Ruim 50kg afgevallen in 6 maanden - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

Ruim 50kg afgevallen in 6 maanden

Opties
2

Reacties

  • Kamille68
    Kamille68 Berichten: 84 Member
    Opties
    Oke ik wist dat jojoën niet goed was en een crash dieet ook niet maar ik schrik wel dat je je longen en hart klep kan beschadigen.
    Kan dat nog wel goed komen als je daarna gezond gaat eten?
  • mrxian
    mrxian Berichten: 30 Member
    Opties
    Ik denk dat de schade eerder veroorzaakt was door het overgewicht, of doordat je heel ongezond bent gaan eten om af te vallen. ( Of door een niet-gerelateerde reden die toevallig ook toen op stak.)

    Ik ben zelf iets van dertig kilo in zes maanden afgevallen, en werd steeds maar gezonder.

    Voor zover ik weet is het limieten van calorieën, mits je het gezond doet, geen probleem. Er zijn zelfs mensen gezond calorie-vrij gaan eten om af te vallen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @mrxian
    Nee, de enige klachten die ik voor die tijd had, was overgewicht, en hoe ik dit weet, omdat ik vanaf mijn 16e elk jaar een sportkeuring moest ondergaan (in olympisch sportcentrum Papendal).

    Daarmee meten ze dus ook je longfuncties en hart.
    En degene die me ging meten, zei ook direct, wauw je ziet er veel beter uit dan vorig jaar.

    En na de resultaten hebben we even een heel goed gesprek gehad, dat de manier waarop ik was afgevallen zeer onverantwoord is. Toen is bij mij de knop omgegaan en ben ik me gaan verdiepen.

    Jij zegt dat je steeds gezonder werd, hoe weet je dit? Heb je alles laten meten voor en na die tijd?
    Je ziet er misschien gezonder uit, maar dat zegt niks over de binnenkant.

    "Voor zover ik weet is het limieten van calorieën, mits je het gezond doet, geen probleem. Er zijn zelfs mensen gezond calorie-vrij gaan eten om af te vallen."

    Euhm... calorie vrij eten? Eet je dan lucht? Aangezien in alle voeding calorieën zit...

    Het limiteren van calorieën zelf is niets mis mee, een calorietekort zorgt immers dat je afvalt, alleen als je dusdanig ver onder je BMR eet voor een lange tijd is dit net zo ongezond als overgewicht hebben, dat zie ik aan mijn schoonzus die dus anorexia heeft.

    Doe wat werkt voor jou, ik wil alleen mensen waarschuwen niet onder hun BMR te eten, omdat ik uit eigen ervaring weet welke gevolgen het kan hebben. (en ik zeg met name kan, omdat het natuurlijk niet bij iedereen geld, zelfde als dat niet elke roker longkanker krijgt)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    september 2017 aangepast
    Opties
    Kamille68 schreef: »
    Oke ik wist dat jojoën niet goed was en een crash dieet ook niet maar ik schrik wel dat je je longen en hart klep kan beschadigen.
    Kan dat nog wel goed komen als je daarna gezond gaat eten?

    Ik heb vorig jaar mijn laatste test gehad, en mijn longcapaciteit zit inmiddels op 112% (dus erg goed) en mijn hartklep heeft zich nagenoeg hersteld.

    Er werd wel gezegd destijds, dat als ik een 3-4 maanden zo was doorgegaan dat ik waarschijnlijk een hartaanval had gekregen, of zelfs een herseninfarct. En blijvende schade gehad zou hebben.
  • Kamille68
    Kamille68 Berichten: 84 Member
    Opties
    Jemig. Wat zal je toen geschrokken zijn. Ik heb nu behoorlijk overgewicht en moet minstens 15 kilo afvallen. Het liefst meer maar ja. .rustig aan.

    Ik heb een"WAKE UP"CALL gehad toen ik heel snel moe werd en een paar keer mij heel beroerd ging voelen toen ik eigenlijk heel weinig inspanning deed. Er is toen een hartfilmpje gemaakt. Ze zagen niets maar omdat ik zie hoeveel klachten mijn vader heeft wat veroorzaakt word door zijn overgewicht ben ik me kapot geschrokken. Ik wil niet zo eindigen als mijn vader. Mijn dochter zit in de verpleegkunde en is ook vaak ongerust over mij.
    Dus ik moet er gewoon wat aan doen.
    Ik heb nu ook nog andere klachten die denk ik ook komen door mijn gewicht maar als het bij jou ook verbeterd is Door je nieuwe leefstijl hoop ik dat het bij mij ook veranderd.
  • mrxian
    mrxian Berichten: 30 Member
    september 2017 aangepast
    Opties
    Calorie vrij eten doe je door niet te eten. Je haalt je calorieën uit je opgeslagen vet en zorgt dat je genoeg drinkt en je micro voedingswaarden haalt. Dit moet je niet op jezelf doen, maar samen met professionals.

