Nieuw plan! — Dutch (Netherlands)

Nieuw plan!

Opties
evapfneisel
evapfneisel Berichten: 95 Member
Goed... ik ben nu een dik jaar aan het sporten. Over het algemeen heb ik altijd zeker 3x per week kunnen sporten, met uitzondering van in totaal 5-6 weken (vakantie e.d.). Ik zie duidelijk verschil (benen en rug vooral), maar daar waar het er echt af moet (buik) is er weinig verschil te zien. De bovenste rij, dus net onder de borsten, is wel wat strakker geworden, maar het altijd lastige rolletje bij/onder de navel is nog steeds aanwezig.

Ik heb een aantal weken de calorieën aangehouden die uit mijn TDEE-berekening zijn gekomen (1900), met uiteraard voldoende sporten erbij, maar ik zie niet veel verandering. Ik heb besloten om, ondanks mijn huidige gewicht van 63,5, wel naar de 60 te willen. Ik denk dat alles dan net wat strakker zal worden. Ik wil nu van 3-4 ochtenden sporten naar 5 ochtenden per week een uurtje sporten, 20 minuten kracht en de rest cardio. Mijn calorie-inname heb ik verlaagd naar 1600-1700. Ik eet mijn afgetrainde calorieën er niet bij.

Kracht zal voornamelijk buik en billen zijn met daarnaast 1 oefeningen voor de rug, 1 oefening voor de armen/schouders en 1 oefening voor de benen. Plan is om elke doordeweekse dag daarnaast dus 45 minuten cardio te doen, altijd de loopband. Heuvel op, hardlopen, snelwandelen en vetverbranding (hartslag 125).

Daarnaast wil ik thuis een lijstje op de koelkast hangen met welke voeding nu echt gezond is om bijvoorbeeld als tussendoortje te nemen. Als iemand een website weet waar een mooi lijstje te vinden is die ook klopt, let me know!

Ik zou het heel chill vinden als er af en toe iemand mijn eetdagboek wil checken. Ik zondig af en toe (gisteren wat meer), maar dat is vanaf nu ook klaar. In het weekend wil ik best een snoepje nemen of een frisje, maar wil het doordeweeks zo goed als niet doen. Ik geef alleen de pure chocola niet op, gelukkig is een stukje wel gezond ;)

«13

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het afvallen of verlagen van je vetpercentage gaat om kcal is vs kcal out. Dus als jij een bepaalde inname aanhoudt, dan valt of staat het daar mee. Als jij bijvoorbeeld door de week je prima houdt aan je kcal-doel, maar in het weekeind dit niet doet, dan is je tekort van die afgelopen dagen teniet gedaan en kan dus een reden zijn dat er niets gebeurd. Afvallen heeft verder ook niets te maken met 'gezonde' producten.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Lievig1986
    Je weet dat spot reduction een mythe is he...
    Ik ben al 5 jaar bezig, en de buik is bij mij het laatste wat er af gaat, dat weet ik gewoon.
    Als ik kijk naar mijn foto's van 2 jaar geleden, toen ik me op een bewustere manier ook met eten en sporten bezig ging houden (die eerste 3 jaar was bijna crash dieet) en de foto's van nu, dan zie ik wel verschil. Ondanks dat ik wel gewoon nog steeds een buik (je) heb.

    Wat betreft je PvA (plan van aanpak) ik denk dat je er idd goed aan doet je kcal inname te verlagen, als je nu met 1900 niet afvalt. Alhoewel je geeft aan dat er niet veel verandering is, waar moet ik dan aan denken? Zie je het zelf niet (wat ook een valkuil kan zijn) of heb je echt alles gemeten en gewogen en zit er dan geen verandering in. Mijn zelfbeeld is laag, waardoor ik meet om te zien of ik afval/resultaat heb.

    De ene keer heb je gewoon meer resultaat als anders. Maar ik probeer dan altijd te achterhalen hoe dit komt.
    Nu net training afgerond van 8 weken en op bepaalde punten voor mijn gevoel weinig resultaat. Maar als ik dan bij mezelf te rade ga, weet ik wel waardoor het komt.

