Weegschaal — Dutch (Netherlands)

Weegschaal

Opties
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.

Is jullie persoonlijke voorkeur een weegschaal met of zonder meetoptie voor vetpercentage en spiermassa?

En welk merk raden jullie aan?

Groetjes Sanne
«1

Reacties

  • Rene_Sport
    Rene_Sport Berichten: 19 Member
    Opties
    Hi Sanne,
    Zelf gebruik ik een gewone digitale weegschaal voor een regelmatige meting. In de sportschool wordt ik gemiddeld één keer in de 6 weken gemeten dit is inclusief vetpercentage en spiermassa. Dit is prof. weegschaal. Dit werkt voor mij goed.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Een weegschaal met impedantie is niet secuur. Je kunt beter alleen je gewicht meten en vervolgens je mm's bijhouden met een meetlint en/ of caliper.
  • DeManKookt
    DeManKookt Berichten: 84 Member
    Opties
    Weegschaal de deur uit gooien en enkel cms bijhouden. 1x per 2 maanden laat ik me wegen op de sportschool incl vetmeting
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Ik gebruik een digitale weegschaal in de sportschool.
  • sanneweightlossjourney
    sanneweightlossjourney Berichten: 82 Member
    Opties
    > @jessy_1973 zei:
    > Weegschaal de deur uit gooien en enkel cms bijhouden. 1x per 2 maanden laat ik me wegen op de sportschool incl vetmeting

    Ik heb er nog geen een :)
  • DeManKookt
    DeManKookt Berichten: 84 Member
    Opties
    Houden zo en dan alleen op de sportschool je eigen laten wegen en thuis maandelijks met de cm. Scheelt je hoop frustraties en maak voortgangsfotos want die bedriegen je niet. Succes
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    Ik ga niet naar de sportschool (dus geen optie om daar te laten meten) en gebruik dus wel een weegschaal die alles meet. Maar... ik staar niet blind op de cijfertjes. Heb wel het idee dat hij accuraat is trouwens, maar ik kijk liever naar mezelf in de spiegel om verandering te zien :)
    Als je echt concreet cijfers wil dan is het laten meten op een sportschool misschien wel beter.

    En niet te vaak erop staan of jezelf laten meten.
  • DeManKookt
    DeManKookt Berichten: 84 Member
    Opties
    Ja dan zou ik t op 1x per 2 weken of 1x per maand aanhouden en de cms bij houden. In elk geval veel succes met je doelen behalen
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Ik doe nu bij de sportschool eens per 2 weken, voordat ik aan m'n lesjes begin. Werkt toppie!
  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    Opties
    Centimeters en de spiegel/foto's werk het beste. Wil je meer? Overweeg dan vetmeting met caliper! Good luck!!
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Gewoon flink.tekeer gaan elke training dan komen de cm vanzelf goed :-)
  • cmverhey
    cmverhey Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik weeg me juist wel elke dag, op een gewone digitale weegschaal. Zo blijft het gewichtsverlies dagelijks in mijn bewustzijn. Ik voet het ook elke dag in op de Libra app, die laat dan de trend zien. Voor mij heel verhelderend te zien dat gewicht enorm kan schommelen maar dat de trend toch naar beneden kan gaan.
  • aslkl82
    aslkl82 Berichten: 8 Member
    Opties
    Ligt echt aan jou als persoon. Staar je je blind op een cijfertje en wordt je depressief van elke gram meer of minder? Neem dan vooral geen (of een simpele) weegschaal.
    Of zie je het als iets om je voortgang mee te tracken? Dan is een sjiekere leuk, vooral als je niet bij een sportschool of prof laat meten.

