Hoeveel eiwitten en vetten op een dag? — Dutch (Netherlands)

Hoeveel eiwitten en vetten op een dag?

Opties
Noehaa
Noehaa Berichten: 2 Member
Kan iemand mij helpen ik wil met koolhydraatarm dieet beginnen. Maar weet nu niet zo goed hoeveel gram ik op een dag aan eiwitten en vetten mag eten.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Waarom wil je beginnen met een koolhydraatarm dieet?
  • Noehaa
    Noehaa Berichten: 2 Member
    Opties
    @itzhanne82 omdat ik gelezen heb dat het meeste effectieve manier is om buikvet te verliezen
  • AliAlbochtri
    AliAlbochtri Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoi Noeha,

    Koolhydraten zijn goed voor je ,ook als je wilt afvallen. Je moet gewoon uitzoeken hoeveel calorien je nodig hebt om af te vallen .
    En inderdaad je kan niet plaatselijk vet kwijtraken, maar over je hele lichaam.
    Als je het geduld hebt en er de tijd voor neemt dan lukt het je zeker.

    Grtjs
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Misschien heb je iets aan deze site, https://www.myshreddedlifestyle.com/tdee-calculator/

    Wat mij opviel bij diverse instellingen dat de eiwitten hetzelfde bleven, namelijk 2 gram per kg lichaamsgewicht.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    2gram per kg lichaamsgewicht wordt doorgaans aanbevolen voor kracht sporters.
    Tussen 1.4 en 2 dacht ik...
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    2gr per kilo lichaamsgewicht is aan de hoge kant, ook voor krachtsporters. Tussen 1.4-1.8 is doorgaans voldoende, ook in een cut. Hoger dan dat heeft eigenlijk geen voordelen. Wanneer je voor 2gr per kilo lichaamsgewicht zou kúnnen kiezen is wanneer je heel laag in je kcal zit voor betere/ langere verzadiging. Maar ook dat is persoonlijke voorkeur. Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld niet langer verzadigd wanneer ik (alleen) eiwitten eet, of meer. Ik doe het veel beter op complexe koolhydraten.
  • Chrissssje
    Chrissssje Berichten: 2 Member
    Opties
    > @Noehaa zei:
    > Kan iemand mij helpen ik wil met koolhydraatarm dieet beginnen. Maar weet nu niet zo goed hoeveel gram ik op een dag aan eiwitten en vetten mag eten.

    Mag?

    Zolang je binnen je calorieën blijft is er geen maximum.

    Ga voor iets van een gram eiwit per kilo streefgewicht. Dan wat je aan koolhydraten wil eten, dus 100 of 50 gram of wat je wil, en de rest vet.
  • neeltjevandeven
    neeltjevandeven Berichten: 2 Member
    Opties
    Geen calorieën tellen, maar de juiste koolhydraten eten (in groente en fruit) en juiste verhoudingen. Vet mag, moet zelfs.....
    Ik ben vorige week begonnen met uitzoeken van koolhydraatarm dieet, deze week gestart.
    Koolhydraten: 10% (max 50gr)
    Vet: 50% (max 95gr)
    Eiwitten: 40% (max 170gr)
    (Heb dit van www.slankmetlinda.nl)
    Vriendin van me is in 1 jaar tijd 25kg ermee afgevallen, zonder te sporten!
    Succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Geen calorieën tellen, maar de juiste koolhydraten eten (in groente en fruit) en juiste verhoudingen
    Nee, je wordt niet dik van koolhydraten. Je wordt te dik doordat je teveel calorieën eet. De energiebalans is leidend, dus ja; calorieën tellen is wel degelijk van belang als je wilt afvallen. Of het daarbij inzichtelijk maken van hoeveel je eet.
    (Heb dit van www.slankmetlinda.nl). Vriendin van me is in 1 jaar tijd 25kg ermee afgevallen, zonder te sporten!
    Laat die site maar achterwegen. Verre van juiste, wetenschappelijk onderbouwde, informatie. Wederom worden koolhydraten als boosdoener gelabeld, waarbij dit op onjuistheden is gebaseerd. Je vriendin is afgevallen omdat ze in een energietekort heeft gezeten, niet omdat ze koolhydraten heeft geschrapt. Dit is ook te bewerkstelligen zonder dat je al je koolhydraten schrapt. Je hebt simpelweg koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.
  • ilseverhees
    ilseverhees Berichten: 39 Member
    Opties
    Je wordt niet dik van koolhydraten. Maar het weg laten van koolhydraten kan je wel degelijk helpen bij het afvallen. Daar zijn ook legio wetenschappelijke onderzoeken over te vinden welke dit bevestigen..
    Het is niet zo dat ik dit ‘dieet’ volg omdat ik het niet praktisch vind.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het weglaten van eiwitten of vetten daarentegen werkt exact hetzelfde. Simpelweg minder eten dan iemand al deed, in dezelfde macroverhouding, werkt evengoed. Je hoeft niet ineens heel anders te gaan eten en dat is wel wat al die fancy, hippe "influencers" roepen. Dat is meer wat ik bedoel.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    ilseverhees schreef: »
    Je wordt niet dik van koolhydraten. Maar het weg laten van koolhydraten kan je wel degelijk helpen bij het afvallen. Daar zijn ook legio wetenschappelijke onderzoeken over te vinden welke dit bevestigen..
    Het is niet zo dat ik dit ‘dieet’ volg omdat ik het niet praktisch vind.