    Wat betreft "gezondere voeding" ik ben van mening dat zolang je binnen je kcal doel blijft, en/of binnen je macro's je kan eten wat je wilt. Ik heb 5 dagen per week dat ik echt op 99% van mijn macro's zit.
    In weekend is het voornamelijk doel om binnen mijn kcal te blijven, wat 75% van de keren goed gaat.
    Voor lekkere recepten en voornamelijk voedzame recepten kan ik http://bodybuildrecepten.nl/ aanraden.

    Laat je niet misleiden door het woord bodybuild. Want er is voor elk doel wel een recept te vinden. Ook lekkere snacks. Zo maak ik tegenwoordig regelmatig de eiwit muffin. Redelijk laag in kcal, voed goed en lekker veel eiwitten.

    @itzhanne82 Ik denk dat ze met dat stuk over gezonde producten niet zo zeer doelt op het afvallen, maar dat ze gewoon over algemeen bewustere keuzes wil maken. Zeker met "snacken". Als je weet dat je een binge eter kan zijn, dan is het ook fijn om te weten welke bewustere keuzes je hierin kan maken.
    Niet iedereen heeft dezelfde wilskracht, ik weet van mezelf ook dat ik rustig een reep chocolade naar binnen kan werken op zijn tijd. Echter probeer ik wel altijd 80% pure chocolade in huis te hebben waarvan ik een blokje kan afhalen. Samen met kopje espresso onderdrukt dat voor mij mijn hongergevoel en drang naar suiker.
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    november 2015 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Het afvallen of verlagen van je vetpercentage gaat om kcal is vs kcal out. Dus als jij een bepaalde inname aanhoudt, dan valt of staat het daar mee. Als jij bijvoorbeeld door de week je prima houdt aan je kcal-doel, maar in het weekeind dit niet doet, dan is je tekort van die afgelopen dagen teniet gedaan en kan dus een reden zijn dat er niets gebeurd. Afvallen heeft verder ook niets te maken met 'gezonde' producten.

    Begrijp ik. Het is gelukkig ook niet zo dat wat ik doordeweeks laat staan aan calorieën in het weekend er allemaal bij eet. Dan let ik er nog steeds op! Alleen dan gaat er wel een wijntje in bijvoorbeeld :)
    En dat laatste begrijp ik ook steeds beter! Ik probeer er dus ook juist op te letten dat als ik weet dat ik 's avonds iets ongezonds neem, dat ik dan bijvoorbeeld met avondeten iets minder doe, of een tussendoortje minder. Dan blijft mijn calorie-aantal wel zoals het hoort.

    Gustaaf85, ik reageer later op jouw bericht. Ben aan het werk nu ;) Dus stiekem tussendoor even de MFP!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja, precies, bewustwording is inderdaad ook belangrijk :smile:

    Wees je er idd wel van bewust dat wanneer je dus roept "ik val niet af", dat je eerst wél heel eerlijk naar je voeding moet kijken en bepaalde dingen uit moet sluiten. Dat was meer mijn punt :wink:

    @Gustaaf85, zeker zeker... ik kan ook losgaan hoor. Mag wel een vrouw wezen, maar ik schrans menig man weg hoor :lol: Ik probeer ook bijvoorbeeld het zogeheten "all you can eat" te vermijden, want dan is mijn rem ook zoek.

    Je voornemens klinken in ieder geval goed @Lievig1986
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Lievig1986 Is goed hoor :smile:
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    @itzhanne82: Dank je! Dankzij MFP ben ik wel veel bewuster geworden, dat vind ik wel echt heel fijn. Ik realiseer me nu ook dat ik nooit echt "gek" gegeten heb. Denk dat ik altijd wel uit kwam op een netjes calorieënaantal aan het eind van de dag.

    @Gustaaf85: Dat weet ik ;) Daarom ben ik wel heel blij dat ik bij andere lichaamsdelen wel verschil zie. En bij mijn buik trouwens ook hoor, alleen nu is het even stil.. of het gaat me te langzaam, dat kan natuurlijk ook :p Wil met dit plan zien of het dan sneller gaat en of het uberhaupt wel haalbaar is. Gisteren zat ik er al bijna overheen namelijk.

