(gezonde) snacks voor tussendoor. — Dutch (Netherlands)

(gezonde) snacks voor tussendoor.

Opties
Hey iedereen,

Hebben jullie mss receptjes voor gezonde snacks voor tussendoor, merk dat ik toch soms teveel suikers ineem. En wil wel snack zelf maken indien mogelijk. En nu vroeg ik me af of jullie receptjes hadden of leuke alternatieven.

thnx

Vicky
«1

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik kan het boek van Renske Kroes aanraden, daar staan echt ontzettend lekkere en gezonde recepten in.
    Heb hem ook pas net, maar zag recept voor ontbijt/snack muffins staan, ziet er gewoon erg lekker uit, en als ik naar de ingrediënten kijk ook erg gezond
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het zullen ongetwijfeld lekkere receptjes zijn, maar Rens Kroes is wel iemand die onzin verkondigd als het gaat om voeding... maar dat terzijde...
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    ok...ik ga het boek even opzoeken.
    nog ideeën?
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    ja nog een vraag dat ik had...een ontbijt bij jullie bestaat uit hoeveel kcal?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    ja nog een vraag dat ik had...een ontbijt bij jullie bestaat uit hoeveel kcal?
    Waarom is dit relevant?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    ja nog een vraag dat ik had...een ontbijt bij jullie bestaat uit hoeveel kcal?
    Waarom is dit relevant?

    Denk dat ze wil vergelijken

    De mijne bestaat uit 275-330 kcal
    Ligt eraan of ik muesli of walnoten door mijn ontbijt doet
    Bij Muesli de volgende macro's: 40 gram koolhydraten / 26 gram eiwitten / 1 gram vet / 4 gram vezels
    Bij Walnoten 21 gram koolhydraten / 26 gram eiwitten / 16 gram vet / 2 gram vezels

    @itzhanne82
    Dat Rens Kroes onzin verkondigd als het om voeding gaat had ik idd wel door. Bij een hoop dingen dacht ik, ja hoor.
    Maar blijft dat ze over algemeen wel voedzame producten kiest in haar recepten, en op zich geen slechte.
    Ze is wel heel erg gek op haver overigens valt me op haha
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijn ontbijt is f*cking huge...en zit boven de 600kcal :blush: Maar het aantal kcal van een ontbijt zegt toch niets? Het gaat om je totale inname, dus hoe groot je ontbijt (of hoe klein) maakt niets uit. Daarom vroeg ik ook om de relevantie :tongue:

    Nee, voedzaam zal het sowieso zijn. Ik vind het echter altijd zo jammer dat hippies als Rens Kroes onwaarheden verkondigen en uitspraken doen die niet kloppen. Maar ja... what else is new... :tongue:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Dat houd je toch altijd haha

    En je ontbijt 600+ kcal.... DAMN!
    Maar heb jij niet altijd training daarna? Hoeveelheid heeft bij mij meer te maken met wat ik daarna doe.
    Ontbijt kan bij mij ook veel zijn, meestal zondag, maar dat komt omdat ik dan 4 uur later ontbijt en daardoor lunch oversla, of heel licht lunch.

    En als ik ga sporten op zaterdagochtend voor trainen van de jeugd, dan zorg ik ook altijd dat ik wat meer eet.

    Mijn lunch is meestal grootste samen met mijn post workout. Meestal rond de 700-800, omdat ik dus tussen de middag/lunchpauze sport. Dan heb ik gewoon echt voeding nodig, anders red ik een uur knallen echt niet.

