Even voorstellen.. — Dutch (Netherlands)

Even voorstellen..

Hallo allemaal,

Ik ben Reshma, 36 jaar. Mama van 2 grote meiden en fulltime werkend. Sinds kort toch de moeite genomen om weer te gaan sporten en te gaan letten op de kleine dingen op de etiketjes! En sinds ik alle (toegvoegde) suikers laat staan, gaat het super goed. Ben 10 kg lichter en heb meer energie.

Vroeg mij af, omdat ik deze app al een tijdje gebruik, maar wel alles alleen uitvogel of ik nog wat van jullie kan leren☺️!

En natuurlijk is het altijd fijn om met elkaar gezonder te leren leven!

Ben benieuwd naar nieuwe mensen en jullie tips en ervaringen.

Groetjes Reshma

Reacties

  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 721 Member
    Ik gebruik ook veel minder suiker. Alleen koffie zonder suiker... brrrrr.
    Maar ik drink meer thee nu. Zonder suiker. En water ipv frisdrank.
    Geen zoet meer op de boterham in de ochtend, maar skyr.

    Volkoren meer granen brood ipv wit .

    Bevalt heel goed.

    Groetjes Corne
  • yholties
    yholties Berichten: 63 Member
    Hoi succes hier en ik gebruik ook minder suiker . Drink koffie en thee zonder en neem water ipv frisdrank
    En neem een cracker ipv koekje als tussendoortje
    En kook het liefst alles vers ipv pakjes enzo
    En ga 2 x PW cardio training en kracht training en elke dag wandelen
    Gr Yvon
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Suiker is helemaal verdwenen bij ons. (in ieder geval al het toegevoegde) Geen frisdrank, geen koek, snoep etc. Bij hoge uitzondering misschien wat stouts (zijn geen monniken). De combinatie van IF en Keto /carnivoor werkt bij ons voor gewichtsverlies, focus, energie en nog veel meer. Kijktip: the magic pill (Netflix)
  • JulesRobijns
    JulesRobijns Berichten: 1 Member
    Suiker is niet de boosdoener, maar een teveel aan calorie inname wel. Als je wil vermageren, zorg ervoor dat je minder calorieën opneemt dan dat je verbruikt. Simpel
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    Uhhh
    jrobijns1 schreef: »
    Suiker is niet de boosdoener, maar een teveel aan calorie inname wel. Als je wil vermageren, zorg ervoor dat je minder calorieën opneemt dan dat je verbruikt. Simpel

    Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel, die weer naar beneden gehaald moet worden door het hormoon insuline. Dit hormoon wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Als dit hormoon te veel en te vaak in actie moet komen, wordt er vet opgeslagen in je lichaam. Met name op de ‘love-handles’ en rond je middel. Herkenbaar? Suiker betekent dus vetopslag. Ik zeg trouwens niet dat calorie inname niet de hoofd factor is van afvallen want dat is het wel.
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Nog een kijktip, "that sugar film". Roos5818 heeft helemaal gelijk.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    De aanbevolen "docu's" hebben goeie delen, maar zijn vooral onderheven aan onwaarheden en/ of gebrek aan contextuele inhoud. Het blijft jammer dat nog steeds mensen in het fabel geloven dat suiker dikmakend is. jrobijns1 zegt het al heel goed:
    Suiker is niet de boosdoener, maar een teveel aan calorie inname wel. Als je wil vermageren, zorg ervoor dat je minder calorieën opneemt dan dat je verbruikt. Simpel

    Dat is alleen niet sexy.

    De insuline hypothese is al tig keer van tafel geveegd, aangaande dat je door je insuline piek vet zou opslaan. Je kunt geen vet opslaan als je "te weinig" eet, oftewel; in een kcal tekort zit. Natuurkundig kan dat niet. PLUS, zou er geen sprake zijn van hongersterfte, wat aan de dagelijkse orde is.

