Dan deze boosdoeners vervangen door producten die minder suikers en verzadigde vetten bevatten en iets meer eitwit waardoor je een energie tekort opbouwt met producten waarmee je het voldhoudt en geen honger hoeft te lijden.
  • 19Remco80
    19Remco80 Berichten: 29 Member
    januari 2016 aangepast
    Opties
    Bedoel je dan te kijken naar wat je te kort komt en wat je te veel binnen krijgt?

    De verdeling is nu:


    Koolhydraten 224 g

    50 %


    Vet 60 g

    30 %


    Eiwit 90 g

    20 %
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Als dat jouw doelen zijn en je komt er regelmatig overheen (ikzelf tel het eiwit als minimum) kun je aan de gegevens die je invoert snel zien welke producten je snel over deze dagelijkse doelen heen brengen.

    Als je bijvoorbeeld elke dag over je max aan suiker komt en je ziet welke producten dara het meeste aan bij brengen dan kun je beginnen met die te vervangen door iets anders. Ikzelf at vroeger veel vruchten biogarde (250gr per dag). Deze heb ik toen vervangen door havermout van Campina, Magere kwark en halfvolle biogarde van Konings. In deze zat maar een kwart van de suikers, veelvoudige aan eiwitten en ik kon net zoveel eten of zelfs meer met toch minder kcal.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb geen specifieke redenen voor macro's, maar ik had gelezen dat bij bepaalde combinaties het afvallen wordt bevorderd.
    Die stelling is niet juist. Je valt niet (meer) af door bepaalde combinaties of juist het verminderen van een macro. Zoals Gustaaf al aangaf val je af door een tekort en hebben macro's hier niets mee van doen. Persoonlijke voorkeur is hierin wel een punt, áls je het al over macro's hebt. De een doet het beter op complexe KH, terwijl de ander langer verzadigd blijft met eiwitten. Persoonlijk raak ik niet meer verzadigd van eiwitten en heb ik dit meer met complexe KH. Ik zit enkele uren goed gevuld door een groot bord havermout & eitjes die ik erin doe (daarna nog in de magnetron om de eitjes te garen). Dan krijgt het behoorlijk volume en dikke consistentie. Maar goed, dat ben ik...

    Je huidige verdeling is overigens zo gek nog niet hoor. Meer dan 2gr eiwit per kilo lichaamsgewicht heeft voor spierafbraak of spieropbouw wetenschappelijk geen zin. Maar als jij je prettig zou voelen bij meer dan prima, maar 'nut' heeft het niet zeg maar.
  • 19Remco80
    19Remco80 Berichten: 29 Member
    Opties
    Ik had gelezen dat dit nuttig kon zijn vandaar. Het liefst wil ik me daar ook niet mee bezig houden. Ik ga gewoon beginnen om 2 weken een dagboek bij te houden en dan eens bekijken welke aanpassingen voor mij zouden moeten werken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Lijkt mij een goed plan, de tweaks en aanpassing komen later wel. Belangrijk is eerst, als dat nog niet helder of duidelijk is, inzicht te krijgen in je voeding, wat je eet en hoeveel je eet. Daarna heb je startpunt eigenlijk en kun je aanpassing gaan doorvoeren.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    2 weken dagboek bijhouden (en dan echt nauwkeurig, dus alles afwegen) dan kun je zien of je afvalt of niet.
    Val je niet af, dan zit je te hoog met je kcal

    Daarna kun je inderdaad gaan stoeien met je macro's

    Sommige mensen zeggen, je valt niet af als je hoog zit met je koolhydraten, maar ik ben bewijs dat dat geen bal uitmaakt.
    in 2 weken tijd 3,1 kg kwijt, en ik zit met mijn koolhydraten rond de 200 gram per dag.
    Maar ik zit gewoon in een tekort, en daardoor val ik af

    Ook de andere macro's maakt voor afvallen niet uit, ik merk echter wel dat mijn lichaam op bepaalde momenten meer behoefte heeft aan bijvoorbeeld vetten/eiwitten als een ander moment.

    Ook heb ik graag eiwitten en koolhydraten in ontbijt, omdat ik dan gewoon beter functioneer.
    Maar dat zijn puur persoonlijke voorkeuren.

    Luister goed naar je lichaam en je zult snel ontdekken welke verhoudingen voor jou werken
  • hund01
    hund01 Berichten: 5 Member
    Opties
    Je kunt ook op de site van Ketobuddy eens uitreken wat je voedingswaarden moeten zijn. Dan heb je een leidraad en deze kun je invoeren als doelen bij mfp
  • 19Remco80
    19Remco80 Berichten: 29 Member
    Opties
    bedankt voor je reactie. Ik heb e.e.a. ingevuld op calorieteller.nl en als ik af 10 kg in 20 weken zou af willen vallen, zou ik rond de 2320 Kcal. per dag moeten eten.