    Ik heb zelf een weegschaal die wel vanalles meet, maar kijk daar amper naar. Bij de PT wordt alles om de zoveel tijd opgemeten, zowel digitaal als in cm en dat is voor mij een belangrijker ijkpunt.
  • MEding24
    MEding24 Berichten: 3 Member
    Opties
    Ik sta als enige wel elke dag op de weegschaal. Maar alleen om te zien hoe mijn lichaam werkt. Ik kan daar goed mee dealen. Ik hou vooral mijn kleding in de gaten. Ik ben chronisch ziek, diabetes en fibromyalgie. Daardoor hou ik de ene dag zomaar een liter vocht vast. Die ik de volgende dag wel weer uit plas. Ook ontlasting stopt wel eens voor 4 dagen. Dat is al gauw 3 tot 4 ons per dag. Ik schrijf ook alles op in een schrift. Op die manier leer ik mijn lichaam beter kennen. Het op de weegschaal staan zal vanzelf minder worden. Elke 4 weken ga ik naar de diëtiste. Die uitslag hou ik aan. Kun je er niet mee overweg. Dan niet doen! Ik ben nu 8 weken verder en 5.3 kilo kwijt. En loop voor op schema
  • Kamille68
    Kamille68 Berichten: 84 Member
    Opties
    Ik heb een probleem met de weegschaal. Het liefst wil ik er 2 tot 3 keer per dag op maar dat werkt niet natuurlijk. Ik ben ook niet gek.
    Ik heb een herinnering in laten stellen door MFP dat ik iedere maandag ochtend mij ga wegen. En dat wil ik nu aan houden. Ik wil wel weten wat ik weeg en 1 keer per maand duurt voor mij in ieder geval te lang. Iedere dag moet ik niet meer doen want dan maak ik mezelf gek.
    Mijn weegschaal kan ook van alles aangeven maar ik hou het op de kilo's en kijk naar mijn kleding.
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Tbeste is altijd een vast tijdstip op de dag bv na of voor het eten. Zonder kleding op een vaste ondergrond. Kleding kan in gewicht er varieren en eten in je maag en darmen kan ook het verschil maken. Dus maaltijden en toiletgang moet je meerekenen. Verder fluctueert het lichaamsvocht niveau ook. Bv bij koud weer krimpt alle materie dus ook je cellen gevolg minder vochtniveau. Daarentegen kan zout weer een tegenhanger zijn. Bij warm weer is het dus tegenovergesteld. Ik heb bij 35 tot 40 ° gekickboxed in birma en moest elke dag voor en na training op de weegschaal. Dat verschilde heel erg vooral door transpireren maar ook door eten etc. Zo zie je het gewicht is erg onvast. Beter is je omvang te meten.
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    Ik weeg mij alleen op maandag in de ochtend, dan is het iedere keer een verrassing
  • mrxian
    mrxian Berichten: 30 Member
    Opties
    Ik weeg me heel regelmatig, naar dan moet je wel weten dat gewicht kan fluctueren, en dus soms omhoog gaat. Als dat te veel stress op zou leveren zou ik me niet te vaak wegen.

    Vet metingen geloof ik niet zo in. Ik weet dat mensen er bij zweren, maar voor zover ik weet is de enige accurate methode een volledige body scan, en krijg je van de rest maar een ruwe schatting.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je echt inzicht in je gewicht zou willen hebben dan zou je je elke dag moeten weg, op een lege maag. Op lange termijn zou er een dalende lijn moeten zijn. Gewicht fluctueert heel erg en kan soms wel eens een kilo per dag verschillen.
  • Kamille68
    Kamille68 Berichten: 84 Member
    Opties
    Nee. Iedere dag doe ik niet meer. Ik heb dat een tijdje gedaan en dan kan ik de hele dag aan niets anders denken dan wat de weegschaal aan geeft.
    Maar als je daar geen last van hebt dan is het oké.
    Ik hou het toch maar op de maandag ochtend.
    Als ik mij aan MFP hou hoop ik dat ik iedere week een lager getal zie staan.
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    Is denk ik ook persoonlijk, ik had het er net met de diëtiste over en ze zegt ook dat het geen obsessie moet worden.
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Dat is denk ik ook heel belangrijk. Dat je gezond leeft en mfp bijhoud ala. En elke week hoopvol weegt ook top. Maar tmoet natuurlijk ook niet doorslaan enige flexibliteit is goed.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee. Iedere dag doe ik niet meer. Ik heb dat een tijdje gedaan en dan kan ik de hele dag aan niets anders denken dan wat de weegschaal aan geeft.
    Als je inderdaad daarop teveel focust dan kan het idd redelijk je leven gaan beheersen. Dan zou je eerder moeten denken aan dat je andere methoden gaat gebruiken om je voortgang bij te houden (als je wilt). Je moet echt leren dat het nummertje op de weegschaal niets zegt. Het kan een leidraad zijn voor je progressie, maar meer niet.
  • Kamille68
    Kamille68 Berichten: 84 Member
    Opties
    Dat weet ik. Maar voor mij is het het beste als ik niet meer zo vaak op de weegschaal kijk. Al heb ik nu wel de neiging om te gaan kijken. Maar ik wacht tot maandag. Ik ben sterk
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Als je echt inzicht in je gewicht zou willen hebben dan zou je je elke dag moeten weg, op een lege maag. Op lange termijn zou er een dalende lijn moeten zijn. Gewicht fluctueert heel erg en kan soms wel eens een kilo per dag verschillen.

    1 kilo...maak daar in mijn geval maar gerust een paar kilo van.

    Ik heb mij afgelopen maand elke dag gewogen (dus nu 3 weken)
    Zie hieronder de grafiek:
    w2bo4whjseas.jpg

    Doordat ik mijn lichaam inmiddels aardig ken wat betreft afvallen, zijn dit geen cijfers meer waar ik van schrik.

    Ik kan me echter wel voorstellen dat als je begint met afvallen en je veelal meer gefocussed zal zijn op het nummer op de weegschaal dat dit demotiverend werkt.

    Maar vergeet niet, het blijft een momentopname.

    PS dit is elke dag gewogen na wakker worden en wc bezoek