    Avondeten meestal 400, nu vandaag toevallig iets hoger, dus heb ik snacks minder gehouden, en lunch ook iets lager om het te compenseren zodat ik iig onder mijn doel blijf voor vandaag.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Na mijn ontbijt ga ik naar mijn werk :tongue: ... Alleen op de zaterdag ga ik na mijn ontbijt naar training... Maar in feite maakt het moment niets uit hoor. Ik heb het zo ingesteld dat ik genoeg carbs heb voor mijn training en ná mijn training. Maar ik houd gewoon van havermout, dus dat pakt niemand mij af in de ochtend... :wink: Mijn ontbijt is:

    80gr havermout
    2 hele eieren
    lijnzaad
    chiazaad
    (soms een banaan er doorheen nog)

    Ik doe het kokend water bij de havermout, goed roeren... rauwe eieren er doorheen tikken, goed roeren en water toevoegen tot het enorm vloeibaar is. Dan 6 min. in de magnetron... *ping*... goed roeren, honing er doorheen (en een banaan soms) en even paar minuutjes laten staan...
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Klinkt lekker
    Maar heb jij gewoon havermout, of brinta (dus fijngesnipperd) want brinta krijg ik bijvoorbeeld niet weg, maar havermout zit ook in mijn meusli
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb havermout, brinta is weer iets anders; nog fijner en welt ook niet als je het laat staan.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Ik ontbijt met 1 bruine boterham met halvarine en mager beleg, of een schaaltje magere yoghurt met cornflakes. Dan zit ik in beide gevallen op ca 150 tot 200 kcal.

    lekkere magere snacks: kerstomaatje - blaadje basilicum - half bolletje minimozzarella hier prikkertjes van maken.
    Tonijn (uit blik, op water) losprakken met Remia fiteslijn, kappertjes, fijngesneden augurk, gedroogde tomaat. Lekkere salade voor bv in een komkommerbakje.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    november 2015 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Na mijn ontbijt ga ik naar mijn werk :tongue: ... Alleen op de zaterdag ga ik na mijn ontbijt naar training... Maar in feite maakt het moment niets uit hoor. Ik heb het zo ingesteld dat ik genoeg carbs heb voor mijn training en ná mijn training. Maar ik houd gewoon van havermout, dus dat pakt niemand mij af in de ochtend... :wink: Mijn ontbijt is:

    80gr havermout
    2 hele eieren
    lijnzaad
    chiazaad
    (soms een banaan er doorheen nog)

    Ik doe het kokend water bij de havermout, goed roeren... rauwe eieren er doorheen tikken, goed roeren en water toevoegen tot het enorm vloeibaar is. Dan 6 min. in de magnetron... *ping*... goed roeren, honing er doorheen (en een banaan soms) en even paar minuutjes laten staan...

    @itzhanne82 Ga dit zeker keer proberen dan.
    Haal jij havermout gewoon uit supermarkt, of bestel je dit ook online via XXL of B&F?

    En kan je lijnzaad eruit laten? Kan hier namelijk niet tegen.
    En chiazaad doe je dan samen met havermout en de eieren?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, uit de supermarkt... bestellen via B&F is veel duurder. Ik haal mijn havermout van de Lidl (Crownfield) en dat is 39 cent... :wink:

    Tuurlijk kun je al die optionele dingen als lijnzaad en/ of chiazaad eruit halen. Je kunt het zelf toppen met wat je wilt. Wat wel zo is, is dat je even moet kijken met de hoeveelheid water. Ik ben er redelijk handig mee, omdat ik weet hoeveel ik kan gebruiken. LIjnzaad en chiazaad nemen ook water op waardoor de 'dikte' toeneemt. Dus het ís even uitproberen met de hoeveelheid water. Je kunt beter iets minder gebruiken en dat in de magnetron doen, zodat je later wat erbij kan gieten als dat nodig is.

    Ik doe iig de havermoutvlokken en chiazaad in een kom en dán het kokende water erbij. Dus niet nadat het in de magnetron is geweest. Als je dat doorgeroerd hebt, dan 2 rauwe eieren erin... goed roeren en dan langzaam wat meer water erbij voegen totdat het echt wel heel vloeibaar is. Dan in de magentron voor 6 min. op een lage stand (ik heb zelf 450 watt). Dan worden die eieren ook genuked... :smiley:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ga het eens proberen
    En crownfield zat ik zelf al aan te denken aangezien ik meestal bij Lidl boodschappen doe. Hoewel ik alleen havermout gisteren niet zag staan.

