Obesitas — Dutch (Netherlands)

Obesitas

Opties
Wie heeft er ook heel veel moeite met afvallen?

Groetjes Mariska
«13

Reacties

  • ManonMariska
    ManonMariska Berichten: 18 Member
    Opties
    Hallo Mariska. Ik heb persoonlijk niet veel moeite met afvallen. De knop is stug, maar als hij om is ben ik ook echt streng voor mezelf en gaat het afvallen wel goed. Mijn probleem is meer het 'daarna stukje'. Zorgen dat niet na een tijd alles er weer aan zit. Ik heb trouwens op dit forum voor het eerst geleerd over reverse-dieting, dus ik heb goede hoop dat het dit keer beter zal gaan met behulp hiervan.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hoi Mariska, welkom op MFP.
    Het eist veel discipline en volhouden, voor de een wat makkelijker dan voor de ander. Blijf MFP gebruiken en blijf zo op gewicht nacht het afvallen lijkt me handig.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Beste ManonMariska,
    Ik heb een Vivofit2 stappenteller om mijn beweging en heel belangrijk mijn slaap te registreren. Daarnaast kies ik ook voor wat minder koolhydraten.
    Dat is de nieuwste trend in de voedingsleer. Minder KH is minder insuline aanmaak . Minder vet-opbouw door de insuline.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat is de nieuwste trend in de voedingsleer.
    Trend? KH-arm eten is al langer bekend, maar onlangs is 't geneuzel omtrent insuline van tafel geveegd:

    Dit artikel komt van Chivo opleidingen:
    De insulinehypothese van gewichtstoename is dood, morsdood!

    Het hormoon insuline zorgt er mede voor dat vet opgeslagen wordt en heeft het een dikmakende reputatie bezorgd. Sommigen fantaseerden dat het vet gevangen werd gehouden door hoge insulineniveaus en dat wordt de insulinehypothese van gewichtstoename genoemd. Men ging vervolgens minder koolhydraten eten om de insulineniveaus laag te houden.

    Er waren heel veel problemen met deze hypothese zoals het bestaan van hele bevolkingsgroepen die hoog in koolhdyraten zitten, maar geen overgewicht kennen. Daarnaast toonden alle gecontroleerde experimenten dat het niet uitmaakte of je veel of weinig koolhydraten at, je slankte af, als je maar in negatieve energiebalans bleef.

    De bevolkingsgroepen die slank bleven bij hogere koolhydraatconsumptie werden genegeerd en de kritiek op de experimenten was dat het niet echt lowcarb was of te kort duurde, want vetadaptatie duurt immers een aantal weken. In het binnenkort te publiceren experiment wordt deze kritiek de mond gesnoerd. Je kunt het allemaal uit de mond horen van dr. Kevin Hall zelf, die dit experiment uitvoerde op kosten van NuSi, voorstanders van de insulinehypothese.

    https://www.youtube.com/watch?v=MiUyjMjuLl0

    Onder leiding van dr. Kevin Hall werden 17 deelnemers in een strikt gecontroleerd experiment voor een periode van 2 maanden op een ketogeen dieet gezet, waarbij alles constant gemeten werd. Vetadaptatie duurde een week en de insuline halveerde. Het zou moeten leiden tot het vrijgeven van meer vet uit de vetcellen. Dit gebeurde niet. Sterker nog, de vetverbranding daalde zelfs lichtjes, mogelijk, omdat er niet voldoende glucose is om de vetverbranding te bewerkstelligen. Eiwit blijft een omslachtige manier om glucose te vervangen.

    In geen geval wil dit zeggen dat het lowcarb dieet niet kan werken, maar dat komt omdat je minder energie binnenkrijgt dan je nodig hebt. De insulinehypothese van gewichtstoename is dood, morsdood! Move on!
    Minder KH is minder insuline aanmaak . Minder vet-opbouw door de insuline.
    Incorrect, ik raad je aan om e.e.a. aan artikelen door te nemen, omdat dit niet klopt.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @itzhanne82 Deze video ga ik even van je "stelen" haha