    Ik weet dat ik gezonder werd omdat ik op ongeveer alle vlakken beter ging presteren. Het enige wat niet beter werd was mijn haargroei.

    Wat was er nou precies mis met je longen en hart?

    En je zegt zelf ook dat je volledig hersteld bent. Dus op de lange duur heeft het geen negatieve effecten. Het afvallen wel positieve.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Calorie vrij eten doe je door niet te eten. Je haalt je calorieën uit je opgeslagen vet en zorgt dat je genoeg drinkt en je micro voedingswaarden haalt. Dit moet je niet op jezelf doen, maar samen met professionals
    Waarom zou je dit willen doen? Calorie vrij eten = jezelf uithongeren, want je eet simpelweg niet. Je 'haalt' geen calorieën uit opgeslagen vet. Call me crazy, maar wáárom zou je dit überhaupt willen doen? Tevens kan ik de mensen die dit ondersteunen of begeleiden geen professionals noemen.
  • mrxian
    mrxian Berichten: 30 Member
    Opties
    Om af te vallen.
    Elke gram opgeslagen vet is iets van zeven kilocalorieën waard.
    En nee, voor de meeste mensen is dat geen goed idee, maar als niks anders werkt...
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    september 2017 aangepast
    Opties
    Ik denk dat er nog wel een gulden middenweg is tussen niet eten en wel eten; in een tekort eten. Als je wilt afvallen is het ineens niet eten in mijn ogen een hele domme zet. Je weerhoudt je lichaam van voeding, de basisvoeding en dat lijkt me allerminst gezond. Ik vraag me af wie dit aanbeveelt of predikt om te doen.
    En nee, voor de meeste mensen is dat geen goed idee, maar als niks anders werkt...
    Niks werkt? Als men niet afvalt dan eet men simpelweg nog teveel voor zijn of haar levensstijl, dan hoeft men niet ineens helemaal niets te eten. Reinste onzin.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    september 2017 aangepast
    Opties
    mrxian schreef: »
    Calorie vrij eten doe je door niet te eten. Je haalt je calorieën uit je opgeslagen vet en zorgt dat je genoeg drinkt en je micro voedingswaarden haalt. Dit moet je niet op jezelf doen, maar samen met professionals.

    Ik weet dat ik gezonder werd omdat ik op ongeveer alle vlakken beter ging presteren. Het enige wat niet beter werd was mijn haargroei.

    Wat was er nou precies mis met je longen en hart?

    En je zegt zelf ook dat je volledig hersteld bent. Dus op de lange duur heeft het geen negatieve effecten. Het afvallen wel positieve.

    Je lees blijkbaar niet mijn volledige post...
    Ze zeiden, dat als ik op dezelfde tour verder was gegaan, ik grote kans had gehad op herseninfarct of hartinfarct, die keuring tussendoor is mijn redding geweest.

    Lange periode veel te laag eten is gewoon zelfdoding!

    Doordat ik me daarna heb verdiept in voeding en het menselijk lichaam, ben ik op een verantwoordelijke manier gaan eten.
    Ik ben toen langzaam aan mijn calorie inname naar 2300 gaan brengen.
    Dit eerst 3 maanden volgehouden, gezien dat ik nauwelijks afviel en qua overige metingen relatief gelijk bleef.

    Toen ben ik daar 200 kcal per dag vanaf gaan halen, en zo heb ik de overige 25 kg in 3-4 jaar tijd eraf gekregen. Waarbij ik tussendoor ook een recomp heb gedaan en mijn vetpercentage met 8% heb kunnen verlagen in 6 maanden tijd naar 22%
  • mrxian
    mrxian Berichten: 30 Member
    Opties
    Ik snap nog steeds niet hoe een gebrek aan calorieën en hersen of hart infarct kan veroorzaken. Of de longfunctie vernielen.

