Intermittent and prolonged fasting — Dutch (Netherlands)

Intermittent and prolonged fasting

Opties
Hallo allemaal. Wilde een topic starten over het nut van vasten m.b.t. gezondheid. Een bijkomend voordeel kan gewichtsverlies zijn zonder al te veel spierverlies. Studies wijzen uit dat een calorie deficit met behulp van vasten beter is dan een dagelijkse calorie deficit. Dus i.p.v. elke dag 400 calorieën minder te nuttigen zou een hele dag niets eten beter zijn. Er zijn veel dierstudies hierover en ook veel mensenstudies.

Waarom heb ik gekozen voor deze vorm van eten of beter gezegd niet eten:
1. ik ben een grote eter en vind het prettiger om 1 grote maaltijd per dag te eten.
2. hoef minder maaltijden klaar te maken, dus rest van de dag met andere dingen bezig.
3. vasten voor langer dan 16 uur zorgt voor autphagy(opruimen van oudere cellen) omdat je lichaam niet bezig is met verteren van voedsel.
4. herstellen van het immuunsysteem.

Studies in muizen laten zien dat perioden met eten afgewisseld met vasten(alleen water of helemaal niets nuttigen) het leven van de muizen significant verlengd.

Dr. Jason Fung is een bekende die hier veel onderzoek naar doet.
https://www.dietdoctor.com/does-fasting-burn-muscle

Hieronder wat studies:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6128599/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5959807/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30172870
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6257056/

Ook veel informatie te vinden op youtube hierover.

Even een kanttekening voor de personen die dit willen doen, overleg altijd met je dokter wanneer je medicatie slikt of een aandoening hebt.

Ik zal vast nog dingen vergeten te zijn te melden, maar zal dingen toevoegen wanneer er wat me te binnen schiet.

«1

Reacties

  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
    Voor geinteresseerden, er is een app genaam Zero - Fasting tracker. Hier kan je tijd instellen hoenlang je wilt vasten. Staan ook artikelen over de voordelen van vasten.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Yeah ik ben ook weer begonnen. Ik gebruik de app Life fasting. Hebben een community voor support 👍 en heel veel artikels voor info.
    Weer gestart met 16:8 methode. Is makkelijk te doen. Doe het niet om af te vallen op de weegschaal. Ik zit op een stabiel gewicht. Ik heb veel last van zoete trek tussen de maaltijden door. Bedoeling is minder maaltijd momenten in te plannen en de sugar cravings het hoofd te bieden.
    Ik ga heel slecht op suikerrijke voeding ivm histamine intolerantie 🥴
    Bovendien lukt het mij ook niet om een paar keer per dag gezonde maaltijden te bereiden en er echt voor te gaan zitten.
    Meal preppen is ook niet mijn ding helaas.
  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
    Het heeft inderdaad vele voordelen, zoals insuline resistentie tegengaan. En vooral de hormonen leptine en ghreline reguleren.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    🙈 Alleen even kijken hoe het gaat nu met mijn sport momenten. De avonden zijn geen probleem want dan is de vast doorbroken. Ik doe op zaterdagochtend een intensieve spinning les. Dan zit ik in principe nog in mijn vast. Dat zal een pittige worden 😂
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Sorry, maar de geclaimde zinssnede: "Caloric restriction diets only work in the short-term, before basal metabolism falls in response. This is sometimes called ‘starvation mode’. Daily calorie restriction fails because it unerringly put you into metabolic slowdown. It’s a guarantee. Reversing type 2 diabetes relies upon burning off the body’s excess glucose, so the daily calorie-restricted diet will not work", is ronduit belachelijk. Er bestaat geen spaarstand of starvation mode, omdat - als dit daadwerkelijk zou bestaan - er geen doden kunnen vallen vanwege hongersnood. Anders moeten we de mensen in Afrika even gaan vertellen dat ze vergeten hun spaarstand knop aan te zetten, om op die wijze niet te sterven van honger. :/
  • juffrouwmelanja
    juffrouwmelanja Berichten: 1 Member
    Opties
    ik heb het een week geprobeerd. was heel erg moe en ik loop hard in de ochtenden. Dit is niet vol te houden voor mij
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    De spaarstand is niet helemaal een mythe. Het is bewezen dat mensen die aan een dieet hebben gedaan een lagere russtofwisseling hebben dan mensen die niet hebben gelijnd

