noten bij afvallen — Dutch (Netherlands)

noten bij afvallen

Opties
Inia72
Inia72 Berichten: 13 Member
Hallo, ik vraag me af of er mensen zijn die noten eten tijdens het afvallen? Hoeveel eet je? Eet je dan alleen pistachenootjes of ook andere noten? Groetjes, Inia
«1

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Iedereen kan noten eten in een tekort, zo lang je maar in dat tekort blijft. Het is denk ik persoonlijke voorkeur. Noten bevatten relatief veel kcal en zou bijvoorbeeld niet mijn eerste keuze zijn. Ze zijn echter wel erg gezond, omdat ze goede vetten bevatten.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    In mijn ontbijt zitten pecannoten, maar wat hanne zegt, je kan ze gewoon eten als je in tekort blijft zitten. Nadeel idd relatief veel kcal, maar ik vind het lekker om 20-25 gram noten te eten op een dag. En soms meer als ik veel kcal verbrand heb met sporten.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hoi Inia,
    Zoals de rest ook zegt, je kunt prima noten eten. Zoals je in je tekort zit. Kies zelf de lekkerste noten uit en eet er niet teveel van.
  • rachelps22
    rachelps22 Berichten: 40 Member
    Opties
    Bij mij zit het in de quakermuesly..wanneer ik kcal overheb kan ik ze eten. Of zonnebloempitjes..im kan beter geen noten halen..Eet ik gauw teveel van.
  • desirevdbeld
    desirevdbeld Berichten: 17 Member
    Opties
    Wat wel tricky is met noten, is dat ze vaak zeggen: "een handje". Maar weeg noten maar eens als je een handje hebt gepakt waarvan jij denkt dat de hoeveelheid goed is. Het is vaak "teveel". Sommige noten zijn relatief zwaar waardoor je misschien onbewust meer calorieën binnenkrijgt dan je denkt... Als je ze gewoon afweegt en - zoals hierboven al vaak gezegd - binnen je tekort blijft, is het goed.
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Walnoten hazelnoten amandelen paranoten... als ze maar ongezouten en ongebrand zijn.
    Ik eet max. 30 gram per dag, bijv. met havermout en fruit 's morgens, of met wat snacktomaten of yoghurt 's middags, of gewoon als snack 's avonds. En ik zit er dan ook echt wel vol van. Omdat ze langzaam verteren heb ik er ook wel een dagdeel plezier van. :wink:

    Maar 't ligt natuurlijk aan je eigen eetpatroon en gewoontes hoe jouw lichaam erop reageert en hoeveel je ervan kan pakken.
  • Djinxie001
    Djinxie001 Berichten: 2 Member
    Opties
    Ik neem 3-4x per week 30gram gemengde ongebrande noten tijdens lunch of ontbijt. De ene keer hak ik ze door m'n kwark, de andere keer door de sla en soms gewoon naast m'n boterham.
  • rachelps22
    rachelps22 Berichten: 40 Member
    Opties
    Omdat noten zo gezond zijn eet ik ze als 'superfood' paar per dag.
    Er zitten veel kcal in. Omdat ze zo lekker zijn eet je al gauw te veel .
  • sylvialevi
    sylvialevi Berichten: 20 Member
    Opties
    hier fan van pijnboompitten, ik meng zo een 10 gram door mijn potje yoghurt, of strooi wat over mijn slaatje.
  • Inia72
    Inia72 Berichten: 13 Member
    Opties
    Bedankt voor jullie reacties. Ik moet er gewoon mee uit blijven kijken dus. :)
  • 73jessica
    73jessica Berichten: 11 Member
    Opties
    Ik ben vandaag de mist in gegaan met amandelen. Dat komt hard aan.
    60 gram is zowat evenveel als een maaltijd!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarom is het handiger als je van tevoren weet hoeveel je achterover slaat, zodat je hier rekening mee kunt houden de rest van de dag :wink: Of je plant ze van tevoren in.
  • Ingrid27772
    Ingrid27772 Berichten: 59 Member
    Opties
    Hier staan ook noten op het menu, ik heb uitgezocht op Google welke noten goed voor je zijn en koop zakjes walnoot pecan amandelen cashew ongezouten bij bv de Lidl die in een grote bak samen met bananenchips (als zoete tegenhanger) allen wel liefst ongezouten en ongebrand.
    als ik eens savonds zin in wat heb doe ik een graai uit de bak... maar pas op! Ook hier maat in houden, er zitten veel calorieen in noten
  • atlasleeuw11
    atlasleeuw11 Berichten: 2 Member
    Opties
    Banaan eten heeft mij voorkeur ipv bananenchips wat gefrituurd is. Met zout.
  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    Opties
    Ik eet 2x pure bruine amandelen a 10gr per dag om aan vetten te komen. Relatief laag in kcal. En als ik tekort kom pak ik er gewoon lekker meer haha.wel zorgen dat het vliesje eromheen zit
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Ik mag 25 gram noten per dag van mijn diëtiste. Alles behalve pinda's, want dat zijn geen noten maar peulvruchten. Ook mag ik gewoon gebrand en gezouten kiezen gelukkig.
  • Ingrid27772
    Ingrid27772 Berichten: 59 Member
    Opties
    > @Sandraatje123 zei:
    > Ik mag 25 gram noten per dag van mijn diëtiste. Alles behalve pinda's, want dat zijn geen noten maar peulvruchten. Ook mag ik gewoon gebrand en gezouten kiezen gelukkig.

