Meer eten om af te vallen — Dutch (Netherlands)

Meer eten om af te vallen

Opties
Gewoon om te delen, maar voel je vrij te reageren.

Ik heb een weekje of 4 via herbalife een coach, er moet 25 kilo af...

Nu viel ik de afgelopen 2 weken niet af. En was ik erg moe. Ik at per dag rond de 1800 kcal.
Ik ben 178cm en 110 kilo nu. Voorheen stond ik voor de klas. Maar tijdens de corona zit ik thuis. Ik probeer elke dag of een half uur hard te lopen of een half uur aan krachttraining te doen. Daarnaast wandel of fiets ik een uur.

Nu zei hij dat mijn rust metabolisme tijd de 2300 zit. Dat ik daarnaast ook beweeg. Dus eigenlijk rond de 2500 kcal moet eten. Daarmee zou ik met gemak ook een halve kilo kunnen afvallen.

Ik ga het experiment aan. Maar in mijn hoofd is dit gewoon overeten en zal Ik niet afvallen. Immers hoe minder ik eet hoe beter...

We gaan het ervaren!!

Reacties

  • Linda_mfp_160818
    Linda_mfp_160818 Berichten: 14 Member
    Opties
    Op basis van jouw gegeven heb ik je TDEE even uitgerekend en kom ik op ruim 3.100 calorieën per dag om op gewicht te blijven. Omdat ik je leeftijd niet weet en dit een schatting is kan het aantal calorieën anders zijn. Om gezond af te vallen is het goed om 400-500 calorieën onder je onderhoud te blijven wat dus overeenkomt met het advies je hebt gekregen.

    Je schrijft dat je veel sport en dat kan ook verklaren dat je aankomt in spiermassa.

    En wellicht kun je expirementeren met verschillende soorten voeding waar jij je lekker bij voelt.
    Succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Linda legt het goed uit. Afvallen is een kwestie van een energietekort. Meer eten en afvallen gaat niet samen. Als je meer gaat eten dan gaat (onbewust) je NEAT omhoog waardoor je meer verbrand over de dag. Daardoor LIJKT het alsof je afvalt doordat je meer eet. Maar dat is helaas de verkeerde conclusie.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    En wat zegt de spiegel????
    Ik val ook niet echt snel af... maar de spiegel en mijn riem zeggen andere dingen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    De spiegel is natuurlijk heel subjectief :wink: Maar dat is wellicht per persoon verschillend. Ik persoonlijk heb liever data, welke ik kan vergelijken met eerdere data. Vaak ook omdat de veranderingen bij mij zo minuscuul zijn, dat dit bijna niet met de spiegel te zien is.

    Maar al met al... als je wilt afvallen zal hoe dan ook het cijfer op de weegschaal naar beneden moeten gaan.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Is natuurlijk helemaal waar. En ieder individu is ook net iets anders.
    Gewicht neemt bij mij niet echt af, maar buikspieren worden meer en meer zichtbaar.
    Op de weegschaal zie ik het dus niet terug. In de spiegel wel.
    Mijn omgeving zegt ook dat ik veel afgevallen ben. Weegschaal zegt al maanden dat ik rond de 90 kilo zit..

    Misschien is dit hier ook aan de hand😉
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het kan natuurlijk zijn dat je een recomp hebt, waarbij je relatief op hetzelfde gewicht blijft maar wel vet verliest. Alleen dan zou je een soort sweet spot gevonden hebben qua calorie inname 😏👌🏻
  • sarahdoom19
    sarahdoom19 Berichten: 13 Member
    Opties
    @itzhanne82 zou jij eens mijn TDEE kunnen berekenen om af te vallen? Ik vind het nogal ingewikkeld... Ben bang om te veel calorieën op te nemen. Nu probeer ik 1950 per dag maar denk dat dit mss te veel is?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Die kun je heel makkelijk zelf uitrekenen :wink: , daar heb je mij niet voor nodig 😎. Ga gewoon naar https://tdeecalculator.net/ en vul je gegevens in. Ik denk tevens dat je al een boel informatie hebt vanuit je andere topics.
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Als je meer gaat eten dan gaat (onbewust) je NEAT omhoog waardoor je meer verbrand over de dag. Daardoor LIJKT het alsof je afvalt doordat je meer eet. Maar dat is helaas de verkeerde conclusie.


