"Van cardio word je dik" — Dutch (Netherlands)

"Van cardio word je dik"

Opties
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een aantal weken begonnen met op m'n voeding te letten (niet te veel calorieën binnen krijgen, ik hou (netto) 1500 kcal per dag aan) en meer te sporten. Ik doe 2-3x per week aan spiertraining, 4x per week aan cardio in de sportschool en hiernaast zwem ik meestal ook 1x per week een uurtje. Ook fiets ik 2x per week 70 minuten (35 min heen en terug). Ik dacht dat ik goed bezig was door meer actief te zijn, maar nu las ik op meerdere sites op internet: "cardio maakt dik". En dat is natuurlijk niet wat ik wil! Ik zou graag wat minder vet willen hebben (gewicht maakt me niet zoveel uit, ik kijk liever in de spiegel en naar m'n kleren) en als cardio me daarvoor in de weg staat, moet ik daar misschien mee stoppen...

Een van de artikelen die ik gelezen heb hierover is van Jesse van der Velde (misschien dat sommigen deze naam wel bekend voorkomt) en ik vind hem goede adviezen geven, maar over dit cardio-verhaal verbaasde ik me echt! Via deze link is het artikel te zien: http://www.valtaf.nl/artikel/7091/je-20-minuten-training-is-effectiever-dan-60-minuten. Het gaat mij vooral om wat er onder het kopje "waarom lang sporten slecht is" staat. Hij zegt dat bij gewone cardio het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt, wat zorgt dat vet opgeslagen wordt.

Hij adviseert om, als je überhaupt nog aan cardio wil doen, aan HIIT-training te doen. Dat wil ik van nu af aan best gaan doen, maar toch vind ik het moeilijk te begrijpen waarom 60 minuten gewone cardio slecht zou zijn t.o.v. vetverbranding. Want uiteindelijk komt het toch neer op het sommetje calorieën geconsumeerd versus calorieën verbrand? Lijkt mij? En als je met 60 min gewone cardio bijv 500 calorieën verbrandt, en daardoor in een negatieve energiebalans komt, zou je toch óók af kunnen vallen? Ondanks dat je misschien meer cortisol hebt?

Wat zijn jullie ideeën hierover? En heeft iemand misschien zelf ervaren dat hij/zij met gewone cardio (d.w.z. lange sessies op matige intensiteit) niet goed vet kwijt raakte?

Alvast bedankt! En sorry voor het lange verhaal haha :wink:
«1

Reacties

  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    op zich is HIIT of juist lage intensiteit cardio beter dan jezelf een uur lang continu het schompes sporten.. als het je gaat om vetverbranding.

    de rol die cortisol speelt wordt vaak overdreven.. beter wel cardio dan geen cardio lijkt me.. (mits je niet overtrained raakt)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ok, even heel kort, HIIT trainingen van 20 minuten staat gelijk aan dezelfde verbranding (van caloriën) van 60-70 minuten met weerstand op tempo fietsen, dus echt wel zweten dan. Dit heb ik zelf meerdere malen getest door mijn HRM bij beide trainingen te gebruiken

    Hoe komt dit, omdat je tijdens HIIT trainingen je hartslag elke keer zo snel omhoog en omlaag brengt dat je afterburn veel langer is.
    Duursporten, dus lange afstanden fietsen, is meer gericht op conditioneel en niet zo zeer op verbranding, natuurlijk verbrand je wel, maar het effect van pure vetverbranding is toch anders als bij HIIT trainingen. Een uur fietsen op weerstand en je hartslag constant op 85-90% houden is bijna niet te doen. Bij HIIT training breng je, als het goed is, je hartslag op 85-90%, dan heb je even rust, waardoor die terugzakt (bij mij was dat meestal niet verder terug als 75%) en dan ga je weer naar die hoge hartslag toe.

    Als ik 60-90 minuten intensief ging fietsen, had ik, ondanks mijn weerstand best hoog te hebben en mijn rpm op 90 te houden vaak niet een hogere hartslag als 70-75% gemiddeld. ik gebruikte programma dat je tussendoor ook bergen hebt, dan merk je dat je hartslag omhoog schiet, maar ook weer terug gaat en stabiliseert.

    Ikzelf heb mijn vet% verlaagt van 39% naar zo'n 28% duur puur en alleen lange cardio sessies te doen. Dit in ongeveer 15 maanden tijd.
    Hierna ben ik meer HIIT trainingen gaan doen, en nu overgestapt op krachttrainingsschema, in deze periode die nu 9 maanden duurt ben ik 8% vet kwijt geraakt. Waarvan het laatste % daarvan over een periode van anderhalve maand.

    Ik denk wel dat HIIT trainingen en krachttrainingen meer helpen je lichaam te vormen, als alleen duurcardio.
    Maar het hele HIIT verhaal is naar mijn idee wel een beetje een hype geworden, over een jaar word er weer iets anders gevonden wat iedereen "moet" gaan doen.