    Lees dit wetenschappelijk artikel maar eens door:
    http://chivo.nl/insuline-onbegrepen-10-rust-zacht-koolhydraat-insulinehypothese/?fbclid=IwAR033FQfFL873OEp2r16A0bC0XaG0M2HiyN8Df38yL5Tv2jfByytMymhiXQ
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Suiker betekent dus vetopslag
    Nee dat betekent het niet. Zie bovenstaand artikel.
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Je kunt geen vet verbranden wanneer er insuline in je bloed zit. Het is niet zozeer vetopslag wanneer je insulinepiek stijgt . Tegenwoordig eet men 6,7,8 of meer keren per dag, waardoor je lichaam constant insuline aanmaakt en geen kans krijgt vet aan te spreken. Neem daarbij weinig beweging en voila men wordt dik. Het is inderdaad niet ingewikkeld...
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    En nee niet iedere kalorie is hetzelfde.. Waar ze vandaan komen maakt wel degelijk uit.. Zoals beschreven in de grootste studie hierover.
    https://medium.com/s/story/major-study-supports-carbohydrate-insulin-model-of-obesity-cb7d47a571d9
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Timo, ik waardeer je enthousiasme, echt. En ik heb echt geen moeite met hoe mensen hun voeding inregelen. Ieder zijn ding; maar je kunt niet tarten aan de tot nu toe bekende wetenschap. Een calorie is wel degelijk een calorie, échter zit het verschil niet in die maatstaaf maar in het thermisch effect van voeding. Echter is onder de streep nog steeds de energiebalans leidend.

    Hier een erg leuk stuk over of een calorie een calorie is (met illustraties) :smile: http://physiqonomics.com/calories/
    Je kunt geen vet verbranden wanneer er insuline in je bloed zit. Het is niet zozeer vetopslag wanneer je insulinepiek stijgt . Tegenwoordig eet men 6,7,8 of meer keren per dag, waardoor je lichaam constant insuline aanmaakt en geen kans krijgt vet aan te spreken. Neem daarbij weinig beweging en voila men wordt dik. Het is inderdaad niet ingewikkeld...
    Je verbrandt vanzelf vet als je in een energietekort zit, dit staat totaal los van wat je eet. Plus, als je het artikel goed hebt gelezen herstelt je insulinewaarde gewoon en kom je onder de streep op net zoveel vetverlies uit als bij een keto of low carb dieet met hetzelfde aantal kcal.

    Ik wil geen discussie over wat goed of fout is (iedereen moet lekker doen waar hij/ zij zin in heeft), maar wil wel graag in gesprek over onwaarheden. Ieder zijn leefstijl, dat vind ik alleen maar mooi, maar zeggen dat je van suiker dik wordt klopt simpelweg niet.
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    november 2018 aangepast
    Itzhanne je hebt gelijk, al moet ik je zeggen dat wetenschappelijke onderzoeken voornamelijk in voeding onbetrouwbaar zijn, aangezien de wetenschappers die ze uitvoeren meestal verbonden zijn aan bepaalde bedrijven en de achtergrond factoren bijna nooit gelijk zijn waardoor ze gewoon simpelweg niet valide zijn. Een docu zonder poespas is het chocolade dieet op Videoland (nee dat is geen dieet). Verder is Jeff Nipard en zijn vriendin op youtube erg goed zeker met fitness doelen, zo goed onderbouwd.

    En weetje Itzhanne voor veel mensen hier op FP is een calorie verschil genoeg met voornamelijk gezonde keuzes. De wetenschap boeit ze niks of ze begrijpen het niet. Dus laat ze maar suiker vermijden want het is zo slecht voor je en zo maken ze (hoop ik) betere keuzes in kwaliteit van voeding.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Sowieso dat mensen bewuster omgaan met voeding vind ik al een hele goeie. Dat is iets positiefs wat die docu's veroorzaken. Ze laten mensen nadenken. En ik ben het zeker met meerdere eens dat er veel te veel suiker wordt verwerkt in producten. Onnodig...
  • FitMomJ18
    FitMomJ18 Berichten: 4 Member
    Wat knap vd suikers! Ik zou dit ook erg graag willen om mij energieker te voelen maar houd het steeds niet vol. Als ik te moe ben begin ik toch weer te snaaien.. heb je misschien tips?
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 721 Member
    Als ik zin heb om te snaaien pak ik snoep tomaatjes....
    Er zijn gezondere alternatieven.
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Ik eet voornamelijk vetten en eiwitten.. Snaaien is iets wat bij mij totaal verdwenen is. Dit dankzij mijn eetkeuzes en de combinatie net IF... Als er dan toch genaaid moet worden... Pecan of walnoten.
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    > @FitMomJ18 zei:
    > Wat knap vd suikers! Ik zou dit ook erg graag willen om mij energieker te voelen maar houd het steeds niet vol. Als ik te moe ben begin ik toch weer te snaaien.. heb je misschien tips?

