Diëtiste
TrendySpark2419
Hi!
Ik ben naar een diëtiste gegaan, zij heeft mij een eetschema opgesteld.
Ik schrok toch even. Ik zou volgens het schema meer moeten eten dan wat ik nu eet. Zoals 75g havermout 's morgens,' s middags 4 sneden brood, 's avonds 200g aardappelen.
Ik zal het zeker proberen maar dan zit ik denk ik boven m'n calorie inname van nu hier op MFP en dat is 1400kcal.
Ik probeer het, ik kijk hoeveel calorieën het er zijn en ik zie wel zeker?
Fingers crossed.
Ik ben naar een diëtiste gegaan, zij heeft mij een eetschema opgesteld.
Ik schrok toch even. Ik zou volgens het schema meer moeten eten dan wat ik nu eet. Zoals 75g havermout 's morgens,' s middags 4 sneden brood, 's avonds 200g aardappelen.
Ik zal het zeker proberen maar dan zit ik denk ik boven m'n calorie inname van nu hier op MFP en dat is 1400kcal.
Ik probeer het, ik kijk hoeveel calorieën het er zijn en ik zie wel zeker?
Fingers crossed.
0
Reacties
-
Op basis van welke beweegredenen is dat schema opgesteld? Hoeveel calorieën heeft de diëtiste je gegeven en wat zou je volgens je BMR & TDEE mogen eten? Zonder context kun je in feite niet roepen dat je 'teveel' eet. Als je teveel eet, dan kom je aan.
Waarom ben je naar een diëtiste gegaan? Om af te vallen? Of een andere reden?1 -
Ze zei om zeker 2x per week te gaan sporten. Hoeveel calorieën het schema bevat weet ik niet. Ik zal deze eens opzoeken hier. Volgens m'n BMR ook 1400 kcal op te nemen. Ik ben 8 kilo afgevallen maar zit nu al weken op hetzelfde gewicht. Er moeten er nog 10 af daarom zocht ik haar op.0
-
Als je BMR 1400 calorieën is dan is dat het minimale aantal calorieen wat je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Je TDEE is dus zeker hoger dan 1400 calorieën.
Bereken dat dus eerst uit.
Je kan hier veel info vinden over hoe je kan berekenen wat je TDEE is.......ga daar 400 calorieën onder zitten en dan zou je af moeten vallen. Houd wel consequent bij wat je allemaal naar binnen schuift.....misschien eet je meer dan je denkt.
Wees niet bang voor de havermout, brood en aardappelen......daar is op zich niks mis mee.
Sporten kan natuurlijk nooit kwaad 👍🤪.....1 -
Dat is mooi hè...een eetschema krijgen, zonder dat daar enige vorm van idee achter zit... 🙄. Het punt is dat je je perse met calorieën bezig hoeft te houden, of te tellen, maar onder de streep doen ze er wel toe. Hoe kan een diëtiste je die informatie niet geven? Ik snap dat niet. Heeft ze je gemeten en gewogen? Heeft ze je BMR en TDEE uitgerekend? Heeft ze rekening gehouden met je activiteitenlevel? En zo kan ik nog wel allerhande punten verzinnen.
Als jij een langere periode stil staat, dan heb je je nieuwe onderhoud bereikt en eet je niet meer in een tekort. Dus of je gooit je beweging omhoog, met dezelfde calorieën of je verlaagd je calorieën. Plus, een gewetensvraag; hoe eerlijk ben je tegen jezelf als het gaat om de calorieën die je binnen krijgt?2 -
Mijn BMR is 1900, ik eet dus 1400kcal op een dag. We zullen zien hoeveel kcal dat schema is.0
-
Als je BMR 1900 is en je eet 1400, dan eet je veel een veel te weinig. Je eet dan 500 kcal. onder je minimale levensbehoefte; dus om überhaupt normaal te functioneren en je vitale organen van een minimale voeding te voorzien. Bedoel je niet dat 1900 je TDEE is? En weet je het verschil tussen BMR en TDEE?
"we zullen zien hoeveel kcal dat schema is"? Hoe bedoel je dat precies?
Een snelle berekening van wat je hebt opgeschreven zou je voedingsschema om en nabij de 750 moeten geven. Dit is wel zonder beleg, vlees en/ of groente en fruit. Dus enkel de 200gr aardappelen, 4 boterhammen en je 75gr havermout.
Daarnaast; wat is de onderbouwing van je diëtiste om dit schema aan te houden? Hoe heeft ze dat berekend?1 -
Eerste gedachte van mij = "je lichaam staat nu in de spaarstand."
https://happyhealthy.nl/jojo-effect/1 -
Nee... spaarstand bestaat niet en happy healthy is allerminst betrouwbaar en niet wetenschappelijk onderbouwd.
Als de spaarstand zou bestaan dan zouden er geen doden vallen door hongersnood. Als je niet afvalt na een langere periode, eet je teveel voor je leefstijl. Het kan zijn dat je onbewust meer eet dan je denkt. Denk hierbij aan het voorbeeld van "secret eaters". Mensen noteren een inname van 1200kcal, maar eten in werkelijkheid het dubbele door alle kleine snacks en hapjes die niet worden genoteerd.0 -
itzhanne82 schreef: »Nee... spaarstand bestaat niet en happy healthy is allerminst betrouwbaar en niet wetenschappelijk onderbouwd.