    Dat je dik word van cardio is naar mijn idee echt onzin. Afvallen is en blijft toch som van calorie in en calorie uit. Dus zolang je minder binnen krijgt als dat je verbrand zou je in theorie moeten afvallen, uitzonderingen daargelaten, en daargelaten dat je niet te weinig binnen moet krijgen natuurlijk, dat werkt averechts namelijk.

    Ok was dus toch een iets langer verhaal als gepland :D
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik was net een filmpje aan het kijken, waar een klein stukje over cardio ging http://youtu.be/_3L3Q1GuDkE?t=4m56s en dan t/m 6:11. De rest kan je skippen want zal niet van belang zijn voor jou. Ik vraag me alleen af of het ook zo werkt als je genoeg eiwitten neemt... misschien dat een van de heren dat weet? Want ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd. Heb geen antwoord over het cortisol verhaal, heb het wel eens gelezen dat cortisol afvallen kan tegen werken, maar meer ook niet.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Nevermind! Skip that question :)
  • 10647341amw
    10647341amw Berichten: 2
    Opties
    Bedankt voor jullie reacties! :) Ik denk dat ik "gewone" cardio en HIIT vanaf nu ga combineren, want inderdaad, zoals jullie ook zeggen, lijkt het me stug dat cardio dik maakt, en dat cortisol-argument heeft misschien een kern van waarheid, maar ik denk: zolang je niet teveel calorieën binnen krijgt, lijkt me dat er ook geen vet opgeslagen kan worden. :)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties

    Goed stuk, wat ik eigenlijk ook al dacht is dat het voornamelijk populair is op het moment, maar dat er geen wetenschappelijke onderbouwingen zijn
  • cchiller
    cchiller Berichten: 22
    Opties
    Veel mensen denken dat door hardcore en snel te trainen je vetverbrandt. Dat is niet zo. Door hardcore te trainen verhoog je, je uithoudingsvermogen en spierconditie. Om vet te verbranden moet je proberen je hartslag laag te houden. Dit doe je door rustig aan te trainen en veel herhalingen te doen. Je streefhartslag is gebaseerd op hoe zwaar je weegt en je leeftijd. Kickboks is dus een ideale sport om vet te verbranden.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Veel mensen denken dat door hardcore en snel te trainen je vetverbrandt. Dat is niet zo. Door hardcore te trainen verhoog je, je uithoudingsvermogen en spierconditie. Om vet te verbranden moet je proberen je hartslag laag te houden. Dit doe je door rustig aan te trainen en veel herhalingen te doen. Je streefhartslag is gebaseerd op hoe zwaar je weegt en je leeftijd. Kickboks is dus een ideale sport om vet te verbranden.

    Het streefhartslag is gebaseerd op de maximaal te bereiken hartslag. Gewicht heeft geen invloed op je maximum hartslag/streefhartslag en leeftijd kan eventueel invloed hebben op maximum hartslag (hoe ouder hoe lager het maximum, meestal).

    Waarom zou kickboksen een ideale sport zijn? Dit lijkt mij juist niet, kickboksen is een sport met korte, hoog intensieve bewegingen. Fietsen zou de ideale sport zijn; makkelijk, veilig, iedereen heeft een fiets, je hoeft er niet naar een sportschool voor en de intensiteit is makkelijk aan te passen waardoor je altijd je streefhartslag kan bereiken.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Streefhartslag heeft bij mijn weten ook niets te maken met je maximale hartslag.

    Er word vaak door sportscholen de rekensom 220-je leeftijd gehanteerd voor je maximale hartslag.
    Uiteraard heb je hierin nog marge.

    Ik ben 28, dus mijn maximale hartslag is volgens de rekensom 192.
    Terwijl ik afgelopen jaar toch echt een paar keer de 200 heb gehaald met mijn hartslag tijdens een training, dus daarom zeg ik, er is wel enigszins marge daarin.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Streefhartslag heeft bij mijn weten ook niets te maken met je maximale hartslag.

    Er word vaak door sportscholen de rekensom 220-je leeftijd gehanteerd voor je maximale hartslag.
    Uiteraard heb je hierin nog marge.

    Ik ben 28, dus mijn maximale hartslag is volgens de rekensom 192.
    Terwijl ik afgelopen jaar toch echt een paar keer de 200 heb gehaald met mijn hartslag tijdens een training, dus daarom zeg ik, er is wel enigszins marge daarin.

    Het streefhartslag is een bepaald percentage van je maximum hartslag. Je kan natuurlijk ook gewoon een bepaalde hartslag uitkiezen waar je op wilt sporten, dan maakt het niet uit wat je maximum is, maar kan het zijn dat je niet optimaal traint.