    275 Kcal. uit eiwit 68,8 gr
    696 Kcal. uit vet; en 77,3 gr
    1348 Kcal. uit koolhydraten 337,2 gr

    Dat zal nog wel even puzzelen worden!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Remco, je houdt nog steeds vast aan dat je binnen een bepaald tijdsbestek x kilo wilt afvallen? Laat dat even los. Een doel is goed, begrijp me niet verkeerd, maar je hebt niet altijd in de hand hoeveel je afvalt omdat dit vaak samenhangt met verschillende factoren. Laat ook je macro's even los, als je daar nog weinig kaas van hebt gegeten, geeft dat alleen maar verwarring en onduidelijkheid. De macro's die je momenteel aanhoudt zijn prima; het gaat meer om een tekort te creeeren. Ga om te beginnen -300 op je TDEE zitten en houd dit even een maandje vol. Kijk wat je ervaringen zijn, val je af? Houd dit dan vol totdat je 2-3 weken stilstaat. Pas daarna iets aan. Dit kan a) hetzelfde blijven eten, maar meer bewegen waardoor je verbruik omhoog gaat of b) Ga 100-200 kcal naar beneden en houd je bewegingspatroon zoals het was.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Je kan je koolhydraten verlagen en vervangen door eiwitten als je moeite hebt deze hoeveelheid aan koolhydraten te eten, maar nogmaals het gaat om een calorietekort, en de macro's maken dan niet zo veel uit
  • 19Remco80
    19Remco80 Berichten: 29 Member
    Opties
    Duidelijk. Ik probeer voor een paar weken rond de 2300 Kcal. binnen te krijgen, zonder op de macro's te letten. Kijken wat me dit oplevert. Bedankt voor jullie meedenken.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Goede adviezen hierzo, leuk om te zien! Benieuwd wat het oplevert!
  • Justjazz1973
    Justjazz1973 Berichten: 4 Member
    Opties
    Probeer je khd te verlagen ik kom van 134 kilo af ;-)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    "grip op koolhydraten"... Weer zo'n leuk onwaar concept... allemachtig. Het blijft dweilen met de kraan open... :neutral:

    Begrijp me niet verkeerd Justjazz, chapeau voor je gewichtsverlies, maar je bent je gewicht niet verloren door je 'grip op koolhydraten', maar doordat je continue in een energietekort hebt gezeten. Daarnaast zul je je sowieso energieker gaan voelen als je plots al die zoete spullen laat staan; koekjes, snoepjes, frisdrank etc.
  • Justjazz1973
    Justjazz1973 Berichten: 4 Member
    Opties
    Nou begrijp mij niet verkeerd dat ik met behulp van een dietiste mijn gewicht kwijt ben geraakt. Dit niet door te crashen maar dagelijks 1600 kcal te eten en sinds dit jaar pas begonnen ben om mijn koolhydraten wat aan te gaan passen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dit niet door te crashen maar dagelijks 1600 kcal te eten en sinds dit jaar pas begonnen ben om mijn koolhydraten wat aan te gaan passen.
    Ik heb het niet over crashen. Ik heb het over onjuistheden en dat men het altijd weer over koolhydraten heeft. Je wordt niet dik van koolhydraten; je wordt dik van teveel eten. Al zou je 100% koolhydraten eten en in een tekort zitten, dan val je alsnog af. Dus om verder af te vallen HOEF je je koolhydraten niet omlaag te doen, maar kan dit net zo goed komen uit je vetten of eiwitten. Het gaat uiteindelijk namelijk om de energiebalans.

    Als laatste nog een vraag; heb je bepaalde redenen dat je je koolhydraten wil aanpassen? Is dit medisch, of iets anders?
  • Justjazz1973
    Justjazz1973 Berichten: 4 Member
    Opties
    De reden dat ik mijn koolhydraten verminder is omdat ik toch echt erg gevoelig ben voor brood, pasta en dergelijke en ik daar ook snel door aankom al at ik smorgens 2 sneden en smiddags 2. Opgezwollen buik en darm problemen. Sinds ik dus mn koolhydraten heb aangepast ben ik die klachten allemaal kwijt. Nu haal ik veel uit groenten en eet meer eiwitten en uiteraard vetten voor mn verbranding. Ik ben niet bezig met dat atkins gedoe enz en ook niet zo laag in mn koolhydraten dat ongezond is. Ik krijg dagelijks zo,n 70 khd binnen bij een calorie inname van 1550 tot soms 1850 per dag. Honger gevoel ken ik niet vanwege de verlaagde inname van koolhydraten. Ook laat ik regelmatig mn bloed controleren op vitamines minerale etc en mijn waardes zijn altijd uitmuntend zoals de arts zn eigen woorden zijn.
  • Justjazz1973
    Justjazz1973 Berichten: 4 Member
    Opties
    Grappig trouwens dat ik dit ineens gevonden heb de community. Ik zit altijd op de app en keek nu eens via internet en zag ineens een heel ander scherm haha. Wel fijn ook dat mensen zo steun aan elkaar hebben