supplementen — Dutch (Netherlands)

supplementen

Opties
renewondergem
renewondergem Berichten: 249 Member
Welke supplementen gebruiken jullie en waarom?


ik gebruik visolie; goed voor het herstel van je centrale zenuwstelsel. Ik doe veel aan gewichtheffen, waarbij het zwaar wordt belast, daarnaast eet ik niet zo vaak vis en omega-3 rijke producten (behalve wat lijnzaad door mijn havermout)

Vitamine D3; ik kom al weinig buiten met mijn kantoorbaan, en zeker in de winter is het aan te bevelen om het te gebruiken. sinds ik het neem voel ik eigenlijk geen verschil, maar meerdere bronnen geven aan dat het slim is om in te nemen.

multivitaminepillen; gewoon als zekerheidje dat ik alles wel binnen krijg , vooral omdat ik een relatief groot kcal tekort eet

Whey eiwit shake; ik ben een grote jongen, en heb 150 gram eiwit per dag nodig. ik haal maar ongeveer 100 uit mijn dieet..

BCAA's (branched chain amino acids) ; ter voorkoming van spierafbraak en ter bevordering van spierherstel.. ook omdat ik veel aan gewichtheffen doe.
«1

Reacties

  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik neem:

    Vitamine D3; uit bloedonderzoek kwam dat mijn vitamine D levels veel te laag waren, dus die moest ik gaan aanvullen van de huisarts. Heb wel het idee dat ik wat minder last heb van het donkere weer en vermoeidheid.

    Magnesium: word me lichaam een stuk rustiger van, waardoor ik VEEL beter slaap maar ook minder last heb van hoofdpijn/migraine, PDS, spierkrampen, stijve spieren etc. Er zijn vast nog meer voordelen die ik ondervind, maar dat gaat denk ook in combinatie met hoe ik eet. De lijst van voordelen van magnesium slikken is vrij lang ;)

    Probiotica: houdt de maag/darm flora in balans. Als ik dit niet neem wordt #2 een stuk lastiger.

    Multivitamine: Zelfde reden als Rene! Just in case!
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    ik was magnesium helemaal vergeten!

    helpt me beter slapen! :) vooral na een zware training ben ik doodmoe maar lig ik toch wakker... magnesium helpt daarbij :)
  • HollowWolf
    HollowWolf Berichten: 4
    Opties
    Niets,
    Ik vind dat je je mineralen vitaminen ect uit je voeding moet halen. Anders is er iets mis met je voedingspatroon.
    Teveel innemen heeft: of geen zin (plas je zo weer uit), of kan zelfs schadelijk zijn.
    Dus zolang mijn arts niet zegt dat ik een tekort heb (jaarlijkse controle) neem ik geen supplementen.

    Ik zou wel wat meer fruit moeten eten, .......
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Niets,
    Ik vind dat je je mineralen vitaminen ect uit je voeding moet halen. Anders is er iets mis met je voedingspatroon.
    Teveel innemen heeft: of geen zin (plas je zo weer uit), of kan zelfs schadelijk zijn.
    Dus zolang mijn arts niet zegt dat ik een tekort heb (jaarlijkse controle) neem ik geen supplementen.

    Ik zou wel wat meer fruit moeten eten, .......

    Ik vind dit nogal kort door de bocht. Er zijn mensen die een hoge dosis nodig hebben van een supplement/vitamine omdat het lichaam het slecht opneemt. Straks zit je de hele dag alleen maar vette vis te eten om genoeg vitamine D binnen te krijgen. En uit bloed onderzoek (voor ik begon met magnesium) kwam naar boven dat ik genoeg magnesium heb, maar ik voel me velen malen beter als ik extra neem. Elk lichaam is anders.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    ieder z'n mening, en je moet doen wat goed voelt....

    ik gebruik whey shakes omdat het vele malen goedkoper en makkelijker is dan elke avond 2 kipfiletjes bakken om de volgende dag op te eten op mn werk...

    multivitamines omdat ik te weinig fruit eet, zeker in 't weekend.