    Precies, de richtlijn is 220 min je leeftijd, maar waar dat op gebaseerd is weet ik ook niet. Er is maar een manier om je maximum vast te stellen en dat is om het een keer te bereiken.
  • cchiller
    cchiller Berichten: 22
    Opties
    Streefhartslag heeft wel degelijk te maken met je leeftijd en gewicht. Iemand die zwaarder is heeft een lager streefhartslag dan iemand lichter is. Als je jonger bent weer hoger dan als je wat ouder bent.

    Je maximale hartslag heeft haast niks met sport te maken. Op een geven moment klopt je hart gewoon te snel en is het ook geen cardio meer maar een rit naar de eerste hulp. Dat je een hartslag van 200 kan halen heeft weinig nut.

    Als top atleet moet je ook een lagere hartslag willen hebben trouwens. Een lagere hartslag bij een hoge inspaning betekent een lange uithoudingsvermogen. Zoals ik al zei, zodra je hartslag boven een bepaald punt komt. Dan train je je kracht en uithoudingsvermogen.

    En voor de duidelijkheid. Misschien is dit niet zo goed overgekomen. Een streefhartslag is een hartslag dat je wil hebben om je doel zo efficient mogelijk te realiseren. Wil je vet verbranden dan is je streefhartslag lager dan als je je uithoudingsvermogen wil trainen.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Streefhartslag heeft wel degelijk te maken met je leeftijd en gewicht. Iemand die zwaarder is heeft een lager streefhartslag dan iemand lichter is. Als je jonger bent weer hoger dan als je wat ouder bent.

    Je maximale hartslag heeft haast niks met sport te maken. Op een geven moment klopt je hart gewoon te snel en is het ook geen cardio meer maar een rit naar de eerste hulp. Dat je een hartslag van 200 kan halen heeft weinig nut.

    Als top atleet moet je ook een lagere hartslag willen hebben trouwens. Een lagere hartslag bij een hoge inspaning betekent een lange uithoudingsvermogen. Zoals ik al zei, zodra je hartslag boven een bepaald punt komt. Dan train je je kracht en uithoudingsvermogen.

    En voor de duidelijkheid. Misschien is dit niet zo goed overgekomen. Een streefhartslag is een hartslag dat je wil hebben om je doel zo efficient mogelijk te realiseren. Wil je vet verbranden dan is je streefhartslag lager dan als je je uithoudingsvermogen wil trainen.

    Ik zie nog steeds geen onderbouwing waarom iemand die zwaarder is een lager streefhartslag heeft dan iemand die lichter is. Vind het ook nog steeds niet logisch klinken.
    Hoe bepaald je de streefhartslag? Wat voor zover ik weet worden de 'hartzones' (vetverbrand (lager hartslag), uithoudingsvermogen (hogere hartslag) et cetera) bepaald aan de hand van een percentage van het maximum hartslag. En dat weet ik vrij zeker ;)

    Er zit natuurlijk een verschil in de maximum hartslag en een ritmestoornis. Je kan prima sporten op je maximum hartslag. Jaaa je hart is dan niet meer efficiënt bezig, maar het is nog gezond (hoger dan je maximum kan je onder normale gezonde omstandigheden niet komen). Een ritmestoornis (waarbij je hartslag inderdaad tot zelfs 300 of meer kan stijgen) is abnormaal en niet gezond. Dit heeft verder niks te maken met dat je te hard aan het trainen bent maar dat je een medische afwijking aan je hart hebt.
  • cchiller
    cchiller Berichten: 22
    Opties
    Streefhartslag heeft wel degelijk te maken met je leeftijd en gewicht. Iemand die zwaarder is heeft een lager streefhartslag dan iemand lichter is. Als je jonger bent weer hoger dan als je wat ouder bent.

    Je maximale hartslag heeft haast niks met sport te maken. Op een geven moment klopt je hart gewoon te snel en is het ook geen cardio meer maar een rit naar de eerste hulp. Dat je een hartslag van 200 kan halen heeft weinig nut.

    Als top atleet moet je ook een lagere hartslag willen hebben trouwens. Een lagere hartslag bij een hoge inspaning betekent een lange uithoudingsvermogen. Zoals ik al zei, zodra je hartslag boven een bepaald punt komt. Dan train je je kracht en uithoudingsvermogen.

    En voor de duidelijkheid. Misschien is dit niet zo goed overgekomen. Een streefhartslag is een hartslag dat je wil hebben om je doel zo efficient mogelijk te realiseren. Wil je vet verbranden dan is je streefhartslag lager dan als je je uithoudingsvermogen wil trainen.

    Ik zie nog steeds geen onderbouwing waarom iemand die zwaarder is een lager streefhartslag heeft dan iemand die lichter is. Vind het ook nog steeds niet logisch klinken.
    Hoe bepaald je de streefhartslag? Wat voor zover ik weet worden de 'hartzones' (vetverbrand (lager hartslag), uithoudingsvermogen (hogere hartslag) et cetera) bepaald aan de hand van een percentage van het maximum hartslag. En dat weet ik vrij zeker ;)

    Er zit natuurlijk een verschil in de maximum hartslag en een ritmestoornis. Je kan prima sporten op je maximum hartslag. Jaaa je hart is dan niet meer efficiënt bezig, maar het is nog gezond (hoger dan je maximum kan je onder normale gezonde omstandigheden niet komen). Een ritmestoornis (waarbij je hartslag inderdaad tot zelfs 300 of meer kan stijgen) is abnormaal en niet gezond. Dit heeft verder niks te maken met dat je te hard aan het trainen bent maar dat je een medische afwijking aan je hart hebt.

