Aanpassen aan een nieuwe levensstijl — Dutch (Netherlands)

Aanpassen aan een nieuwe levensstijl

Opties
Nelielchan
Nelielchan Berichten: 10 Member
Hoi allemaal!

Ik heb eigenlijk altijd wel overgewicht gehad. Dit heb ik wel vaker proberen tegen te gaan met diëten, maar dit had vaak een jojo effect. Afgelopen maart heb ik de knop om gezet. Niet om weer aan een dieet te beginnen, maar mijn hele levensstijl te verbeteren zodat ik nooit meer terug ga naar mijn oude gewicht. Sindsdien ben ik 10 kg afgevallen en ik weeg nu ongeveer 100 kg. Mijn doel is om 75 kg te wegen en dat te behouden.

Het is dus geen dieet maar een verandering die ik de rest van mijn leven wil aanhouden. Daar komen heel veel dingen bij kijken en dat gebeurt natuurlijk met vallen en opstaan.

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die succesverhalen hebben en wat jullie heeft geholpen om je nieuwe lifestyle eigen te maken. Maar ook mensen die hier mee bezig zijn net zoals ik, wat helpt jullie zoal?

Ik ben ontzettend benieuwd!
Ook leuk als je mij wil toevoegen, want hoe meer op de feed, hoe meer inspiratie & motivatie! ❤
«1

Reacties

  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Wat is dan je plan van aanpak? Hoe ga je je levensstijl veranderen? Ik ben het met je eens dat zwaar dieeten niet de oplossing is. Vaak is het maar kort vol te houden en het resultaat daardoor tijdelijk.
    Ga je dingen schrappen uit je eetpatroon? Ga je onderscheid maken tussen wat je eet of drinkt doordeweeks of in het weekend?Ga je starten met sporten of meer bewegen? Je kan een hoop doen om grote stappen en resultaten te behalen.
    Maar kies wel voor veranderingen waar je achter staat. Als je een hekel hebt aan sporten neem dan geen abonnement op de sportschool.
    Ik ben zelf niet bezig met afvallen op dit moment. Ik ben op gewicht, ook nooit te zwaar geweest. Ik ben veel bezig met sport, spieropbouw en juist aan het eten om aan te komen.
    Misschien dat je ideeën kan halen uit mijn dagboek. Ik let op mijn voeding maar ben geen heilige. Er wordt ook gesnoept en de chocolade is niet van mijn menu geschrapt. Maar lekkers moet voor mij wel echt lekker zijn. Lang lang geleden trok ik doordeweeks een zak chips open...... Nu doe ik mezelf meer plezier met een bak kwark met noten en fruit. Het duurde lang om te ontdekken dat de zak chips nooit verzadigde.
    Succes met je zoektocht ..... Je bent al op de goede weg om te beseffen dat een crash dieet niet de blijvende oplossing is.
  • Nelielchan
    Nelielchan Berichten: 10 Member
    september 2018 aangepast
    Opties
    @Manga23
    Het is inderdaad een zoektocht waarin ik heel bewust ben met gezondere keuzes maken, maar vooral ook keuzes die bij mij passen. Zo kies is eerder voor een stukje pure chocolade dan melk of wit, let ik meer op mijn waterinname, drink ik geen suikerhoudende frisdranken, neem ik eerder mager vlees zoals kip dan bijvoorbeeld een biefstuk, etc. Ik pak ook eerder de fiets of ga een stuk wandelen, maar dat vind ik makkelijker in de zomer dan in de winter. Daarnaast probeer ik 1x per week naar de sportschool gaan en doe doordeweeks wat oefeningen thuis.

    Ook omdat dit een lifestyle verandering is pas ik op wat ik duurzaam vol kan houden en af en toe ga ik dus nog wel eens uit eten of neem wat lekkers. Ik probeer dit wel in kleinere porties te doen. Míj zou je dus nooit 3x per week of vaker in de sportschool vinden, omdat ik daar niet gelukkig van wordt, 1 a 2 keer per week juist wel. 😊 Ook met uitjes met vrienden ga ik vaker een stedentripje doen met veel wandelen of bijvoorbeeld naar de spa. Heerlijk, gezellig en gezond!
  • hhhhw123
    hhhhw123 Berichten: 71 Member
    Opties
    Hier hetzelfde verhaal! Ook veel geprobeerd en altijd een JoJo effect. Ik ben nu ook zoekende naar de juiste manier om op het juiste gewicht te komen en daar dan te blijven. Ik zit zelf nu rond de 96 kilo en wil ook graag richting de 70.