    Zou je deze kunnen uitleggen? Ik begreep uit mijn Google zoektocht dat de neat je algemene metabolisme over de dag is. En als je meer eet zet je die meer aan zeg je? Maar hoe bedoel je dat lijkt en veekeerde conclusie?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, daarom vind ik het dus ook belangrijk dat mensen zich inlezen over voeding en training en alles daaromtrent, puur en alleen zodat je weet wat er gebeurd en waarom het gebeurd. Met alle respect; die Herbalife coach moet zoiets ook gewoon kunnen uitleggen.

    NEAT is Non-exercise activity thermogenesis. Of naar het Nederlands vertaald; activiteiten die niet in het teken van sporten staan. Dus; tikken met je vingers, lopend bellen, dansen als een nummer op komt, tuinieren etc. Onbewuste activiteit waarmee je (ook) calorieën verbrand. Hoe meer energie je hebt, hoe hoger je NEAT vaak is. Als jij in een heel groot tekort bent, zal je NEAT afnemen, simpelweg omdat je lichaam energie wil besparen, of dat je je moe en energieloos voelt. Wanneer je genoeg of 'teveel' energie hebt (bijv. door een calorieoverschot) dan zul je meer onbewust gaan bewegen en dus onder de streep meer gaan verbranden. Daarom maken mensen de denkfout, omdat ze simpelweg niet beter weten of de kennis niet hebben, dat bijvoorbeeld meer eten zorgt voor een hoger metabolisme en meer afvallen bla ba... Dat komt dus enkel en alleen doordat hun NEAT toe is genomen.
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    Itzhanne82, helder. Dus meer eten betekend meer activiteit in je lichaam. Zeg je dan ook dat een te laag calorieën tekort je te moe maakt, lusteloos?
    Als 3100 mijn tdee is, dan zou ik 2600 mogen eten. Als ik 2000 eet ik ook een tekort, maar dan komt mijn neat in gevaar? Te weinig energie voor mijn niet sport gebonden beweging?
    Wat is waar van het verhaal dat je lichaam in een spaar stand gaat als je te weinig eet. En als je minder eet je juist m meer spiermassa af breekt?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Er bestaat niet zoiets als een spaarstand. Het enige wat gebeurd is dat je NEAT omlaag gaat en er daardoor minder verbrand wordt.

    Een te lage inname kan zeker zorgen voor moeheid, omdat je simpelweg jezelf aan het uithongeren bent. Maar "een te lage" inname is relatief natuurlijk. Want wat is "laag".

    Je stelregel dat wanneer je tdee 3100 is en je daarom 2600 mag eten is veel te statisch, want waarop baseer je dat? Je hoeft niet na te denken over NEAT, want die activiteiten gebeuren vaak onbewust.

    Je hoeft geen spiermassa te verliezen in een tekort, niet met goed afgesteld programma.
  • ErwinJ70
    ErwinJ70 Berichten: 53 Member
    Opties
    > @vallieveropdanaf zei:
    >
    > Ik ga het experiment aan.

    Even dit draadje naar boven halen... 😉

    Je bent nu ongeveer twee weken onderweg met het "experiment " zoals je het zelf noemde. Meer eten om af te vallen.

    Ik vroeg me af hoe het daarmee en met jou gaat? Valt het mee of juist tegen? Ga je er mee door? Etc.
    Ben benieuwd!
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    Hey Erwin, dank je voor je bericht. Ik moet zeggen dat ik een beetje in een limbo zit... het gaat niet fantastisch... Ik val niets af. Eet ook iets veel extra... niet goed dus. Nu vakantie. Dus zal volgende week weer mijn best gaan doen..
  • ErwinJ70
    ErwinJ70 Berichten: 53 Member
    Opties
    Geniet van je vakantie! Als je weer gaat beginnen, laat me ff weten.