    De officiele berekening is, ((maximale hartslag - rusthartslag) x 60% of 70%) - rusthartslag = streefhartslag. Dan weet je dat alvast. Iemand die zwaarder of ouder is doet er veel meer moeitje om een handeling uit te voeren dan iemand die jonger en fitter is. Dus iemand die zwaarder of ouder is heeft zijn maximale hartslag veel eerder gehaald dan iemand die jonger is waardoor je steefhartslag lager is dan van iemand die ouder is. Zie je nu het verschil? Het is heel logisch. Je hart doet ook nog andere dingen dan alleen bloed pompen het zet ook nog zuurstof om dus om op 200 te gaan trainen is niet echt goed voor je.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Je maximale hartslag heeft haast niks met sport te maken.
    De officiele berekening is, ((maximale hartslag - rusthartslag) x 60% of 70%) - rusthartslag = streefhartslag. Dan weet je dat alvast. Iemand die zwaarder of ouder is doet er veel meer moeitje om een handeling uit te voeren dan iemand die jonger en fitter is. Dus iemand die zwaarder of ouder is heeft zijn maximale hartslag veel eerder gehaald dan iemand die jonger is waardoor je steefhartslag lager is dan van iemand die ouder is. Zie je nu het verschil? Het is heel logisch. Je hart doet ook nog andere dingen dan alleen bloed pompen het zet ook nog zuurstof om dus om op 200 te gaan trainen is niet echt goed voor je.

    De berekening komt mij wel bekend voor ja.
    Maar het verklaart nog steeds niet waarom een zwaarder (ouder) iemand een lagere streefhartslag heeft (ik mis ook de variabele hiervoor in de formule). Ik vind het alles behalve logisch.
    De snelheid waarmee de maximale hartslag wordt bereikt heeft niks met het streefhartslag te maken. Iemand die sneller een hogere hartslag heeft, moet zich eerder minder gaan inspannen om op zijn/haar streefhartslag te zitten.
    Een hoog gewicht zegt ook niks over de conditie of bouw van een persoon. Is dit een hoog gewicht door veel spiermassa of door vet? Wat is de definitie van oud? Kan je niet oud en fit tegelijk zijn? Kan je niet oud, fit en dik tegelijk zijn? Zijn jongeren per definitie fitter dan ouderen?
    Een voorbeeld dan maar. We hebben een topsporter van gezond gewicht met een maximum hartslag van 189 en een rusthartslag van 50 en een morbide obese (door teveel vet) iemand met een maximum hartslag van 189 en een rusthartslag van 50. Beide willen ze vet verliezen. Dan komen ze, volgens de formule, toch op hetzelfde streefhartslag?

    Nee, het hart pompt alleen maar bloed rond in het lichaam, meer doet het niet. De longen zorgen voor het zuurstof ;)
    Maar inderdaad, op 200 gaan trainen is niet efficiënt nee, je zult jezelf er mogelijk ook niet prettig bij gaan voelen. Maar het is niet ongezond (voor een gezond iemand zonder hartproblemen).
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Toen ik begon met hardlopen, 2 jaar geleden, moest ik op mijn sporthorloge ook mijn lax. hartslag invoeren. Daardoor ben ik wat gaan googelen, en kwam ik erachter dat er véél verschillende formules zijn. De standaardformule van 220-leeftijd is veel bekritiseerd, en behoorlijk onnauwkeurig. Ik ben 43, en zou dus een max hebben van 177. Mijn werkelijk max ligt op dit moment maar liefst 12 slagen per minuut hoger. Als je via google zoekt, zie je vanzelf hoeveel verschillen er zijn. Kijk bijvoorbeed eens hier:
    http://www.brianmac.co.uk/maxhr.htm (en op deze pagina staan ook verwijzingen naar 2 studies: http://my.clevelandclinic.org/heart/prevention/exercise/pulse-target-heart-rate.aspx )

    Je kunt op die eerste pagina je leeftijd invullen, en ziet de max. volgens de verschillende formules. Vergeleken met mijn eigen max. komt overigens géén van de methodes erbij. Niet gek, want het zijn allemaal ruwe benaderingen. Ik denk dat erfelijkheid hierbij ook een belangrijke rol speelt - hoewel mijn vader hartpatiënt was, bleek bij stress-testen altijd dat hij 'het hart van een jonge vent' had. Daarnaast is training natuurlijk van invloed - hoe beter getraind je bent, hoe lager je rusthartslag is (meten door sochtends na het ontwaken, zonder op te staan, meteen te meten).