    Had nu pas van quaker muesli gehaald aangezien die in aanbieding was. Ook best wel lekker

    Ik zal wel ff wat minder havermout gebruiken, maar aankomende zondagochtend wil ik weer ff gaan sporten in sportschool, dus kan dan wel een goed ontbijt gebruiken als dit :smiley:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja, ik vind het echt superlekker. Je zit er ook echt vol van. Ik vind de consistentie van de havermout i.c.m. de gekookte eitjes erg lekker. Maar ieder zijn ding, haha... :wink:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    De havermout in de muesli vind ik ook erg lekker. Wat ik al eerder zei, ik dacht dat Brinta altijd havermout was haha. Is echt totaal iets anders. En dat brinta is net beton en geen smaak aan.

    En als Barnevelder ben ik verzot op eieren. Zou elke dag wel 10 eieren kunnen eten (goed idee voor als ik ga bulken haha)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2015 aangepast
    Opties
    als je brinta beton is, dan moet je iets meer melk/ water gebruiken... :lol: Je kunt, net als bij havermout, het zo vloeibaar maken als je zelf wilt. :smile:

    Ik ben Arnhemmer, en ben ook tering dol op eitjes!!!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    als je brinta beton is, dan moet je iets meer melk/ water gebruiken... :lol: Je kunt, net als bij havermout, het zo vloeibaar maken als je zelf wilt. :smile:

    Ik ben Arnhemmer, en ben ook tering dol op eitjes!!!

    Zelfs dan krijg ik het niet weg. Vind het gewoon echt smerig
    Dacht eerst omdat het met melk is, waar ik al niet heel veel van houd. Maar met water was nog smeriger haha

    En kijk aan, op steenworp afstand van mij! Heerlijk hier op de veluwe haha!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    *Gelderland box* :smirk:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    *Gelderland box* :smirk:

    hehe :smirk:

    Volgend jaar zal ik veel over de Veluwe gaan wandelen, aangezien ik wil gaan trainen voor de Nijmeegse 4-daagse in 2017 (mag niet mee doen volgend jaar aangezien het 100-jarig jubileum is)
  • rachelps22
    rachelps22 Berichten: 40 Member
    januari 2017 aangepast
    Opties
    Mijn ontbijt ongev 275 -340.
    2 boterhammen met magere kaas. En 1 met een beetje boter.soms helemaal geen boter, maar een beetje mosterd op de kaas. Koffie erbij.
    -soms een meergranenboterham met smeerkaas en een volkoren cracker. Hier eet ik een schaaltje yoghurt bij soms.
  • Inia72
    Inia72 Berichten: 13 Member
    Opties
    Met dit koude weer vind ik het lekker om stukjes appel met kaneel in een pannetje, in de oven of magnetron op te warmen. Ik eet ook graag Liga Haverkick of Nakd bars. Verder natuurlijk gewoon groenten of fruit. Nog iets wat ik lekker vind is aubergine grillen. Ik maak zelf graag een mix van tahin met uitgeperste citroen, knoflookpoeder, peper en verse peterselie en smeer dit over rijstwafels, maar daar zit wel veel vet in. Toch zouden de stofjes (arginine) in de sesamzaadjes (waar tahin van gemaakt is) ook weer goed zijn voor het lijnen, evenals citroensap. Ik haal vaak een zak diepvriesfruit bij de AH en dan haal ik er wat uit in de ochtend om er later op de dag wat yoghurt aan toe te voegen (met notenmuesli als lunch of ontbijt).
  • rachelps22
    rachelps22 Berichten: 40 Member
    Opties
    Mandarijntje, of twee kleine hollandia crackers met magere smeerkaas..ik wil met deze manier van eten een levensstijl maken.Dus ik wijk kwa eten niet veel af. Alleen magere kaas, weinig of geen boter en jus en geen vette mayo.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Snack-a-jack of fruit! Gelukkig heb ik altijd veel fruit in huis.