Aantal calorieën die men nuttigt of dient te nuttigen — Dutch (Netherlands)

Aantal calorieën die men nuttigt of dient te nuttigen

Opties
itzhanne82
itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
Ik wil dit draadje opstarten, omdat ik regelmatig (voorstel)posts lees waarbij mensen een behoorlijk laag aantal kcal eet. Vaak is dit omdat MFP dit aangeeft. In bijna alle gevallen die ik heb gelezen zijn die kcal te weinig in die zin dat dit onder het BMR van de persoon zit.

Wanneer je wilt afvallen dien je in je achterhoofd te houden dat je in een tekort moet zitten en dat zitten de meeste mensen ook. Voor het gemak is het handig om een tekort op basis van je TDEE aan te houden. Dit houdt in: je BMR (ruststofwisseling zonder beweging en wat noodzakelijk is voor je lichaam om te functioneren) + je beweging die je er wekelijks op nahoudt. Dit getal kan je startpositie zijn. Start met -200 van je TDEE en houdt dit een week of 3-4 aan. Val je af? Houd dit dan aan totdat je een week of 2 stilstaat. Verlaag je kcalinname dan nogmaals met 100-200 kcal en herhaal het proces. Hoe je je BMR & TDEE uitrekent is op deze site te vinden, maar een google search kan ook.

Als je te laag start, heb je op lange termijn bijna geen ruimte meer over om te zakken. Afgezien van dat houd men dit op lange termijn ook niet vol, omdat de inname simpelweg zó laag is dat men continue honger heeft. En nee, je hoeft écht niet van een hongergevoel te gaan houden, aldus de onzin van Fajah Lourens.

Vergeet daarnaast ook niet dat gewichtsverlies niet lineair is, maar fluctueert. Kijk op lange termijn, daarin dient een dalende lijn te zijn.

Hopelijk is dit een beetje zinvol!
«1

Reacties

  • desirevdbeld
    desirevdbeld Berichten: 17 Member
    Opties
    *Amen*
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    Opties
    Helemaal mee eens. Het voorstel dat MFP geeft is inderdaad vaak te laag, zeker bij mensen die niet heel actief zijn en wel aangeven dat ze veel gewicht per week willen verliezen. Het voorstel valt dan vaak onder het BMR wat op de lange termijn niet vol te houden is en bovendien ook niet gezond is.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Dank je wel @itzhanne82 voor dit stukje tekst en uitleg. Zeer hulpzaam

    @Naruya Uit ervaring weet ik hoe ongezond het is om lange tijd onder je BMR te eten, heb ik zelf ruim een jaar gedaan, viel heel veel af, dat wel, maar heb daardoor ook schade opgelopen aan mijn hart, nieren en zelfs lever.
    Gelukkig is de schade beperkt gebleven, en is het meeste inmiddels weer hersteld.
    Maar lange periode onder je BMR zit is gewoon letterlijk jezelf vermoorden op den duur
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    januari 2017 aangepast
    Opties
    Goed draadje. Ik heb er een aankondiging van gemaakt. Zelf zat ik iets aan de lage kant maar herstel ik dat nu.
  • tinygirl2
    tinygirl2 Berichten: 16 Member
    Opties
    Ik zat behoorlijk aan de lage kant, en ben nu meer gaan eten en nu begin ik langzaam ook weer af te vallen gelukkig.
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Fijn tekstje!!! Volgens mij moet iedereen het zo ook begrijpen :smiley: nu nog doen :wink:
  • RiadeJong1983
    RiadeJong1983 Berichten: 3 Member
    Opties
    mijn tdde is 2200 ik zit nu op 1800 kcal en val niet af. het advies is dus iets meer te eten? en op t moment dat je afvalt weer te zakken in kcal?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    mijn tdde is 2200 ik zit nu op 1800 kcal en val niet af. het advies is dus iets meer te eten? en op t moment dat je afvalt weer te zakken in kcal?
    Nee, het advies is niet meer eten. Als je TDEE 2200 is en je valt niet af met 1800 kcal dan klopt er iets niet:
    a) je registraties zijn niet correct, waardoor je toch meer eet dan je noteert
    b) je TDEE is te hoog ingeschat waardoor je denkt in een tekort te zitten, maar dat dit niet zo is
    c) je cheat ergens waardoor je tekort teniet wordt gedaan
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    Opties
    Weeg je alles af wat je eet, of schat je dingen in op basis van porties die op de verpakking staan e.d.? Als je dit niet doet - koop een weegschaal en weeg alles wat je eet af. Vergeet ook niet dingen als olie waar je in bakt, dit zijn al gauw 100kcal extra afhankelijk van hoeveel je gebruikt.