    De enige accurate manier om je max. te bepalen, is dan ook het te testen. Zie voor mogelijkheden:
    http://www.runnersworld.co.uk/general/heart-rate-training-find-your-maximum-heart-rate/181.html

    Denk er daarbij wel aan dat je zo'n test alleen doet als je fit bent! Hoewel je normaliter niet over je max. heen komt, kan dit in ongezonde situaties inderdaad wel: zo zou je dus eigenlijk nooit met koorts, of onvoldoende herstel van koorts (er wordt gezegd: 2x het aantal koortsdagen rust) gaan hardlopen. Natuurlijk was ik eens zo eigenwijs dat wel te doen (al die training, etc), met als resultaat dat het me kort voor de finish al bijna zwart voor de ogen werd, en ik na de finish bijna neer ging.. ik bleek een hartslag van 198 te hebben. Toen ik voor de zekerheid de sportarts van Dutch Runners hierover mailde, gaf hij aan dat ik dit nooit meer moest doen: het was het scenario waarin mensen na de finish dood neer kunnen vallen. Ook kun je op deze manier (ziek lopen) een chronische ontsteking aan de hartspier krijgen, en dan loop je dus blijkbaar nooit meer hard.

    Anyway, tot zover mijn ervaringen met max. hartslag. Bij mijn hardlopen train ik vaak met hartslagzones. Je neemt dan je max. hartslag, trekt daar je rust-hartslag vanaf, en dan heb je je 'heart rate reserve'. Vervolgens train je, al naar gelang je doel, op een bepaald percentage daarvan. Er wordt gezegd dat je om af te vallen beter in de laagste zone kunt trainen. het idee is dat je lichaam dan nog voldoende zuurstof heeft om vet te kunnen verbranden. Wanneer je traint boven je 'anaërobe drempel' traint is dat niet meer het geval, en ga je in rap tempo verzuren. De kritiek op dat idee van vetverbranding is echter dat je op lage snelheid ook veel minder caloriëen verbrandt, dus hoeveel het nou echt scheelt?
  • cchiller
    cchiller Berichten: 22
    Opties

    De berekening komt mij wel bekend voor ja.
    Maar het verklaart nog steeds niet waarom een zwaarder (ouder) iemand een lagere streefhartslag heeft (ik mis ook de variabele hiervoor in de formule). Ik vind het alles behalve logisch.
    De snelheid waarmee de maximale hartslag wordt bereikt heeft niks met het streefhartslag te maken. Iemand die sneller een hogere hartslag heeft, moet zich eerder minder gaan inspannen om op zijn/haar streefhartslag te zitten.
    Een hoog gewicht zegt ook niks over de conditie of bouw van een persoon. Is dit een hoog gewicht door veel spiermassa of door vet? Wat is de definitie van oud? Kan je niet oud en fit tegelijk zijn? Kan je niet oud, fit en dik tegelijk zijn? Zijn jongeren per definitie fitter dan ouderen?
    Een voorbeeld dan maar. We hebben een topsporter van gezond gewicht met een maximum hartslag van 189 en een rusthartslag van 50 en een morbide obese (door teveel vet) iemand met een maximum hartslag van 189 en een rusthartslag van 50. Beide willen ze vet verliezen. Dan komen ze, volgens de formule, toch op hetzelfde streefhartslag?

    Nee, het hart pompt alleen maar bloed rond in het lichaam, meer doet het niet. De longen zorgen voor het zuurstof ;)
    Maar inderdaad, op 200 gaan trainen is niet efficiënt nee, je zult jezelf er mogelijk ook niet prettig bij gaan voelen. Maar het is niet ongezond (voor een gezond iemand zonder hartproblemen).

    Dacht ik ook van het hart, tot ik daarin werd geschoold. Je longen verspreiden toch echt het zuurstof naar je lichaam. Je longen scheiden het lucht in zuurstof en dat giftig goedje. Dat giftig goedje adem je dan weer uit. Je zuurstof gaan naar je hart. Daar wordt het met het bloed verspreid naar de rest van je lichaam.

    Iemand die dik is en heeft dezelfde hartslag. Die zal veel sneller vet verliezen omdat hij meer reserves heeft. Besides. Bij het afvallen zal hij dan ook veel fitter worden. Dus je redenering klopt niet. Tuurlijk kan je oud en fitter zijn dan iemand jonger. Alleen vraagt het veel meer inspanning dan iemand die jonger is en even fit zou zijn. Iemand die veel spiermassa heeft. Is misschien wel sterker. Meer spieren betekent ook dat je meer energie nodig hebt om dat te kunnen onderhouden. Als je normale gewicht 85 kilo is voor je lengte bv. Dan zal jij nooit alleen 85 kilo aan spiermassa wegen zonder er wat moeite voor te doen. (Meer eten, training onderhouden etc,) Je hebt namelijk altijd vet bij je normale gewicht tenzij je het weg traint. Je hart moet dan eenmaal harder pompen. Waarom denk dat dikke mensen meer met hartziektes kampen. Dat is omdat hun hart veel overtouren draait. Dus gewicht en leeftijd heeft zeker wel te maken met je streefhartslag.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Dacht ik ook van het hart, tot ik daarin werd geschoold. Je longen verspreiden toch echt het zuurstof naar je lichaam. Je longen scheiden het lucht in zuurstof en dat giftig goedje. Dat giftig goedje adem je dan weer uit. Je zuurstof gaan naar je hart. Daar wordt het met het bloed verspreid naar de rest van je lichaam.