    Ik weet wel dat er zat mensen zijn die probleemloos laag in de calorieën gaan zitten. De meeste problemen waarover ik heb gelezen hierin zijn psychologisch, niet fysiologisch.
  • Kamille68
    Kamille68 Berichten: 84 Member
    Opties
    > @Gustaaf85 zei:
    > mrxian schreef: »
    >
    > Calorie vrij eten doe je door niet te eten. Je haalt je calorieën uit je opgeslagen vet en zorgt dat je genoeg drinkt en je micro voedingswaarden haalt. Dit moet je niet op jezelf doen, maar samen met professionals.
    >
    > Ik weet dat ik gezonder werd omdat ik op ongeveer alle vlakken beter ging presteren. Het enige wat niet beter werd was mijn haargroei.
    >
    > Wat was er nou precies mis met je longen en hart?
    >
    > En je zegt zelf ook dat je volledig hersteld bent. Dus op de lange duur heeft het geen negatieve effecten. Het afvallen wel positieve.
    >
    >
    >
    >
    > Je lees blijkbaar niet mijn volledige post...
    > Ze zeiden, dat als ik op dezelfde tour verder was gegaan, ik grote kans had gehad op herseninfarct of hartinfarct, die keuring tussendoor is mijn redding geweest.
    >
    > Lange periode veel te laag eten is gewoon zelfdoding!
    >
    > Doordat ik me daarna heb verdiept in voeding en het menselijk lichaam, ben ik op een verantwoordelijke manier gaan eten.
    > Ik ben toen langzaam aan mijn calorie inname naar 2300 gaan brengen.
    > Dit eerst 3 maanden volgehouden, gezien dat ik nauwelijks afviel en qua overige metingen relatief gelijk bleef.
    >
    > Toen ben ik daar 200 kcal per dag vanaf gaan halen, en zo heb ik de overige 25 kg in 3-4 jaar tijd eraf gekregen. Waarbij ik tussendoor ook een recomp heb gedaan en mijn vetpercentage met 8% heb kunnen verlagen in 6 maanden tijd naar 22%

    Ik vind het in ieder geval echt heel knap van je dat je het zo gedaan hebt en dat je het vol hebt kunnen houden terwijl je 3 maanden ook gelijk bleef.
    Wat goed.
    Maar nog een vraag. Wat is een recomp?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    september 2017 aangepast
    Opties
    ik snap nog steeds niet hoe een gebrek aan calorieën en hersen of hart infarct kan veroorzaken. Of de longfunctie vernielen
    Dan heb je nog veel te leren over voeding en dan vooral de basis ervan. Je lichaam heeft een minimaal aantal calorieën nodig om überhaupt te kunnen functioneren. Neem je dat weg, of grotendeels weg dan ontneem je je lijf essentiële voeding. Dat kan dus wel degelijk zorgen voor slecht functionerende organen en zelfs leiden tot (blijvende) schade.
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Calorie vrij eten doe je door niet te eten. Je haalt je calorieën uit je opgeslagen vet en zorgt dat je genoeg drinkt en je micro voedingswaarden haalt. Dit moet je niet op jezelf doen, maar samen met professionals
    >
    >
    >
    > Waarom zou je dit willen doen? Calorie vrij eten = jezelf uithongeren, want je eet simpelweg niet. Je 'haalt' geen calorieën uit opgeslagen vet. Call me crazy, maar wáárom zou je dit überhaupt willen doen? Tevens kan ik de mensen die dit ondersteunen of begeleiden geen professionals noemen.

    Hij zegt toch niet dat hij niet eet!!
    Hij eet gewoon na 20.00 uur niet meer, tot aan het ontbijt. Hij is begeleid hierbij. En dit is enkel een voorbeeld. Wij hebben gewoon drie gezonde maaltijden en voldoende calorieën.
  • mrxian
    mrxian Berichten: 30 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > ik snap nog steeds niet hoe een gebrek aan calorieën en hersen of hart infarct kan veroorzaken. Of de longfunctie vernielen
    >
    >
    >
    > Dan heb je nog veel te leren over voeding en dan vooral de basis ervan. Je lichaam heeft een minimaal aantal calorieën nodig om überhaupt te kunnen functioneren. Neem je dat weg, of grotendeels weg dan ontneem je je lijf essentiële voeding. Dat kan dus wel degelijk zorgen voor slecht functionerende organen en zelfs leiden tot (blijvende) schade.

    Kan je misschien wat leeswerk erover delen?

    Het liefst in de vorm van onderzoeksresultaten van wetenschappelijk onderzoek, want anecdotes zijn zo... anecdotaal.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    mrxian schreef: »
    Ik snap nog steeds niet hoe een gebrek aan calorieën en hersen of hart infarct kan veroorzaken. Of de longfunctie vernielen.