    Ik lees hier vaak topics door in de community om tips en motivatie te vinden. Het eerste wat ik al geleerd heb is dat een juiste TDEE en BRM aanhouden belangrijk is om gelijkmatig door te gaan met afvallen.

    Ik ben nu vooral aan het zoeken naar de juiste voeding, ik wil bij alles wat ik eet wel graag een goed gevoel hebben en niet alleen maar mijzelf in de weg zitten met eten wat ik maar moet eten omdat dit goed is.

    Sporten doe ik zo’n 2 tot 3 keer in de week maar er zitten ook weken tussen dat het maar 1 keer is. Met mijn werk zit ik veel stil en is het soms best wel stressvol waardoor ik mij dan weer kan bijladen in de sportschool, 2 jaar geleden toen ik begonnen ben met sporten kon ik mij dat niet bedenken! Gaande weg wordt het steeds belangrijker voor mij om hier energie uit te halen, bezig te zijn met mijzelf en even af te sluiten van alle andere bezigheden en gedachtes!

    Volgens mij zijn we al vrienden dus laten we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen motiveren! Succes met de veranderingen!
  • Sincere_Sin
    Sincere_Sin Berichten: 7 Member
    Opties
    Ja hier ook een beetje hetzelfde verhaal. Vorig jaar met My killerbody dieet 8 kilo verloren. Toen was ik sinds juli 2015 tot september 2017 ongeveer 17 kilo afgevallen. Inmiddels ben ik weer 8 kilo aangekomen.
    Met het killer body dieet at ik ongeveer 1300 kcal per dag. Ik heb nu van meerdere mensen het advies gekregen om meer te eten. 1900 kcal per dag. Ik ben net begonnen en wil 2-4 weken volhouden om te kijken wat het resultaat is. Bij onvoldoende resultaat zak ik naar 1800 kcal per dag.
    Wat ik nu doe is een levensstijl en het bevalt me nu al, ik doe dit pas 5 dagen, maar het is zo fijn dat je veel dingen weer mag die je jezelf een tijd ontzegd hebt of met schuldgevoel at.
    Ik ben heel benieuwd naar jullie resultaten!
  • Sincere_Sin
    Sincere_Sin Berichten: 7 Member
    Opties
    Mijn was geadviseerd om 43% eiwitten te nemen, 32 % koolhydraten en 25% vetten. Het lukt tot nu toe aardig goed.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @Sincere_Sin zei:
    > Ja hier ook een beetje hetzelfde verhaal. Vorig jaar met My killerbody dieet 8 kilo verloren. Toen was ik sinds juli 2015 tot september 2017 ongeveer 17 kilo afgevallen. Inmiddels ben ik weer 8 kilo aangekomen.
    > Met het killer body dieet at ik ongeveer 1300 kcal per dag. Ik heb nu van meerdere mensen het advies gekregen om meer te eten. 1900 kcal per dag. Ik ben net begonnen en wil 2-4 weken volhouden om te kijken wat het resultaat is. Bij onvoldoende resultaat zak ik naar 1800 kcal per dag.
    > Wat ik nu doe is een levensstijl en het bevalt me nu al, ik doe dit pas 5 dagen, maar het is zo fijn dat je veel dingen weer mag die je jezelf een tijd ontzegd hebt of met schuldgevoel at.
    > Ik ben heel benieuwd naar jullie resultaten!

    Zo jammer die Fajah met haar killer body 😤 Met 1300 kcal of überhaupt eten op je BMR is niet slim. Je BMR is wat je lijf nodig heeft in comateuze toestand 😂 Niet te doen dus tenzij je je lichaam compleet wilt uitputten. Ik neem nog maar een stukje chocolade...... Zonder uithongeren 63kg met 178. Gewoon verstandig eten. Reken je TDEE uit, beweeg een beetje, let op je macro's en geniet 💪
  • Nelielchan
    Nelielchan Berichten: 10 Member
    Opties
    Leuk om te horen dat jullie er allemaal wel mee bezig zijn in een bepaalde vorm! Ik volg nu trouwens ook het Transform programma van Chris & Heidi Powell om op schema te blijven :smile:

    Wat bedoelen jullie met TDEE? En hoe betalen je die?

