Gaat afvallen trager bij warm weer? — Dutch (Netherlands)

Gaat afvallen trager bij warm weer?

Opties
Sandraatje123
Sandraatje123 Berichten: 372 Member
Hoe zit dat? Ik val veel langzamer af dan normaal, terwijl mijn werk me veel meer moeite kost met deze hitte. Ik had juist verwacht dat ik sneller af zou vallen. Weet iemand hoe dit zit?
«1

Reacties

  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Zou kunnen dat je meer vocht vasthoudt. Of misschien ben je onbewust minder actief en gaat je NEAT omlaag (https://nl.myprotein.com/thezone/voeding/verschil-neat-tdee-bmr-eat-en-amr/). Maar ik denk vocht. Zo'n groot verschil met wat je verwacht had dan?
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    De helft van het normale resultaat. Ik doe hetzelfde werk, zelfde hoeveelheid. Doe er wel langer over, maar het verbruik lijkt me dan evengoed gelijk, vooral omdat het me veel meer energie lijkt te kosten of is dat een denkfout?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het is altijd lastig in te schatten of je hetzelfde aan energie verbruikt. Ik durf het niet te zeggen. Mijn eerste ingeving is ook vocht; heb er zelf ook last van. Daarnaast kan ik veel moeilijker naar de wc. Ik neem tevens nog extra zout (omdat je op een bepaald moment met alleen water drinken je verloren vocht niet meer kan aanvullen) in mijn water als ik train, waardoor dat er denk ik ook voor zorgt dat ik zelfs stijg in gewicht.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Fijn dat ik in ieder geval niet de enige ben, ik vind het ook echt niet erg om de weegschaal niet te zien zakken in getal, als ik maar weet dat ik in een tekort zit.
    Dat zout in je water, is dat voor iedereen aan te raden? Of puur voor jouw training?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je momenteel in je training echt aanzienlijk meer zweer ivm de hitte, dan zou ik het ook aanraden bij een ander. Onze CrossFit box heeft geen airco, dus het is bij ons heel warm waardoor ik echt veel meer zweet. Daarnaast bij trainingen als CrossFit, waarbij je zware inspanning levert tov krachttraining, dan is het ook niet verkeerd om dat te doen. Het is een vervanger voor bijvoorbeeld Gatorade of Aquarius, alleen een stuk goedkoper :#
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nog een aanvulling waar je dan qua zweetlevel aan moet denken; het druipt echt van je lichaam af...dus zeg maar niet ei paar druppels op je voorhoofd. Maar de meeste commerciële gyms hebben volgens mij airco
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Ik doelde vooral op dat je door de dag heen wat rustiger bent en door het minder friemelen, wiebelen, bewegen etc. dat dat wat lager ligt. Ik geloof wel dat het je lichaam meer energie kost om warmte kwijt te raken (zomer), dan om warmte vast te houden (winter). Ben benieuwd in welke lijn het dan straks verder gaat, Sandra!

    Oh, zo gelukkig met de airco in mijn sportschool 😍😍😁
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    juni 2019 aangepast
    Opties
    @itzhanne82 ik snap het, dan zal ik het mijn man ook zeker aanraden. Die werkt in een hal waar het 45 graden word en omschrijft zijn shirt alsof hij met kleren aan in bad is geweest. Werkt met een koelvest aan om het aan te kunnen. Hoe pak je zoiets aan? Teveel zal ook niet goed zijn.

    @leym92 ik begrijp nu wat je bedoelt, thuis doe ik wellicht wel minder. Netflixen met een glas koud drinken is nu erg aantrekkelijk :)
    Ik ben ook benieuwd, ik hou het op het moment stug vol mede omdat ik benieuwd ben of er nog een plotselinge daling komt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Teveel is een relatief woord hier eigenlijk. Houd in feite dezelfde zoutinname in, maar doe een half theelepeltje in je flesje waar water in zit. Je verliest namelijk ook gewoon veel mineralen.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Oké, dank voor je uitleg. Hij gaat het proberen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hoe is het nu met je gewicht, aangezien het warme weer gezakt is?
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Ja, zeker! Afgelopen week 2,5 kilo eraf zonder iets anders te doen dan daarvoor. Heel fijn, heb jij hetzelfde?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bij mij gaat het ook weer wat naar beneden, maar blijft uiteraard schommelen.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Ja precies, maar dat is normaal. Ik heb nu bijvoorbeeld ook weer slankere handen enzo, heel maf 😁
    Weer wat geleerd
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    leym92 schreef: »
    Ik doelde vooral op dat je door de dag heen wat rustiger bent en door het minder friemelen, wiebelen, bewegen etc. dat dat wat lager ligt. Ik geloof wel dat het je lichaam meer energie kost om warmte kwijt te raken (zomer), dan om warmte vast te houden (winter). Ben benieuwd in welke lijn het dan straks verder gaat, Sandra!

    Oh, zo gelukkig met de airco in mijn sportschool 😍😍😁

    Volgens mij is het normaliter zo dat je lichaam meer energie verbruikt bij koud weer (winter) als bij warm weer. Omdat je lichaam zichzelf op temperatuur wil houden en hoe groter het verschil met de buiten temperatuur, hoe meer moeite het je lichaam kost.

    Vergelijk het maar met een kachel. Als het 12 graden is buiten, hoef je de kachel niet zo hard te stoken als dat het -10 graden is (om even een voorbeeld te noemen)

    Met warm weer word ik zelf altijd wat lomer (weet niet of dit een woord is uit de omgeving, maar duf is misschien goede vergelijking). Dan doe ik toch altijd wat minder en dus is energieverbruik gedurende de dag ook minder.

