365 day challenge — Dutch (Netherlands)

365 day challenge

Opties
Begin dit jaar ben ik begonnen met een 365 day challenge.
Deze bestaat uit het volgende:

- Elke dag wegen (no problem)
- Maximaal 1 kop koffie per dag
- Geen koekjes, snoep, chocolade, taart, saucijzenbroodjes e.d. voor een heel jaar (chocola uitgezonderd bij uit eten, wat ik maximaal 5 keer per jaar doe)
- Geen eten meer afwegen, op ontbijt na ivm anders te grote bak kwark
- 1 keer per maand heup, buik, billen, armen en benen opmeten en vetpercentage meten (helaas deze kwijt door telefooncrash, dus vanaf deze maand weer opnieuw beginnen)

Ik wilde, bij wijze van experiment, kijken wat dit zou gaan doen voor mijn afvallen. Ik merkte namelijk dat ik gefrustreerd raakte door alles elke keer te moeten afwegen, en met iemand thuis die in meeste gevallen het avondeten maakt en dit niet wilde doen, werd de frustratie soms alleen maar groter en werd het ook onnauwkeuriger.

Nu ben ik in 3 maanden tijd van 101,1 kg naar 94,3 kg gegaan (overigens momenteel weer iets meer door een weekje vakantie en minder sporten).

Puur door alleen maar alle "extraatjes" eruit te laten, welke ik vaak alleen maar at uit verveling, of at om "gezellig" mee te doen (denk aan taart) maar ik me achteraf helemaal niet lekker bij voelde.

Tot nu toe dus ook zeer tevreden met het experiment.
Ik weet dat ik bij de metingen in buikomvang 3-4 centimeter kwijt was tot op heden en bij de borst 5 centimeter. Dus ook daarin veranderingen die positief zijn.

Bij de koffie had ik verwacht dat ik veel hoofdpijn ging krijgen, omdat ik tot aan deze challenge zo'n 12-15 bakken koffie dronk door de weeks, en soms in weekend 2 potten koffie per dag.
Als ik wel eens "vergat" koffie te drinken binnen 2 uur na wakker worden, had ik echt direct hoofdpijn, en iedereen zag me ook als koffieverslaafd. Maar zowaar heb ik dat geen 1 keer gehad, dus de zogenoemde afkickverschijnselen van koffie (wat ik ook dacht overigens) verklaar ik ontkracht (myth busted!)

Ik ga dit dus nog tot einde van het jaar vol houden, en hoofddoel is om tot weer onder de 88 kg te komen.

Momenteel kan ik vanwege rugklachten niet voluit KT doen, en ben gebonden aan lichte KT en voornamelijk cardio.

Halverwege het jaar ga ik weer verder evalueren en kijken naar wat mijn doelen voor volgend jaar zijn, en of ik dan weer een nieuwe 365 day challenge ga doen.

Reacties

  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Met cardio kun je ook onder de 88 komen. Sneller als met kracht denk ik
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    mblaasse32 schreef: »
    Met cardio kun je ook onder de 88 komen. Sneller als met kracht denk ik

    Dat kan ook zeker, alleen uit verleden is gebleken dat ik sneller afval (en ook centimeters kwijt raak) met krachttraining
    Daarnaast is dat gewoon wat ik het liefste doe.

    Mijn cardio is nu ook met lichte weerstand, dus verbranding is niet heel hoog, als dat ik bijvoorbeeld ga wielrennen buiten, of spinning binnen doe.
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Dan moet je full body cardio doen oefeningen die ze in het leger ook doen. Pak je heel je lichaam mee.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    mblaasse32 schreef: »
    Dan moet je full body cardio doen oefeningen die ze in het leger ook doen. Pak je heel je lichaam mee.

    Dat kan niet ivm blessure
  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    Opties
    Gustaaf, goede uitdaging! Ik ben zelf nu ook een aantal zaken aan het doornemen. Ik merk dat ik veel te gefoccused ben op die *** cijfers op de schaal en de vetmeting.. daarom back to basic.. meten in cm en de spiegel als referentie. Keep it up
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Billy8803

    Ik heb het afwegen 5 jaar lang gedaan. Wat ik nu doe is puur experiment.
    Zolang ik in een tekort zit, zal ik afvallen en kan ik ook blijven op dat gewicht. Geen probleem.