    KH arm eten werkt, omdat de basis met andere diëten hetzelfde is, je komt in een kcal tekort.

    Als je vetten zou weglaten bespaar je al 9 kcal per gram vet. In mijn geval zou dat zo'n 630-720 kcal per dag zijn
  • beukenoot
    beukenoot Berichten: 12 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Geen calorieën tellen, maar de juiste koolhydraten eten (in groente en fruit) en juiste verhoudingen
    >
    >
    >
    > Nee, je wordt niet dik van koolhydraten. Je wordt te dik doordat je teveel calorieën eet. De energiebalans is leidend, dus ja; calorieën tellen is wel degelijk van belang als je wilt afvallen. Of het daarbij inzichtelijk maken van hoeveel je eet.
    > (Heb dit van www.slankmetlinda.nl). Vriendin van me is in 1 jaar tijd 25kg ermee afgevallen, zonder te sporten!
    >
    >
    >
    > Laat die site maar achterwegen. Verre van juiste, wetenschappelijk onderbouwde, informatie. Wederom worden koolhydraten als boosdoener gelabeld, waarbij dit op onjuistheden is gebaseerd. Je vriendin is afgevallen omdat ze in een energietekort heeft gezeten, niet omdat ze koolhydraten heeft geschrapt. Dit is ook te bewerkstelligen zonder dat je al je koolhydraten schrapt. Je hebt simpelweg koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.

    Het blijft me verbazen hoeveel mensen opeens een koolhydraatarm dieet volgen.. :(
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Tja... Waarschijnlijk weer een opkomende hype. Las gisteren dat een of andere Alex Mass een nieuw boek en trainingsschema of iets heeft uitgebracht (of gaat uitbrengen?) en daar wordt ook alweer de plank compleet misgeslagen. Allemaal generieke zooi, zowel het trainingsschema als de voeding. Maar ja... Zal wel weer heel snel in de top 10 van Bol.com staan...
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Tja... Waarschijnlijk weer een opkomende hype. Las gisteren dat een of andere Alex Mass een nieuw boek en trainingsschema of iets heeft uitgebracht (of gaat uitbrengen?) en daar wordt ook alweer de plank compleet misgeslagen. Allemaal generieke zooi, zowel het trainingsschema als de voeding. Maar ja... Zal wel weer heel snel in de top 10 van Bol.com staan...

    *zucht* helaas vaak wel het geval
  • nathaliedebacquer9278
    nathaliedebacquer9278 Berichten: 13 Member
    Opties
    Hallo, mijn bmr is 1550 en tdee 1900.
    Ik zou 1600 nemen als dagelijks doel.
    Ik las dat ik 1 g eiwit moet nemen per kilo dus dan komt dat op 70 g eiwit. Hoeveel kh en vetten moet ik nemen?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2020 aangepast
    Opties
    De richtlijnen voor eiwitten zit tussen de 1.3-2gr per kilo lichaamsgewicht. 1gr per kilo lichaamsgewicht staat voor het minimum betreffende je vet inname. De rest kun je opvullen met KH als je wilt. Dat is een beetje standaard.
  • xchantal92
    xchantal92 Berichten: 30 Member
    Opties
    > @nathaliedebacquer9278 zei:
    Zolang je minimaal 0,8 gr eiwit per kg lichaamsgewicht binnen krijgt (die 1 gr is dus prima) en zorgt dat je niet te veel verzadigde- en transvetten binnen krijgt maakt het niet veel uit in welke verhoudingen je het doet. Vetten en koolhydraten zijn wel belangrijk om te kunnen functioneren, dus ik zou 1 van beiden niet te veel schrappen.
  • liekje2020
    liekje2020 Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik zit steeds op teveel eiwitten en vetten. Maar geen idee hoe ik dit lager kan krijgen.
    Heb zelf het gevoel dat ik nu gezond aan het eten ben.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Als je weet wat je eet, weet je toch ook waar de eiwitten en vetten vandaan komen. Of begrijp ik je niet?