    Ik zie dus wel verandering bij mijn benen en rug. Maar sinds de laatste paar weken heb ik het idee dat het minder snel is gegaan of dus stil staat. Kan heel goed een valkuil van me zijn ja ;) Daarom ben ik nu ook gestart met het bijhouden van mijn gewicht. Alleen waar ik dan bang voor ben is dat ik misschien wel vet kwijt raak, alleen de weegschaal het niet "ziet", omdat mijn spieren bijvoorbeeld zwaarder zijn geworden. Ook de reden waarom ik minder kracht wil gaan doen.

    Bedankt voor de link! :D Ik ga er zeker even op sneupen!

    Ik schrik soms ook wel van andere eetdagboeken. Dan staan er allemaal speciale dingen in en shakes bijvoorbeeld. Ik eet gewoon de "normale" dingen, maar ergens raak ik dan onzeker... want is dat dan eigenlijk wel voldoende? Moet ik niet ook aan de shakes...?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Lievig1986 schreef: »
    Ik zie dus wel verandering bij mijn benen en rug. Maar sinds de laatste paar weken heb ik het idee dat het minder snel is gegaan of dus stil staat. Kan heel goed een valkuil van me zijn ja ;) Daarom ben ik nu ook gestart met het bijhouden van mijn gewicht. Alleen waar ik dan bang voor ben is dat ik misschien wel vet kwijt raak, alleen de weegschaal het niet "ziet", omdat mijn spieren bijvoorbeeld zwaarder zijn geworden. Ook de reden waarom ik minder kracht wil gaan doen.

    Bedankt voor de link! :D Ik ga er zeker even op sneupen!

    Ik schrik soms ook wel van andere eetdagboeken. Dan staan er allemaal speciale dingen in en shakes bijvoorbeeld. Ik eet gewoon de "normale" dingen, maar ergens raak ik dan onzeker... want is dat dan eigenlijk wel voldoende? Moet ik niet ook aan de shakes...?

    @Lievig1986 Even paar dingen nav bovenstaande
    Dat je stilstaat, of nauwelijks veranderd, daar krijgt iedereen op gegeven moment mee te maken. In begin gaat het nu eenmaal wat harder, dat is vaak gewoon zo.

    Mijn gewicht schommelt al bijna een jaar tussen de 86 en 88 kg. Mijn vetpercentage krijg ik ook moeizaam omlaag, ook voor mijn gevoel te langzaam.

    MAAR! Hij gaat omlaag, en dat is wat telt!
    Denk eraan het is geen sprint, maar een marathon!!!

    Ik denk altijd, het heeft me 25 jaar gekost om op mijn hoogste gewicht te komen, dan kan ik niet verwachten dat ik dat "goddelijke lichaam" binnen 2 jaar heb.

    Het kan zeer frustrerend werken hoor, weet er alles van. Maar daarom vind ik MFP zo fijn.
    De mensen die je steunen, die je helpen herinneren waarom iets gebeurt (of niet).

    Daarnaast, je kan als je in een tekort zit, niet en vet verliezen en spiermassa erbij krijgen

    Vet verliezen (ook vaak in combinatie met deels spiermassa) gebeurd altijd als je in een tekort zit.
    In spiermassa aankomen doe je door meer te eten dan dat je verbrand, in een overschot dus.
    Het zogehete bulken. Dan heb je nog clean bulk en gewoon bulken, waarbij je met een clean bulk ook heel erg let op zo min mogelijk aankomen in vetmassa. Dus ook eigenlijk geen verpakte voeding eten, alleen maar vlees/vis/groenten/fruit e.d.

    Wat betreft die shakes. Ik gebruik ze ook, maar dat is gewoon omdat ik niet aan mijn eiwitten kom door de "normale" voeding, het is voor mij dus een tool om die eiwitten binnen te krijgen. Ik ga er nog wel naar toe werken dat ik hooguit 1 zo'n shake nodig heb maximaal per dag, degene na mijn training.

    Nu is het soms niet anders dat ik er 2 nodig heb.
    Ook eet ik tegenwoordig wel eens een Quest Bar. Gewoon omdat het een lekker tussendoortje is, vol eiwitten. Maar in principe zou je ook je eigen bars vol eiwitten kunnen maken.

    Ik weet ook niet of jij echt werkt met je macro's of dat je doel is gewoon binnen je kcal doel te blijven van die dag.
    Als je voor kcal doel gaat, dan zou ik zeker nog niet beginnen aan de shakes.