    Iemand die dik is en heeft dezelfde hartslag. Die zal veel sneller vet verliezen omdat hij meer reserves heeft. Besides. Bij het afvallen zal hij dan ook veel fitter worden. Dus je redenering klopt niet. Tuurlijk kan je oud en fitter zijn dan iemand jonger. Alleen vraagt het veel meer inspanning dan iemand die jonger is en even fit zou zijn. Iemand die veel spiermassa heeft. Is misschien wel sterker. Meer spieren betekent ook dat je meer energie nodig hebt om dat te kunnen onderhouden. Als je normale gewicht 85 kilo is voor je lengte bv. Dan zal jij nooit alleen 85 kilo aan spiermassa wegen zonder er wat moeite voor te doen. (Meer eten, training onderhouden etc,) Je hebt namelijk altijd vet bij je normale gewicht tenzij je het weg traint. Je hart moet dan eenmaal harder pompen. Waarom denk dat dikke mensen meer met hartziektes kampen. Dat is omdat hun hart veel overtouren draait. Dus gewicht en leeftijd heeft zeker wel te maken met je streefhartslag.

    Dus het hart pompt alleen het bloed door het lichaam... En de longen zorgen voor al het zuurstof, net zoals ik zei... En wat bedoel je precies met 'dat giftige goedje'? Ook zuurstof kan giftig zijn, als je maar teveel krijgt.

    Ik snap niet dat je het steeds hebt over afvallen, reserves, inspanning, training, onderhoud, oud/meer gewicht et cetera.... De formule is toch simpel?
    ((maximale hartslag - rusthartslag) x 60% of 70%) - rusthartslag = streefhartslag. Nergens in deze formule wordt de variabel genoemd van leeftijd, gewicht, sneller afvallen, meer energie gebruik et cetera. Om het streefhartslag te bepalen heb je alleen de maximum- en rusthartslag nodig, de rest is compleet niet relevant.
  • cchiller
    cchiller Berichten: 22
    Opties
    Dacht ik ook van het hart, tot ik daarin werd geschoold. Je longen verspreiden toch echt het zuurstof naar je lichaam. Je longen scheiden het lucht in zuurstof en dat giftig goedje. Dat giftig goedje adem je dan weer uit. Je zuurstof gaan naar je hart. Daar wordt het met het bloed verspreid naar de rest van je lichaam.

    Iemand die dik is en heeft dezelfde hartslag. Die zal veel sneller vet verliezen omdat hij meer reserves heeft. Besides. Bij het afvallen zal hij dan ook veel fitter worden. Dus je redenering klopt niet. Tuurlijk kan je oud en fitter zijn dan iemand jonger. Alleen vraagt het veel meer inspanning dan iemand die jonger is en even fit zou zijn. Iemand die veel spiermassa heeft. Is misschien wel sterker. Meer spieren betekent ook dat je meer energie nodig hebt om dat te kunnen onderhouden. Als je normale gewicht 85 kilo is voor je lengte bv. Dan zal jij nooit alleen 85 kilo aan spiermassa wegen zonder er wat moeite voor te doen. (Meer eten, training onderhouden etc,) Je hebt namelijk altijd vet bij je normale gewicht tenzij je het weg traint. Je hart moet dan eenmaal harder pompen. Waarom denk dat dikke mensen meer met hartziektes kampen. Dat is omdat hun hart veel overtouren draait. Dus gewicht en leeftijd heeft zeker wel te maken met je streefhartslag.

    Dus het hart pompt alleen het bloed door het lichaam... En de longen zorgen voor al het zuurstof, net zoals ik zei... En wat bedoel je precies met 'dat giftige goedje'? Ook zuurstof kan giftig zijn, als je maar teveel krijgt.

    Ik snap niet dat je het steeds hebt over afvallen, reserves, inspanning, training, onderhoud, oud/meer gewicht et cetera.... De formule is toch simpel?
    ((maximale hartslag - rusthartslag) x 60% of 70%) - rusthartslag = streefhartslag. Nergens in deze formule wordt de variabel genoemd van leeftijd, gewicht, sneller afvallen, meer energie gebruik et cetera. Om het streefhartslag te bepalen heb je alleen de maximum- en rusthartslag nodig, de rest is compleet niet relevant.

