TDEE terug rekenen — Dutch (Netherlands)

TDEE terug rekenen

Opties
Ik ben nu zo'n twee maanden bezig met afvallen en inmiddels 7 kg kwijt. In het begin heb ik natuurlijk mijn TDEE berekend, maar die wordt sterk bepaald door je niveau van activiteit. Ik was daarover wat onzeker en heb deze maar conservatief berekend. Ik heb in de afgelopen periode iedere dag nauwkeurig mijn calorieën bijgehouden. Ik heb met deze data mijn TDEE terug gerekend. Belangrijk daarbij is de factor hoeveel calorieën overeen komt met een kilo afvallen. Ik kwam verschillende getallen tegen (7000 en 7700 calorieën per kg) en ben er maar tussenin gaan zitten. Hieronder het resultaat van mijn rekenpartij. Mijn TDEE blijkt precies op 2400 uit te komen en dat is wat hoger dan gedacht. Kennelijk ben ik toch nog actiever dan ik zelf dacht (ondanks mijn atrose probleempje). Reacties en feedback welkom.

2sankxrtxzlm.png

Reacties

  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    september 2019 aangepast
    Opties
    Nu heb je het berekend en wat wil je daarmee zeggen of vragen? Dat mis ik een beetje in je post.
    Als je je activiteitenniveau conservatief in schat, heb je daar vaak profijt van, dus goed bezig en een supermooi resultaat uiteraard!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    7 kilo in 2 maanden is best behoorlijk. Ik zie alleen een gemiddelde over een periode van 2 maanden. Wat zijn je dagelijkse innames geweest? Ik reken mijn TDEE ook altijd met kantoorbaan uit (welke ik ook heb), waarbij ik wel 6x per week sport & 13.000+ stappen haal elke dag. Je lichaamscompositie speelt ook een rol in je verbranding. Hoe zwaarder je bent; hoe hoger.
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Nu heb je het berekend en wat wil je daarmee zeggen of vragen? Dat mis ik een beetje in je post.
    > Als je je activiteitenniveau conservatief in schat, heb je daar vaak profijt van, dus goed bezig en een supermooi resultaat uiteraard!

    Ik vroeg me af of meer mensen dit berekenen als validatie van hun inschattingen en of die 7350 een beetje klopt.
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > 7 kilo in 2 maanden is best behoorlijk. Ik zie alleen een gemiddelde over een periode van 2 maanden. Wat zijn je dagelijkse innames geweest? Ik reken mijn TDEE ook altijd met kantoorbaan uit (welke ik ook heb), waarbij ik wel 6x per week sport & 13.000+ stappen haal elke dag. Je lichaamscompositie speelt ook een rol in je verbranding. Hoe zwaarder je bent; hoe hoger.

    Daarom heb ik de SD erbij gezet. Als je echt mijn dagelijkse inname's wilt weten, mijn dagboek staat open.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarom heb ik de SD erbij gezet. Als je echt mijn dagelijkse inname's wilt weten, mijn dagboek staat open.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat je met standaard deviatie bedoeld. Daarbij; puur sec de kcal in je dagboek zeggen we vrij weinig. Ik weet je geslacht niet, je lengte, je gewicht, je leeftijd, je leefstijl, je mate van sport, je soort sport etc.
    Ik vroeg me af of meer mensen dit berekenen als validatie van hun inschattingen en of die 7350 een beetje klopt.[/quote[
    Ik heb nog nooit jouw berekening gebruikt, puur omdat TDEE en BMR kunnen veranderen over time. Je stelt een BMR & TDEE op, gaat daar mee aan de slag en stelt bij gaandeweg. Het nadeel is dat je nooit exact zult weten wat je TDEE of BMR is.
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat je met standaard deviatie bedoeld. Daarbij; puur sec de kcal in je dagboek zeggen we vrij weinig. Ik weet je geslacht niet, je lengte, je gewicht, je leeftijd, je leefstijl, je mate van sport, je soort sport etc.

    Ik heb nog nooit jouw berekening gebruikt, puur omdat TDEE en BMR kunnen veranderen over time. Je stelt een BMR & TDEE op, gaat daar mee aan de slag en stelt bij gaandeweg. Het nadeel is dat je nooit exact zult weten wat je TDEE of BMR is.

    Als het je interesseert https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardafwijking. Je vroeg naar mijn innames, vandaar dat ik naar mijn logboek verwees. Anyway, ik begrijp ook wel dat TDEE en BMR niet constant zijn. Maar omdat ik toch benieuwd was waar het ongeveer zou liggen mijn poging om het te berekenen. Er wordt hier op het forum veel nadruk gelegd op het berekenen van de TDEE waarbij je veel aannames moet doen, dus waarom dan niet eens kijken of je je aannames kunt valideren?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Er wordt hier op het forum veel nadruk gelegd op het berekenen van de TDEE waarbij je veel aannames moet doen, dus waarom dan niet eens kijken of je je aannames kunt valideren?
    Zeker, ik vind het ook interessant om dergelijke berekeningen te checken hoor :#B) Klopt, BMR & TDEE zijn maar een schatting uiteindelijk voor wat betreft je inname. Komt wel beter in de buurt dan de berekeningen die MFP erop na houdt. Desalniettemin; goed dat je er eens een berekening op hebt losgelaten :)
  • tina9572
    tina9572 Berichten: 7 Member
    Opties
    Poecillia schreef: »
    Ik ben nu zo'n twee maanden bezig met afvallen en inmiddels 7 kg kwijt. In het begin heb ik natuurlijk mijn TDEE berekend, maar die wordt sterk bepaald door je niveau van activiteit. Ik was daarover wat onzeker en heb deze maar conservatief berekend. Ik heb in de afgelopen periode iedere dag nauwkeurig mijn calorieën bijgehouden. Ik heb met deze data mijn TDEE terug gerekend. Belangrijk daarbij is de factor hoeveel calorieën overeen komt met een kilo afvallen. Ik kwam verschillende getallen tegen (7000 en 7700 calorieën per kg) en ben er maar tussenin gaan zitten. Hieronder het resultaat van mijn rekenpartij. Mijn TDEE blijkt precies op 2400 uit te komen en dat is wat hoger dan gedacht. Kennelijk ben ik toch nog actiever dan ik zelf dacht (ondanks mijn atrose probleempje). Reacties en feedback welkom.


    Ik heb ook eens wat berekeningen gedaan met mijn gegevens, en als ik mijn TDEE bereken voor de laatste 5 maanden, kom ik op een TDEE van 2313 kcal, wat eigenlijk redelijk overeen komt met wat MFP voorstelt met lichte activiteit.
    Maar, als ik de data van de eerste 3 weken er ook bij neem, is mijn TDEE plots 2550!
    Die eerste weken ging het gewichtsverlies bij mij heel snel, door verlies van watergewicht enzo, geen vet ,dus heb ik die gegevens er uit gelaten.
    Als bij jou het verlies in het begin ook zo snel was is dit misschien de oorzaak van de hoger dan verwachtte TDEE.

    Gefeliciteerd met het verlies van 7kg, en nog veel succes!!