    BCAA's zijn meer een bodybuildingssupplement, maar ook die kan je niet zelf uit eiwitrijke producten halen tijdens je training (betekent een grote maaltijd vlak voor en vlak na je training... niet heel fijn als je 100+ kg moet squatten.. iets met projectielkotsen ;) )

    vitamine D3 heeft grofweg 90% van de nederlanders te weinig.. geen ramp als het zo is, maar wel goed voor je interne chemie.


    het is wel beter om je vitamines uit natuurlijke producten te halen, maar ik ben daar te lui en te arm voor. en met het tekort dat ik eet, is dit veel makkelijker... ik word er sowieso niet ongezonder van :-D ik hoor constant mensen roepen dat vitaminepillen slecht zijn en weetikveelwat... daar is niets van waar. wel zijn ze veel minder effectief dan veel mensen geloven...

    interessant linkje (ik heb overigens mijn supplementen op meerdere voedingsadviezen gebaseerd, niet alleen deze :) )

    http://www.guydroog.com/supplementen/
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik gebruik zowel whey als caseïne eiwit. Whey eiwit (snel verterend) voor na het sporten en in de ochtend voor snelle opname van eiwitten. Caseïne eiwit (langzaam verterend) neem ik voordat ik ga slapen zodat ik, terwijl ik slaap, een constante eiwit opname heb.
    Waarom ik niet gewoon meer kip of tonijn eet? De eiwitpoeders zijn kwa eiwit/calorie verhouding het beste om te nemen en een stuk goedkoper dan een stuk vlees. Ook neem ik best veel eiwitten per dag (200 gram, maar dit haal ik vaak niet, probeer minimaal 150 gram) en dat is moeilijk te halen zonder extra supplementen.

    Na het sporten neem ik, in combinatie met whey eiwit, 40 gram dextrose poeder. De spieren hebben na het sporten minder energie in zich en door dit snel aan te vullen herstellen zij sneller. Ook zorgt de dextrose ervoor dat de spieren eiwitten sneller opnemen.

    Verder gebruik ik nog een multivitamine. Wanneer je veel en intensief sport heeft het lichaam soms wat meer vitamines en mineralen nodig en dit is een makkelijke manier om zeker te zijn dat er geen tekorten ontstaan.

    Ook vul ik mijn vezel inname aan met extra vezels. Als ik geen extra vezels neem lukt het mij vrijwel nooit om voldoende binnen te krijgen, zelfs als ik bewust een dag alleen maar eten met een hoge vezel gehalte eet.
  • Wilhellmina
    Wilhellmina Berichten: 1
    Opties
    Whey voor de extra proteïne, cod liver oil voor de vitamine D en omega 3. D is zeer zeker nodig waar ik woon, we hebben wekenlang geen zonlicht in de winter. Cellbalans (magnesium, kalium, calcium, zink), maca en nog extra magnesium voor hormonale balans en de magnesium voor de nacht helpt me beter te slapen, vitamine B, omdat het mij net als magnesium werd aangeraden ivm fibromyalgie, vitamine C omdat ik nog steeds een roker ben. De whey en extra koolhydraten neem ik in de morgen rond mijn sport activiteiten.

    In principe ben ik het er mee eens dat de vitaminen en mineralen uit voeding moet komen, maar met de nodige aandoeningen kan een extra aanvulling een enorme plus zijn.
  • elkevn
    elkevn Berichten: 58 Member
    Opties
    Ik neem op dit moment alleen multivitamines. Ik zorg er wel voor dat ik elke dag voldoende buiten ben…anders neem ik nog weleens wat D3 ter aanvulling (of levertraan-pillen waar ook D3 in zit).
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Ik gebruik bepaalde dingen nu elke dag, net ook een nieuw schema vandaag gekregen van m'n trainer. Die raadde me aan ook creatine te kunnen gebruiken en als ik het nodig vind na aanpassen nog pre workout. Maar dat komt nog, eerst dit 6 weken volhouden



    sochtends Whey/BCAA's/Visolie omega 3/6/9en vit pil combi (Magnesium,calcium en vit D3 ), daarnaast nog evt multivit vrouw.
    smiddags Whey/BCAA's/
    savonds Whey/BCAA's/Visolie omega 3/6/9
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    savonds Whey/BCAA's/Visolie omega 3/6/9

    Misschien handiger om 's avonds in plaats van Whey, Caseïne eiwit te nemen. Dan heb je, terwijl je slaapt, een langzame constante eiwit opname in plaats van een kortdurende snelle opname.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Niets,
    Ik vind dat je je mineralen vitaminen ect uit je voeding moet halen. Anders is er iets mis met je voedingspatroon.
    Teveel innemen heeft: of geen zin (plas je zo weer uit), of kan zelfs schadelijk zijn.
    Dus zolang mijn arts niet zegt dat ik een tekort heb (jaarlijkse controle) neem ik geen supplementen.

