Gedaan met de onzin — Dutch (Netherlands)

Gedaan met de onzin

Opties
janivl
janivl Berichten: 2 Member
Hi,

Doorheen mijn jeugd tot mijn 18e ben ik altijd erg sportief geweest: voetbal, karate, zwemmen. Noem het maar op, alles competitief.
Snoepen zat er altijd tussen, veel teveel.

Toen ik gestopt ben met sporten, zo goed als van mij 18-26, vlogen de kilo's eraan. Ik stak mijn kop in het zand, heb mij in die tijd nooit gewogen. Confrontatie vermijden zeker?

Het voorbije jaar ben ik terug aan het sporten gegaan. Ondertussen loop ik comfortabel zo'n 6km in 40 minuten, niet bijster indrukwekkend maar wetende dat ik nog geen 8 maanden geleden amper 2 min aan 1 stuk kon lopen, en zwem ik opnieuw een uur aan een goed tempo zonder lange rustpauzes.
Een abonnement in de gym erbovenop waar ik altijd keihard ga.

In dat jaar heb ik ook zo-zo geprobeerd op mijn voeding te letten, met als resultaat dat ik dat eigenlijk echt niet deed. Hier en daar een bewust gezonde keuze, aangevuld met 5 (on)bewust ongezonde keuzes. Netto resultaat? Achteruitgang.

Tot ik 3 dagen geleden het allemaal kotsbeu was en een weegschaal gekocht heb. Het meest confronterende moment was die 140kg zien voor mijn 1m91. Waanzinnig. Dat cijfer had ik echt niet verwacht.

Tijd om controle te nemen op mijn 27e. Ik ontdekte MFP, begon mezelf BMR, TDEE, macro's e.d. aan te leren.
Aangezien ik mijn vet% redelijk accuraat ken heb ik ook een relatief accurate inschatting van mijn BMR/TDEE. 2400 kcal per dag is mijn doel voor de eerstvolgende weken, 5x sport per week (2 cardio, 3 gym).
Het aanleggen van mijn eigen MFP database en het, tot op de gram, bijhouden van alles wat ik in mijn lichaam prop werkt ontzettend motiverend.

Dit is de eerste keer dat ik mijn verhaal zo doe, zelfs niet bijster anoniem. Ik heb te lang weggelopen van de realiteit.

Het gaat erg zwaar worden, maar deze keer hou ik vol. Het is gedaan met de onzin.

J.

Reacties

  • 19Remco80
    19Remco80 Berichten: 29 Member
    Opties
    Hey J.. Goed van je om het roer om te gooien! Een goed begin is het halve werk. Good luck!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Welkom J, en inspirerend verhaal (erg herkenbaar) Qua lengte zit je in mijn range (ben 193 cm) en qua gewicht ook op wat ik ooit zat (inmiddels alweer aantal jaar geleden) je mag me eventueel toevoegen aan je vriendenlijst, zo kunnen we elkaar motiveren en ervaringen uitwisselen.
  • w1mk
    w1mk Berichten: 2 Member
    Opties
    Zelf ben ik 193 cm en op mijn zwaarst 115 ,8 kg na 2 maanden rond de 1750 calorieen te zitten en sóchtends een half uur HIIT training te doen ben ik al afgevallen tot 103,4 kg het is je gedachte omzetten en dan kan je het van zelf je mag mij ook wel toevoegen