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/is-ultieme-dikkemensenexcuus-waar-gaat-het-lichaam-in-de-spaarstand-als-je-gaat-lijnen~b3215c16/
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    De volkskrant noem ik niet echt een wetenschappelijke bron, maar dat on a side note. Het is nogal wiedes dat een ruststofwisseling omlaag gaat na het diëten, omdat je minder weegt. Een logisch gevolg is een lager BMR. Ook je onderhoud is na een dieetperiode anders. Als je dieet agressief en lang is geweest, 'herstelt' dit zich weer naarmate je weer meer gaat eten (nieuw onderhoud bijvoorbeeld). Het ging mij meer om de bewering dat calorierestrictie alleen op korte termijn werkt, omdat het je metabolisme vertraagd en het dan dus niet meer zou werken. Dát vind ik ronduit bespottelijk en het klopt niet. Je kunt blijven afvallen, tot de dood, alleen zul je je kcal inname continue moeten aanpassen.
  • violavanderrhee
    violavanderrhee Berichten: 1 Member
    oktober 2019 aangepast
    Opties
    Ik doe ook (weer) aan if en dan de 16/8 methode. Ik heb ook de artikelen en yt filmpjes van dr Fung gelezen en gezien en geloof er zeker in.

    Toch struggle ik er soms wel mee. Vooral als ik een late afspraak heb of rond half 7 ga sporten. Dan moet ik vroeg eten want erna red ik niet.
    Gelukkig ga ik goed op nuchter sporten in de ochtend.

    Ik vind het knap hoor dat je OMAD doet (one meal a day) want het niet voor 12 en niet na 20 uur eten gaat me goed af maar in die 8 uur dat ik mag eten wil ik het liefst de hele tijd eten. Hoe kom ik van die cravings af hè?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik vind het knap hoor dat je OMAD doet (one meal a day) want het niet voor 12 en niet na 20 uur eten gaat me goed af maar in die 8 uur dat ik mag eten wil ik het liefst de hele tijd eten. Hoe kom ik van die cravings af hè?
    Die cravings komen waarschijnlijk omdat je a) jezelf restricties opgelegd en de zucht naar dat voedsel alleen maar sterker wordt of b) vasten is niet voor jou. Vasten is maar een tool om je kcal binnen te krijgen. Er is te weinig gedegen onderzoek nog om harde conclusies te trekken zoals de TS aangeeft. Daarbij is vasten niet voor iedereen. Als jij er alleen maar food-focused van raakt, dan heb je meer kans tot overeten.
  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    De volkskrant noem ik niet echt een wetenschappelijke bron, maar dat on a side note. Het is nogal wiedes dat een ruststofwisseling omlaag gaat na het diëten, omdat je minder weegt. Een logisch gevolg is een lager BMR. Ook je onderhoud is na een dieetperiode anders. Als je dieet agressief en lang is geweest, 'herstelt' dit zich weer naarmate je weer meer gaat eten (nieuw onderhoud bijvoorbeeld). Het ging mij meer om de bewering dat calorierestrictie alleen op korte termijn werkt, omdat het je metabolisme vertraagd en het dan dus niet meer zou werken. Dát vind ik ronduit bespottelijk en het klopt niet. Je kunt blijven afvallen, tot de dood, alleen zul je je kcal inname continue moeten aanpassen.

    Volkskrant is idd niet echt wetenschappelijk. Zit momenteel op werk maar je zou dit filmpje kunnen bekijken. De studies gerelateerd zijn volgens mij toegevoegd. https://www.youtube.com/watch?v=tIuj-oMN-Fk
    Calorie restrictie verlaagd je BMR, vooral een crash dieet, wanneer je dan ook maar iets meer ga eten kom je heel snel weer aan. Wat hij aangeeft is vasten, dus niets eten, je BMR niet verlaagd. En zo je over een periode ook minder calorieën binnen krijgt, maar je BMR niet negatief wordt beïnvloed.
  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Ik vind het knap hoor dat je OMAD doet (one meal a day) want het niet voor 12 en niet na 20 uur eten gaat me goed af maar in die 8 uur dat ik mag eten wil ik het liefst de hele tijd eten. Hoe kom ik van die cravings af hè?
    Die cravings komen waarschijnlijk omdat je a) jezelf restricties opgelegd en de zucht naar dat voedsel alleen maar sterker wordt of b) vasten is niet voor jou. Vasten is maar een tool om je kcal binnen te krijgen. Er is te weinig gedegen onderzoek nog om harde conclusies te trekken zoals de TS aangeeft. Daarbij is vasten niet voor iedereen. Als jij er alleen maar food-focused van raakt, dan heb je meer kans tot overeten.

    Je moet het wel de tijd gunnen. Wanneer je schakelt van eetpatroon duurt het een tijd voordat je lichaam ghreline en leptine op dezelfde tijden pieken. Bij mij is dat rond 1 week, maar kan per persoon verschillen. Dus nu krijg ik honger rond dezelfde tijd elke dag.
    Daarom wordt er ook aangeraden voor mensen die niet aan kunnen komen om 6 keer te eten per dag, ook al is het niet veel. Je lichaam went dan aan die tijden.