    Ik zou wel wat meer fruit moeten eten, .......

    Volledig mee eens dat het zo zou moeten zijn. Ik weet ook dat in uitzonderingsgevallen supplementen wel kunnen helpen, maar lijkt me inderdaad dat dat eerder via een arts zou moeten. En inderdaad van een aantal vitaminene en mineralen is het optimum in het lichaam heel smal (te weinig vs teveel en beide ongezond).
    Voor gewoon gezonde mensen met een gebalanceerd dieet Geen reden toe.

    Ik zie zelf op dit moment een lichte onbalans naar te weinig eiwit en ga dus zoeken naar eiwit rijke voedings oplossingen.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Niets,
    Ik vind dat je je mineralen vitaminen ect uit je voeding moet halen. Anders is er iets mis met je voedingspatroon.
    Teveel innemen heeft: of geen zin (plas je zo weer uit), of kan zelfs schadelijk zijn.
    Dus zolang mijn arts niet zegt dat ik een tekort heb (jaarlijkse controle) neem ik geen supplementen.

    Ik zou wel wat meer fruit moeten eten, .......

    Volledig mee eens dat het zo zou moeten zijn. Ik weet ook dat in uitzonderingsgevallen supplementen wel kunnen helpen, maar lijkt me inderdaad dat dat eerder via een arts zou moeten. En inderdaad van een aantal vitaminene en mineralen is het optimum in het lichaam heel smal (te weinig vs teveel en beide ongezond).
    Voor gewoon gezonde mensen met een gebalanceerd dieet Geen reden toe.

    Ik zie zelf op dit moment een lichte onbalans naar te weinig eiwit en ga dus zoeken naar eiwit rijke voedings oplossingen.

    De meeste mensen zijn geen gezonde mensen met een gebalanceerd dieet. Het zou je verbazen hoeveel mensen wel degelijk baat zullen hebben bij het nemen van een multivitamine (of specifieke vitamines).
    Niet alleen uitzonderingsgevallen hebben extra vitamines nodig, mensen die bijvoorbeeld op dieet zijn krijgen over het algemeen minder voedingsstoffen binnen (omdat er minder wordt gegeten) en dan kan het innemen van een multivitamine gewenst zijn of mensen die intensief sporten hebben wat meer nodig dan normaal.

    Wat natuurlijk wel zo is, dat wanneer je extra vitamines neemt dit niet betekent dat je helemaal geen groente/fruit et cetera meer hoeft te nemen. Het is alleen een aanvulling op je normale voeding.
  • chantalvdbrink
    Opties
    Ik gebruik bepaalde dingen nu elke dag, net ook een nieuw schema vandaag gekregen van m'n trainer. Die raadde me aan ook creatine te kunnen gebruiken en als ik het nodig vind na aanpassen nog pre workout. Maar dat komt nog, eerst dit 6 weken volhouden
    Een trainer die jou, als vrouw, aanraadt om aan de creatine en de pre-workouts te gaan? Hoe serieus ben je bezig met bodybuilden? Ik vind dat eerlijk gezegd echt heel ver gaan..
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Een trainer die jou, als vrouw, aanraadt om aan de creatine en de pre-workouts te gaan? Hoe serieus ben je bezig met bodybuilden? Ik vind dat eerlijk gezegd echt heel ver gaan..