    En als je het allemaal uit "gewone" voeding kan halen, dan dat gewoon doen.


  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    november 2015 aangepast
    Opties
    Gustaaf85 schreef: »
    Lievig1986 schreef: »
    @Lievig1986 Even paar dingen nav bovenstaande
    Dat je stilstaat, of nauwelijks veranderd, daar krijgt iedereen op gegeven moment mee te maken. In begin gaat het nu eenmaal wat harder, dat is vaak gewoon zo.

    Mijn gewicht schommelt al bijna een jaar tussen de 86 en 88 kg. Mijn vetpercentage krijg ik ook moeizaam omlaag, ook voor mijn gevoel te langzaam.

    MAAR! Hij gaat omlaag, en dat is wat telt!
    Denk eraan het is geen sprint, maar een marathon!!!

    Ik denk altijd, het heeft me 25 jaar gekost om op mijn hoogste gewicht te komen, dan kan ik niet verwachten dat ik dat "goddelijke lichaam" binnen 2 jaar heb.

    Het kan zeer frustrerend werken hoor, weet er alles van. Maar daarom vind ik MFP zo fijn.
    De mensen die je steunen, die je helpen herinneren waarom iets gebeurt (of niet).

    Daarnaast, je kan als je in een tekort zit, niet en vet verliezen en spiermassa erbij krijgen

    Vet verliezen (ook vaak in combinatie met deels spiermassa) gebeurd altijd als je in een tekort zit.
    In spiermassa aankomen doe je door meer te eten dan dat je verbrand, in een overschot dus.
    Het zogehete bulken. Dan heb je nog clean bulk en gewoon bulken, waarbij je met een clean bulk ook heel erg let op zo min mogelijk aankomen in vetmassa. Dus ook eigenlijk geen verpakte voeding eten, alleen maar vlees/vis/groenten/fruit e.d.

    Wat betreft die shakes. Ik gebruik ze ook, maar dat is gewoon omdat ik niet aan mijn eiwitten kom door de "normale" voeding, het is voor mij dus een tool om die eiwitten binnen te krijgen. Ik ga er nog wel naar toe werken dat ik hooguit 1 zo'n shake nodig heb maximaal per dag, degene na mijn training.

    Nu is het soms niet anders dat ik er 2 nodig heb.
    Ook eet ik tegenwoordig wel eens een Quest Bar. Gewoon omdat het een lekker tussendoortje is, vol eiwitten. Maar in principe zou je ook je eigen bars vol eiwitten kunnen maken.

    Ik weet ook niet of jij echt werkt met je macro's of dat je doel is gewoon binnen je kcal doel te blijven van die dag.
    Als je voor kcal doel gaat, dan zou ik zeker nog niet beginnen aan de shakes.

    En als je het allemaal uit "gewone" voeding kan halen, dan dat gewoon doen.




    Ja is ook zo. Maar het staat nu te lang stil voor mijn gevoel :P
    En ik ben ook wel fan van afwisseling, dus het was sowieso tijd voor een nieuw plan.
    Dit moet ik nu wel 8 weken volhouden van mijn trainer, maar dat gaat wel lukken.

    Nou, bulken is niet mijn plan! Ik wil inderdaad alleen vet verliezen, dus probeer onder zoveel calorieën te zitten. Meer dan dat ben ik niet van plan. Wat bedoel je precies met macro's?

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Dat te langzaam zal je uit je hoofd moeten zetten. Dit is namelijk nog geen eens een plateau, dus zodra je dat zou bereiken raak je helemaal gefrustreerd.

    Wat ik zeg ik heb lange tijd gehad dat ik geen verandering had, maar als je dat naar je hoofd laat gaan, werkt het averachts.

    Daarnaast nog even reactie op het volgende:
    "Alleen waar ik dan bang voor ben is dat ik misschien wel vet kwijt raak, alleen de weegschaal het niet "ziet", omdat mijn spieren bijvoorbeeld zwaarder zijn geworden. Ook de reden waarom ik minder kracht wil gaan doen."

    Dit kan niet tenzij je bewust bezig bent met een recomp
    Als je vet verlies, verlies je ook automatisch spiermassa. Want je bent aan het afvallen. Hoeveel spiermassa je verliest hangt af van je voeding en je training.