    Ik begrijp dat het belangrijk is dat je noten neemt en je dan eventueel ook met zout mag kiesen, maar ik zou toch proberen geen zout te nemen ...
    er zit altijd zoveel zout op noten ! En daardoor heb je meer kans op vasthouden van vocht...
    Ik heb zelf een bak waarin ik noten heb gemengd... cashewnoten (ongebrand) amandelen (gebrand) pecannoten (onge brand) en een zakje banaanchips (een zoete tegenhanger ) ... ik mis het niet dat er geen zout in zit..
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Ik ben vaak duizelig en heb een lage bloeddruk, dus voor mij is het daardoor denk anders, ik weet het ook niet. Maar ik heb het zonder geprobeerd en vind het echt minder lekker. Kan ik dan wel zo doorgaan denk je?
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Bij de Lidl koop ik altijd een pakje, best lekkere mixjes daar.
  • Ingrid27772
    Ingrid27772 Berichten: 59 Member
    Opties
    > @Sandraatje123 zei:
    > Ik ben vaak duizelig en heb een lage bloeddruk, dus voor mij is het daardoor denk anders, ik weet het ook niet. Maar ik heb het zonder geprobeerd en vind het echt minder lekker. Kan ik dan wel zo doorgaan denk je?

    Durf ik niet te zeggen Sandra, als ik Google op lage bloeddruk zie ik zo 123 niet staan dat ze meer zout aanbevelen, wel lees ik wortelsap, bietensap ....
  • Ingrid27772
    Ingrid27772 Berichten: 59 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Bij de Lidl koop ik altijd een pakje, best lekkere mixjes daar.

    Die haalde ik eerst ook, maar zitten geloof ik toch ook meer gebrande noten in en voor neem je het ook voor je gezondheid dan is ongebrand en ongezouten beter...
    Daarom ben ik begonnen uit te zoeken welke ik precies moest nemen, en stel daar zelf een mix van samen, ook veel van de Lidl idd
  • wimdroid
    wimdroid Berichten: 61 Member
    juli 2017 aangepast
    Opties
    > @Sandraatje123 zei:
    > Ik ben vaak duizelig en heb een lage bloeddruk, dus voor mij is het daardoor denk anders, ik weet het ook niet. Maar ik heb het zonder geprobeerd en vind het echt minder lekker. Kan ik dan wel zo doorgaan denk je?