    Mag ik dan vragen wat er mis is met het gebruik van creatine door vrouwen? Als het een goede aanvulling is op je trainingsprogramma zie ik niet het probleem er van in. Creatine is een effectief en veilig supplement om te gebruiken door zowel mannen als vrouwen.
  • kyanneke
    kyanneke Berichten: 19
    Opties
    Zou ook niet weten wat er mis mee is.. Een vrouw kan net zo goed spier massa opbouwen en onderhouden..
  • Merkoes
    Merkoes Berichten: 2
    Opties
    Ik gebruik:

    Whey shakes: 2-3x per dag met alleen water als aanvulling op mijn voeding om genoeg eiwitten binnen te krijgen ( niet als maaltijdvervangers)
    Omega 3 capsules: 2x per dag
    Multi vitamine: 1x per dag
    Creatine: 5g per dag
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ik gebruik bepaalde dingen nu elke dag, net ook een nieuw schema vandaag gekregen van m'n trainer. Die raadde me aan ook creatine te kunnen gebruiken en als ik het nodig vind na aanpassen nog pre workout. Maar dat komt nog, eerst dit 6 weken volhouden
    Een trainer die jou, als vrouw, aanraadt om aan de creatine en de pre-workouts te gaan? Hoe serieus ben je bezig met bodybuilden? Ik vind dat eerlijk gezegd echt heel ver gaan..

    wat is het verschil in mannen en vrouwen in deze dan? een vrouw moet veel harder werken om maar een fractie van de spiermassa op te bouwen die mannen opbouwen... wil je als vrouw op man gaan lijken moet je echt met wat heftigers komen dan legaal verkrijgbare supplementen...

    overigens is de context hier ook wel belangrijk; marlous wil aankomen, niet afvallen. dus de focus op spiermassa is hier ook nog eens wat belangrijker dan bij mensen die af willen vallen :)
  • holy_dutch
    holy_dutch Berichten: 5
    Opties
    Bij trainingen van 2 a 3 uur neem ik vooraf "Muscle Pharm Assault Pre Workout"

    Verder neem ik iedere trainingsdag (5p/w) 28 gram Whey Perfection in de ochtend en 25 gram Caseine in de avond beide met melk aangemaakt.

    Voorheen gebruikte ik NeuroCore van MuscleTech maar dit is niet meer verkrijgbaar via Body&Fit. Iemand nog een suggestie waar ik dit wel kan krijgen? (graag op NL website waar ik met Ideal kan betalen).

    Verder neem ik:
    1 multivitamine tablet per dag
    1 zink tablet per dag
    1 magnesium tablet per dag
    Op de dagen dat ik geen lijnzaadolie gebruik in mn maaltijden neem ik 1 omega 3 capsule

    Verder eet ik nu en dan een hand noten als snack en doe ik een handje cranberries en Goji bessen door mn muesli. Ook wil ik nog wel eens wat oatmeal door mn shakes gooien maar als de zak op is ben ik daar klaar mee.
  • getyoweightupg
    getyoweightupg Berichten: 25 Member
    Opties
    D3 5000 IU, om de dag
    5g Creatine per dag
    MultiVitamine

    BCAA zijn niet nodig wanneer je genoeg eiwit per dag binnen krijg.
    In je whey zit bijvoorbeeld al 5 gram.
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    wat Nepq en Rene al hebben gezegd, hoef ik niets bij aan te vullen :) . thnx, het is niet ongewoon dat je als vrouw heel anders aangekeken wordt omdat je aan de eiwit zit en andere supps terwijl we in principe dezelfde basisvoedingsstoffen als nodig hebben.

    Ik gebruik nu inderdaad mn Caseine savonds in plaats van Whey Nep!
    Oh en in mijn Whey zit geen BCAA's, darom neem ik het appart.

    Gebruik hiervan verschilt nogal geloof ik, mn trainer vertelt me ongeacht het trainen élke dag in te nemen, over 3 dagdelen verspreid. En hij zelf zegt dat caseine savonds niet heel veel meer doet. Het gaat volgend hem erom dat je regelmatig je eiwitten weer tot je neemt, en dat je lichaam binnen ongeveer 2 uur alle voedingsstoffen eruit moet halen.

    Ik denk dat meningen altijd zullen verschillen, ik kijk wat ik werkbaar vind qua planning met werk/trainen en wat voor mij werkt ben ik nog aan het uitzoeken.