    Als je het bovenstaande al doet en je registraties dus redelijk nauwkeurig zijn, dan overschat je inderdaad je TDEE en zul je iets moeten zakken met je calorieën om af te kunnen vallen.
  • roxannu
    roxannu Berichten: 21 Member
    Opties
    Hey! Ik neem nu aan dat ik al te laag begonnen ben? Maar als ik het bereken zit ik goed. Ik eet nu 1200/1300 ckal weeg 54,8kg ben 1.57m lang (kort) zou ik te laag zijn begonnen en hoe pak ik dit nu het beste aan?! Wil niet weer aankomen namelijk
  • Anver77
    Anver77 Berichten: 46 Member
    Opties
    Bedankt voor deze post itzhanne82. Mensen willen vaak te veel en te snel afvallen ten koste van het lichaam.
    ;)
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Haast en stress twee slechterikken die zich overal laten zien ook in voeding
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Bij haast vervang ik mijn aardappel voor brood en neem ik een glas bietensap ipv groente en doe ik een stukje kipfilet tussen de grillplaat. Wie weet heeft iemand er iets aan
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Haast en stress twee slechteriken die zich overal laten zien ook in voeding
    Denk dat weinig mensen weten wat een killer stress is voor het lichaam. Slaap is in mijn ogen ook nog steeds underrated en waar te weinig aandacht aan wordt geschonken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hey! Ik neem nu aan dat ik al te laag begonnen ben? Maar als ik het bereken zit ik goed. Ik eet nu 1200/1300 kcal weeg 54,8kg ben 1.57m lang (kort) zou ik te laag zijn begonnen en hoe pak ik dit nu het beste aan?! Wil niet weer aankomen namelijk
    Wanneer ik je BMR uitreken, kom ik globaal uit op 1378kcal. Ik heb geen idee wat je leeftijd is, dus dat getal kan wat fluctueren. Even er vanuit gaande dat een kleine 1400kcal je BMR is, ben je dus veel te laag aan het diëten. Wanneer je onder je BMR eet is dit, vooral als dit langdurig gebeurd, erg slecht voor je lichaam. Je organen, spieren en weefsel zullen hier de consequenties voor dragen. Laat staan als je hierbij ook nog traint (waardoor je verbruik dus hoger ligt dan alleen je BMR).
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Haast en stress twee slechteriken die zich overal laten zien ook in voeding
    >
    >
    >
    > Denk dat weinig mensen weten wat een killer stress is voor het lichaam. Slaap is in mijn ogen ook nog steeds underrated en waar te weinig aandacht aan wordt geschonken.

    Klopt slaap is ook heel belangrijk. Ik heb geleerd dat voeding, slaap en sport alledrie belangrijk zijn. Stress is heel slecht cortisol heeft n katabole werking.
  • dannyvanhoutte
    dannyvanhoutte Berichten: 2 Member
    Opties
    Hallo, ik volg mijn macro's op maar nu heb ik gezien dat mijn calorieën te laag zijn. Ik wil bijkomen. Moet ik mijn calorieën nu volgen of mijn macro's?
  • rs_b
    rs_b Berichten: 76 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Ik wil dit draadje opstarten, omdat ik regelmatig (voorstel)posts lees waarbij mensen een behoorlijk laag aantal kcal eet. Vaak is dit omdat MFP dit aangeeft. In bijna alle gevallen die ik heb gelezen zijn die kcal te weinig in die zin dat dit onder het BMR van de persoon zit.
    >
    > Wanneer je wilt afvallen dien je in je achterhoofd te houden dat je in een tekort moet zitten en dat zitten de meeste mensen ook. Voor het gemak is het handig om een tekort op basis van je TDEE aan te houden. Dit houdt in: je BMR (ruststofwisseling zonder beweging en wat noodzakelijk is voor je lichaam om te functioneren) + je beweging die je er wekelijks op nahoudt. Dit getal kan je startpositie zijn. Start met -200 van je TDEE en houdt dit een week of 3-4 aan. Val je af? Houd dit dan aan totdat je een week of 2 stilstaat. Verlaag je kcalinname dan nogmaals met 100-200 kcal en herhaal het proces. Hoe je je BMR & TDEE uitrekent is op deze site te vinden, maar een google search kan ook.
    >
    > Als je te laag start, heb je op lange termijn bijna geen ruimte meer over om te zakken. Afgezien van dat houd men dit op lange termijn ook niet vol, omdat de inname simpelweg zó laag is dat men continue honger heeft. En nee, je hoeft écht niet van een hongergevoel te gaan houden, aldus de onzin van Fajah Lourens.
    >
    > Vergeet daarnaast ook niet dat gewichtsverlies niet lineair is, maar fluctueert. Kijk op lange termijn, daarin dient een dalende lijn te zijn.
    >
    > Hopelijk is dit een beetje zinvol!