    eet 2 weken geen suiker helemaal niks. je mag wel gewoon koolhydraten: dus vezelrijke crackers van wasa, havervlokken aardappelen is toegestaan. milde magere kwark van Campina en ik at 92% chocola als een treat.

    die producten hebben heeel weinig suiker die at ik persoonlijk hoeft niet die.

    ik heb dit 1 week gedaan maanden terug en dan kick je zwaar af en dan merk je gewoon dat je alleen honger hebt dus geen lekkere trek, geen snaai zin.

    na die week proefte 85% chocola zoet. Het is wel moeilijk hoe meer suiker je eet normaal hoe zwaarder het afkicken is. PS. niet letten op spelfouten
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Grappig dat mensen nog denken dat koolhydraten anders zijn dan suikers. Suikers ZIJN koolhydraten. Daarom is suikervrij eten ook totale onzin; dat is namelijk onmogelijk. Je hoeft in feite ook niet af te kicken van suikers, want er bestaat geen suikerverslaving. Je kan enkel een voorkeur hebben voor een bepaalde smaak. Het is niet dat je van suiker steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect. Alleen dat gegeven maakt het al dat er nooit sprake van kan van een "verslaving".

    Je went natuurlijk wel aan een bepaalde smaak, dus als je een hele periode geen snoepjes, koekjes en al dat soort voedsel eet, zal een voorbeeld als pure chocolade inderdaad "zoet" smaken.
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    Met suiker bedoelde ik dus toegevoegde suiker daarom zei ik juist wel koolhydraten, dus ik weet prima dat het suikers zijn🤦‍♀️.
    En het afkicken en verslaving is gevoelsmatig anders was het wel illegaal.

    Ik dacht nog oh heb er niet bij gezet toegevoegde suikers maar ze zullen me wel begrijpen aangezien ik er bij heb gezet wel koolhydraten niet dus...
    Grappig als mensen de neiging hebben alles te verbeteren.

    En het is wel mogelijk suikervrij te eten alleen kip,kalkoen, olijfolie eten zwaar ongezond maar niet ‘onmogelijk’
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    december 2018 aangepast
    Het is wel moeilijk hoe meer suiker je eet normaal hoe zwaarder het afkicken is.
    Hier geef je aan dat je van suiker moet afkicken. Afkicken doe je als je ergens verslaafd aan bent. Suikerverslaving bestaat niet en met die beredenering benoemde ik dit op die manier. Dat je het daarbij over een gevoel hebt, was niet duidelijk.
    En het is wel mogelijk suikervrij te eten alleen kip,kalkoen, olijfolie eten zwaar ongezond maar niet ‘onmogelijk’
    De uitspraak over suikervrij hoor je vaak in de werelden van low carbers of de zogeheette firgirls; waarbij ze aangeven suikervrij te eten, maar wel groente en fruit tot zich nemen. De term "suikervrij" is in dat opzicht niet haalbaar, dan wel niet correct.
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Carnivoor eten is suikervrij eten... :)
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Voorbeeld is dr shawn baker. Hij eet nu twee jaar carnivoor... Hij heeft inmiddels een behoorlijke fanbase met heel veel mede carnivoor eters. Opvallend is hoe al deze mensen significante verbeteringen zien in : kracht, focus, conditie, huidverbeteringen etc. Food for thought
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    december 2018 aangepast
    Carnivoor eten is suikervrij eten... :smile:
    Als er in het vlees geen toegevoegde suikers zitten dan wel :tongue:

    Ik ken het inderdaad, weet jij hoe het zit qua micronutriënten? Lijkt me dat daar een behoorlijk tekort aan is. Suppletie? Geen groente, geen fruit, weinig vezels...
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Ik heb mij daarover verbaast idd, wat je zegt over micronutrienten. In een ander topic, verrassend genoeg "Carnivoor" genaamd, heb ik een link staan van een kort filmpje hierover. :) daarin wordt het vrij duidelijk uitgelegd.