    Tijdens mijn trainingen verbrand ik dan echter wel weer meer, en zweet meer, tijdens warmte. Omdat mijn hartslag dan ook gemiddeld hoger ligt (zo'n 15-20 BPM hoger gemiddeld).

    Uiteraard zal dit per mens wel verschillen.
    Om voorbeeld te geven, ik heb een lage lichaamstemperatuur (tussen de 34,5 en 35 graden) waardoor ik het eigenlijk altijd warm heb (zelfs bij temperatuur onder nul draag ik het liefst t-shirts). Dit is ook een reden waarom mijn verbrandingsmotor weer net iets anders werkt. Maar dat weet ik, dus daar kan ik op aanpassen
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Ik denk dat het wel verschilt wat voor werk je doet. Ik werk 30 uur in de schoonmaak en het werk is in de zomer als het zo warm is gewoon echt 100% zeker veel zwaarder dan in de winter. Geef mij maar kou! Maar niet om een oordeel te vellen over wat een ander doet, maar als mensen niet weten hoe het is om fysiek wat zwaarder werk te doen dan kunnen ze zich er ook letterlijk niks bij voorstellen.
    Voorbeeldje, al die mensen die je ziet wandelen in hun lunchpauze? Steek mijn hand er voor in het vuur dat ze niet de hele dag op hun benen staan en lopen. De mensen die lopen voor hun werk gaan graag even zitten.
    Bij mijn man op het werk is het zelfs zo (combinatie van werkplaats en kantoor) dat bij een tekort aan stoelen de kantoormedewerkers automatisch gaan staan in hun pauze. Heel terecht al zeg ik het zelf.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Sandraatje123 schreef: »
    Ik denk dat het wel verschilt wat voor werk je doet. Ik werk 30 uur in de schoonmaak en het werk is in de zomer als het zo warm is gewoon echt 100% zeker veel zwaarder dan in de winter. Geef mij maar kou! Maar niet om een oordeel te vellen over wat een ander doet, maar als mensen niet weten hoe het is om fysiek wat zwaarder werk te doen dan kunnen ze zich er ook letterlijk niks bij voorstellen.
    Voorbeeldje, al die mensen die je ziet wandelen in hun lunchpauze? Steek mijn hand er voor in het vuur dat ze niet de hele dag op hun benen staan en lopen. De mensen die lopen voor hun werk gaan graag even zitten.
    Bij mijn man op het werk is het zelfs zo (combinatie van werkplaats en kantoor) dat bij een tekort aan stoelen de kantoormedewerkers automatisch gaan staan in hun pauze. Heel terecht al zeg ik het zelf.

    Zeker dat dat uitmaakt, maar ik vergelijk ook alleen mijn eigen verbruik in zomer en winter
    Ik doe zelf zittend werk. Ik kom zonder sporten ook echt niet aan mijn beweging. Nu sport ik tijdens mijn lunchpauze, maar eerder ging ik idd altijd lopen, maar als je al hele dag op je voeten staat zal dat zeker andersom zijn.
    Mijn vrouw werkt in de zorg (oudere demente), en die is ook blij als ze tussendoor eens even kan zitten voor een kopje thee. Lunchpauze kennen ze daar niet eens. Tussendoor je broodje eten als de mogelijkheid er is, maar zelfs dan staand.
    Ik heb daar altijd veel respect voor, ik zou het niet kunnen, of iig nu niet meer. Wellicht als je dat al vanaf begin doet, dan weet je op gegeven moment niet beter natuurlijk.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Sandraatje123 schreef: »

    Klinkt inderdaad wel logisch, bij mij is het echter andersom.
    Maar wellicht dat men hiervan uitgaat van dezelfde intensiteit in dagelijkse werkzaamheden. Terwijl mijn productiviteit in de zomer lager ligt als in de winter qua werk. Omdat het dan warm is, doe je uiteindelijk minder, of je "loopt" minder hard omdat je het al zo warm hebt.
  • DabbyOi
    DabbyOi Berichten: 8 Member
    Opties
    Val je in een sauna af ? 🙈
  • kamerferdi
    kamerferdi Berichten: 35 Member
    Opties
    > @DabbyOi zei:
    > Val je in een sauna af ? 🙈

    Ja, maar dit is veel vochtverlies en krijg je na het eten van voeding en drinken van water zo weer terug. Het is beter als tijdelijke oplossing als je bijv. in een bepaald gewichtsklasse wilt vallen tijdens een competitieweging.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    juli 2019 aangepast
    Opties
    > @DabbyOi zei:
    > Val je in een sauna af ? 🙈

    Werk je in een sauna?
    Ik zit niet stil bij werk, mijn vergelijking is bij inspanning.
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Het kost je lichaam wel energie om het op temperatuur te houden, dus wel wat. Ik denk alleen dat het makkelijk wordt overschat vanwege hoeveel je zweet :blush:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    leym92 schreef: »
    Het kost je lichaam wel energie om het op temperatuur te houden, dus wel wat. Ik denk alleen dat het makkelijk wordt overschat vanwege hoeveel je zweet :blush:

    Zweten zegt ook niet alles. De ene zweet veel sneller als de andere.
    Ik zweet al bij het minste geringste, terwijl mijn pa met 40 graden nog gaat tennissen en amper zweet
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Dat is helemaal waar, maar slaat niet echt op wat ik zeg ;)