Weegschaal — Dutch (Netherlands)

Weegschaal

Opties
Skaap72
Skaap72 Berichten: 13 Member
Heeft er iemand een TIP voor een goeie weegschaal?
Ik wil een digitale aanschaffen. Heeft het zin om er eentje met "vetpercentages" e.d. aan
te schaffen? Of is dit onzin.
«1

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Mijn persoonlijke mening is dat de consumentenweegschaal met vetpercentages redelijk onrealistisch is.
    Ze geven vaak onjuiste waardes aan namelijk, omdat de meting die veelal gedaan word van voet tot voet loopt, dus ze gaan omhoog, en bij de heupen weer naar beneden naar het andere been.

    Terwijl bij de meeste mensen het meeste vet rond de buik zit, bij vrouwen meestal ook veel rond de heupen (sorry dames, is nou eenmaal genetisch bepaald aangezien jullie moeten kunnen baren).

    Als je een accurate wil, zou je er een moeten aanschaffen die ze in sportcentra gebruiken, en zelfs dan zijn ze lang niet altijd accuraat. Tenzij je een koopt die worden gebruikt voor medische (sport)keuringen, maar dan praat je over een weegschaal van 9-10 duizend euro, dat zal je er vast niet voor over hebben :tongue:

    Ik zou gewoon een basis personen weegschaal aanschaffen met een display wat je fijn vind om af te lezen. En een die je dan qua design mooi vind.
    Maar met al die opties erop, zou ik persoonlijk niet doen.
    In mijn ogen betaal je voor iets waar je weinig aan hebt
  • Skaap72
    Skaap72 Berichten: 13 Member
    Opties
    Oke, thanx. Ik heb nu een gewone weegschaal waar je moeilijk de grammen vanaf kunt lezen. De eerste 5 kilo's gingen er af per week. ( 1 per week) Maar zoals vaak te lezen, gaan de moeilijke kilo's langzamer. Alleen een digitale nemen i.v.m de grammen dus.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ja dat zou ik inderdaad wel doen, digitaal leest net wat makkelijker af, als met zo'n metertje (zo'n heel ouderwetse zeg maar)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    je hebt in 1 week 5kg verloren?! :o Damn... Je lichaam zal je altijd 'out smarten'... :wink: Afvallen is daarom ook niet iets wat je 'ff' door neus en lippen door doet, of moet doen. Denk altijd op lange termijn.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    december 2015 aangepast
    Opties
    Je leest het verkeerd hanne, de eerste 5 kilo's gingen er af per week (1 per week)

    Dus 1 kg per week, oftewel ze is 5 weken verder
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ah zo... ik dacht al! Een monsterlijke vast of iets! :smirk:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Ah zo... ik dacht al! Een monsterlijke vast of iets! :smirk:

    Arm af gehakt, is ook zo paar kilo kwijt :tongue:
  • Skaap72
    Skaap72 Berichten: 13 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    je hebt in 1 week 5kg verloren?! :o Damn... Je lichaam zal je altijd 'out smarten'... :wink: Afvallen is daarom ook niet iets wat je 'ff' door neus en lippen door doet, of moet doen. Denk altijd op lange termijn.

    Ik ben inderdaad, sinds de knop om is, anders met eten bezig. Gezonde voeding en letten op mijn calorie-inname dmv MFP. Ik heb niet het gevoel dat ik op dieet ben. Het is een kwestie van beter voor mezelf willen zorgen. (wat ik een lange tijd niet heb gedaan, door vele tegenslagen de laatste jaren)
    Ik moet zeggen, ik lees veel op het forum en heb veel aan alle informatie. Vooral Gustaaf en Hanne....jullie zijn in mijn ogen de experts. Thanx. XX
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Dat vind ik leuk om te horen.
    Ben verre van een expert, alhoewel ik er het afgelopen jaar wel over heb zitten denken om een carriëre switch te maken :smiley:
    Mensen helpen bewust worden, maar dan niet op de commerciële manier, maar een manier dat waarheden bevat

    Wat hanne al eens gezegd heeft, de waarheid over afvallen is niet sexy, daarom verkoopt het niet, en worden er andere manieren bedacht
    Dat wil ik dus niet
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik moet zeggen, ik lees veel op het forum en heb veel aan alle informatie. Vooral Gustaaf en Hanne....jullie zijn in mijn ogen de experts. Thanx. XX
    Pwoap! Mág ik die voor vandaag even in mijn zakske steken :smiley:

    Dát vind ik nu dus écht heeeeel super om te horen! Dus, @Skaap72 heel erg bedankt voor je compliment! :blush:
    Wat hanne al eens gezegd heeft, de waarheid over afvallen is niet sexy, daarom verkoopt het niet, en worden er andere manieren bedacht
    Dat wil ik dus niet
    Same same hier... Het is niet sexy om te doen geloven dat je in feite minder je bakkes moet stoppen, om het beestje maar even bij de naam te noemen. Nee, maar zonder dollen. Ik moet óók toegeven dat het je soms, als leek, niet gemakkelijk wordt gemaakt. Als je niet de theorie induikt of zelf over voeding gaat lezen, dan kan het natuurlijk heel verleidelijk zijn om met de flow mee te gaan. Daarom vind ik het zelf ook zo belangrijk dat men zélf kennis gaat vergaren. Ik weet het; het kost energie en tijd die je wellicht aan iets anders zou willen besteden, maar als je jezelf echt serieus neemt en je serieus aan de slag wilt om beter te zorgen voor je lijf (gezonder leven, afvallen, aankomen etc.) dan is die kennis bijna onontkoombaar. Het zal je zoveel helpen om jezelf op een bepaald moment af te vragen, maar ho eens even... hoezo koolhydraten dikmakers? Het gaat toch om de energiebalans. Je haalt op een bepaald moment met gemak het zin en onzin uit elkaar!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    kennis = macht!
  • desirevdbeld
    desirevdbeld Berichten: 17 Member
    Opties
    Even terug naar de weegschaal: eens met @Gustaaf85 dat de meeste weegschalen die vetpercentage etc. meten, niet erg betrouwbaar zijn door meting via voetzolen. Zelf hebben wij een Beurer BF100 met een losse handunit erbij. Doordat die je bovenlichaam daardoor ook apart meet, komt die meting in ieder geval een stuk dichter bij de realiteit. Verder gebruik ik hem vooral als referentie. Gaan de cijfers voor vetmassa omlaag en spiermassa omhoog, dan weet ik dat ik goed bezig ben. Of het helemaal 100% de goede cijfers zijn, weet ik niet. :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Gaan de cijfers voor vetmassa omlaag en spiermassa omhoog, dan weet ik dat ik goed bezig ben
    Als het je maar niet de indruk geeft dat je spiermassa erbij hebt gekregen als je vetpercentage zakt. In achtname dat je probeert af te vallen is het in die periode niet mogelijk spieren aan te zetten. Mits je niet net begonnen bent met krachttraining en je kan spreken over "newbie gains".
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    het zijn ook percentage's dus als je in gewicht omlaag gaat kan het nog steeds zo zijn dat je spier percentage omhoog gaat omdat je in vergelijking meer vet hebt verloren dan dat je aan spieren kwijt bent.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Klopt. Maakt in feite ook niet veel uit... maar plaatste mijn opmerking meer dan er niet gedacht wordt dat je dan ook meer spieren hebt opgebouwd. Ik heb nu enkel een weegschaal alleen voor gewicht... want die percentages geven vaak een scheef beeld. Maar je kunt het natuurlijk wel als leidraad nemen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Klopt. Maakt in feite ook niet veel uit... maar plaatste mijn opmerking meer dan er niet gedacht wordt dat je dan ook meer spieren hebt opgebouwd. Ik heb nu enkel een weegschaal alleen voor gewicht... want die percentages geven vaak een scheef beeld. Maar je kunt het natuurlijk wel als leidraad nemen.

    Sterker nog, val je af en word je vet% minder, maar je spiermassa hoger (in percentage) dan ben je hoogstwaarschijnlijk nog steeds spiermassa kwijt geraakt.
    Was bij mij wel het geval toen ik in 3 maanden tijd 5% vet verloor, maar mijn LBM in werkelijk gewicht ook was afgenomen. Gaat nagenoeg altijd hand in hand samen

    PS LBM is vetvrije massa, wat overigens niet hetzelfde is als spiermassa. Vetvrije massa bestaan namelijk uit meer als spieren alleen. Maar veel mensen hanteren hun LBM als spiermassa voor het gemak.