    Thanks wederom
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    No problem, spreading science shit everywhere... :sunglasses:
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    @itzhanne82
    dankjewel . Mijn voedingskennis is verouderd. Ben benieuwd hoe mijn lichaam gaat reageren op de regelmatige beweging en toch wat minder koolhydraten (suiker, witte meel producten enzo) en wat meer eiwit.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Macroverdeling is erg persoonsgebonden. Persoonlijk kan ik erg goed tegen koolhydraten, echter probeer ik altijd de complexe kh te nuttigen. Snelle koolhydraten gebruik ik altijd voor een bepaald doel (dus voor of na het trainen). Ik train 6x in de week en moet wel behoorlijk wat koolhydraten eten, omdat anders mijn prestatie en herstel in het geding komt. Eiwitten verteer ik zo en door eiwitten blijf ik niet langer verzadigd, wat je wel vaak hoort. Daarom is het zo belangrijk dat als je al naar je voeding kijkt je naast de wetenschappelijk feiten ook op den duur moet weten waar je het goed op doet.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Macro's zijn inderdaad heel persoonlijk. Koolhydraten lijk ik wel wat minder goed te verteren, tenzij er weer heel veel vezels in zitten (dus zaden en fruit). Anders houd mijn lichaam deze stof wel lang vast.
    Merk alleen wel dat ik voor training wel koolhydraten nodig heb.

    Vetten (onverzadigd) daarentegen kan ik wel weer goed tegen, en eiwitten ook wel redelijk.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Uitzoeken dus waar mijn lichaam goed op gaat reageren.
    Maar om terug te komen op het onderwerp :smile:
    wie heeft er nog meer moeite met afvallen?
    Weet je al wat jouw blokkade is in het afvalproces?

    Ik ben zoekende daarom meet ik nu met de vivofit2 mijn bewegingspatroon en slaappatroon.
    Verder vul ik trouw mijn eetdagboek in.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Weet je al wat jouw blokkade is in het afvalproces?
    Als je niet afvalt eet je in feite nog steeds teveel :wink:

    Weeg je alles tot de kruimel af? Registreer je cheatsmeals als je die hebt? Zijn je registraties juist/ correct (MFP heeft veel onjuiste registraties)? Etc. De energiebalans is leidend in je afvalproces.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Ik ben net aan het schrijven. Vermoedelijk zit het hem in de beweging en teveel stress.
    Ik let nu ook op mijn slaappatroon met de vivofitt2. Het is een complex geheel wat niet alleen aan het bewegen eten ligt!
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Teveel met de voeding bezig zijn werkt averechts en eetbuien in de hand. En eetbuien wil ik echt niet!!!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het is een complex geheel wat niet alleen aan het bewegen eten ligt!
    Nogmaals, de energiebalans is leidend. Valt men niet af, ligt dit 9 van de 10 gevallen áltijd aan je voeding. Mensen willen vaak geloven dat het iets anders is, maar je houdt je bijna in alle gevallen zelf voor de gek. Ga eerst na of je voeding wel klopt en je dit juist registreert. Weeg je alles af? Zijn je registratie van je voeding juist? Drink je wellicht calorieën? Etc. Dus voordat je het op iets gaat schuiven, moet je zeker weten of je voeding on point is...
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Extra afgewogen. Ik schat de hoeveelheden soms hoger in dan in werkelijkheid. Gister blokje schapenkaas woog 17 gram en ik dacht dat het een stukje was van 40 gram.
    Water is 0 kcal en koffie 1. Ik drink geen frisdrank. Echt elke hap schrijf ik nu op!

    Verder ben ik extra aan het bewegen en zie ik dat mijn diepe slaap per nacht meer wordt. Mooi wat diepe slaap betekent weer beter tot rust komen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Teveel met de voeding bezig zijn werkt averechts en eetbuien in de hand. En eetbuien wil ik echt niet!!!

    Dit is wel herkenbaar inderdaad. Het kan ook nog eens overkomen als een obsessie, terwijl je eigenlijk alleen maar juist wil weten wat je aan het doen bent.
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    sorry hoor maar je spreekt jezelf tegen. Meerdere malen. Als je niet afvalt eet je teveel. Zo simpel is het. Stress/slaap/ andere excusen ligt het gewoon niet aan .
    Mijn excuses voor dit wat directe bericht. Maar zo simpel is het.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Patrickhard dit vind ik beetje kortzichtig. Je hebt denk ik geen idee wat stress en goede nachtrust kan doen. Ik ben het met je eens dat kcal inname leidend is, maar dit is nooit de enige factor die meespeelt. Dus om te zeggen dat dit excuses zijn, is erg kortzichtig. Het vereist wel discipline dat weet ik, maar stress eten is zeker wel een ding, en als je dat zelf nooit gehad hebt, oordeel daar dan niet over.