    Wat mfp aangeeft is wat je verbrandt in rust... En dat klopt wel en het lijkt weinig maar je moet je activiteiten erbij tellen natuurlijk...
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat mfp aangeeft is wat je verbrandt in rust
    MFP rekent veel te generiek uit. Bij mij word ook rond de 1200 aangegeven bijvoorbeeld, terwijl mijn BMR toch echt hoger ligt dan dat. MFP houd geen rekening met lichaamssamenstelling, alleen met lengte en gewicht.
  • brutalist1463
    brutalist1463 Berichten: 23 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Ik wil dit draadje opstarten, omdat ik regelmatig (voorstel)posts lees waarbij mensen een behoorlijk laag aantal kcal eet. Vaak is dit omdat MFP dit aangeeft. In bijna alle gevallen die ik heb gelezen zijn die kcal te weinig in die zin dat dit onder het BMR van de persoon zit.
    >
    > Wanneer je wilt afvallen dien je in je achterhoofd te houden dat je in een tekort moet zitten en dat zitten de meeste mensen ook. Voor het gemak is het handig om een tekort op basis van je TDEE aan te houden. Dit houdt in: je BMR (ruststofwisseling zonder beweging en wat noodzakelijk is voor je lichaam om te functioneren) + je beweging die je er wekelijks op nahoudt. Dit getal kan je startpositie zijn. Start met -200 van je TDEE en houdt dit een week of 3-4 aan. Val je af? Houd dit dan aan totdat je een week of 2 stilstaat. Verlaag je kcalinname dan nogmaals met 100-200 kcal en herhaal het proces. Hoe je je BMR & TDEE uitrekent is op deze site te vinden, maar een google search kan ook.
    >
    > Als je te laag start, heb je op lange termijn bijna geen ruimte meer over om te zakken. Afgezien van dat houd men dit op lange termijn ook niet vol, omdat de inname simpelweg zó laag is dat men continue honger heeft. En nee, je hoeft écht niet van een hongergevoel te gaan houden, aldus de onzin van Fajah Lourens.
    >
    > Vergeet daarnaast ook niet dat gewichtsverlies niet lineair is, maar fluctueert. Kijk op lange termijn, daarin dient een dalende lijn te zijn.
    >
    > Hopelijk is dit een beetje zinvol!

    en zo is het duidelijk en transparant verhaal
  • gerdavzundert
    gerdavzundert Berichten: 2 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Goed draadje. Ik heb er een aankondiging van gemaakt. Zelf zat ik iets aan de lage kant maar herstel ik dat nu.
  • gerdavzundert
    gerdavzundert Berichten: 2 Member
    Opties
    Sorry, heeft niks met dit verhaal te maken, maar ben hier nieuw....
    Ben nu 5 dagen braaf aan het invullen
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Welkom Gerda en succes!
    Als je vragen hebt, stel ze gerust :)
  • suus1973
    suus1973 Berichten: 12 Member
    Opties
    Ik ben met kha dieet bezig.
    Ik weet niet wat ik nu moet invullen .
    Ik ben 44, vrouw, 152 cm lang en weeg 61 kg afgerond. Ik wil naar 53 kg.
    Hoe zit dat bij mij?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dieetsoort om het zo maar even te noemen, is niet van belang. Het gaat om je energietekort en hoe je dit tekort indeelt qua macro's in in feite ondergeschikt. Op internet zijn er veel TDEE & BMR calculators te vinden welke jouw inname kunnen berekenen.