Wisselend gewicht — Dutch (Netherlands)

Wisselend gewicht

Opties
nynketg
nynketg Berichten: 5 Member
Hoi allemaal!
Sinds een aantal weken let ik meer op mijn voeding en gewicht, om langzaam aan gezonder te leven en daarmee gewicht kwijt te raken.
Omdat mijn gewicht heel erg schommelt weeg ik mezelf dagelijks op hetzelfde moment en ga ik uit van gemiddeldes. Dit omdat ik morgen zomaar 0,5kg zwaarder of lichter kan zijn. Als ik erg zout heb gegeten of rond cyclus snap ik deze schommelingen, er zitten echter ook veel dagen bij waarbij ik niet weet waar die verschillen vandaan komen. Schommelt dit bij jullie ook zo, en waar komt dit vandaan?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja, en dat kan aan een tal van dingen liggen; ben je naar de wc geweest, wat heb je gedronken de avond ervoor, wat heb je gegeten en hoe laat etc. Gewicht fluctueert ALTIJD. Als je trend maar naar beneden gaat, als je wilt afvallen.
  • cindywv2014
    cindywv2014 Berichten: 21 Member
    Opties
    Bij mij kan er soms 1.5 kg tussen zitten. Nu begin ik het een beetje te snappen maar in het begin was het best deprimerend. Maar overal is de trend naar beneden....met schommelingen erbij 😊
  • nynketg
    nynketg Berichten: 5 Member
    Opties
    Ja dat het te maken heeft met het eten en drinken van de vorige dag snap ik. Maar vaak is het niet logisch waar de fluctuaties vandaan komen. Ik heb bijvoorbeeld gisteravond na 20u niks meer gehad, gister minder gegeten dan de dag daarvoor, ga eerst plassen, en toch: 0,8kg zwaarder dan gister!
    Gelukkig gaat de trend wel naar beneden, als ik 1x per week zou wegen ipv het weekgemiddelde zou ik minder gemotiveerd zijn :smile:
  • jesssie25
    jesssie25 Berichten: 8 Member
    Opties
    Dit is dus 1 vd redenen dat ik mij de eerste vd maand weeg. Ik heb vrijdags mijn weegdag. Als ik de ene week 1.2 afval kom ik de week erop weer 0.7 aan. Terwijl er weinig veranderd is en veel bewogen hebt. Eens per maand zie ik ineens een flinke mindering , geeft rust en houd mij in een goed flow. Ik snap best dat niet iedereen dat kan ,voor mij werkt het heel goed !
  • kaaskoekje
    kaaskoekje Berichten: 3 Member
    Opties
    Je moet jezelf daarom ook niet elke dag wegen. Het is niet representatief vanwege o.a. watergewicht, veel te veel fluctuatie. Ik doe het zelf elke 2 weken
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je moet jezelf daarom ook niet elke dag wegen. Het is niet representatief vanwege o.a. watergewicht, veel te veel fluctuatie. Ik doe het zelf elke 2 weken
    JUIST door je elke dag te wegen en daarbij het weekgemiddelde te nemen geeft het een veel beter beeld van je gewichtsverlies. Je zult maar net elke keer als je weegt een 'rot-dag' hebben, waardoor iemand zijn dag compleet naar de gallemieze gaat puur en alleen omdat het gewicht niet gezakt is t.o.v. de week ervoor bijvoorbeeld. En dat terwijl je bijvoorbeeld in die week wél minder hebt gewogen.

    Kijk, je kunt, omwille van een hele grote fixatie op het getal op de weegschaal, kiezen om niet dagelijks te wegen, maar anders dan dat geeft dagelijks wegen met een weekgemiddelde een beter overall beeld. Maar hey, ieder zijn voorkeur natuurlijk :wink:
  • nynketg
    nynketg Berichten: 5 Member
    Opties
    Precies de reden dat ik elke dag op de weegschaal sta, doordat het zomaar een kilo wisselen kan werkt dat echt niet motiverend als je door vocht zwaarder dan je weekdoel bent.

    Toevallig sinds het openen van dit topic al 4 dagen op exact hetzelfde gewicht haha :smile:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    februari 2019 aangepast
    Opties
    Ik sta inderdaad ook elke dag op de weegschaal, juist om de reden die @itzhanne82 noemt
    Zier hieronder mijn grafiek, daarin zie je duidelijke pieken en dalen, maar de trend is duidelijk naar beneden
    74e47o221m02.jpg
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Mooie trend!!
    Ikzelf ben niet zo met gewicht bezig. Meer het figuur ansich.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    corneaarts schreef: »
    Mooie trend!!
    Ikzelf ben niet zo met gewicht bezig. Meer het figuur ansich.

    Oh ik ook niet, dit is meer een gewoonte al geworden, weeg mezelf al bijna 3 jaar elke dag
    Ik meet nu wel weer elke maand en maak even foto's. Daarin zie ik veel duidelijker of ik afval ja of nee. Maar ik heb nog veel te verliezen (zo'n 20 kg) dus kan het gewicht wel nog een kleine leidraad zijn
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Gaat je lukken👍👍👍💪💪💪
  • kaaskoekje
    kaaskoekje Berichten: 3 Member
    februari 2019 aangepast
    Opties
    {quote} {quote} Je moet jezelf daarom ook niet elke dag wegen. Het is niet representatief vanwege o.a. watergewicht, veel te veel fluctuatie. Ik doe het zelf elke 2 weken {/quote}

    JUIST door je elke dag te wegen en daarbij het weekgemiddelde te nemen geeft het een veel beter beeld van je gewichtsverlies. Je zult maar net elke keer als je weegt een 'rot-dag' hebben, waardoor iemand zijn dag compleet naar de gallemieze gaat puur en alleen omdat het gewicht niet gezakt is t.o.v. de week ervoor bijvoorbeeld. En dat terwijl je bijvoorbeeld in die week wél minder hebt gewogen.

    Kijk, je kunt, omwille van een hele grote fixatie op het getal op de weegschaal, kiezen om niet dagelijks te wegen, maar anders dan dat geeft dagelijks wegen met een weekgemiddelde een beter overall beeld. Maar hey, ieder zijn voorkeur natuurlijk :wink: {/quote}

    Aah ja, nooit echt op die manier naar gekeken en dit argument nog nooit gehoord. Dat is zeker food for thought :)