    Ik had hiervoor ook een weegschaal die van alles kon meten, maar nu gewone weegschaal voor gewicht, meetlint voor omvang en spiegel
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Ik doe enkel een weegschaal voor gewicht.
  • linda87l
    linda87l Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik heb zelf een weegschaal van Tanita UM-75, uiteraard niet zo nauwkeurig als bij een sportschool of diëtist. Maar ik heb er veel baat bij en weet gewoon dat het dus ongeveer klopt. Als je altijd op dezelfde weegschaal gaat staan, maakt het ook niks uit dat ie iets afwijkt, toch?
  • davidcoxlummen
    davidcoxlummen Berichten: 4 Member
    Opties
    Ik ben deze poging zelfs zoveel mogelijk van de weegschaal afgestapt. Foto's lijken mij een beter beeld te geven (voor mezelf toch). Bij dagelijkse metingen schommelt het nogal eens en ik weet van mezelf dat ik dan snel het idee krijg dat het allemaal niet lukt (terwijl ik misschien spieren aankweek en daarmee vet verliest, maar toch op hetzelfde gewicht blijf zitten)
    't Is en blijft natuurlijk een persoonlijke visie he. Wat best voor je werkt, moet je doen!
    Succes alleszins!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @davidcoxlummen
    Om je even uit een droom te helpen, spieren kweken en vet verliezen gaan niet hand in hand.

    Heel misschien in begin als je nog nooit aan sport gedaan hebt en gaat beginnen met krachttraining, de zogenoemde newbiegains.

    Maar vet verliezen betekend een negatieve energiebalans (calorie tekort) en spiermassa erbij betekend een positieve energiebalans (calorie overschot)

    Je kan droger worden, waardoor je spieren zichtbaarder worden, waardoor het lijkt of je gespierder word, maar dit is dus "bedrog" je verliest op dat moment alleen vet.

    Wil je echt spiermassa erbij. Dus daadwerkelijk in gewicht spiermassa erbij, zul je meer moeten gaan eten als dat je verbruikt en combineren met krachttraining.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wil je echt spiermassa erbij. Dus daadwerkelijk in gewicht spiermassa erbij, zul je meer moeten gaan eten als dat je verbruikt en combineren met krachttraining.
    Inderdaad... dan ga je zoals ik bijna 3000 kcal verorberen... :tongue: En dan nog gaat mijn gewicht heeeeel geleidelijk omhoog.

    Goede uitleg overigens Gustaaf! :sunglasses:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @itzhanne82 Ja als je inderdaad 5-7 keer per week gaat trainen met krachttraining dan mag je lekker veel eten.

    Ik denk dat ik er minder moeite mee zal hebben aan te komen eerlijk gezegd.

    Gisteren 1800 kcal gegeten (was laat wakker dus ontbijt geskipt)
    Nog wel ff een 30 minuten circuit training gedaan.
    Vanmorgen gewogen en was 0,8 kg zwaarder...

    Had eten allemaal goed afgewogen, zelfs nog even opgezocht hoeveel er in een tompouche zit (want oranje tompouche hoort erbij op Koningsdag) en denk iets van 8 bekers (van die grote blond bekers) aan water gedronken en bijna geen koffie (3 espresso's over hele dag)

    rara...hoe kan het...
    Het zal ongetwijfeld water vasthouden zijn, want met die inname kan ik onmogelijk 0,8 kg aankomen in een dag, maar toch frustreerd dat soms toch
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarom is het 'gevaarlijk' om enkel af te gaan op wat de weegschaal toevallig vanochtend aangeeft. Die 0,8kg zegt namelijk helemaal niets over je dag van gisteren... echt niet (of het is heel makkelijk verklaarbaar als uiteten bijvoorbeeld). Er naar refereren (gisteren alles afgewogen etc.) heeft dan ook weinig zin :wink:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Nou gisteren lekker hele dag thuis geweest, vandaar dat ik ook alles heb kunnen wegen. Was ik weggeweest omdat het lekker weer was met Koningsdag, dan was het een ander verhaal
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    april 2016 aangepast
    Opties
    Maar dat je die kleine kilo erbij hebt, staat los van gisteren. Of anders gezegd; gewichtstoename is niet echt te wijten aan de dag ervoor (althans, niet vaak).