Ben ik niet helemaal met je eens, wat de spaarstand betreft niet en dat vervolg over happy healthy daar kan ik me wel wat bij voorstellen maar je lichaam reageert wel degelijk op situaties. Lees even mee:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/53400-afvallen-jojo-effect.html
Nog even wat duidelijker maken over het lichaam van de mens, ik persoonlijk ben geen voorstander van medicijnen als dat niet echt noodzakelijk is. Ik denk namelijk dat je lichaam storingen van buitenaf perfect zelf kan oplossen. Doordat mijn ouders mij vroeger hebben blootgesteld aan allerlei ziektes heb ik in de loop van jaren enorm veel weerstand opgebouwd. Ik ben dus ook tegen griepprikken en zeker tegen die corona-toestanden. Maar dit even terzijde, wat ik bedoel is dat ik onlangs terechtkwam in het ziekenhuis met een infectie. Ik heb in 3 dagen meer medicijnen geslikt dan in de afgelopen 10 jaar maar dat was dus nodig. Dat heeft twee kanten, je pakt de infectie aan maar de antibiotica is dus niet selectief, die pakt alle bacillen aan in je lichaam dus ook je darmflora. Dit was voor mij merkbaar zodat ik nu ook probiotica slik om dat weer op pijl te brengen en dat werkt.....
Waarom ik dit nu aanhaal ? Darmflora is ook heel belangrijk bij je voedselverwerking dus ook bij afvallen.
https://www.mlds.nl/gezonde-buik/probiotica/
Een heel verhaal maar misschien heb je er wat aan......
0 -
> @ruudsint zei:
> (Quote)
>
> Ben ik niet helemaal met je eens, wat de spaarstand betreft niet en dat vervolg over happy healthy daar kan ik me wel wat bij voorstellen maar je lichaam reageert wel degelijk op situaties.
Sorry even mee bemoeien. Misschien dit lezen. Helaas zijn er zelfs dietisten die het woord 'spaarstand' in hun mond durven nemen.
Zoals mijn moeder vroeger altijd al zei.....elk pondje gaat door het mondje.......Helaas
https://www.bell-coaching.com/voeding/vetverlies-plateau/
Wat er gebeurt tijdens het afvallen is dat je lichaam kleiner, slanker wordt. Een slanker lijf verbruikt minder energie. Je moet dus tijdens het afvallen steeds je calorie inname een beetje naar beneden bijstellen of meer gaan bewegen anders gebeurt er niks meer op een gegeven moment.
Ik blijf erbij dat veel mensen hun beweging uit sport overschatten en hun calorie inname onderschatten.
Jammer dat mythes als deze blijven bestaan en mensen de hoop opgeven.0 -
Ben ik niet helemaal met je eens, wat de spaarstand betreft niet en dat vervolg over happy healthy daar kan ik me wel wat bij voorstellen maar je lichaam reageert wel degelijk op situaties2
-
> @ruudsint zei:
> (Quote)
>
> Ben ik niet helemaal met je eens, wat de spaarstand betreft niet en dat vervolg over happy healthy daar kan ik me wel wat bij voorstellen maar je lichaam reageert wel degelijk op situaties. Lees even mee:
>
> https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/53400-afvallen-jojo-effect.html
>
Nog even over Happyhealthy.nl...........Je komt in een web van verkooptechnieken terecht van ene drs Oscar v/d Helm......probeer hem te googlen en het web wordt alleen maar groter met allerlei sites die weer zijn eigen boeken en afval methodes promoten 😂😂😂 Hoe slim.......briljant over de rug van zullen we maar zeggen.1 -
Tja, toen ik het had over een "spaarstand" zei ik dat je lichaam wel degelijk reageert op veranderingen en dat heb ik uit eigen ervaring. @Manga23 geeft hier een verklaring voor waar ik me wel in kan vinden. Laten we het gewoon daarop houden, bedankt voor die toevoeging.0
-
Nog een kleine toevoeging, ik lees veel over bewegen en afvallen op internet en ben daar al een hoop wijzer geworden. Momenteel is de site van Fit.nl mijn favorite. Veel info die mij aanspreekt, ook over de effecten van diverse soorten van (basis) training. Ik begin pas dus wil zoveel mogelijk leren. Vandaar ook nogmaals bedankt voor jullie toevoegingen, daar leer ik van..1
-
> @ruudsint zei:
> Nog een kleine toevoeging, ik lees veel over bewegen en afvallen op internet en ben daar al een hoop wijzer geworden. Momenteel is de site van Fit.nl mijn favorite. Veel info die mij aanspreekt, ook over de effecten van diverse soorten van (basis) training. Ik begin pas dus wil zoveel mogelijk leren. Vandaar ook nogmaals bedankt voor jullie toevoegingen, daar leer ik van..
Het is lastig om echt goede content te onderscheiden van fabels. Er zijn zoveel websites die vol staan met onzin.
Ik heb ook het nodige doorgespit voor ik wist waar ik wel of niet de juiste info kon vinden.
Fit.nl is een platform waar je wel.wat aan hebt.
👍👍1
Categorieën
- Alle Categorieën
- 2.3K Hoofdfora
- 856 Stel jezelf voor
- 326 Algemene hulp bij diëten en gewichtsverlies
- 41 Succesverhalen
- 396 Voedsel en voeding
- 254 Fitness en training
- 312 Motivatie en steun
- 65 Recepten
- 38 Kletsen, gezelligheid en spelletjes