    Ik weet wel dat er zat mensen zijn die probleemloos laag in de calorieën gaan zitten. De meeste problemen waarover ik heb gelezen hierin zijn psychologisch, niet fysiologisch.

    Omdat je organen een minimaal aantal calorieën nodig hebben om te functioneren. Doe je dit niet, gaat de "motor" dus stuk op den duur.

    Sorry, maar als je daar de logica niet van snapt, dan denk ik dat je je misschien beter eerst goed kan inlezen in voeding en de mens
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Kamille68
    Een recomp is zo proberen te eten en te trainen dat je een recompositie van je lichaam probeert te bewerkstelligen.
    Dus geen gewicht verliezen, maar proberen om je omvang te veranderen, smaller middel, voor mannen meestal bredere borstkas, en smallere heupen.

    Tijdens de recomp verloor ik 8 cm op mijn buik en 12 op mijn heupen, mijn borstkas was 3 cm breder geworden, vetpercentage verlaagt met 8% en mijn gewicht was op 400 gram na hetzelfde gebleven.

    Een recomp is vrij lastig, en doordat ik nog een beginnende lifter was, was dit voor mij makkelijker.
    Als ik het nu zou moeten doen is het veel moeilijker en vraagt veel meer discipline.
  • Kamille68
    Kamille68 Berichten: 84 Member
    Opties
    Bedankt voor je reactie. Heb ik weer wat geleerd. Maar ik vind het heel knap van je. :)
  • mrxian
    mrxian Berichten: 30 Member
    Opties
    > @Gustaaf85 zei:
    > mrxian schreef: »
    >
    > Ik snap nog steeds niet hoe een gebrek aan calorieën en hersen of hart infarct kan veroorzaken. Of de longfunctie vernielen.
    >
    > Ik weet wel dat er zat mensen zijn die probleemloos laag in de calorieën gaan zitten. De meeste problemen waarover ik heb gelezen hierin zijn psychologisch, niet fysiologisch.
    >
    >
    >
    >
    > Omdat je organen een minimaal aantal calorieën nodig hebben om te functioneren. Doe je dit niet, gaat de "motor" dus stuk op den duur.
    >
    > Sorry, maar als je daar de logica niet van snapt, dan denk ik dat je je misschien beter eerst goed kan inlezen in voeding en de mens

    En die calorieën kan zonder al te veel moeite uit je opgeslagen vet reserves halen. Dat heb je het vet immers voor.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @mrxian sorry maar zo werkt het niet, zou leuk zijn als dit zo was

    Ik heb 6 maanden op 900 kcal per dag gezeten, misschien af en toe een uitschieter naar 1200 toe.

    Dan had dat moeten betekenen dat ik nagenoeg geen vet meer had moeten hebben (als je uitgaat van het feit dat mijn onderhoud op zo'n 2500 kcal lag), echter nam mijn vetpercentage nauwelijks af (3-4%) terwijl mijn gewicht met 25 kg afnam.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @kamille68 Graag gedaan en dank je wel
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    > @Gustaaf85 zei:
    > @mrxian sorry maar zo werkt het niet, zou leuk zijn als dit zo was
    >
    > Ik heb 6 maanden op 900 kcal per dag gezeten, misschien af en toe een uitschieter naar 1200 toe.
    >
    > Dan had dat moeten betekenen dat ik nagenoeg geen vet meer had moeten hebben (als je uitgaat van het feit dat mijn onderhoud op zo'n 2500 kcal lag), echter nam mijn vetpercentage nauwelijks af (3-4%) terwijl mijn gewicht met 25 kg afnam.

    900 tot 1200 is ook echt extreem veel te weinig.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @moniquecounotte79
    Dat is dus ook wat ik bedoel met een gebrek aan kcal en onder je BMR eten

    En dat kan dus schade aanrichten aan je organen, aangezien die gewoon een bepaalde hoeveelheid nodig hebben
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Er is ook nog zoiets als genetisch en stofwisseling. Gustaaf je mag wel wat vriendelijker zijn hoor. Mrxian probeert zijn waarde toe te voegen. En heeft ook ergens wel gelijk. Probleem met minder gaan eten is dat je stofwisseling ook vertraagd. Dat kan je gewichtverlies in de weg zitten. Het is zeker niet goed om te weinig te eten mrxian.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @mblaasse32
    Waar doe ik niet vriendelijk? Volgens mij beledig ik namelijk niemand, scheld niemand uit.
    Vergeet niet, het is een forum en platte tekst, zit geen emotie achter, behalve de emotie van de lezer.