    Ik ben nu vooral bezig met macros berekenen en carbcycling.
  • Sincere_Sin
    Sincere_Sin Berichten: 7 Member
    Opties
    > @Manga23 zei:
    > > @Sincere_Sin zei:
    > > Ja hier ook een beetje hetzelfde verhaal. Vorig jaar met My killerbody dieet 8 kilo verloren. Toen was ik sinds juli 2015 tot september 2017 ongeveer 17 kilo afgevallen. Inmiddels ben ik weer 8 kilo aangekomen.
    > > Met het killer body dieet at ik ongeveer 1300 kcal per dag. Ik heb nu van meerdere mensen het advies gekregen om meer te eten. 1900 kcal per dag. Ik ben net begonnen en wil 2-4 weken volhouden om te kijken wat het resultaat is. Bij onvoldoende resultaat zak ik naar 1800 kcal per dag.
    > > Wat ik nu doe is een levensstijl en het bevalt me nu al, ik doe dit pas 5 dagen, maar het is zo fijn dat je veel dingen weer mag die je jezelf een tijd ontzegd hebt of met schuldgevoel at.
    > > Ik ben heel benieuwd naar jullie resultaten!
    >
    > Zo jammer die Fajah met haar killer body 😤 Met 1300 kcal of überhaupt eten op je BMR is niet slim. Je BMR is wat je lijf nodig heeft in comateuze toestand 😂 Niet te doen dus tenzij je je lichaam compleet wilt uitputten. Ik neem nog maar een stukje chocolade...... Zonder uithongeren 63kg met 178. Gewoon verstandig eten. Reken je TDEE uit, beweeg een beetje, let op je macro's en geniet 💪

    Ik had 2200 ofso nodig om op gewicht te blijven en toen adviseerde een personal trainer om 1900 kcal te eten om af te vallen. En dat is wat ik nu dus doe.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    als je in google tdee berekenen intikt, krijg je voldoende info.
    Op dit forum kan je ook veel vinden.

    Ik heb via diverse sites dr berekening gedaan en die zijn nagenoeg gelijk.

    Het verschil zit hem in de nauwkeurigheid van beweging invullen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijn was geadviseerd om 43% eiwitten te nemen, 32 % koolhydraten en 25% vetten
    Door wie is dit geadviseerd? Eiwitten zijn in mijn optiek veel te hoog en de vetten veel te laag, maar dit is lastig te zeggen zonder context.
  • Sincere_Sin
    Sincere_Sin Berichten: 7 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Mijn was geadviseerd om 43% eiwitten te nemen, 32 % koolhydraten en 25% vetten
    >
    >
    >
    > Door wie is dit geadviseerd? Eiwitten zijn in mijn optiek veel te hoog en de vetten veel te laag, maar dit is lastig te zeggen zonder context.

    > @itzhanne82 zei:
    > Mijn was geadviseerd om 43% eiwitten te nemen, 32 % koolhydraten en 25% vetten
    >
    >
    >
    > Door wie is dit geadviseerd? Eiwitten zijn in mijn optiek veel te hoog en de vetten veel te laag, maar dit is lastig te zeggen zonder context.

    Ja, inmiddels ben ik 2 weken bezig en kom ik er inderdaad achter dat die percentage moeilijk te behalen zijn. Ik ben nu in 2 weken 0,7 kg kwijt en een halve cm op mijn taille. Ik voel me super goed. Ik eet nu 1900 kcal en hou dit nog 2 weken vol, bij onvoldoende resultaat probeer ik 1800 kcal

