Vetpercentage — Dutch (Netherlands)

Vetpercentage

Opties
Hay.. Wie weet waar ik kan vinden wat mogelijk is qua vetpercentage verliezen in een bepaalde tijd?

Ik wil een doel stellen, maar weet dus niet wat ongeveer mogelijk is.

Nu 3x crossfit per week.
Voeding mee bezig om op te krikken.
19april is de datum, wanneer ik dat doel behaald wil hebben.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bedoel je echt het letterlijke 'vetpercentage'? If so dan is het bijna een onmogelijke taak om daar een doel op vast te pinnen. Vet verliezen doe je letterlijk door af te vallen en in gewicht afnemen. Hoe minder je weegt, hoe minder vet. Voor een echt percentage, als je dat zou willen weten, kun je een DEXA scan doen. Deze scan komt het dichtst in de buurt van een accuraat vetpercentage en je algehele lichaamssamenstelling.
  • paulalantink
    paulalantink Berichten: 12 Member
    Opties
    Bedankt voor je reactie. Ik vind het moeilijk. Ben 171 en weeg +/- 66. Maar vetpercentage is 33%. 🤔 Wist niet dat dat mogelijk is.
    Is gemeten in de box met zo'n spec weegschaal. In hoeverre die accuraat is weet ik ook niet. Ik weet dus niet goed wat voor doel ik moet gaan stellen. gewicht als doel lijkt me ook lastig, omdat ik ook spier op zal bouwen.
    Of bijvoorbeeld de keuze:ga ik voor vetverlies of eerst richten op spieropbouw 🙄
  • RANDYVANVLIET
    RANDYVANVLIET Berichten: 3 Member
    Opties
    Hoe meer spieren je heb , des te meer zal je verbranden , afvallen is minder calorieën eten of drinken dan je dagelijks nodig heb . In het begin verlies je veel vocht maar uiteindelijk zal je ook vet gaan verbranden .dus zou in jouw geval voor spieropbouw gaan en de rest gaat vanzelf .
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat soort type weegschalen zijn verre van accuraat, daar zou ik geen waarde aan hechten. Gewicht zegt ook vrij weinig. De vraag is denk meer; wat is de reden dat je waarde hecht aan bepaald getal voor vetpercentage of gewicht? Statistisch gezien heb je geen overgewicht met jouw lengte en gewicht. Dat je er wat anders uit wilt zien, is een tweede.

    Er zijn simpelweg 2 dingen die je kunt doen; spieren bouwen, maar dat vergt een kcal overschot en de juiste krachttraining of verder afvallen middels een energietekort net zo lang to je jouw fysiek hebt bereikt.
  • Missdragontea94
    Missdragontea94 Berichten: 20 Member
    Opties
    Ik heb een 4 punts meting gedaan met een vetpercentage meter. Is dat meer accuraat dan zo', weegschaal? De percentage meter zegt dat ik ook 33% vet ben. En de weegschaal zegt 28% 😋
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je echt wilt weten wat je vetpercentage is, dan zou je een dexa scan kunnen doen. Die komt het meest dichtst in de buurt als het gaat om accuraatheid. Ondanks dat een caliper een tool kan zijn om progressie bij te houden, is deze manier ook vrij inaccuraat om vetpercentage te meten. M.a.w. stel de meter zegt 33% wil dat niet zeggen dat het ook daadwerkelijk 33% is.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik heb een 4 punts meting gedaan met een vetpercentage meter. Is dat meer accuraat dan zo', weegschaal? De percentage meter zegt dat ik ook 33% vet ben. En de weegschaal zegt 28% 😋

    4 punts meting is in ieder geval accurater als weegschaal is mijn ervaring.
    Maar wel lastiger te meten, omdat je nooit dezelfde druk zet om dezelfde punten.

    Ik meet altijd 5 keer met een caliper op inderdaad 4 punten. En neem dan het gemiddelde. Zit dan meestal 1-2% tussen hoogste en laagste meting bij mijzelf.

    Als ik het op die manier blijf doen, kan ik iig progressie zien
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zeker is meten met een caliper betrouwbaarder dan een weegschaal. Als je die trend aanhoud, doe ik overigens ook, en die is dalende dan is het top :)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Zeker is meten met een caliper betrouwbaarder dan een weegschaal. Als je die trend aanhoud, doe ik overigens ook, en die is dalende dan is het top :)

    Moet eerlijk zeggen dat ik niet meer gemeten heb sinds 1 januari, toen zat ik weer op 33,6%
    in april nieuwe meting om te zien of het verbeterd is, denk van wel, aangezien buik en borstomvang ook minder zijn.