    Ik zelf zit bijvoorbeeld in een calorietekort, maar ik schommel heel erg met mijn gewicht, en ik weet dat dit bij mij ook met o.a. mijn nachtrust te maken heeft, naast het feit dat ik (om waarschijnlijk medische redenen) veel vocht vast houdt (ik drink namelijk wel gewoon genoeg en heb mijn zoutinname aanzienlijk verlaagd afgelopen jaren) en mijn darmen slecht verteren (soms gewoon 4-5 dagen geen ontlasting)

    Inmiddels ben ik ook al 45 kg kwijt, dus in dat opzicht is het tracken van calorieën succesvol, maar die laatste paar kg is bij mij gewoon erg hardnekkig eraf te krijgen merk ik
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    Ik had het over de topic starter. Wantals jij obesitas hebt. En nu al schommelingen hebt in afvallen. Dan eet je gewoon teveel. Niks anders dan dat. Dan doen slapen en andere details er niet zo toe. Als je 45kg (netjes trouwens). En dus rond je platau zit. (Ga ik van uit dan) Dan doen details er wel toe.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Patrickhard Die schommelingen heb ik altijd gehad als ik er over terugdenk. In begin periode dat ik ging afvallen was ik nog niet met MFP bezig. Gewoon meer bewegen, en weinig eten (veel te weinig achteraf gezien).

    Ik zit nu rond de 90 kg (schommelt ene week van 88 naar 93) en voor een vet% van 15% zou ik op 80 kg moeten komen te zitten. Ik zit nu op 21% (laatste meting iig) Terwijl als iemand mij zou zien je zou zeggen dat dit nog steeds 30% is aangezien bijna al het vet rond de buik zit en ik gewoon nog echt een zwemband(je) heb daar.
    Maar mijn benen, borst en armen zit vergeleken met de buik echt weinig vet op (lang leve krachttraining) Merk nu wel dat, nu ik geen krachttraining kan doen, het vet er veel moeilijker af gaat, ondanks dat ik dus echt wel op mijn voeding let en alles afweeg
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    De schommelingen(per dag) van een paar kg is normaal. Ligt aan vocht.
    Als jij 1 keer per week weegt. Dan hoor je gewoon iedere week lichter te zijn. Zeker als je obesitas hebt en net start

    en over je % is gewoon je macro's aanpassen. Als je blijft afvallen /kracht training doet ,maar je % gaat niet naar beneden. Dan moet het haast wel daar aanliggen. En 45 kg gewicht verlies zal je ook wel wat huid overhouden neem ik aan? Daar kan dat ook aan liggen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Stress en weinig slaap kúnnen een onderdeel zijn als men niet afvalt, alleen wanneer men net begint met afvallen en hierin stokt dan ligt het echt aan het eten. Zoals ik eerder aangaf; de energiebalans is leidend en kijk daar eerst naar. Het is te gemakkelijk om stress en nachtrust de schuld te geven terwijl je je voeding nog niet gecontroleerd heb. De TS geeft aan elke hap op te schrijven, maar zijn deze registraties juist? Kloppen de voedingswaarde? Eerst je voeding uitsluiten, daarna kun je kijken naar eventueel andere factoren die roet in het eten gooien.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Patrickhard en @itzhanne82 Helemaal mee eens dat kcal inname leidend is. Alleen wat ik zeg, het is zeker niet de enige factor die meespeelt bij afvallen. Zoals bij mij dus het geval is.

    En ja die schommelingen zijn heel normaal, en wegen is een momentopname, dus zegt lang niet alles.

    Mijn vet% gaat momenteel niet naar beneden omdat ik ook niet afval en ook geen krachttraining kan doen (ivm blessure). Voor mij nu belangrijkste dat ik op gewciht kan blijven, dus rond de 90 kg. En zodra ik weer krachttraining kan gaan doen, dan weer verder verlagen van vet%
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Jammer genoeg ben ik al bezig sinds ik een kleutertje van 4 was. Altijd al te zwaar geweest, helaas.
    Dus ik ga nu voor gezond en fit. Verbetering van de nachtrust, vermindering van stress en vooral gewoon voldoende eten met 1500 kcal en de afwisseling van beweging. Voor mij is dat mijn doel. Zwaar trainen met fibromyalgie dat gaat hem echt niet worden.
    Ik ga voor meer vitaminen en mineralen met het eten van extra groenten. (Bij de lunch en avondeten).
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    nou dat komt al aardig in de buurt van wat hier al 100x is gezegd hahaha