    Ik weet niet of jij wel inziet dat iemand sneller een maximum hartslag bereikt wanneer diegene ouder is en zwaarder is. Of dat je gewoon echt superdom bent. Effe serieus. Als ik een dikkerd een rondje van 4 km laat rennen en een slank persoon dat laat doen en de conditie is ongeveer hetzelfde. Dan zal die dikkerd zijn hart veel sneller werken omdat diegene zwaarder is. Dus zo moeilijk is het niet om het te begrijpen.

    En je hart telt 4 kamers. Zoek de werking van de 4 kamers van het hart maar eens op.

    Ook mijn laatste berichtje. Ga hier niet eens meer op in.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik weet niet of jij wel inziet dat iemand sneller een maximum hartslag bereikt wanneer diegene ouder is en zwaarder is. Of dat je gewoon echt superdom bent. Effe serieus. Als ik een dikkerd een rondje van 4 km laat rennen en een slank persoon dat laat doen en de conditie is ongeveer hetzelfde. Dan zal die dikkerd zijn hart veel sneller werken omdat diegene zwaarder is. Dus zo moeilijk is het niet om het te begrijpen.

    En je hart telt 4 kamers. Zoek de werking van de 4 kamers van het hart maar eens op.

    Ook mijn laatste berichtje. Ga hier niet eens meer op in.

    Ik heb het gevoel dat wij het over twee verschillende dingen hebben. Ik heb nooit gezegd dat iemand die ouder en/of zwaarder is niet (mogelijk) sneller zijn max bereikt. Ik had het er alleen over dat bij het bepalen van het streefhartslag, het niet uitmaakt hoe je aan je max komt aangezien dat niet van belang is bij het bepalen van het streefhartslag.

    Om precies te zijn bestaat het hart uit twee kamers en twee boezems (ik vind het fijner om het atria en ventrikels te noemen, ik haal kamer en boezem altijd door elkaar).
    Maar ik zal het morgen voor de zekerheid even navragen aan een cardioloog, die moet ik morgen toch nog spreken over een van mijn patiënten... Al heb ik het gevoel dat de cardioloog mij heel erg gaat uitlachen als ik dat zou vragen...
  • cchiller
    cchiller Berichten: 22
    Opties
    Ik weet niet of jij wel inziet dat iemand sneller een maximum hartslag bereikt wanneer diegene ouder is en zwaarder is. Of dat je gewoon echt superdom bent. Effe serieus. Als ik een dikkerd een rondje van 4 km laat rennen en een slank persoon dat laat doen en de conditie is ongeveer hetzelfde. Dan zal die dikkerd zijn hart veel sneller werken omdat diegene zwaarder is. Dus zo moeilijk is het niet om het te begrijpen.

    En je hart telt 4 kamers. Zoek de werking van de 4 kamers van het hart maar eens op.

    Ook mijn laatste berichtje. Ga hier niet eens meer op in.

    Ik heb het gevoel dat wij het over twee verschillende dingen hebben. Ik heb nooit gezegd dat iemand die ouder en/of zwaarder is niet (mogelijk) sneller zijn max bereikt. Ik had het er alleen over dat bij het bepalen van het streefhartslag, het niet uitmaakt hoe je aan je max komt aangezien dat niet van belang is bij het bepalen van het streefhartslag.

    Om precies te zijn bestaat het hart uit twee kamers en twee boezems (ik vind het fijner om het atria en ventrikels te noemen, ik haal kamer en boezem altijd door elkaar).
    Maar ik zal het morgen voor de zekerheid even navragen aan een cardioloog, die moet ik morgen toch nog spreken over een van mijn patiënten... Al heb ik het gevoel dat de cardioloog mij heel erg gaat uitlachen als ik dat zou vragen...

    Breng het dan ook zo.

    Maar nee hoor, 4 kamers, linker boven, linker onder, rechter boven en rechter onder. Kan je even navragen ja.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Breng het dan ook zo.

    Maar nee hoor, 4 kamers, linker boven, linker onder, rechter boven en rechter onder. Kan je even navragen ja.

    Ik ben, voor zover ik weet, vrij duidelijk geweest in al mijn antwoorden.

    Dan zou ik graag een bron willen zien waarin staat dat het hart 4 kamers heeft. Want die ga je niet vinden.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties

    Ik ben, voor zover ik weet, vrij duidelijk geweest in al mijn antwoorden.

    Dan zou ik graag een bron willen zien waarin staat dat het hart 4 kamers heeft. Want die ga je niet vinden.

    Je was duidelijk hoor! Tenminste, ik begreep je :P
  • cchiller
    cchiller Berichten: 22
    Opties
    Breng het dan ook zo.

    Maar nee hoor, 4 kamers, linker boven, linker onder, rechter boven en rechter onder. Kan je even navragen ja.

    Ik ben, voor zover ik weet, vrij duidelijk geweest in al mijn antwoorden.