    Creatine nog niet gebruik, Pre Workout ook nog niet. Zou beide een keer willen proberen met iemand die het al eens gebruikt heeft.
  • getyoweightupg
    getyoweightupg Berichten: 25 Member
    Opties
    Creatine heeft geen acute effecten dus dat is niet heel spannend. Gewoon elke dag 5 gram en dan is het de bedoeling dat je na twee weken een paar procent sterker bent of die laatste herhaling net wel lukt. Talloze onderzoeken waarin dit effect wetenschappelijk is aangetoond maar ik kan persoonlijk zelf niet zeggen dat ik het echt merk. Het kost toch vrij weinig dus waarom zou je het niet een keer proberen. Als deze pot leeg is schaf ik het voorlopig niet aan.
    Creatine kan je wel iets zwaarder van worden omdat het vocht vast houd in de spieren.
    Pre-workout is wel de bedoeling dat je er wat van merkt.
    Kan je soms wel " hard op gaan" , energieboost kan handig zijn als je lange dag heb gehad.
    Maar niet helemaal mijn ding omdat ik er soms opgejaagd gevoel van krijg of last van me maag . Door de vaak hoge caffeine dosis neem ik het liever ook niet savonds als ik op tijd wil slapen. Heb het sowieso niet nodig omdat ik altijd wle hard train.
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Preworkout heb ik ook nog niet echt dat ik denk dat moet ik soon eens gaan proberen, misschien als ik met iemand ga en even lekker los wil gaan of gewoon uit nieuwschierigheid.

    Creatine ga ik denk ik binnenkort even bestellen, is inderdaad niet duur.
  • yanneske1
    yanneske1 Berichten: 18 Member
    Opties
    Whey
    Whey isolaat
    Energizer
    Bcaa
    Fatburner onder de 7%
    Pre en post workout onder de 10%
  • nielsbesemerfit
    nielsbesemerfit Berichten: 1 Member
    Opties
    Dit is wat ik per dag tot me neem aan supps.
    Whey perfection (alleen als ik niet aan m'n eiwitten komt )
    Caseine 30gr voor het slapen
    zink/magnesium/calcium tabs 3x per dag
    kalium tabs 1x per dag
    pre workout: 3gr Citrulline / 5gr beta-alanine / 2,5gr taurine / 5gr bcaa
    intra workout: 5gr bcaa
    post workout: 2,5gr taurine / 5gr creatine

    De brandstof waar je spiercellen op lopen wordt ATP (Adenosine Tri Fosfaat) genoemd.
    Alle andere brandstoffen, zoals vetzuren of glucose, moeten eerst worden omgezet in ATP om verbrand te worden.
    In dat verbrandingsproces gaat ATP over in ADP (Adenosine Di Fosfaat).
    Creatine zorgt ervoor dat je dit ADP weer omzet in ATP daarom het ook wel 'energiefosfaat'.
    Door gebruik van creatine zou er ook vocht worden vast gehouden in de spieren.
    Ook heb ik in verschillende onderzoeken gelezen dat de 1 wel aantoont dat creatine de eiwitsynthese verhoogd en de andere niet. Het gebruik van creatine voor vrouwen lijkt mij geen probleem, het is maar net wat je doel is en hoe je dieet in elkaar steekt. Zo denk ik er in ieder geval over!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik probeer zo min mogelijk aan supplementen te nemen, wel een tijdje gedaan, maar dan puur voor sporten (zo fout van me)
    Nu neem ik alleen protein shakes omdat ik met mijn dagelijkse voeding anders nooit aan 150 gram eiwitten geraak, dus dit vul ik aan met shakes en protein pancakes.

    Tuurlijk kan ik het wel redden met me voeding alleen, maar dat vind ik te veel gedoe, moet ik voedingspatroon helemaal aanpassen en moeten er elke dag 2 gerechten gemaakt worden, 1 voor mij en 1 voor mijn vriendin. Gaat te veel in de kosten lopen.
    Dit is gewoon een goedkopere oplossing en net zo lekker voor mij, want de shakes die ik nu heb zijn gewoon net milkshakes alleen gezond! Kan me niet herinneren de laatste keer dat ik een milkshake bij McDonalds oid gehaald heb. Sowieso de laatste keer bij de Mac is al 2 jaar geleden :happy:

    BCAA ga ik binnenkort als ik mijn SL5x5 training ga beginnen gebruiken, kijken of dit echt bijdraagt aan de spiergroei en minder afbraak. Ook niet super duur namelijk, en is tegenwoordig gewoon bij de HEMA te halen zag ik