    Dan even een persoonlijke vraag. Waarom zou je minder kracht willen gaan doen? Wil je echt helemaal slank zijn, met bijna geen spiermassa, of wil je juist die abs zichtbaar maken?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat bedoel je precies met macro's?
    Marco's zijn voedingsnutriënten koolhydraten, eiwitten & vetten. De verdeling van je macro's kán van invloed zijn als je bijvoorbeeld kijkt naar het opbouwen van spiermassa, dus dat je dit aanpast naar de vorm van training die je doet. Maar afgezien van dat zijn de verhoudingen van je macro's ook heel persoonsgebonden. Zo doet het een het beter met meer eiwitten en de ander wil weer graag meer koolhydraten. Voor het afvallen maakt deze verhouding in 1ste instantie niets uit, zo lang je maar een tekort hebt.

    En inderdaad, spieren bouwen en tegelijkertijd vet verliezen gaat niet samen. Als jouw weegschaal dus blijft hangen, dan is dit in bijna alle gevallen te wijden aan voeding en niet de aanmaak van meer spiermassa.

  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    Gustaaf85 schreef: »
    Dat te langzaam zal je uit je hoofd moeten zetten. Dit is namelijk nog geen eens een plateau, dus zodra je dat zou bereiken raak je helemaal gefrustreerd.

    Wat ik zeg ik heb lange tijd gehad dat ik geen verandering had, maar als je dat naar je hoofd laat gaan, werkt het averachts.

    Daarnaast nog even reactie op het volgende:
    "Alleen waar ik dan bang voor ben is dat ik misschien wel vet kwijt raak, alleen de weegschaal het niet "ziet", omdat mijn spieren bijvoorbeeld zwaarder zijn geworden. Ook de reden waarom ik minder kracht wil gaan doen."

    Dit kan niet tenzij je bewust bezig bent met een recomp
    Als je vet verlies, verlies je ook automatisch spiermassa. Want je bent aan het afvallen. Hoeveel spiermassa je verliest hangt af van je voeding en je training.

    Dan even een persoonlijke vraag. Waarom zou je minder kracht willen gaan doen? Wil je echt helemaal slank zijn, met bijna geen spiermassa, of wil je juist die abs zichtbaar maken?

    Ow oke, kan ik dat loslaten dus :p

    Het mooiste vind ik als je de contouren van abs kan zien, dus niet daadwerkelijk de abs.
    Maar ik heb nog steeds wel kracht in mijn schema zitten alleen iets minder. Doe wel 4-5x per buikspieren voordat ik met de rest van de oefeningen bezig ga.
    itzhanne82 schreef: »
    Wat bedoel je precies met macro's?
    Marco's zijn voedingsnutriënten koolhydraten, eiwitten & vetten. De verdeling van je macro's kán van invloed zijn als je bijvoorbeeld kijkt naar het opbouwen van spiermassa, dus dat je dit aanpast naar de vorm van training die je doet. Maar afgezien van dat zijn de verhoudingen van je macro's ook heel persoonsgebonden. Zo doet het een het beter met meer eiwitten en de ander wil weer graag meer koolhydraten. Voor het afvallen maakt deze verhouding in 1ste instantie niets uit, zo lang je maar een tekort hebt.

    En inderdaad, spieren bouwen en tegelijkertijd vet verliezen gaat niet samen. Als jouw weegschaal dus blijft hangen, dan is dit in bijna alle gevallen te wijden aan voeding en niet de aanmaak van meer spiermassa.

    Oke, duidelijk!!! :D
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Doe wel 4-5x per buikspieren voordat ik met de rest van de oefeningen bezig ga.
    Buikspieren trainen zorgt niet voor abs... Als je abs wil zien moet je je vetpercentage omlaag brengen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Excuses, de vraag mbt macro's had ik even over het hoofd gezien, dank je @itzhanne82 voor je uitleg
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Doe wel 4-5x per buikspieren voordat ik met de rest van de oefeningen bezig ga.
    Buikspieren trainen zorgt niet voor abs... Als je abs wil zien moet je je vetpercentage omlaag brengen.