    Ik zou zeker niet zomaar meer zout gaan eten, allereerst je natriumintake even nauwkeurig gaan bijhouden, als je erg onder dagelijkse maximumwaardes zit kan je evt iets meer zout gaan eten, maar het kan ook zeker aan andere dingen liggen. Je eet bij een normaal gebalanceerd dieet niet echt te weinig zout,maar dat is zo zonder details moeilijk te zeggen. Dus ik zou zeggen: meten (is weten) en daarmee naar een huisarts gaan of een voedingsdeskundige.

    Teveel zout kan op termijn behoorlijk nefast zijn voor o.a. bloedvaten en nieren.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    > @Ingrid27772 zei:
    > > @Sandraatje123 zei:
    > > Ik ben vaak duizelig en heb een lage bloeddruk, dus voor mij is het daardoor denk anders, ik weet het ook niet. Maar ik heb het zonder geprobeerd en vind het echt minder lekker. Kan ik dan wel zo doorgaan denk je?
    >
    > Durf ik niet te zeggen Sandra, als ik Google op lage bloeddruk zie ik zo 123 niet staan dat ze meer zout aanbevelen, wel lees ik wortelsap, bietensap ....
    >
    Bietensap ga ik dan vaker nemen, dat past ook binnen mijn eetplan. Goede tip
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    > @wimdroid zei:
    > > @Sandraatje123 zei:
    > > Ik ben vaak duizelig en heb een lage bloeddruk, dus voor mij is het daardoor denk anders, ik weet het ook niet. Maar ik heb het zonder geprobeerd en vind het echt minder lekker. Kan ik dan wel zo doorgaan denk je?
    >
    > Ik zou zeker niet zomaar meer zout gaan eten, allereerst je natriumintake even nauwkeurig gaan bijhouden, als je erg onder dagelijkse maximumwaardes zit kan je evt iets meer zout gaan eten, maar het kan ook zeker aan andere dingen liggen. Je eet bij een normaal gebalanceerd dieet niet echt te weinig zout,maar dat is zo zonder details moeilijk te zeggen. Dus ik zou zeggen: meten (is weten) en daarmee naar een huisarts gaan of een voedingsdeskundige.
    >
    > Teveel zout kan op termijn behoorlijk nefast zijn voor o.a. bloedvaten en nieren.

    Maar ik kom in totaal dus juist aan bijzonder weinig zout, 94 mg in plaats van de 2.200 die ik zou mogen. Dit is ook op advies van mijn diëtiste.
  • wimdroid
    wimdroid Berichten: 61 Member
    Opties
    Sandraatje123 schreef: »
    Maar ik kom in totaal dus juist aan bijzonder weinig zout,94 mg in plaats van de 2.200 die ik zou mogen
    verwar zout (NaCl), aub niet met Natrium (Na), die 2200 lijkt mij een Natriumdoel te zijn, het zoutequivalent hiervan is 5240mg, maar no worries als je zo weinig hebt is het geen gevaarlijke verwarring :smile:

    94 is wel extreem laag, moeilijk in te schatten of dit door je voeding komt, of door het gebruik van onvolledige entries in de db.
    Sandraatje123 schreef: »
    Dit is ook op advies van mijn diëtiste.

    Ik hoop dat we die mogen catalogeren on voedingsdeskundigen...haha

    verder: je kan eenvoudig zout toevoegen door bijvoorbeeld
    - charcuterie (doorgaans best wel wat natrium), zeker voorverpakte.
    - hou je bijvoorbeeld van cottage cheese? Danone:=292mg Na/100gr/ of kaas algemeen? Gouda:= tot wel 600mg Na/100gr
    - Ik weet niet waarome je geen pindas eet (peulvruchten) is dat vanuit allergie, anders pindakaas, er bestaan ook andere noten"spreads"

    je kan ook bijzouten natuurlijk 1g zout=400mg Na, beter nog Jodiumzout 1gr= 393mg Na ,Jodium is immers van nature weinig aanwezig in de voeding .

    ga zeker ook met stapjes omhoog