    Daarnaast ben ik het niet eens dat ik mijn macro's ook moet bijhouden om af te vallen.
    Het gaat uiteindelijk om de totale kcal en dat dit minder is als je verbranding. Of deze nu bestaat uit 60% koolhydraten, 20% vet en 20% eiwitten of 20% koolhydraten, 40% vet en 40% eiwit boeit niet.

    Jou opmerking over je hartslag en aanspreken van vet ben ik het al helemaal niet mee eens. Ik ben semi topsporter (geweest), en deze gedachte is helemaal achterhaald.
    Sowieso is hartslag persoons afhankelijk dus om te zeggen je moet tussen de 125 en 135 zitten is echt bullshit!
    Ik heb jaarlijks een sportkeuring bij Papendal, en vroeger werd daar ook gekeken naar je hartslag, maar inmiddels ook niet meer.

    Ik heb/had van nature een hele hoge hartslag, in rust zat ik al op de 85-90, dit was met een gewicht van 150 kg, maar ook toen ik 100 kg woog.
    En tijdens sporten, bijvoorbeeld squash of spinning zit ik gerust op de 170 zonder problemen, met uitschieters naar de 200 toe. Echter heb ik binnen 5 minuten (na een 40-45 minuten sporten) mijn hartslag weer onder de 100.

    Inmiddels kan ik het dusdanig regulieren dat ik zelfs onder de 50 kan komen en inmiddels is mijn rusthartslag rond de 65
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    april 2018 aangepast
    Opties
    Je vet word bij cardio pas aangesproken na +/- 45 min en dan op je hartslag van gem tussen de 125 en 135 spm
    De basis blijft de energiebalans, dus HOE je dat in regelt qua beweging maakt vrij weinig uit. Al dat 'moeilijke' gedoe met hartslag ranges is verwaarloosbaar en eigenlijk voor een vetverliesfase voor de gemiddelde mens niet interessant. Je verliest vet d.m.v. een negatieve energiebalans, zoals Gustaaf al aangeeft, niet omdat je je aan een bepaalde marge van hartslag houdt.
    Dus om duidelijk verschil te gaan zien in een korte tijd heb je min 1,30 uur op de genoemde spm nodig
    Heb je hier de wetenschappelijke onderbouwing van en/ of de resultaten/ gegevens van onderzoek wat hier naar gedaan is?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Laten we de challenge aanpassen doormiddel van foto’s nu en zeg over een half jaar en dan kunnen we daadwerkelijk zien waar we het over hebben!!!
    Sorry, maar ik heb een heel ander doel dan jij of iemand anders for that matter. Dus deze challenge ga ik hoe dan ook niet aan. Ik zeg daarnaast ook niet dat het jou geen goede resultaten heeft opgeleverd, ik geef alleen aan dat die hartslag marge, net als dat Gustaaf aangeeft, achterhaalt is. Voor vetverlies gaat het uiteindelijk om de energiebalans. Het klopt dat low impact sporten veelal gedurende die workout meer vet verbranden, echter stop dit zodra je stopt met die inspanning. Als je over een langere periode kijkt, dan blijft de energiebalans leidend. Mijn vraag tot je wetenschappelijke onderbouwing hiervan staat nog steeds open, dus mocht je artikelen hebben die dit onderzocht, getest en bewezen hebben dan graag! :smile:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Billy8803 schreef: »
    @Gustaaf85
    @itzhanne82 ik geef aan wat bij mij voor goede resultaten heeft gezorgd. Laten we de challenge aanpassen doormiddel van foto’s nu en zeg over een half jaar en dan kunnen we daadwerkelijk zien waar we het over hebben!!!

    Wat voor jou werkt hoeft voor mij niet te werken.
    En ik ga er geen competitie van maken. Jij traint waarschijnlijk anders als dat ik doe. Ik kan 3 keer per week een 45-60 minuten trainen, that's it! Daarmee bereik ik alleen dat ik nu, icm het eten zoals ik nu doe, geleidelijk gewicht verlies. Ik weeg elke dag, en als ik dan kijk dat ik 100 kg woog op 01-01 en nu bijna 6 kg lichter, weet ik dat het werkt en ik dus ook vet verbrand.
    Wellicht minder als wanneer ik 5-6 dagen per week kan trainen met krachttraining, want toen ik dat deed verloor ik wellicht net zo snel gewicht (misschien iets sneller) maar verloor voornamelijk centimeters op buik en borst en kreeg meer spiermassa in benen en armen.
    Nogmaals, dan praat je over een heel andere soort training, dus heb je ook andere resultaten.