    Dat weet ik, alleen ik kreeg de tip om te starten met de buikspieren, zodat je deze daarna "mee kan nemen" in andere oefeningen. Dan zijn ze al warm of iets dergelijks :p
    En als er steeds meer vet af gaat, zie je sneller mooiere buikspieren (hoop ik), omdat ik ze altijd getraind heb.
    Of is dat onzin...?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Buikspieren zijn ook spieren, dus dat je ze geïsoleerd traint is prima. Ik zou alleen eerder kiezen voor compound movements waar je ze heel erg dient te gebruiken en 'losse' core oefeningen, dan losse isolatie buikspieroefeningen. Compounds als overhead squats, squats, deadlifts e.d. spreken je core heel erg aan. Als je je core daarnaast ook los wil trainen, zou ik kiezen voor planken en variaties daarop en niet zozeer crunches die je nek(wervels) en ruggenwervels heel erg belasten (vooral als je ze niet goed uitvoert).
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    Ik probeer me aan de calorieën te houden, want met avondeten erbij soms wel lastig is... maar ik zie dat ik bijvoorbeeld met suiker en koolhydraten er ook regelmatig overheen ga. Hoe houden jullie dat in de gaten?
    Ik heb wel van de afgelopen dagen bekeken welk product er nou voor zorgt dat ik er over heen ga, maar soms zijn het niet eens hele gekke producten. Nieuwe uitdaging dus.
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Buikspieren zijn ook spieren, dus dat je ze geïsoleerd traint is prima. Ik zou alleen eerder kiezen voor compound movements waar je ze heel erg dient te gebruiken en 'losse' core oefeningen, dan losse isolatie buikspieroefeningen. Compounds als overhead squats, squats, deadlifts e.d. spreken je core heel erg aan. Als je je core daarnaast ook los wil trainen, zou ik kiezen voor planken en variaties daarop en niet zozeer crunches die je nek(wervels) en ruggenwervels heel erg belasten (vooral als je ze niet goed uitvoert).

    Oke, bedankt voor je advies! :D De gewone squat zit standaard in mijn schema, de rest niet... dus dat is wel verstandig om te gaan doen?

    Crunches doe ik eigenlijk bijna nooit, want mijn nek vind dat inderdaad niet prettig.
    Planken moet ik weer oppakken.

  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Je hebt toch niet je handen achter je hoofd waarbij je aan je hoofd trekt om omhoog te komen? Ik houd altijd mijn vingertoppen tegen mijn slaap of ik gebruik mijn handen om twee rottweilers van me af te duwen als ik aan het trainen ben. Die hebben de neiging om met hun voorpoten om mijn borst te gaan staan (ze vinden zeker dat de oefening te licht is :/ ).
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik doe bij crunches meestal handen gekruisd voor me, of idd vingertoppen op mijn slaap
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Crunches zijn eigenlijk heel slecht voor zowel je nek als je rug. Er komt namelijk erg veel stress op je wervels... Indien niet nodig, zou ik alternatieven zoeken.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Crunches zijn eigenlijk heel slecht voor zowel je nek als je rug. Er komt namelijk erg veel stress op je wervels... Indien niet nodig, zou ik alternatieven zoeken.

    Ik prefereer heel touches, planks, mountain climbers

    Maar crunches zijn slecht indien slecht uitgevoerd, wat een heleboel mensen dus doen.
    De meeste mensen willen te ver omhoog komen, wat dus helemaal niet uit maakt, voor de effectiviteit van de training (dan kan je beter sit ups doen).

    Crunches zijn juist korte bewegingen, en het beste zou je ze kunnen uitvoeren met je rug en hoofd van de grond af, waarbij je daarna paar centimeter omhoog komt en weer naar beneden, hierbij je rug recht houden.
    Dan hoef je als het goed is je nek niet eens te buigen, waardoor je niet alleen je core aan de voorkant traint, maar ook aan de achterkant.
    (heb dit overigens zo geleerd van mijn fysio, samen met nog meer core trainingen)
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    Wat zijn heel touches precies? Mountain climbes lijkt zo makkelijk, maar pfff.......
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Die is o.a. goed voor je schuine buikspieren.
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    december 2015 aangepast
    Opties
    Ow haha, die doe ik gewoon.... wist de naam er niet van :p
    Vervelende is wel dat ik telkens met mijn kont omhoog schuif....