    Maar het is idd niet voor iedereen weggelegd.
  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
    http://archive.unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E00.HTM#Contents

    Effect of starvation and very low calorie diets on protein-energy interrelationships in lean and obese subjects
    http://archive.unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E11.HTM#effect of starvation and very low calorie diets on protein energy interrelations

    "Although prolonged total starvation is associated with an absolute reduction in basal metabolic rate (BMR), during the first 2 days of starvation there is often a small absolute increase in BMR relative to values obtained after an overnight fast (Figure 1). Since this change occurs while there is loss of body weight and lean tissue (� 2%), the increment is greater when expressed in relation to body weight or lean body mass. As early as 1907, VAN NOORDEN wrote "during the first few days of acute starvation the general metabolism of the body suffers no diminution". However, a transient increase in metabolic rate may have been missed, because the results were often compared to measurement made at the end of the first day of starvation (36 hours since the last meal)."
  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
    It's well established that very long periods without food can cause a drop in metabolism:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26399868

    However, studies have shown that fasting for short periods can actually increase your metabolism, not slow it down:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2186256
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8172872

    One study in 11 healthy men found that a 3-day fast actually increased their metabolism by an impressive 14%:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10837292
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    🙈🙈🙈 Ach ja de Volkskrant is niet wetenschappelijk maar @Yidrey jij hebt gelukkig de tijd wel. Thanks,
  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
    > @juffrouwmelanja zei:
    > ik heb het een week geprobeerd. was heel erg moe en ik loop hard in de ochtenden. Dit is niet vol te houden voor mij

    Ik train altijd nuchter, heb daar niet zo veel last van. Maar iedereen is anders. Wel tof dat je het hebt geprobeerd, maar zeker niet doen als je er niet goed bij voelt.
  • willemjonkers22
    willemjonkers22 Berichten: 1 Member
    Opties
    Goedemorgen,

    Ook ik ben fanatiek met IF, en ben nu ook weer een aantal maanden bezig en dit gaat goed. ook het trainen op nuchtere maag gaat me prima af.

    Ik ben alleen wel vaak zoekende naar passende maaltijden die ik na mn vast kan nuttigen. Wat eten jullie zoal als het vasten erop zit en waarom?

    Let me know,
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @willemjonkers22 zei:
    > Goedemorgen,
    >
    > Ook ik ben fanatiek met IF, en ben nu ook weer een aantal maanden bezig en dit gaat goed. ook het trainen op nuchtere maag gaat me prima af.
    >
    > Ik ben alleen wel vaak zoekende naar passende maaltijden die ik na mn vast kan nuttigen. Wat eten jullie zoal als het vasten erop zit en waarom?
    >
    > Let me know,

    Ligt eraan hoe lang ik gevast heb. Als ik alleen 16/8 doe dan meteen een goede lunch met sla kip/eieren/noten/avocado en beetje dressing met 0 calorieën.
    Eet ik OMAD dan is het gelijk avondeten met eventueel nog extra een eiwitshake
    Bij een vast van 36 uur of langer starten sommige het liefst met bullion... Ik vind een beetje kwark met fruit en wat noten ook lekker om mee te starten
  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
    Ik doe OMAD op dit moment. Mijn ervaring is na een vaste periode geen koolhydraten met vetten. Koolhydraten zorgt voor insuline afgifte wat een opslag hormoon is, dus de genuttigde vetten worden opgeslagen. En ik werd erg moe wanneer ik met koolhydraten begon. Voorbeelden van Manga23 zijn prima. Green smoothie kan ook.
  • vanduijneveld
    vanduijneveld Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik ben mega fan van IF. Ik ben normaliter echt een vreetzak en loop in de avond altijd heen/weer naar de koelkast o:). Met if mag ik simpelweg niet eten, dus ga ik ook geen cracker met kaas eten om 11 uur in de avond.

    Los daarvan kom je sneller in ketose, heb ik geen middagdips meer en natuurlijk wat andere voordeeltjes.

    Anyway, always do what works for you.
    Door IF icm een soepel keto dieet (wel havermout bij m'n kwark enzo) eet ik iig mega gezond en blijft de calorie intake binnen de perken 👌🏻
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Ieder z'n ding... Ik geloof er niet in. Het is een trucje toepassen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Eens met Laurens. Ieder zijn ding, maar tot op heden is er op wetenschappelijk niveau geen enkel bewijs gevonden dat vasten beter is dan een tekort hanteren over een langere periode. Vasten kan een methode zijn om je voeding in te delen, maar is niet meer dan dat.

    @vanduijneveld om "mega gezond" te eten is echt geen keto en/of vasten nodig.
  • Bateken
    Bateken Berichten: 1 Member
    Opties
    Raad iedereen aan om "dokters van morgen" te kijken over vasten!