    Ik had dat advies van iemand op Instagram gekregen. Hij was zelf erg gespierd, dus ik twijfelde al of hij misschien een ander doel voor mij in zijn hoofd heeft dan dat ik zelf heb 😁
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik had dat advies van iemand op Instagram gekregen. Hij was zelf erg gespierd, dus ik twijfelde al of hij misschien een ander doel voor mij in zijn hoofd heeft dan dat ik zelf heb
    Waarom zou je überhaupt advies aannemen van iemand op instagram, zonder enige context whatsoever? Begrijp me niet verkeerd, maar ik begrijp dat nooit. Mijn advies zou zijn om je eerst zelf te verdiepen of in te lezen in voeding, wat het is, wat macro's zijn, wat BMR en TDEE zijn, hoe je dit kan toepassen in de praktijk etc. Zodat je later heel snel fabels van feiten kunt scheiden en je simpelweg de kennis op jezelf kan toepassen.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    😁 Google is not always your friend..... Ik vraag me af waarom iedereen die met zijn grote teen over de drempel van de sportschool komt zo moeilijk gaat doen over macro's, hoeveelheid eiwitten, vetten en koolhydraten. Afvallen is minder eten dan je verbruikt. Snap dat het interessant is als je echt serieus met sport en spieropbouw bezig bent, bepaalde sportdoelen hebt etc maar voor de gemiddelde afvaller is dit denk ik een brug te ver. Frustrerend, je legt jezelf restricties op die niet nodig zijn om alleen maar af te vallen. Of ben ik nu te simpel 😁
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee hoor, helemaal niet simpel. Afvallen IS simpel, alleen wordt het vaak ingewikkelder gemaakt dan nodig. Je hoeft je idd niet perse te richten op bepaalde macro's, echter balans is daarin wel handig. Houd de globale (minimale) eiwitinname aan van 1,2-2gr per kg lichaamsgewicht.
  • WvD141
    WvD141 Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik doe sinds 6 weken een ketogeen dieet en ik ben razend enthousiast. Niet alleen gaat afvallen makkelijk (4 kilo) maar ik voel me mentaal veel beter. Rustiger, gefocussed, en ik slaap veel beter en korter. Doordat ik heel weinig koolhydraten eet is mijn suikerspiegel constant laag. Net als mijn hongergevoel. In plaats daarvan komt de energie - schrik niet - uit vet.

    Net als bij mij wordt bij veel mensen overgewicht veroorzaakt door insulineresistentie. Vaak is dat aangeboren. Daardoor wordt glucose (uit koolhydraten) minder goed in spieren opgenomen en omgezet in lichaamsvet. Zelfs met een calorietekort kan afvallen daardoor moeilijk zijn met veel honger. Door koolhydraten drastisch te beperken kun je de insulineafgifte omlaag brengen en de vetopslag verminderen.

    Deze arts legt dat heel mooi uit: https://youtu.be/wBsnk2PtPeo
  • reginese
    reginese Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik volg ook ketogeen. 9'3kilo op 6weken kwijt geen honger. Ik doe 5%koolhydraten 25%proteine en rest vetten. Ik heb al veel diëten geprobeerd maar hier voel ik me 't beste mee. Ik moet 55kilo afvallen dus dat is een volledige mens.. Slow and steady. Veel succes iedereen
  • jeannette9060
    jeannette9060 Berichten: 13 Member
    Opties
    Waar kan ik het best kijken voor goede uitleg over wat ketogeen inhoud? Ben goed afgevallen maar t stagneerd nu wat. Misschien tijd voor andere aanpak😬
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @jeannette9060 als je stagneert ligt dit aan je calorie-inname, niet aan een soort dieet. Een andere aanpak hoeft dus helemaal niet. Als jij hetzelfde aantal calorieën zou eten met een ketogeen dieet, val je ook niet af. Pas je calorie-inname dus aan, of herbereken je TDEE.
  • jeannette9060
    jeannette9060 Berichten: 13 Member
    Opties
    Bedoel je dan dat het mogelijk aan teveel if te weinig calorieën ligt? Ik ben nog een leek... wat is tdee?
  • jeannette9060
    jeannette9060 Berichten: 13 Member
    Opties
    Heb het idd even opgezocht maar wat een gereken😬
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Onderhoud betekent dat je voor jouw leefstijl genoeg calorieën eet om je op gewicht te houden. Als je wilt afvallen moet je in een tekort zitten. Je kunt dit doen door meer bewegen en hetzelfde eten. Of je calorieën omlaag doen.
  • ggmulder9452
    ggmulder9452 Berichten: 20 Member
    Opties
    Ik haak even in op dit topic, volgens mijn fitbit versa verbrand ik iedere dag incl sport zo rond de 2200. Mijn inname is al maanden 1500 a 1600. Ik val niks af, zie geen verandering. Hoe nauwkeurig is mij fitit?
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Je fitbit is een richtlijn. En geen wetenschappelijk apparaat.
    Niet nauwkeurig dus.
  • ggmulder9452
    ggmulder9452 Berichten: 20 Member
    Opties
    Nee misschien moet ik daar maar niet te veel naar kijken