    Dan zou ik graag een bron willen zien waarin staat dat het hart 4 kamers heeft. Want die ga je niet vinden.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hart

    Eerste alinea,

    een zoogdierhart is een zeer gespecialiseerd orgaan met vier afzonderlijke, door kleppen gescheiden kamers die samen twee pompen vormen die een in serie geschakelde, maar verder gescheiden long- en een lichaamscirculatie op gang houden.

    Voordat je gaat zeggen maar mensen zijn geen dieren!

    Zoogdieren behoren tot de stam der Chordata, een onderstam van de gewervelde dieren.

    Zoogdieren kunnen hun lichaam binnen bepaalde grenzen op een constante temperatuur houden. Daarvoor heb je een hoger metabolisme nodig en ze moeten veel voedsel tot zich kunnen nemen.

    Het lichaam van zoogdieren is meestal minder of meer behaard of geschubd of met stekels bedekt, maar sommige zoogdieren hebben een glad huidje zoals de walvis. In verschillende seizoenen kan de bedekking gewisseld worden en de jongen kunnen eerst een jeugdkleed hebben.

    De huid is meestal voorzien van verschillende klieren, zoals talg-, zweet-, geur- en melkklieren.

    Het gebit heeft snijtanden, hoektanden en valse en ware kiezen. Een enkele soort heeft een tandenloze kaak. De tanden worden één keer in het leven gewisseld.

    De meeste zoogdieren hebben 7 nekwervels (óók de giraffe).

    Het hart is verdeeld in 4 kamers, de rode bloedlichaampjes zijn kernloos.

    Zoogdieren ademen met hun longen.

    Meestal hebben ze 4 vergelijkbare ledematen, die minder of meer een grijpfunctie hebben of loop-, spring-, vlieg-of zwemfunctie. Bij sommige groepen ontbreken de achterste ledematen.

    De jongen worden levend ter wereld gebracht, uitgezonderd het vogelbekdier wat eieren legt.

    De jongen groeien op in de baarmoeder, komen levend ter wereld en worden gezoogd. Ze krijgen dus melk uit de melkklieren.

    Gezien al deze eigenschappen behoort de mens dus ook tot de zoogdieren. We zijn geclasificeerd als homo sapien.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hart

    Eerste alinea,

    een zoogdierhart is een zeer gespecialiseerd orgaan met vier afzonderlijke, door kleppen gescheiden kamers die samen twee pompen vormen die een in serie geschakelde, maar verder gescheiden long- en een lichaamscirculatie op gang houden.

    Voordat je gaat zeggen maar mensen zijn geen dieren!

    Zoogdieren behoren tot de stam der Chordata, een onderstam van de gewervelde dieren.

    Zoogdieren kunnen hun lichaam binnen bepaalde grenzen op een constante temperatuur houden. Daarvoor heb je een hoger metabolisme nodig en ze moeten veel voedsel tot zich kunnen nemen.

    Het lichaam van zoogdieren is meestal minder of meer behaard of geschubd of met stekels bedekt, maar sommige zoogdieren hebben een glad huidje zoals de walvis. In verschillende seizoenen kan de bedekking gewisseld worden en de jongen kunnen eerst een jeugdkleed hebben.

    De huid is meestal voorzien van verschillende klieren, zoals talg-, zweet-, geur- en melkklieren.

    Het gebit heeft snijtanden, hoektanden en valse en ware kiezen. Een enkele soort heeft een tandenloze kaak. De tanden worden één keer in het leven gewisseld.

    De meeste zoogdieren hebben 7 nekwervels (óók de giraffe).

    Het hart is verdeeld in 4 kamers, de rode bloedlichaampjes zijn kernloos.

    Zoogdieren ademen met hun longen.

    Meestal hebben ze 4 vergelijkbare ledematen, die minder of meer een grijpfunctie hebben of loop-, spring-, vlieg-of zwemfunctie. Bij sommige groepen ontbreken de achterste ledematen.

    De jongen worden levend ter wereld gebracht, uitgezonderd het vogelbekdier wat eieren legt.

    De jongen groeien op in de baarmoeder, komen levend ter wereld en worden gezoogd. Ze krijgen dus melk uit de melkklieren.

    Gezien al deze eigenschappen behoort de mens dus ook tot de zoogdieren. We zijn geclasificeerd als homo sapien.

    Wikipedia? Regel 1 in het gebruik van betrouwbare literatuur is dat Wikipedia absoluut verboden is, dat is toch algemeen bekend?

    Als je trouwens op het kopje 'functionele anatomie' klikt, staat daar al weer een ander verhaal dan wat er in de inleiding staat ;) want daar hebben wij het over, de anatomie van het hart, niet de definitie van dier/zoogdier.

    Ik denk dat dit filmpje wel duidelijk is over hoe het hart in elkaar zit (leeftijdsgroep 9-15 jaar, dus dat moeten wij allemaal kunnen begrijpen);
    http://www.schooltv.nl/video/het-hart-je-hart-is-zo-groot-als-een-vuist/